Gifteklar:) Skrevet 16. mai 2007 #61 Skrevet 16. mai 2007 Veldig interessant å lese folks meninger om dette! Det har seg sånn at broren til min kommende ektemann har fått et etterlengtet barn... Hun er 6 måneder når vi gifter oss, og vi har sagt i fra om at vi ikke ønsker barn i bryllupet. Vi har informert om et hotell som ligger 75 m unna, hvor de kan ha barnet + barnevakten. Vi var nylig i barnedåpen til babyen, som hylskrek minst halve tida i kirka... Tror hun overdøvde orgelet... Så nå ser jeg med skrekk og gru fram til vielse og middag... For hvis de kommer er det med babyen, hvis ikke blir de hjemme alle 3. Det enkleste hadde vært om de ble hjemme, for de nekter rett og slett å respektere vårt eneste ønske. Barnevakt er jo ikke noe problem, det ordnet de faktisk FØR ungen ble født!! Det er bare det at barnevakt + baby må være der festen er, og ikke på hotellet. Og denne babyen skriker MYE. Det vet vi... Egentlig en liten fillesak, men nå har det blitt en ganske stor en.... "D ska itj varra ænkelt!" Mvh frustrert Gifteklar...
Donpedro Skrevet 16. mai 2007 #62 Skrevet 16. mai 2007 (endret) I min krets pleier spebarn å ha barnevakt mens foreldrene er i kirken, dvs at noen triller babyen rett utenfor. På kvelden pleier de å ha med seg en som kan sitte i tilstøtende rom, og passe babyen mens fgoreldrene spiser ol. Vennetjenester. Skjønner godt du ikke vil ha bråk, det ønsket ikke jeg heller da jeg giftet meg. Går ikke det, får de sette seg nær utgangen og gå ut med en gang det er bråk. (Har et spebarn selv for tiden, så håper meningen min er kvalifisert nok...) Mødre har faktisk et annet forhold til barnegråt enn de som ikke har barn, sånn er det bare. Vet ikke hva du mener med dette? Jeg HATER barneskrik, SÆRLIG fra andres barn. Endret 16. mai 2007 av Donpedro
kathrine79 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #63 Skrevet 16. mai 2007 I min krets pleier spebarn å ha barnevakt mens foreldrene er i kirken, dvs at noen triller babyen rett utenfor. På kvelden pleier de å ha med seg en som kan sitte i tilstøtende rom, og passe babyen mens fgoreldrene spiser ol. Vennetjenester. Skjønner godt du ikke vil ha bråk, det ønsket ikke jeg heller da jeg giftet meg. Går ikke det, får de sette seg nær utgangen og gå ut med en gang det er bråk. (Har et spebarn selv for tiden, så håper meningen min er kvalifisert nok...) Vet ikke hva du mener med dette? Jeg HATER barneskrik, SÆRLIG fra andres barn. ← Jeg har i hvert fall intrykk av at mødre har barneskrik litt mer "under huden" enn barnløse, men hva vet jeg
Donpedro Skrevet 16. mai 2007 #64 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har i hvert fall intrykk av at mødre har barneskrik litt mer "under huden" enn barnløse, men hva vet jeg ← Deg om det.
Gjest Piper Skrevet 16. mai 2007 #65 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har i hvert fall intrykk av at mødre har barneskrik litt mer "under huden" enn barnløse, men hva vet jeg ← Jeg vil vel heller tro det er motsatt, for de med barn har hørt så mye barneskrik at de har blitt mettet.
Gjest Elastica Skrevet 16. mai 2007 #66 Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror barnegråt kan irritere mer hos de som ikke har barn selv - men her er det som alle andre steder umulig å generalisere. Som trebarnsmor nettopp ferdig med den verste skriketiden, gjør det meg ingenting å høre andres gråt - jeg er bare lettet over at det ikke er jeg som trenger å bli stressa. Jeg var langt mindre tolerant overfor babyskrik før jeg ble mor selv. Det som absolutt irriterer mest er når foreldrene tror at alle andre synes det er greit å høre gråt, fordi de selv ikke lar seg affisere av det. Og det er vel nettopp trådstarters poeng, slik jeg har forstått det. Uansett om man liker gråt eller ikke, og helt uavhengig av bakgrunnen for dette, bør man ta hensyn og forlate kirken dersom barnet skriker for mye.
Karianne78 Skrevet 16. mai 2007 #67 Skrevet 16. mai 2007 Barn er ikke invitert i vårt bryllup heller. Men små babyer som er nærmest avhengig av moren og ikke kan plasseres til barnevakt ville jeg likevel regnet som "selvsagte" gjester (nå er det ingen av våre gjester som har så små barn da). Jeg tviler sterkt på at det ville bli særlig bråk uansett, og jeg tror nok foreldrene har såpass vett at de plasserer seg slik at de lett kan gå ut om barnet blir urolig underveis. ← Akkurat!
Kykkelikokos Skrevet 16. mai 2007 #68 Skrevet 16. mai 2007 En annen sak er at jeg synes vel strengt tatt at de to eldste barna kunne blitt hjemme. De har ikke blitt invitert og i og med at vi som brudepar er ufrivillig barnløse, så kan det til tider være tøft med alt beibifokuset. ← Denne kommentaren her finner jeg helt utrolig. De skal gjemme unna barna sine fordi du har problemer med å bli gravid? Hva skjedde med det å kunne glede seg på andres vegne?
Furstina Skrevet 16. mai 2007 #69 Skrevet 16. mai 2007 For meg er det en selvfølge at man ikke vil ha et skrikende spebarn tilstede under vielsen. Synes det handler om respekt for brudeparet og ikke om man liker barn eller ikke. ← Jag reagerar på att många verkar skriva att ett spädbarn i kyrkan automatiskt kommer skrika. En baby som är tyst kan väl inte störa mer än bestemor? Men dette gjaldt middag og utover, alle tre barna får være i vielsen (og det kan jo hende det er noen andre barn som kommer og, det har vi ikke kontroll på...) Jeg er ikke særlig redd for at spedbarn skal ødelegge vielsen, det er verre med urokråkene rundt 3-4 som ikke klarer å sitte i ro og som bare har skikkelig høylytt tone, MEN de skal få være i vielsen de og, det er middagen og festen som blir totalt uten barn, og det er jo egentlig helt greit for de barna er så små at de skal uansett sove da så det er absolutt det beste for dem og. Selv om det å gifte seg er det viktigste, og ikke den 'perfekte' rammen rundt, så er det ganske irriterende å sitte å høre på barneskrik i 30 hele minutt når man ikke er vant til det.. om det så er i begravelse, bryllup, på bussen osv.... selv om babyn er knallsøt, så er ikke skriken det samme.. ← Vi var nylig i barnedåpen til babyen, som hylskrek minst halve tida i kirka... Tror hun overdøvde orgelet... Så nå ser jeg med skrekk og gru fram til vielse og middag... For hvis de kommer er det med babyen, hvis ikke blir de hjemme alle 3. Det enkleste hadde vært om de ble hjemme, for de nekter rett og slett å respektere vårt eneste ønske. Barnevakt er jo ikke noe problem, det ordnet de faktisk FØR ungen ble født!! Det er bare det at barnevakt + baby må være der festen er, og ikke på hotellet. Og denne babyen skriker MYE. Det vet vi... Egentlig en liten fillesak, men nå har det blitt en ganske stor en.... "D ska itj varra ænkelt!" Mvh frustrert Gifteklar... ← Det är väl verkligen en STOR skillnad på EGET barndop där babyn är huvudperson och föräldrarna inte kan ta babyn från cermonin och som gäster i en kyrka under ett bröllop??? I mina ögon är det normalt vett och etikett att man som gäst GÅR UT ur kyrkan om babyn gråter, hostattacken kommer eller något annat störande kommer upp. Ni kommer att riskera att någon sitter på en bänk som knirkar, någon hostar, nyser eller harklar sig, någons mobiltelefon ringer, en av gästerna sjunger falskt eller somnar eller... Kanske är det bästa att du pratar med babyns föräldrar och säger antingen: a) nej, babyn får inte komma med i kyrkan eller på bröllopet b) Ja, men ni går väl ut om hon/han börjar gråta? Kanske bör ni kolla med gästerna om det är någon som är allergisk mot brudbuketten eller pyntblommorna i kyrkan så de inte börjar nysa allergiskt under vigseln också?
Gifteklar:) Skrevet 16. mai 2007 #70 Skrevet 16. mai 2007 Furstina: Vi har sagt fra om at vi ikke vil ha barn i kirke + middag. Hvis noen har en baby på 1 mnd så skjønner jeg at de må ha med den, men en baby på 6 mnd mener jeg kan ha barnevakt 75 m unna - for barnevakt hra de allerede skaffet. Det er faktisk ikke noe vi kan regne med at de tar med ungen ut av kirka. Dette har mye med dette spesifikke paret å gjøre, og gjelder vel ikke for alle andre... Hovedproblemet her er at de ikke respekterer vårt ønske, men akter å ha med barnet om vi vil eller ikke. De er derimot hjertelig velkomne til å ta med babyer og barn på kaffe på søndagen.... Da er det ingen vielse/taler, men uformelt kaffeslabberas.
Gjest Elastica Skrevet 16. mai 2007 #71 Skrevet 16. mai 2007 I mina ögon är det normalt vett och etikett att man som gäst GÅR UT ur kyrkan om babyn gråter, hostattacken kommer eller något annat störande kommer upp. ← Ja, det er det i mine øyne også. Dessverre har jeg opplevd det motsatte, og det virker som flere her også har det. Det er sannsynligvis derfor vi diskuterer det.
090607 Skrevet 16. mai 2007 #72 Skrevet 16. mai 2007 Vi har heldigvis forståelsesfulle venner. Om de kommer (barnet er da 4 uker), så tar de med seg en bestemor som passer på barnet. Dette har de selv foreslått, da de tenker på både vielsen og talene, og at barnegråt fort kan bli forstyrrende. Bestemor og barnet kan være i nærheten hele tida, og mor kan da gå og amme etc ← Men i vielsen kommer det flere på 2-8 år, barn av vennepar som har lyst til å se at vi gifter oss. Det er kjempekoselig! Og om ikke de sitter stille, så er det ikke så farlig det heller. De syns jo det er veldig stas med oss! Og vi med dem Våre venner som jeg har nevnt over, er egentlig mest stresset over dette selv, og jeg har aldri nevnt noe engang. En generell kommentar: at de som IKKE har barn ikke ha meninger - det blir for teit altså! I en alder av 33 har jeg tross alt haugevis med venner som har barn, og man får jo ganske godt innblikk i hva de sliter med eller gleder seg over, men alle håndterer ting forskjellig også så det er sjelden at det er 1 måte å gjøre ting på.
Furstina Skrevet 16. mai 2007 #73 Skrevet 16. mai 2007 Gifteklar: Det låter som ni har gjort vad ni bör och kan göra. Ni har ju dessutom en kaffemottagning dagen efter som de kan besöka om de nu inte kan skiljas från sina barn. Det tycker jag är fint: det ger era gäster en möjlighet till fler alternativ. Ja, det er det i mine øyne også. Dessverre har jeg opplevd det motsatte, og det virker som flere her også har det. Det er sannsynligvis derfor vi diskuterer det. ← Jo visst är det så. Gäster i bröllop eller vänner till middag eller släktingar: alla har vi någon eller några som beter sig "eget", egoistiskt och som kör över inbjudarens önskemål. Tyvärr. Det är inte bara barnföräldrar eller babyföräldrar dessvärre utan välmenande äldre släktingar eller ouppfostrade bråkstakar till bekantingar.
Serene Skrevet 16. mai 2007 #74 Skrevet 16. mai 2007 Hadde jeg blitt invitert til bryllup mens jeg hadde spedbarn, ville jeg planlagt det slik at sovingen var under sermonien. Sånt går an, vi småbarnsforeldre er flinke til slikt. Hadde jo ikke vært interessert i skriking jeg heller, vil jo ikke ødelegge seremonien eller være irritasjonsmomemt. Kunne du ikke bare snakket med venninnen din om bekymringen din?
kathrine79 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #75 Skrevet 16. mai 2007 Hadde jeg blitt invitert til bryllup mens jeg hadde spedbarn, ville jeg planlagt det slik at sovingen var under sermonien. Sånt går an, vi småbarnsforeldre er flinke til slikt. Hadde jo ikke vært interessert i skriking jeg heller, vil jo ikke ødelegge seremonien eller være irritasjonsmomemt. Kunne du ikke bare snakket med venninnen din om bekymringen din? ← Jo, jeg skal det, det må jeg for å slippe å tenke på den store dagen. Men jeg vil vel tro at jeg har helt andre tanker i hodet den dagen Jeg ville bare høre hva andre syns først, spesielt mødre. Mange her har uttrykt forståelse for min bekymring, noen med selvopplevde "skrekkhistorier", og så er det andre som ikke er helt enig for å si det mildt.... Litt sårt tema å ta opp, vil ikke såre noen heller....
Serene Skrevet 16. mai 2007 #76 Skrevet 16. mai 2007 Litt sårt tema å ta opp, vil ikke såre noen heller.... ← Nåja, tror vi skal huske at det er ditt bryllup, din store dag, og da er det selvfølgelig viktig for deg at alt går som du har planlagt. Tror jeg kan sette meg litt inn i hvordan du har det, mye planlegging, mange baller i lufta, mange "hva om" osv. Håper uansett at det blir et uforglemmelig (i positiv forstand) bryllup og at alt blir som du har drømt om.
kathrine79 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #77 Skrevet 16. mai 2007 Nåja, tror vi skal huske at det er ditt bryllup, din store dag, og da er det selvfølgelig viktig for deg at alt går som du har planlagt. Tror jeg kan sette meg litt inn i hvordan du har det, mye planlegging, mange baller i lufta, mange "hva om" osv. Håper uansett at det blir et uforglemmelig (i positiv forstand) bryllup og at alt blir som du har drømt om. ← Jeg håper det skal gå greit Syns det var litt rart at hun fortalte meg at de ville ta med babyen i stedet for å spørre om vi syns det var OK. Hun vet at det ikke er barn i familien min, eller at det ikke er invitert andre barn...
Helen Skrevet 16. mai 2007 #78 Skrevet 16. mai 2007 Jeg håper det skal gå greit Syns det var litt rart at hun fortalte meg at de ville ta med babyen i stedet for å spørre om vi syns det var OK. Hun vet at det ikke er barn i familien min, eller at det ikke er invitert andre barn... ← Hadde jeg blitt invitert i bryllup når jeg hadde så må babyer hadde jeg tatt det som en selvfølge at babyen også skulle bli med. Hadde jeg fått beskjed om at babyen min ikke fikk bli med hadde heller ikke jeg kommet. Jeg trodde alle forsto at så små barn er avhengig av mammaen sin jeg :klø:
Gjest Elastica Skrevet 16. mai 2007 #79 Skrevet 16. mai 2007 Jeg trodde alle forsto at så små barn er avhengig av mammaen sin jeg :klø: ← Hvor små barn er det egentlig snakk om? Babyer over to-tre måneder klarer vel å være vekke fra moren sin noen timer en dag? Jeg kjenner til og med en som begynte å jobbe da babyen var noen uker. (Det hadde ikke jeg gjort.)
Besson Skrevet 16. mai 2007 #80 Skrevet 16. mai 2007 (endret) Et nært familie medlem kommer til ha et spebarn når vi gifter oss. Jeg er vel egentlig bare glad til at de vil komme, selv når de har et så lite barn. Regner egentlig med at hvis barnet begynner å skrike helt hysterisk, så går de nok ut med det. Du skal se at også dine gjester vil vise såpass omtenksomhet at de tar med seg barnet ut hvis det er urolig. Men, jeg hadde ikke blitt fornærmet hvis jeg hadde fått beskjed om at bruden var urolig pga mitt spebarn, så hvis du sier det til gjestene dine har de sikkert all forståelse for det. Endret 16. mai 2007 av Besson
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå