Gjest ny i tråden Skrevet 21. mai 2007 #141 Skrevet 21. mai 2007 Jeg mener at foreldrene til den nyfødte da må snakke med brudeparet. Og i de aller fleste tilfeller vil det da være greit at man tar med babyen. Men man kan ikke bare anta at det er greit. I eget bryllup hadde det ikke vært greit, med mindre det hadde vært barn av søsknene våre. Venner eller fjernere slekt med nyfødt hadde ikke fått tatt med babyen. Da kunne heller latt være å komme, hvis de ikke ville ta med barnevakt som var på et nærliggende sted med babyen, og mor ikke gadd å gå de 100-200 metrene når hun måtte amme. Da er det vel mer realt å la være å invitere folk man vet har små babyer, da, enn å regne med de vil ta med en tredjeperson de må betale opphold for? Jeg skjønner tildels at folk lar være å invitere med barn til bryllup (særlig festen og middagen, kanskje), men å regne med eller ta for gitt at foreldre til spedbarn (da tenker jeg under et halvt/ett år eller noe sånt, og så små at de ikke kan være hjemme en helg med barnevakt) ikke skal ta med seg disse synes jeg er i overkant... Er barnløs selv, men om jeg hadde hatt en liten baby ville jeg enten tatt den med om det var ok, og sikkert forlatt festen tidlig utenå være til særlig sjenanse for andre, eller latt være å komme i det hele tatt om jeg ble invitert uten ungen - og tenkt at det var trist ikke brudeparet ville ha meg som gjest, samt lurt på hvorfor de i det hele tatt hadde sendt invitasjon.
Gjest Piper Skrevet 21. mai 2007 #142 Skrevet 21. mai 2007 Forventer ikke å bli forstått av alle heller, i hvert fall ikke en 6-barns mor (iflg. din egen tråd);-) Ville bare ha noen råd, og det har jeg fått:-) Du ville ikke ha råd, men ha medhold på at det du ønsker er helt greit. Alle andre som har sagt at de hadde akseptert små barn som gjester, har du bare oversett eller du har slengt i de at de har barn osv. Så at du ønsket råd, er tullprat, for du ølnsket at flest mulige skulle være enig med deg, og alle vi andre burde egentlig bare tie stille. Men kan jo spørre, hvorfor velge å invitere en person som du vet vil ha et nyfødt barn? Er det bare for å lage litt ekstra kvalme, for å kunne fortelle denne personen at babyen ikke er velkommen? eller håpet du at du var viktigere enn babyen, at mor skulle velge deg fremfor babyen? Lurer fælt på hvorfor man inviterer noen man vet får baby rundt bryllupet? Til alle bruder, kanskje det er på tide å tenke over gjestelisten, for hvem man egentlig ønsker å feire dagen med. Utelukk alle som har små babyer, som ikke kan være lenge uten mammaen sin. For om en skal høre på enkelte her inne, så er det omtrent ingen små babyer som sover, de bare skriker hele tiden. Og mødrene de har ikke vett til å ta med barnet ut, for mødrene har ingen som helst forståelse for at ikke alle rundt en liker skrikingen til disse små barna. Like greit å ikke invitere de, for da slipper man denne problemstillingen.
kathrine79 Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #143 Skrevet 21. mai 2007 Men kan jo spørre, hvorfor velge å invitere en person som du vet vil ha et nyfødt barn? Er det bare for å lage litt ekstra kvalme, for å kunne fortelle denne personen at babyen ikke er velkommen? eller håpet du at du var viktigere enn babyen, at mor skulle velge deg fremfor babyen? Lurer fælt på hvorfor man inviterer noen man vet får baby rundt bryllupet? Jeg vet ikke hvem som lager kvalm her??? Hvis du hadde giddi å lest hele innleggene mine så hadde du sett at jeg slettes ikke akter å nekte noen å ta med seg barn. Jeg la forresten ikke inn denne tråden fordi jeg vurderte å skifte mening....
Donpedro Skrevet 21. mai 2007 #144 Skrevet 21. mai 2007 (endret) Til alle bruder, kanskje det er på tide å tenke over gjestelisten, for hvem man egentlig ønsker å feire dagen med. Utelukk alle som har små babyer, som ikke kan være lenge uten mammaen sin. Det må da få være opptil enhver mor å vurdere dette selv. Det er ikke slik at alle babyer under X antall måneder ikke kan passes av andre. Vi kunne fint hatt barnevakt for vår baby på 6 uker. Ville f.eks. hatt med besteforeldre som kunne trillet utenfor kirken, og deretter passet babyen i nærhetn av feststedet. Selv har jeg vært slik barnevakt for en baby som ble fullammet. Mor gikk til og fra og ammet. For oss var dette ikke noe stort problem. For andre er det tydelig at en slik løsning er helt utelukket. Da får mor bli hjemme (en mulighet de som inviterer uten barn selvsagt bør være klar over), kanskje far ønsker å dra alene. Men la nå småbarnsfolk selv få velge om de vil dra eller ei! Endret 21. mai 2007 av Donpedro
*Emma* Skrevet 21. mai 2007 #145 Skrevet 21. mai 2007 Jeg skjønner at godt at du tenker at "det hadde vært dødskjipt om babyen begynte å gråte", samtidig syns jeg vel (hvis dette er et spebarn) at man bør forvente at det følger moren uten at hun spør om det. Det beste og enklestste er jo bare å snakke med henne. Ta det på forhånd og bare fortell sannheten. At dere håper hun tar m babyen ut hvis h*n begynner å gråte under seremonien/middagen. Jeg tror at mest sannsynlig kommer hun til å fortelle deg at det hadde hun naturligvis tenkt til å gjøre uansett
Gjest Elastica Skrevet 22. mai 2007 #146 Skrevet 22. mai 2007 Du ville ikke ha råd, men ha medhold på at det du ønsker er helt greit. Alle andre som har sagt at de hadde akseptert små barn som gjester, har du bare oversett eller du har slengt i de at de har barn osv. Så at du ønsket råd, er tullprat, for du ølnsket at flest mulige skulle være enig med deg, og alle vi andre burde egentlig bare tie stille. Men kan jo spørre, hvorfor velge å invitere en person som du vet vil ha et nyfødt barn? Er det bare for å lage litt ekstra kvalme, for å kunne fortelle denne personen at babyen ikke er velkommen? eller håpet du at du var viktigere enn babyen, at mor skulle velge deg fremfor babyen? Lurer fælt på hvorfor man inviterer noen man vet får baby rundt bryllupet? Til alle bruder, kanskje det er på tide å tenke over gjestelisten, for hvem man egentlig ønsker å feire dagen med. Utelukk alle som har små babyer, som ikke kan være lenge uten mammaen sin. For om en skal høre på enkelte her inne, så er det omtrent ingen små babyer som sover, de bare skriker hele tiden. Og mødrene de har ikke vett til å ta med barnet ut, for mødrene har ingen som helst forståelse for at ikke alle rundt en liker skrikingen til disse små barna. Like greit å ikke invitere de, for da slipper man denne problemstillingen. Makan til visvas. Jeg håper ikke jeg hadde blitt strøket fra gjestelisten selv om jeg hadde hatt en baby på seks uker. For meg er det ikke omsorgssvikt å ha en barnevakt som kan gi pumpemelk akkurat i de timene en bryllupsmiddag varer. At det er utenkelig for andre er selvsagt greit, men ikke generaliser. Og tydeligvis er det mange som har opplevd det du nevner i siste avsnitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå