Fioletta Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Kan dere med erfaring beskrive rier for meg? Og utviklingen av riene ettersom fødselen skrider fram. Har ikke hatt kynnere(som jeg har kjent), så kan ikke sammenlikne med det.
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Det kjennes vondt ut, og ligner mest sannsynlig ikke noen smerte du har kjent før. Kan kjennes i magen, ryggen eller lårene, evt. flere av disse stedene samtidig. De blir gjerne reglemessige etter hvert, og gir seg ikke selv om du beveger deg. De kan ofte dempes ved en varm dusj eller en varmeflaske. (Men vil ikke gi seg av dette.) Over tid hvil de bli tettere og mer smertefulle, og også gi et behov for å presse. (Føles som om du må på do og bæsje ut en vannmelon eller noe sånt.)
-Simba- Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Kan kjennes i magen, ryggen eller lårene, evt. flere av disse stedene samtidig. Nå har jeg aldri født noe barn, men det kan høres ut som menssmerter slik jeg tolker det. Kan det stemme?
liv Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 (endret) jepp, kjempe sterke menssmerter som mest sansynligvis kommer og går... (Noen får som meg, en lang rie uten pauser men de fleste har litt opphold i mellom) Endret 15. mai 2007 av liv
Vedvik86 Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 For meg kjentes det ikke ut som menssmerter.. Jeg kjente takene kun i magen (nedre del).. kjentes omtrent ut som jeg måtte skikkelig tisse, bare selvfølgelig MYE vondere....
Tari Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 For meg kjentes det ut som sterke menssmerter som kom og gikk, såpass kraftige at de strålte ned i bena. Når pressriene kom er jeg ikke enig i at det kjentes ut som jeg måtte på do, bare et voldsomt behov for å presse...
Siona Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Jeg trodde det skulle være som sterke menssmerter. De kynnerne jeg hadde hatt kjente jeg nederst i magen. Men da riene kom var de helt annerledes enn forventet. Jeg kan best beskrive det som et slags vondt trykk på halebeinet. Kan ikke sammenlignes med noe annen smerte jeg har kjent tidligere. Men det høres ut som det varierer veldig hvordan man kjenner riene...
Caramba Skrevet 16. mai 2007 #8 Skrevet 16. mai 2007 Jeg var ikke i tvil om at det var rier da de startet. Først var det litt napping i ryggen et par ganger, og så satt det i gang med rier som var så vonde at jeg bare måtte legge meg rett ned da det sto på som verst. Det var veldig sterke sammentrekninger i rygg/mage. I starten skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle orke mange timer med de smertene, men man blir vandt til alt, utrolig nok. Klarte etterhvert å telle og puste meg gjennom riene og da gikk det ganske greit. Klart epidural på slutten også var en utmerket lindring.....
Fibonacci Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 1. fødsel: Etter å ha hatt masse kynnere og maserier i dagene før fødsel så kjentes riene veldig annerledes ut da de først startet. De satt i ryggen og det kjentes som et intenst og veldig ubehagelig press nedover mot halebeinet. De ble mer og mer vonde, og det var ingen tvil om hva som var på ferde! Etter hvert kom de så tett at det ikke føltes som det var pause mellom i det hele tatt. Åpningsriene var verst, mens pressriene var for svake og ueffektive, og hele fødselen gikk i stå. Til slutt ble gutten tatt med sugekopp. For en lettelse! 2. fødsel: Veldig lik 1. fødsel til å begynne med, men denne gangen hadde jeg også veldig kraftige pressrier. De var vondere enn åpningsriene, men de varte bare 10 minutter og så var jenta ute!
Arwen Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 Sterke menssmerter som endte i en følelse av at jeg måtte på do ja skjønte ikke at det var pressrier, for trodde jo bare jeg måtte på do
Trudi Skrevet 16. mai 2007 #11 Skrevet 16. mai 2007 Jeg opplevde også smertene som menssmertelignende i starten. Takk og lov har jeg ikke slike menssmerter som smertene riene ga på slutten... :D Pressriene lignet for meg mye på følelsen man har når man brekker seg, bare andre vegen og mye kraftigere. Veldig merkelig - var virkelig ikke mulig ikke å presse.
L.v.b.s Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 Riene opplevde jeg som utrolig vonde tak i mage og korsrygg,De kom med jevne mellomrom og jeg brukte lystgassen flittig,jordmor og mannen min måtte av å til minne meg på å ta bort maska. Da det gjenstod to cm,fikk jeg voldsom lyst til å presse og jeg var overbevist om at jeg måtte bæsje noe stort noe,jeg var helt fortvilet,klarte liksom ikke la være å presse(føltes nesten som om bæsjen stod i åpningen og du enten måtte presse den ut eller slippe den inn igjen ) Da jeg endelig fikk lov til å presse,var jeg veldig sliten,men du så godt det var å trykke til.
Arielle Skrevet 20. mai 2007 #13 Skrevet 20. mai 2007 SKIKKELIg sterke menssmerter ja, og føltes ut som jeg måtte på do når pressriene kom. Jeg hadde på forhånd lest at det skulle føles sånn ut, som man måtte på do. Men det føltes ut som jeg VIRKELIG måtte på do, så jeg ble helt fortvilt og sa til jordmor at jeg måtte på do. Ikke helt den beste tiden å måtte på do liksom, når man har supertette rier og kaster opp av smertene :oD. Seriøst, hvor har det blitt av smilefjesene?
Gjest Gjest_mirage_* Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Jeg hadde bare rier i ca 3 timer, og de var kjempeintense fra første rie.. kjente det nederst i magen, i ryggen og i underlivet .. en helt intens smerte som gjorde at jeg ikke kunne snakke eller tenke.. det var så vondt at jeg ikke greide å ligge i ro, lå og vred på meg!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #15 Skrevet 5. juli 2010 Har endometriose og har alltid hatt jævlige smerter ved mens. Lurer på om riene føles som (for meg) "vanlige" menssmerter???
SummerJoy Skrevet 6. juli 2010 #16 Skrevet 6. juli 2010 (endret) Når folk ber meg om å beskrive rier så føler jeg for å beskrive det slik: Det føles som om noen strammer et brennende bånd så hardt de bare klarer rundt mage/rygg/livet ditt og det gjør bare mer og mer vondt etter jo mer de strammer.. Føltes som en brennende, sviende, strammende smerte. De aller aller første riene kjentes også som stramninger på en måte, men da mye mildere i smerte. Pressrier føltes helt annerledes. Da gikk smerten over, og det gikk over til en intens, meget ubehagelig følelse av at man MÅTTE presse, fordi det kjentes ut som noen kjørte en tømmerstokk gjennom deg og du bare måtte gi etter for å få den ut. Uff, det hørtes forferdelig ut ser jeg.... Endret 6. juli 2010 av SummerJoy 1
thumbalina Skrevet 6. juli 2010 #17 Skrevet 6. juli 2010 For min del satt riene i ryggen, så det kjentes ut som økende menssmerter eller voksesmerter... "pressriene" mine var bare 20 min med sammenhengende smerte hvor jeg ikke kjente noe til pressetrang eller noe annet.... bare vondt.. men det var setefødsel med oppkjørt drypp og tang... så vet ikke det er sammenlignbart med en "vanlig" fødsel...
helenaa Skrevet 6. juli 2010 #18 Skrevet 6. juli 2010 Jeg klarer faktisk ikke å huske hvordan smertene kjentes, men jeg husker at jeg syntes riene var korte. Det var bare 5-10 sek som var skikkelig vondt i starten. Etter hvert ble vel mer av rien nokså vond. Det hjalp veldig å bevege seg, men på "toppen" av riene måtte jeg stå stille og bøye meg framover. Etterhvert hjalp det veldig at mannen min presset mot korsryggen/halebeinet, så jeg tipper en del av smerten satt der. Pressriene var som å måtte på do, men jeg hadde heldigvis hørt at det skulle være sånn. Jeg løp på do, og ba mannen min hente jordmor. Pressriene startet nokså tidlig, så jeg var usikker på om jeg faktisk måtte på do
La Luna Skrevet 6. juli 2010 #20 Skrevet 6. juli 2010 Når folk ber meg om å beskrive rier så føler jeg for å beskrive det slik: Det føles som om noen strammer et brennende bånd så hardt de bare klarer rundt mage/rygg/livet ditt og det gjør bare mer og mer vondt etter jo mer de strammer.. Føltes som en brennende, sviende, strammende smerte. Hm, er sånn jeg forklarer menssmertene mine til mannen, haha. Regner dog med at rier nok er mye vondere enn de menssmertene jeg har hatt (selv om de har vært ille)....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå