Mirabella83 Skrevet 15. mai 2007 #1 Del Skrevet 15. mai 2007 For de av oss som ønsker å gifte oss i kirken, men som ikke er faste kirkegjengere ellers, kan det være vanskelig å velge prest. Vi gifter oss i en kirke som ingen av oss har tilhørighet til, og er derfor usikker på hvem vi kan/vil velge som prest. -KAN vi velge vigsler selv? Eller setter de bare opp en til oss? -Kan vi ønske oss en prest som ikke tilhører denne kirkens menigehet? Bryllup er jo en personlig sermoni som mange ønsker å sette sitt personlige preg på, for eksempel gjennom skriftlesing og sang. Jeg har et liberalt livssyn, og ønsker ikke at vielsen skal bli for konservativ. Derfor er det viktig for meg å velge en prest som kan imøtekomme meg og min manns ønsker på dette punktet. Har noen av dere erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 15. mai 2007 #2 Del Skrevet 15. mai 2007 Dere får den presten som har jobbehelg den helgen. Ønsker dere en annen prest, må dere ordne det selv og evt. betale denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gifteklar:) Skrevet 15. mai 2007 #3 Del Skrevet 15. mai 2007 Et vennepar giftet seg i kirken hun hørte til på hennes hjemsted, men presten som viet dem var "hans" prest, som faktisk var pensjonist... Det var de som snakket med presten selv, og deretter med menighetskontoret. Så det er mulig å få en annen prest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trønderrock Skrevet 15. mai 2007 #4 Del Skrevet 15. mai 2007 Flott å høre. Min samboer har nemlig en kollega som er tidligere pastor, og vi vil gjærne at han skal vie oss Hvis han vil da selvsakt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 15. mai 2007 #5 Del Skrevet 15. mai 2007 Flott å høre. Min samboer har nemlig en kollega som er tidligere pastor, og vi vil gjærne at han skal vie oss Hvis han vil da selvsakt.... ← Pastor? Hvis han har vært frikirkepastor, men ikke er det lenger, tror jeg ikke han har vigselsrett nå. Men han vet vel selv hva han kan og ikke kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tari Skrevet 15. mai 2007 #6 Del Skrevet 15. mai 2007 Vi hadde min "barndomsprest" til å vise oss, han jobber ikke som prest lenger men vill gjerne gjøre det likevel. Man må da si ifra til kirken at man skal ha egen prest også koster det ca. 1000,- mener jeg å huske. (Betales til menigheten presten tilhører ikke til den menigheten man gifter seg i) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trønderrock Skrevet 16. mai 2007 #7 Del Skrevet 16. mai 2007 Vi får sjekke ut dette. Ikke verdens undergang om det ikke går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 16. mai 2007 #8 Del Skrevet 16. mai 2007 Vi skal ha en prest i familien til å vie oss. Har ikke hørt at vi må betale noe ekstra av den grunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 16. mai 2007 #9 Del Skrevet 16. mai 2007 Den tusenlappen man må betale ekstra er hvis man skal ha en prest fra annen kirke. Det er lønn til presten, han har jo egentlig fri fra sin egentlige jobb den dagen siden han har anledning til å vie dere i en annen kirke. Har man venner eller familie som er prester, er det ikke naturlig at de tar betalt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 16. mai 2007 #10 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Pastor? Hvis han har vært frikirkepastor, men ikke er det lenger, tror jeg ikke han har vigselsrett nå. Ja, tidligere forstandere/pastorer mister vigselsretten. Departementet understreker at det bare er vedkommende som fylkesmannen har godkjent som forstander/pastor, som har rett til å foreta vigsler. Og man er bare godkjent så lenge man fungerer som forstander/pastor for en menighet - trossamfunn. Hvis noen andre (eller tidligere forstandere/pastorer som ikke lenger har denne funksjonen) vier, da er vigselen faktisk ugyldig etter norsk lov. Så jeg ville nok vært veldig nøye med å finne ut hva "tidligere pastor" egentlig innebærer. Dessuten er det greit å kjenne til at det er en nedre og øvre aldersgrense for hvor lenge man kan være forstander/pastor. Etter fylte 75 år kan man ikke være forstander/pastor, så sant fylkesmannen ikke har gjort spesielt unntak for vedkommende. Endret 16. mai 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå