Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er dette ett tema i det hele tatt??

Dersom det er to voksne, oppegående mennesker, med stabilt liv som ønsker å gi ett barn ett trygt hjem så :tommel: Den seksuelle preferansen har vel ikkenoe med hvordan man blir som forelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, burde ikke være et problem i det hele tatt

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Det er mye i verden som ikke burde være et problem, men som mange henger seg opp i likvel..

Dette er en av de tingene jeg tror kan "overvinnes", da det faktisk er noe så konkret som lovendring som skal til.

Gjest Makka-Ronny
Skrevet
Helt enig, burde ikke være et problem i det hele tatt

Enig.

Det er heller ingen stor sak annet enn for innenlandsadopsjon, fordi ingen av giverlandene vil adoptere bort barn til homofile par.

Det skal vi også ha respekt for.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Det er heller ingen stor sak annet enn for innenlandsadopsjon, fordi ingen av giverlandene vil adoptere bort barn til homofile par.

Eksisterer det omtrent, da? Innenlandsadopsjon, mener jeg.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Å være foreldre har ikke noe med hva man gjør på soverommet å gjøre.

Men to av samme kjønn kan ikke være foreldre av ulike kjønn i resten av familielivet, og derfor tror jeg at det er aller best for barn å ha en mor og en far. Det er overflod av par som ønsker å adoptere å velge blant.

Gjest Emera
Skrevet

Ideelt sett burde det vel ikke være et tema, men vi har ikke kommet dit ennå. Om man ikke har noe problem med dette selv, så må man gi de som har det tid til å komme etter. Rom ble ikke bygget på én dag.

Dypest sett må dette handle om mer enn rettigheter, mener jeg. Ingen skal kunne skyve barna foran seg i kampen for sin rett til å bli foreldre. At homofile ikke er like gode (eller dårlige) foreldre som heterofile håper jeg forsvinner som argument i debatten, for det er virkelig fordomsfullt.

Skrevet

Det er ikke så mange i dag som har en mor og far uansett.

Et homofilt par har gjerne gått gjennom litt av hvert, det å få barn er ikke noe de kaster seg ut i slik som mange unge gjør i dag.

Jeg er så for som jeg kan få blitt! ;)

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg ser ikke noen problemt i at homofile skal få adoptere. SOm TS sa, hvis dem er oppegående voksne med stabilt liv og kan tilby barn det den trenger så er jo det bra.

Gjest StockDama
Skrevet

om ekteskapsloven for homofile slår gjennom, så blir homofil adopsjon og befruktning lovlig..... yay ! =D

Skrevet

Helt enig, ser ingen grunn til at dette ikke skulle være lov.

Skrevet

Jeg henger meg på, skjønner ikke at dette er et problem.

Skrevet

Er for her...

Tror det tar litt tid for samfunnet og akseptere dette fullt og helt. Derfor er det viktig at det kommer opp i lyset.Slik at man kan komme frem til gode løsninger....

Veldig mange gode argumenter her for adopsjon....slikt liker vi ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er for at homofile kan adoptere. Men, jeg er ikke for bare fordi det ikke bør være forskjellsbehandling ut fra seksuell preferanse. Hva som er bra for barna må være det avgjørende her, syns jeg.

Jeg husker at barneombud Reidar Hjermann uttalte seg om dette for et par år siden, og han fikk huden full. Jeg tror hans poeng var at dersom barn av homofile eller lesbiske ikke har det like bra som barn av heterofile, så bør ikke homofile eller lesbiske få adoptere. Han ønsket å fokusere på barnet framfor foreldrenes rettigheter. Og det syns jeg er viktig i en slik debatt. Men jeg har ikke lest noe som tyder på at barn med foreldre av samme kjønn har det noe verre enn andre. Derfor er jeg for.

Gjest Makka-Ronny
Skrevet

Det er en menneskerett å få ha en god og trygg barndom. Det er ikke en menneskerett å få/ha barn.

Dette prinsippet er styrende for alt arbeid som har med adopsjoner å gjøre, sammen med Barnekonvensjonens bestemmelser om prioritert omsorgsrekkefølge. Her i Norge ser jeg på det som en selvfølge at homofile par skal vurderes likt med andre (særlig vanlig ift. stebarnsadopsjon, men også enkelte andre tilfeller der mor/foreldre ikke er i stand til å ta seg av barnet).

Samtidig ser jeg på det som en selvfølge at vi her i Norge respekterer at de landene som i dag er giverland for adopsjon ikke vil finne på å vurdere adopsjon til homoile par.

Dét er deres rett, og de er i sin fulle rett til å vurdere hva DE synes er best.

For barnet. De potensielle foreldrene er heldigvis underordnet.

Skrevet

Homofile par bør få adoptere dersom de oppfyller kravene som stilles. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at de ikke skal vurderes på lik linje med andre.

Omsorgsevne har tross alt ingenting med legning å gjøre.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Omsorgsevne har tross alt ingenting med legning å gjøre.

Jeg tror ikke noen er uenige i det. Spørsmålet ville vel heller være om barnet ville bli mobbet eller om det ville lide under det å ikke ha rollemodeller av ulike kjønn. Her kan man alltids si at det er mange barn som vokser opp med alenemødre, og som klarer seg helt fint. Men poenget er vel at de som adopteres bort ikke skal få noen "annenrangs" oppdragelse. Må bare poengtere at dette ikke er mine argumenter, men forsøker å se hva man kan tenke dersom man er mot at homofile skal få adoptere. Jeg tror ikke motstanderne betviler homofiles omsorgsevner i seg selv.

Skrevet
Spørsmålet ville vel heller være om barnet ville bli mobbet eller om det ville lide under det å ikke ha rollemodeller av ulike kjønn.

Hvis det er mulig mobbing som er frykten er det ganske mange andre grupper som ikke bør få adoptere heller, f.eks. par som er syke, overvektige, bruker briller, er stygge eller har en eller annen form for skavank, har for lite penger, bor i feil strøk, har lavstatusyrker, har sære vaner som de overfører til barna slik at de skiller seg ut +++

Skrevet

:)

Jeg tror ikke noen er uenige i det. Spørsmålet ville vel heller være om barnet ville bli mobbet eller om det ville lide under det å ikke ha rollemodeller av ulike kjønn. Her kan man alltids si at det er mange barn som vokser opp med alenemødre, og som klarer seg helt fint. Men poenget er vel at de som adopteres bort ikke skal få noen "annenrangs" oppdragelse. Må bare poengtere at dette ikke er mine argumenter, men forsøker å se hva man kan tenke dersom man er mot at homofile skal få adoptere. Jeg tror ikke motstanderne betviler homofiles omsorgsevner i seg selv.

Har inntrykket av at enkelte betviler homofiles omsorgsevne... Det er forøvrig ingen grunn til å tro at barn av homofile vil lide under mangel på rollemodeller. Enslige får jo adoptere? Må de bevise at det finnes rollemodeller av motsatt kjønn i deres nærmeste krets? I så fall burde homofile også fremlegge dokumentasjon på det. Undersøkelser viser at homofile som har barn ofte er mye mer bevisste på at barna skal ha rollemodeller av motsatt kjønn enn det enslige heterofile foreldre er.

Jeg var med på en undersøkelse for noen år siden, der man spurte barn (de fleste var ungdommer på det tidspunktet) av homofile foreldre (for de finnes faktisk i økende antall) hvordan de opplevde å ha homofile foreldre. De fleste mente det hverken var bedre eller verre, foreldre er foreldre liksom, men de som mente at det var annerledes, sa at det var annerledes på en positiv måte. Medelever og omgivelser var nysgjerrige men vennlige. De mente at de hadde med seg en ekstra ressurs i livet, og var mer reflekterte enn mange andre på samme alder.

Mener ikke å krangle med deg, Frk. Åberg. Dypest sett er vi nok enige

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hvis det er mulig mobbing som er frykten er det ganske mange andre grupper som ikke bør få adoptere heller, f.eks. par som er syke, overvektige, bruker briller, er stygge eller har en eller annen form for skavank, har for lite penger, bor i feil strøk, har lavstatusyrker, har sære vaner som de overfører til barna slik at de skiller seg ut +++

Ja, jeg er enig i det.

Men jeg kom på en annen ting. Enslige kan få adoptere, kan de ikke? I så fall er det uansett ikke noe hold i argumentet med rollemodeller av begge kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...