Kosemose Skrevet 15. mai 2007 #21 Skrevet 15. mai 2007 En baby er vel nærmest et vedheng til foreldrene? Jeg ville regnet med at foreldrene ønsket å ha med babyen sin, og regnet med at de sørget for at babyen ble til minst mulig bry og uro. Syns det er stor forskjell på å ta med barn på 1 år og oppover kontra å ta med seg en baby. I kirken er det fritt fram for alle å komme. Ikke engang bruden kan vel bestemme hvem som kan være i kirken under vielsen?
Branna Skrevet 15. mai 2007 #22 Skrevet 15. mai 2007 Vi har i utgangspunktet ikke tenkt til å ha barn i bryllupet vårt, med unntak av mine yngste brødre, men to av tantene til min kjære har nettopp fått barn og kommer langveisfra, så de må få lov til å ta med seg babyene sine. De kan jo ikke dra fra barnet sitt i flere dager, og det blir vanskelig for dem å finne barnevakt på et fremmed sted. Men ellers blir det ingen barn i bryllupet.
Mies Skrevet 15. mai 2007 #23 Skrevet 15. mai 2007 spebarn er da ikke det værste, to åringer som ikke vil sitte stille derimot... Jeg synes det er en selvfølge at de aller minste (opp til tre mnd) er med, men da er det også en selvfølge at den med barn setter seg slik til at det er enkelt å komme seg inn og ut. Jeg har vært i flere bryllup hvor det har vært barn i alderen 0-6 mnd (den ene var 14 dager..) og det har aldri blitt noe bråk ut av det. Og jeg er allergisk mot ungegrin så det er ikke det at jeg er imun som får meg til å synes dette er ok. Det er ikke så lett for alle å sette bort en to-tre mnd baby, det forutsetter jo at du har en barnevakt som kan vente i nærheten av lokalet slik at en kan få ammet ved behov, i tilegg er det ikke alle mødre som greier å gå i fra barnet sitt når de er så små. (og jeg er den skarpeste til å kritisere dette når barnet er over ett halvt år, men spebarn, da kan jeg godt forstå det) Ta en prat med de aktuelle foreldrene, og vær forbredt på at paret muligens unnlater å komme om, de ikke får ta med barnet. Anngående større barn som bråker så er den ultimate løsningen å ha et rom ved sidenav som de kan rømme til, og ha noen leker og en til å passe på de der (hyre inn noen eller at en av foreldrene går). Barn skal være innvitert med navn på innbydelsen for at de skal kunne bringes med, men spebarn faller i mine øyne utenfor denne regelen.
dharma Skrevet 15. mai 2007 #24 Skrevet 15. mai 2007 Vi har heller ikke invitert barn, men det blir nok noen spedbarn med ja. Jeg synes det er greit, for alternativet deres hadde vært å ikke komme og vi vil gjerne ha de der.
FrøkenEnnå Skrevet 15. mai 2007 #25 Skrevet 15. mai 2007 Selvfølgelig skal folk få ha med seg babyene sine! Du kan jo si at du setter pris på at de tar de med ut av kirken ved evnt gråting, det har de sikkert full forståelse for. Tipper at du ikke har barn selv
panda Skrevet 15. mai 2007 #26 Skrevet 15. mai 2007 Jeg var i et bryllup hvor babyen til et vennepar gråt under hele sermonien i kirken. Foreldrene satt langt bak, men hadde ikke vett til å gå ut. Vi hørte knapt hva som ble sagt under vielsen og det var mange som sendte foreldrene noen blikk, men de tok ikke hintet. Hadde det vært meg som giftet meg da, så hadde jeg blitt temmelig oppgitt og lei meg.
Havfrua Skrevet 15. mai 2007 #27 Skrevet 15. mai 2007 Syns det er en selvfølge at spedbarn får bli med i bryllup jeg da, men da er det selvsagt viktig at foreldrene forlater kirken eller middagen hvis babyen begynner å gråte. Men at 1 og 2 åringer automatisk blir med i bryllup hadde jeg ikke tålerert.
