Gå til innhold

Spedbarn i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En av gjestene våre har signalisert at hun ønsker å ta med et nyfødt barn i bryllupet vårt.

Jeg har angst for at babyen skal begynne å gråte i kirka midt under vielsen, eller under en viktig tale :grine:

Det er ikke invitert barn i bryllupet.

Vil gjerne ha andres synspunkter på dette, gjerne fra dere som har barn :sjenert:

Endret av kathrine79
Skrevet

Kan du ikke spørre om hun kan ha barnevakt under vielsen hvertfall? Under middagen kan hun jo bare gå ut/inn i et annet rom hvis babyen begynner å gråte. Det er ikke så lett å ha barnevakt til de helt små en hel kveld. Jeg hadde synes det vært helt ok om noen ga beskjed til meg om at de helst så at jeg kom uten baby.

Skrevet

Vi har heldigvis forståelsesfulle venner. Om de kommer (barnet er da 4 uker), så tar de med seg en bestemor som passer på barnet. Dette har de selv foreslått, da de tenker på både vielsen og talene, og at barnegråt fort kan bli forstyrrende.

Bestemor og barnet kan være i nærheten hele tida, og mor kan da gå og amme etc

Skrevet

Er ikke barn invitert, så er ikke barn invitert.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg skal ikke gifte meg nå, men familiens babyer er hjertelig velkomne, også om de gråter under vielsen. Til og med kronisk syke i familien som hoster er velkomne. De er jo familien.

Skrevet

Om noen i min familie hadde hatt et spebarn ville jeg sagt helt klart ja til å la dem være med. Det er rett og slett fordi de er spebarn! De trenger sin mor, mat og trygghet. Om et barn begynner å gråte, hva er du redd det skal ødelegge? Moren tar barnet med seg ut om det begynner å gråte.

Om jeg hadde hatt spebarn og skulle i bryllup ville det eneste alternativet vært å ha med nurket. Om ikke det hadde blitt gitt tillatelse til det ville jeg latt være å komme. Synd om det er nær familie da.....

Det er ikke kongelig bryllup er det? Jeg syns på generellt grunnlag at det har blitt litt hysteri rundt dette. Det var med en baby i kirken da vi giftet oss, og jeg visste ikke at hun kom til å ta med barnet en gang. Hva er problemet liksom? Det var jo bare koselig det.... :D

Skrevet

Et så lite barn sover også meste parten av tiden så jeg tror at dette skulle gå bra. Skjønner godt at du er litt redd for at det skal bli mye skriking men et så lite barn kan man rett og slett ikke ha barnevakt for (iallefall ikke så mange timer) så da er vel alternativet at de ikke kan komme i bryllupet.

Skrevet

Jeg har da vært i flere bryllup der minst en av gjestene har spedbarn. Barnet har ikke vært i nærheten av verken kirke eller festlokale - barnets foreldre har hatt med barnevakt, så har mor sneket seg ut og bort for å amme når det har vært nødvendig. Ingenting er så forstyrrende som hylende og bråkete unger i slike settinger - fokus forsvinner fra de som dagen er for.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Mulig jeg er helt blåst når det gjelder dette med å ta seg av barn, men er det ikke bare å ta med seg den lille ut av kirka hvis h*n begynner å hyle? F.eks. sette seg bak, i nærheten av en utgang? Jeg ville aldri nektet noen å ta med babien sin, selv om jeg jo forstår at de kan fjerne fokus om det er masse små barn som gråter og bråker.

Skrevet

Barn er ikke invitert i vårt bryllup heller. Men små babyer som er nærmest avhengig av moren og ikke kan plasseres til barnevakt ville jeg likevel regnet som "selvsagte" gjester (nå er det ingen av våre gjester som har så små barn da). Jeg tviler sterkt på at det ville bli særlig bråk uansett, og jeg tror nok foreldrene har såpass vett at de plasserer seg slik at de lett kan gå ut om barnet blir urolig underveis.

Skrevet

:overrasket: Det er forskjell på barn og små babyer som er avhengig av mora si!

I vårt bryllup var heller ikke barn invitert utenom våre egene. Men søstera til mannen hadde en baby på 3 uker som selvfølgelig måtte være med, så små babyer er jo totalt avhengig av mamman sin.

Det gikk helt uten problemer, under maten lå hun i vogna ikke lagt fra mammaen så da ver det fort gjort å hente henne når hun våknet uten at noen ble forstyrret. Når festen og musikken satte i gang ble hun lagt i et annet rom. Mammaen hadde med babysitter så det var ikke noe problem.

Alle har forståelse av at en så liten baby må være med, så selv om den skriker litt er det nok ingen som reagerer på det.

Skrevet
Mulig jeg er helt blåst når det gjelder dette med å ta seg av barn, men er det ikke bare å ta med seg den lille ut av kirka hvis h*n begynner å hyle? F.eks. sette seg bak, i nærheten av en utgang?

Ein skulle tru det ja! Men mange nybakte foreldre tenkjer at det sikkert går bra, eller at alle andre synest det er like sjarmerande med babygråt som dei sjølv. Var i eit bryllup sist der foreldra med babyen sette seg midt i kyrkja, og når ungen byrja gråte så sit dei der og prøver roe han ned, i staden for å vise hensyn og berre diskret smette ut døra. Fekk nesten lyst til å reise meg og tilby å ta ungen deira med ut...

Eg har spelt i ein del bryllup, og når man er nervøs og spelar solo på ein sped fiolin, er det IKKJE gøy at det plutselig blir bråk når ein står der heilt aleine og prøver konsentrere seg.

Skrevet

Hadde jeg som nybakt mor blitt bedt i bryllup til noen med den instillingen, så hadde jeg heller blitt hjemme med spebarnet mitt. Når de er så små, og så avhengige av moren sin, så er det ikke barebare å ha barnevakt.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg sørget selv for å ha barnevakt til mine barn da vi var i bryllup. Første gang var han seks uker gammel, og bestemoren var barnevakt. Vi gikk heller litt tidligere hjem. Dette var et bryllup hvor det ikke var noen barn, brudeparet var barnløse, osv. Jeg synes det var helt unaturlig å ta med den lille, men ammet mellom kirke og fest, og lot være å feste ut i de små timer.

Senere har jeg også sørget for barnevakt - og inntrykket mitt er at de aktuelle brudeparene innerst inne var litt lettet over det. Jeg opplevde en gang en mor som absolutt skulle ha med en to-åring og baby i kirken - de lagde masse bråk og hun forlot ikke lokalet. Det var både forstyrrende og kjedelig for brudeparet.

Da jeg giftet meg, slapp jeg å ta stilling til dette - det var ingen babyer i familie eller vennekrets.

Gjest Elastica
Skrevet
I vårt bryllup var heller ikke barn invitert utenom våre egene. Men søstera til mannen hadde en baby på 3 uker som selvfølgelig måtte være med, så små babyer er jo totalt avhengig av mamman sin.

Det gikk helt uten problemer, under maten lå hun i vogna ikke lagt fra mammaen så da ver det fort gjort å hente henne når hun våknet uten at noen ble forstyrret. Når festen og musikken satte i gang ble hun lagt i et annet rom. Mammaen hadde med babysitter så det var ikke noe problem.

Alle har forståelse av at en så liten baby må være med, så selv om den skriker litt er det nok ingen som reagerer på det.

Dette hadde jeg heller ikke reagert på. Det som er kjedelig er hvis babyene lager mye bråk i kirken. Det er nok litt sant at foreldrene har en høyere terskel for babygråt enn andre.

Gjest Frances
Skrevet

Små babyer som får morsmelk er naturligvis hjertelig velkommen, så får det være opp til foreldrene å finne ut hvordan de skal organisere det med soving/amming/barnevakt osv.

Skrevet
Jeg har fullstendig angst for at babyen skal begynne å gråte i kirka midt under vielsen, eller under en viktig tale :grine: 

Hvorfor er du redd for det? Jeg kan ikke se at det skulle være noe problem, så lenge foreldrene enten roer ungen med en gang, eller tar den med ut, dersom det er forstyrrende med ungeskrik akkurat da.

Uansett synes jeg ikke man kan forvente at noen skal skaffe barnevakt til ett spedbarn, har man gjester med så små barn bør man ta utgangspunkt i at enten kommer de med barnet, eller ikke i det hele tatt.

Skrevet

Det er ikke kongelig bryllup er det? Jeg syns på generellt grunnlag at det har blitt litt hysteri rundt dette. Det var med en baby i kirken da vi giftet oss, og jeg visste ikke at hun kom til å ta med barnet en gang. Hva er problemet liksom? Det var jo bare koselig det.... :D

Noe sier meg at denne babyen var stille?

Jeg har vært på bryllup hvor det var et spedbarn som gråt under hele vielsen. Det var ikke spesielt hyggelig. Siden hun var søsteren til bruden så ville ikke moren gå ut med barnet :murvegg: Det var en lettelse å komme ut av sermonien husker jeg.

De fleste foreldre skjønner at gråtende unger er forstyrrende, men det finnes nok av de som tydeligvis er helt immune for barnegråt og ikke reagerer på det.

Skrevet

Men kirken er jo åpen for alle?? Den somvil kan jo komme å se på dere, og da ta med seg spedbarn. ;)

Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din og er forsåvidt i samme knipa selv.

I vårt bryllup kommer det til å være tre barn, et nyfødt, en jente på ett år og en på to. De som bekymrer meg mest, er de på ett og to år!

Når bebien er nyfødt sover den mesteparten av tiden, mens en ett åring og en toåring kan sitte og bråke mer eller mindre kontinuerlig gjenom vielse og middag.

Jeg har bestemt meg for å ringe foreldrene på forhånd og lufte min bekymring for bråk. Jeg kommer til å be dem ta med seg barna ut av lokalet hvis de bråker eller gråter.Det er to gode venninner som jeg regner med tar det helt fint, men jeg kjenner at jeg gruer meg til samtalen selvom..

(Kanskje på tide å ringe snart, det er bare litt over tre uker til bryllupet)

En annen sak er at jeg synes vel strengt tatt at de to eldste barna kunne blitt hjemme. De har ikke blitt invitert og i og med at vi som brudepar er ufrivillig barnløse, så kan det til tider være tøft med alt beibifokuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...