Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjennomfører nå et ganske omfattende oppussingsprosjekt. Problemet er forholdet vårt når vi holder på. Ingen tvil om at det meste ligger på mannen min sine skuldre, og at det sliter på han, og at han blir sliten. Men nå synes jeg det må være måte på grinete mann! Det sliter ikke bare på oss, men på hele familien. Ungene lurer på hvorfor pappa er så sur og sint hele tidne. Han kjefter på dem for ingenting og er veldig oppfarende. Jeg synes mest synd på barna, men blir jo lei av dette selv også!

Og det er ikke sånn at han gjør alt: jeg prøver å hjelpe til med det jeg klarer å gjøre. Kommer med forslag til hva jeg kan gjøre etc. Men han er og blir sur. I ukesvis. Godt vi ikke pusser opp så ofte! Da tror jeg vi hadde vært skilt.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Frances
Skrevet

Hahaha, bare jeg tar i en sparkelspade forvandles jeg fra :) til :frustrert: . Det er ikke tull. Nesten litt fint å høre at noen andre opplever det på samme måte. Jeg har hørt at oppussing er noe av det som tærer mest på et forhold, og det kan se ut til å stemme.

Skrevet
Hahaha, bare jeg tar i en sparkelspade forvandles jeg fra  :)  til  :frustrert: . Det er ikke tull. Nesten litt fint å høre at noen andre opplever det på samme måte. Jeg har hørt at oppussing er noe av det som tærer mest på et forhold, og det kan se ut til å stemme.

Hehe...

Har du et godt råd til hvordan jeg kan smøre han til å bli litt mer velvillig stemt? Oppussingen varere sikkert tre uker til, og jeg vet nesten ikke om vi holder ut.....

Gjest Gjest
Skrevet

Oppussing kan være en stor prøvelse for forholdet.

Nå er mannen din konsentrert rundt oppussing. Stilles det i tillegg krav til ham om at han skal ta del i familien som vanlig blir det vanskelig.

Greit nok at du mener du hjelper til hvis du kommer med forslag - for ham oppleves det kun som mas.

Har du spurt ham om hvordan han opplever dette?

Har du bedt ham komme med innspill på hvordan oppussingsprosjektet skal gjøres minder slitsomt for forholdet?

Må han høre på mye mas om gardiner og møblering?

Har du og ungene m ulighet til å holde dere så mye som mulig unna hjememt mens oppussingen står på?

Be om hans syn!

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe...

Har du et godt råd til hvordan jeg kan smøre han til å bli litt mer velvillig stemt? Oppussingen varere sikkert tre uker til, og jeg vet nesten ikke om  vi holder ut.....

Det aller beste rådet er at du rett og slett holder kjeft, og tar med ungene ut av huset så ofte som mulig.
Skrevet
Oppussing kan være en stor prøvelse for forholdet.

Nå er mannen din konsentrert rundt oppussing.  Stilles det i tillegg krav til ham om at han skal ta del i familien som vanlig blir det vanskelig.

Greit nok at du mener du hjelper til hvis du kommer med forslag - for ham oppleves det kun som mas.

Har du spurt ham om hvordan han opplever dette?

Har du bedt ham komme med innspill på hvordan oppussingsprosjektet skal gjøres minder slitsomt for forholdet?

Må han høre på mye mas om gardiner og møblering?

Har du og ungene m ulighet til å holde dere så mye som mulig unna hjememt mens oppussingen står på?

Be om hans syn!

Takk for tipset! Det er bare det at hvis jeg og ungene er for mye borte får jeg liksom dårlig samvittighet, fordi jeg burde vært med på oppussingen.... :forvirret:

Skrevet (endret)
Hahaha, bare jeg tar i en sparkelspade forvandles jeg fra  :)  til  :frustrert: . Det er ikke tull. Nesten litt fint å høre at noen andre opplever det på samme måte. Jeg har hørt at oppussing er noe av det som tærer mest på et forhold, og det kan se ut til å stemme.

Hehe, samme her.

Til TS, husker jeg ble rimelig forbitret av gode tips. Ble litt sånn "ja takk skal du faen meg ha, tror du ikke jeg har tenkt på det selv?!" :ler:

Glad vi er ferdig med hovedoppsussingen!

Edit; oppsussing :ler:

Endret av Merneith
Gjest Gjest
Skrevet
Takk for tipset! Det er bare det at hvis jeg og ungene er for mye borte får jeg liksom dårlig samvittighet, fordi jeg burde vært med på oppussingen.... :forvirret:

:ler: nettopp - og så fullstendig misforstått.

Mannen din vil garantert sette stor pris på at du holder deg unna så mye som mulig. Eller at ungene holder seg unna hvis din hjelp trengs. Og som sagt - IKKE gnål og gardiner eller møblering.

Tror ikke det er mye som irriterer en mann mer i forbindelse med oppussing enn mas om interiørdetaljer mens det står på som verst.

Men som sagt, spør ham om det er bedre for ham om du og ungene holder dere borte.

Skrevet

Pest eller kolera?

Her er nok en av de situasjoner hvor det er vanskelig å gjøre alt rett, da du ønsker å ta del og hjelpe til samtidig som dette ofte kan bli litt vanskelig grunnet unger osv. Om du ikke er så sikker på hva han hadde satt mest pris på hadde jeg prøvd en kombinasjon, men samtidig bitt litt i det sure eplet og heller akseptert å svelge noen kameler mens det står på.

Skjønner jo at du gjerne ønsker å ta del og kanskje ønsker han dette fra deg også, men ofte er det mer stressende å få hjelp fra noen enn bra er, dette om du feks er en som må få alt forklart og han like gjerne kunne gjort jobben selv. Hadde selv en sambo tidligere som alltid ville hjelpe til (noe som gleder) med alt mulig, men kunnskapen var ikke så stor hva gjaldt oppussing. Så ofte ble jeg sittende igjen med dobbelt arbeid, noe som selvsagt er irriterende når jobben kunne vært gjort en gang.

Kanskje han setter pris på at du tar ungene vekk fra situasjonen og gir ham arbeidsro, og kanskje ønsker han at du stiller opp med en middag og litt ekstra for ham på andre måter. Spør han og snakk med ham, kanskje blir du overrasket over hva som kommer, men da har du i alle tilfeller spurt ham rett ut. Forklar at han er som en premenstruell og ikke lett å bo sammen med og at du ønsker å vite hva du kan gjøre for å lette situasjonen.

Gjest vimselot
Skrevet

Å pusse opp kan slite veldig. Høres ut som en omfattende oppussing også og da henger det på "deg" helt til alt er gjort spesielt hvis du vet at neste år må noe annet gjøres osv.

Hvis ikke noen kan passe barna, kan du hjelpe til. Blir litt irritert når menn tror at kvinner ikke kan... been there... venninnene mine ble også irriterte på eksen. Har en følelse av at mange menn (ikke alle) tror at kvinner ikke kan, og har hun satt seg inn i noe f.eks ved å spørre fagfolk eller søkt på nettet og kommer med forslag, blir de helt satt ut (les sprø).

Husker en gang jeg og en venninne pusset opp kjøkkenet hos en venninne før hun skulle selge. Dag nr. 2 fikk vi begge høre fra våre daværende samboere at "er dere ikke ferdige enda"... Det hørtes ut som om vi bare satt og skravlet, men faktisk jobbet vi effektivt og det var mange skap og skuffer osv. som skulle fornyes med maling og nye detaljer. Gulv osv. Vi ville jo gjøre en bra jobb, siden hun skulle selge leiligheten og ikke bare smøre på litt maling sånn "tilfeldig".

Har venninner med ektemenn som bruker å ta seg av oppussing selv inne i huset. Utvendig er det vel mannen som gjør mest.

Kanskje mannen din føler at dette er hans område og en slags pikkforlenger, men du har fått gode råd om å spørre han hva som er best mht. deg og barna. Har ikke erfaring med å være småbarnsmor og oppussing, men menn og oppussing har jeg erfaring med, ja.

Skrevet

Å jeg trodde jeg var den eneste i verden som følte at forholdet var ræva når vi holdt i hver vår skrape! :ler:

Det har vært en skikkelig prøvelse, og jeg tenker etter så har jeg mast om maling farger og slikt.. Huff, så dum jeg er!

Godt det ikke bare er meg som forandrer meg!

Skrevet

Vi pusser ikke opp vi - så sant vi ikke har budsjettert med noen som kan gjøre det for oss. Ingen er flinke til alt og noen ganger må man bare ha innsikt nok til å se at man ikke kan gjøre alt selv. Det har vi begge innsett og leier hjelp om det skal gjøres noe. Så blir vi litt blakkere og mye blidere.

Gjest Mayamor
Skrevet

Har holdt på med stuen vår siden påske. :frustrert::sur::tommel::ler:

Men det blir vel bra til slutt... :rødme:

Gjest Gjest
Skrevet
Blir litt irritert når menn tror at kvinner ikke kan... been there... venninnene mine ble også irriterte på eksen. Har en følelse av at mange menn (ikke alle) tror at kvinner ikke kan, og har hun satt seg inn i noe f.eks ved å spørre fagfolk eller søkt på nettet og kommer med forslag, blir de helt satt ut (les sprø).

Blir vel sikkert lik reaksjon når jeg som mann påstår at jeg kan mer om typiske "kvinneting".

Skrevet

Du hjelper nok mest til om du tar med barna ut mens han holder på. Er vel bedre for barna også, når han er så oppfarende. Hvis jeg skal gjøre praktiske ting, synes jeg det er best å være alene uten noen som "går i veien" for meg. Arbeidsro blir satt pris på!

Du burde vel snakke med ham om dette er en god løsning for begge.

Jeg skjønner forøvrig godt at han er irritabel, han er nok veldig sliten av all jobbinga.

Gjest vimselot
Skrevet
Blir vel sikkert lik reaksjon når jeg som mann påstår at jeg kan mer om typiske "kvinneting".

Hva er typiske kvinneting da? Å be mannen skifte sikringer? Jeg sa ikke at jeg PÅSTÅR det forslaget jeg kommer med mht oppussing er mer riktig enn det f.eks. eksen mente, men er alltid åpen for å lufte tanker og ideer.

Har pusset opp, sammen med menn og sammen med venninner. Resultatet er blitt bedre når jeg har samarbeidet med kvinner. De er mer åpne for å være kreative. Jada, jeg er fordomsfull nå, siden jeg faktisk kjenner menn som har stor respekt for damene sine og har tillit til at de klarer å pusse opp, male, tapetesere, olje og beise, osv.

Noen av disse damene kan faktisk både strikkeog brodere også. (Det kan ikke jeg) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...