Gjest Frysepulver Skrevet 15. mai 2007 #28 Skrevet 15. mai 2007 Spedbarn er en selvfølge at får være med mor og far, men ja, mange foreldre bør nok bli flinkere til å ta med gråtende barn ut av kirken. Når det gjelder ett- og toåringer hadde eg nok ikke vært så begeistret dersom de ikke var bedt - men tror ikke jeg hadde gått så langt som å si fra. Ser for meg at det kan bli en alt annet enn hyggelig samtale...
prinsessa Skrevet 15. mai 2007 #29 Skrevet 15. mai 2007 Jeg for min del kan ikke fatte at noen vil ha med 1-2 åringer i bryllup jeg da. Har selv barn og jeg ville ikke hatt med en 1-2 åring i bryllup. Når jeg er i bryllup vil jeg kun skjære opp min egen mat, ikke kjefte ved bordet, drikke vin og danse. Jeg vil nesten si at grensen for å ta med babyer går ved 3 mnd. jeg. Når babyen er 3 mnd. begynner man å bli tryggere på ting og barnet tar gjerne flaske. Jeg hadde med en 3 mnd gammel baby i begravelse her om dagen, sto helt bakerst i kapellet slik at jeg kunne lett gå ut ved skriking, heldigvis gikk det bra og det var kun et lite pip under begravelsen.
Tusenfryd Skrevet 15. mai 2007 #30 Skrevet 15. mai 2007 Tror noen må slappe av litt og ikke foikusere så mye på hva som kan komme til å bli et problem dersomattehvisomatte... De aller fleste i giftealder har da vel venner i omtrent samme alder. Normal giftealder (20-40 år) er også helt normal nybaktforeldrealder. De fleste med hodet på rett plass forstår også at man går ut med et skrikende spebarn. Forøvrig var vi selv i diverse konfirmasjoner og andre arrangement i fjor med et barn på under et halvt år - og jeg kan love det er mer stress for foreldrene enn hovedpersonene, så hvis man har med barn er det for en grunn! Godt poeng over her forresten: husk å si fra om lukket kirke. Tenk om det kom noen og så på som ikke passer inn i den perfekte folden...
Gjest Piper Skrevet 15. mai 2007 #31 Skrevet 15. mai 2007 Jeg skal ikke gifte meg nå, men familiens babyer er hjertelig velkomne, også om de gråter under vielsen. Til og med kronisk syke i familien som hoster er velkomne. De er jo familien. ← Kunne ikke vært mer enig
kathrine79 Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #32 Skrevet 15. mai 2007 Godt poeng over her forresten: husk å si fra om lukket kirke. Tenk om det kom noen og så på som ikke passer inn i den perfekte folden... ← Hadde du satt pris på at ditt "ja" ble overdøvet av barnegråt? Tror de fleste som skal gifte seg bekymrer seg for at alt ikke skal gå etter planen...
Gjest Frances Skrevet 15. mai 2007 #33 Skrevet 15. mai 2007 Kanskje man bare skulle nekte gjester adgang i kirken overhodet. Noen kunne jo komme til å nyse?
Gjest Piper Skrevet 15. mai 2007 #34 Skrevet 15. mai 2007 (endret) Hadde du satt pris på at ditt "ja" ble overdøvet av barnegråt? Tror de fleste som skal gifte seg bekymrer seg for at alt ikke skal gå etter planen... ← Jeg brydde meg faktisk mest om å bli gift med min mann, og da jeg sto ved hans side der fremme kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre om noen av barna gråt, lekte, noen hostet osv. Alt som hendte bak oss, ble likegyldig for å si det slik. selv om det selvfølgelig er kjekt å dele denne dagen med alle sammen. Gift blir man uansett, og slike ting hadde ikke klart å ødelegge dagen vår. Det er så lite viktig, i forhold til hvorfor man faktisk er der. Men så har du enkelte som har rammen rundt som det viktigste, og da vil jo selvfølgelig slike ting være ødeleggende. Endret 15. mai 2007 av Piper
Merneith Skrevet 15. mai 2007 #35 Skrevet 15. mai 2007 Jeg brydde meg faktisk mest om å bli gift med min mann, og da jeg sto ved hans side der fremme kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre om noen av barna gråt, lekte, noen hostet osv. Alt som hendte bak oss, ble likegyldig for å si det slik. selv om det selvfølgelig er kjekt å dele denne dagen med alle sammen. Gift blir man uansett, og slike ting hadde ikke klart å ødelegge dagen vår. Det er så lite viktig, i forhold til hvorfor man faktisk er der. Men så har du enkelte som har rammen rundt som det viktigste, og da vil jo selvfølgelig slike ting være ødeleggende. ← Ja, det er jo innlysende at folk som ikke vil at vielsen skal overdøves av barnegråt kun bryr seg om rammene rundt bryllupet og mindre om den fremtidige ektemannen. Man trenger faktisk bare å vite om ens holdninger angående barnegråt i kirker for å vite alt dette. Selv Gunn-Irene ville vært skeptisk til dette.
kathrine79 Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #36 Skrevet 15. mai 2007 Gift blir man uansett, og slike ting hadde ikke klart å ødelegge dagen vår. Det er så lite viktig, i forhold til hvorfor man faktisk er der. Men så har du enkelte som har rammen rundt som det viktigste, og da vil jo selvfølgelig slike ting være ødeleggende. ← Litt sort/hvitt å si at man enten bryr seg om å gifte seg med sin mann eller kun rammen rundt.... Man kan selvfølgelig gifte seg på tinghuset også....
Gjest Piper Skrevet 15. mai 2007 #37 Skrevet 15. mai 2007 (endret) Ja, det er jo innlysende at folk som ikke vil at vielsen skal overdøves av barnegråt kun bryr seg om rammene rundt bryllupet og mindre om den fremtidige ektemannen. Man trenger faktisk bare å vite om ens holdninger angående barnegråt i kirker for å vite alt dette. Selv Gunn-Irene ville vært skeptisk til dette. ← Har jeg sagt at det gjelder alle som ikke har samme syn som meg? Men når man ikke tåler at en liten baby gråter litt, og er liveredd for at det skal ødelegge hele dagen, da mener jeg at man har litt for mye fokus på rammen rundt det. Men jeg skrev ENKELTE, og det betyr da virkelig ikke alle som ikke har samme mening som meg. Og jeg tåler at et lite barn gråter i kirken, for det er tross alt bare et lite barn. Men tro det eller ei, jeg gikk ut med mine om de begynte å gråte. Endret 15. mai 2007 av Piper
Gjest Piper Skrevet 15. mai 2007 #38 Skrevet 15. mai 2007 Litt sort/hvitt å si at man enten bryr seg om å gifte seg med sin mann eller kun rammen rundt.... Man kan selvfølgelig gifte seg på tinghuset også.... ← Har jeg sagt at det er enten eller? Må dere slutte å tolke alt som blir skrevet.
Gjest Piper Skrevet 15. mai 2007 #39 Skrevet 15. mai 2007 Godt poeng over her forresten: husk å si fra om lukket kirke. Tenk om det kom noen og så på som ikke passer inn i den perfekte folden... ← Fra det ene til det andre, har de lov til å ha lukket kirke?
Merneith Skrevet 15. mai 2007 #40 Skrevet 15. mai 2007 Har jeg sagt at det gjelder alle som ikke har samme syn som meg? Men når man ikke tåler at en liten baby gråter litt, og er liveredd for at det skal ødelegge hele dagen, da mener jeg at man har litt for mye fokus på rammen rundt det. Men jeg skrev ENKELTE, og det betyr da virkelig ikke alle som ikke har samme mening osm meg. Og jeg tåler at et lite barn gråter i kirken, for det er tross alt bare et lite barn. ← Så når du skrev at du "faktisk" brydde deg mest om å gifte deg og at barnegråt derfor var irrelevant, så mente du ikke at de som bryr seg om slikt "faktisk" ikke har samme ønsket som du hadde? Jeg synes at ENKELTE bør skrive litt mer nyansert..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå