Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer en familiebarnehage?

Vil de kunne oppdage om et barn trenger ekstra tilrettelegging? Har inntrykk av at barna er mye med en assistent. Og hvis denne er dårlig, så er det jo leit...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboen min hadde familiebarnehage og jeg var der veldig mye når jeg var litt yngre.

Hun hadde vel 5 barn til sammen, pluss sine egne to (skolealder).

Men alle barna var ikke der på samme tid, og de fleste var over 3 år. Hun var med i en større "organisasjon" eller hva man kan kalle det, så de hadde møte med alle de andre familiebarnehagene i ett hus hver fredag og om hun var syk, så va barna i en av de andre familiebarnehagene.

Hun hadde en gutt i barnehagen som hadde spesielle behov. Tror alltid det var en ekstra person der de dagene han var i barnehagen.

Barnehagen skal vel også ha besøk av en førskolelærer så så mange timer i uka eller måneden eller noe sånt. Det er vel det som skiller den fra dagmamma.

Om de kan oppdage at ett barn trenger ekstra tilrettelegging.. jeg vil tippe det kommer litt an på personen som driver familiebarnehagen. Hvor mye kan h*n om barn og barns utvikling, hvor mye gidder h*n å se etter slikt og bruke tid på det, ta tak i ting ol.

Skrevet (endret)

Nå har jeg bare hatt to av mine i familiebarnehage som har vært tilkbyttet en barnehage, her hadde dagmammaen 3 barn under 3 år inkl. evt egne (gjerne over 3) (lurer på om dette steg til 4 inkl egne når jeg hadde nr. 2 der..)De hadde ukentlige faste dager i barnehagen, der de hadde sin egen "base" med egen førskolelærer, som også besøkte de hjemme, med både planlagte og uanmeldte besøk. Vi har vært veldig fornøyd med familiebarnehage

Endret av ToveM
Skrevet

Vi bruker familiebarnehage. Det er klare regler for antall barn i hvilke aldre og hva slags opplegge, pedagogiske tjenester etc. Vår "tante" (jeg vet det ikke er korrekt betegnelse, men jeg vet ikke hva man skal si, jeg) er ikke selv pedagogisk utdannet utover svært iherdig kursing, dette er en kommunal familiebarnehage, jeg regner med de fleste kurs er i regi av kommunen. Det går på språk bla. Derfor så kjøper hun inn konsulenttjenester i form av en førskolelærer som kommer noen timer nå og da, vet ikke helt hvor ofte, men som sagt det er regler for dette.

Jeg føler meg sikker på at om det skulle være grunn til ekstra oppfølging av mitt eller noen andres barn, ville det både blitt oppdaget og fulgt opp. Jeg vet ikke noe om private familiebarnehager, men tror at mye har med personen å gjøre også. Som det ville vært i en større barnehage også.

Skrevet
tror at mye har med personen å gjøre også. Som det ville vært i en større barnehage også.

Det tror ejg også, men i en større barnehage vil det være flere ansatte som kan korrigere og oppdage eventuelle udugelige assistenter? Barna får impulser også fra disse.

Skrevet
Det tror ejg også, men i en større barnehage vil det være flere ansatte som kan korrigere og oppdage eventuelle udugelige assistenter? Barna får impulser også fra disse.

Problemet er jo at det uansett er lite å gjøre med de som kjefter og hyler og ikke er flinke...

Gjest Mayamor
Skrevet

En jeg kjenner har familiebarnehage. Hun har 5 barn hjemme hos seg og finner på aktiviteter i hjemmet, i nærmiljøet, og er en dag i uken på en base hvor barna treffer andre barn. I tillegg har de en førskolelærer som kommer hjem til dem en gang i uken i 4 timer hver gang. Er hun syk, overtar vikar.

Har en venninne som fikk beskjed fra barnehagen at det var bekymringsfullt at gutten ikke kunne fargene. PPT ble koblet inn og det viser seg at gutten bare ikke intresserte seg for farger. Han ville heller løpe, sykle, klatre, bygge enn å tegne/male. Nå går han i 1 klasse og klarer seg helt utmerket med å sitte i ro og gjøre kjeeeedelige ting som farge.

En merker jo på barnet sitt om det trives og om det følger utviklingen sin sånn noenlunde. Det er store forskjeller på barn/ungdom/voksne - og enkelte ganger ropes det ulv litt vel fort... ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det blir nok veldig personavhengig hvordan det fungerer, men i en gruppe på 4-5, drukner ikke barnet ditt i en stor ungeflokk, hvor de mest sjarmerende og mest bråkete barna får mest oppmerksomhet, og de stille ikke kommer frem med sine tanker og behov.

Skrevet

Jeg jobber i en (privat) familiebarnehage, og har følgende å fortelle.

En familiebarnehage består vanligvis av en assistent som har den daglige omsorgen med barna. Reglene er vel en assistent på max 5 barn over 3 år, eller 4 barn under 3 år. (Jeg jobber i en familiebarnehage med dobbel barnegruppe, og vi er da alltid minst 2 voksne der på 8 barn under 3 år)

Assistenten som driver familiebarnehagen skal ha veiledning av en førskolelærer hver uke.

Det sies at det skal være 1,25 time veiledning pr barn, pr uke. Denne veiledningstiden er ikke bare møter og administrativt arbeid (siden denne førskolelæreren blir å betrakte som barnehagens styrer), men førskolelæreren skal også være "inne" i barnehagen/barnegruppa en del av tiden (og da blir det praktisert minst halvparten av tiden sammen med barna de fleste steder - og som regel blir det mye mer)

En familiebarnehage skal også være "tilknyttet" en annen barnehage, være familiebarnehage eller "vanlig" barnehage. Det skal være et samarbeid mellom disse, slik at barna møtes, de voksne møtes, osv osv.

Jeg mener at det i en familiebarnehage blir tettere samarbeid mellom barnehage og hjemmet, og at det ikke skal være noe i veien for at ev bekymringer (den ene eller andre veien) skal bli oppdaget, og at det blir videreformidlet.

Selvfølgelig er dette avhengig av hvem som driver barnehagen også (i praksis, hvem som er assistenten), men de aller, aller fleste assistenter i familiebarnehager er interessert av barnas beste, og er oppdatert faglig (dette sørger jo veilederen (førskolelæreren) for også).

Og med de kontroll-rutiner kommunene har/skal ha ang familiebarnehager (med både anmeldte og uanmeldte besøk) så blir de dårlige familiebarnehagene raskt silt vekk.

Så jeg ser det ikke som noen risiko med familiebarnehage i forhold til "vanlig" barnehage

Skrevet

Takk for gode og informative svar.

Gjest Sidney
Skrevet

Jeg er veldig imot familiebarnehager etter å ha jobbet i en selv en periode. I teorien skal en familiebarnehage være et godt alternativ til vanlig barnehage. Det skal være et pedagogisk opplegg og en førskolelærer som skal være der et visst antall timer i uka. Min erfaring med en privat familiebarnehage er at det kan være langt mellom teori og praksis. En som driver en privat familiebarnehage har gjerne veldig lite kunnskap omkring det å ha ansatte. I mitt tilfelle ble det flere brudd på arbeidsmiljøloven når det gjaldt bl.a. kontrakt, lønn, ferie, arb.tid, sikkerhet ol. Det er regler om hvor mange barn det kan være pr. voksen, men det var kun unntaksvis det var nok voksne der. Vikarer skulle det ikke settes inn (jeg vet at vanlige barnehager også sliter med bemanningen ved sykdom, men en stor barnehage med mange ansatte er ikke like sårbar som en liten med kun noen få ansatte). Det at en førskolelærer skulle være innom et visst antall timer i uka var kun i teorien. Førskolelæreren der jeg jobbet brukte mye tid på å lage det pedagogiske opplegget (det jobbet h*n med hjemme hos seg selv). Det meste av denne tiden ble tatt ut som avspasering (familiebarnehagen hadde ikke råd til overtid), noe som resulterte at det ikke var mye førskolelæreren så til barna. Der jeg jobbet kunne jeg laget en lang liste over alt som ikke var bra og dette gjorde at vi ansatte måtte koble inn både barnehagekontor og fagforening. Fagforening hadde sett flere skrekkeksempler på familiebarnehager og ble fortalt at de ønsket en fortgang i utbyggingen av vanlige barnehager slik at det kunne bli en slutt på familiebarnehagene.

Selvfølgelig finnes det flotte familiebarnehager som har dyktige ansatte og som tar skikkelig vare på barna. Til dere som vurderer familiebarnehage; undersøk nøye før dere takker ja til et slikt tilbud. Hør med foreldre av barn som har gått der tidligere, sjekk om det er stor utbytting av ansatte (kan bety dårlige arbeidsforhold), se nøye på forholdene både inne og ute i barnehagen og bli gjerne med på en vanlig dag for å se hvordan opplegget er.

Skrevet
Det blir nok veldig personavhengig hvordan det fungerer, men i en gruppe på 4-5, drukner ikke barnet ditt i en stor ungeflokk, hvor de mest sjarmerende og mest bråkete barna får mest oppmerksomhet, og de stille ikke kommer frem med sine tanker og behov.

Mhm. Selv om det kanskje ikke er så ille i en barnehage egentlig (ikke hvis det er nok folk på jobb i alle fall), så tror jeg familiebarnehage er hakket bedre, særlig for de minste.

Familiebarnahge blir mer som en vanlig familie, noe jeg syns er positivt i alle fall. Blir som å være hjemme med mamma og en litt stor søskenflokk. Selv om dette sikkert kan variere litt fra familiebarnehage til familiebarnehage. Noen er mer barnehage mens andre er mer dagmamma.

Jeg skal bli førskolelærer og har veldig lyst til å ha familiebarnehage selv når jeg får egene barn. Eller sende barna mine i en annens familiebarnehage. Syns det virker mer koselig og intimt i en i en barnehage, og at man får mer "naturlige" omgivelser.

Har også egen erfaring med at det er lettere å gjøre ting på sparket og gjennomføre ting i en familiebarnehage.

Hvis barna vil tegne nå og spise om en halv time så er det greit.

Hvis barna vil se på hønsene på nabogården så går man dit.

I en barnehage så må alt være planlagt og er det en voksen eller to som mangler så er det lett for at det ikke blir gjennomført. Dessuten har man rutiner som må følges hele tiden, noe jeg syns er litt dumt. For om barna vil tegne nå og spise litt etterpå så burde de få lov til det. Dumt å avbryte lek fordi NÅ SKAL VI ...

I familiebarneagen til naboen så var det i storebror som var en del år eldre enn barna. Og alle ungene i nabolaget på hans alder pleide å være hos dem og leke, særlig om sommeren. Da lekte vi boksen går alle sammen. Med barn i alderen 4-14 år. Kjempemorsomt, og de minste ble utrolig flinke etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...