Gå til innhold

Er forelskelse utroskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Hvis partneren din innrømmet overfor deg at han hadde vært forelsket/betatt i en annen over en lengre periode (den andre var ikke forelsket tilbake, så det var ikke (gjensidig) flørting o.l. inne i bildet), ville du sett på det som utroskap?

Mange her skriver at det er en helt naturlig ting å få følelser for andre i løpet av et forhold, og at det er noe man må regne med.

Er det annerledes hvis han hadde holdt kontakten/økt kontakten med den han var forelsket i, og ikke kuttet kontakten tvert da han merket at han ble interessert av respekt for deg?

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Er det annerledes hvis han hadde holdt kontakten/økt kontakten med den han var forelsket i, og ikke kuttet kontakten tvert da han merket at han ble interessert av respekt for deg?

Ja. Forskjellen går akkurat der.

Gjest Gjest
Skrevet

Kortvarige følelser er helt OK og jeg tror det er normalt. Jeg tror ikke det er normalt å være forelsket i partneren sin hele livet uten at man er betatt av andre.

Men hvis man går videre med følelsene og møter den andre bak sin partners rygg, da er det utroskap.

Men helt uskyldig flørting synes jeg er OK, men det går en grense.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja. Hadde han blitt forelsket hadde jeg ikke sett på det som en stor feil, men idet han har masse kontakt med hun han er forelsket i så blir det feil.

Skrevet
Kortvarige følelser er helt OK og jeg tror det er normalt. Jeg tror ikke det er normalt å være forelsket i partneren sin hele livet uten at man er betatt av andre.

Men hvis man går videre med følelsene og møter den andre bak sin partners rygg, da er det utroskap.

Men helt uskyldig flørting synes jeg er OK, men det går en grense.

Hva hvis det er snakk om følelser som har vart i over ett år, kanskje mange år?

Er det utroskap hvis man ikke møter den andre bak partnerens rygg, men har kontakt med personen over SMS/MSN/mail mange ganger i uken?

Skrevet
Ja. Hadde han blitt forelsket hadde jeg ikke sett på det som en stor feil, men idet han har masse kontakt med hun han er forelsket i så blir det feil.

Syns du det er utroskap hvis de har masse kontakt?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Er det utroskap hvis man ikke møter den andre bak partnerens rygg, men har kontakt med personen over SMS/MSN/mail mange ganger i uken?

Ja. Faller man for noen andre enn partneren bør man ha minst mulig kontakt med den andre.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Ja. All kontakt med den man er forelsket i, går på bekostning av den som en er i et forhold til.

Gjest Gjest
Skrevet

Å få litt følelser for noen/bli betatt er noe man må forvente skjer i et langt forhold.

Men å ha kontakt utover det man må (f.eks i forbindelse med jobb el) med denne personen er ikke noe man må akseptere.

Jeg ser heller ingen grunn til å fortelle partneren om slike "små-forelskelser", da det bare skaper usikkerhet og forvirring.

Skrevet
Jeg ser heller ingen grunn til å fortelle partneren om slike "små-forelskelser", da det bare skaper usikkerhet og forvirring.

I mitt eksempel har det vart over ett år, kanskje i flere år, er det fortsatt "småforelskelse" da?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva hvis det er snakk om følelser som har vart i over ett år, kanskje mange år?

Hvis forelskelsen har vart 1 år synes jeg dette kan være utroskap ja, jeg hadde ikke likt om min mann hadde være forelsket i andre i så lang tid.

Og har man kontakt mange ganger i uken + flørter, så synes jeg dette er for drøyt.

Skrevet

Hvis min samboer blir forelsket i en annen håper jeg det står på i kun en kort periode og at jeg ikke finner ut av det. Vil bli såret uansett...

Da er det vel bare å gjøre sitt beste for at han skal fortsette å være like forelsket i meg i fortsettelsen da...

:rødme: :rødme:

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis min samboer blir forelsket i en annen håper jeg det står på i kun en kort periode og at jeg ikke finner ut av det. Vil bli såret uansett...

Da er det vel bare å gjøre sitt beste for at han skal fortsette å være like forelsket i meg i fortsettelsen da...

:rødme:  :rødme:

Men er det egentlig mulig å være forelsket i en person et helt liv? I begynnelsen ja, men forelskelsen går jo over og blir dypere kjærlighet...

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Hvis forelskelsen har vart 1 år synes jeg dette kan være utroskap ja, jeg hadde ikke likt om min mann hadde være forelsket i andre i så lang tid.

Og har man kontakt mange ganger i uken + flørter, så synes jeg dette er for drøyt.

Jeg hadde ikke likt at mannen min hadde vært betatt/forelsket i noen i kort tid heller jeg da..Jeg hadde ikke taklet det..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde ikke likt at mannen min hadde vært betatt/forelsket i noen i kort tid heller jeg da..Jeg hadde ikke taklet det..

Det tror jeg vel egentlig kommer til å skje alle gjennom et langt liv jeg da, men de aller fleste får ikke vite om det.

Skrevet

Det er vel nettopp det, om man får vite at den andre er småforelsket/betatt, så sårer det. Er det snakk om en liten forelskelse som går over like kjapt som den kom, så er det like greit å ikke få vite noe om det, siden det å vite fort kan så tvil om forholdet.

Men er det snakk om noe som har vart over lengre tid så er det utroskap, uansett om det ikke har vært noe særlig kontakt.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Det tror jeg vel egentlig kommer til å skje alle gjennom et langt liv jeg da, men de aller fleste får ikke vite om det.

Skjer det meg, så takler jeg det ikke. Sånn er det bare..

Gjest Gjest
Skrevet
Skjer det meg, så takler jeg det ikke. Sånn er det bare..

Det trodde jeg også tidligere, men man vokser med alderen og ser heldigvis ting fra et annet sted når man blir litt eldre.

Skrevet
I mitt eksempel har det vart over ett år, kanskje i flere år, er det fortsatt "småforelskelse" da?

Nei det er det ikke.

Men at det å være forelsket i andre over lang tid er problematisk for partner og ikke godt for forholdet gjør ikke at det er utroskap.

Det største problemet her er vel at din partner kanskje ville vært utro om den andre var interessert, eller kunne gått fra deg for henne. Selv om hun ikke vil ha ham er det et dårlig grunnlag for et forhold.

Men er det egentlig mulig å være forelsket i en person et helt liv?  I begynnelsen ja, men forelskelsen går jo over og blir dypere kjærlighet...

Nei, det tror jeg ikke er mulig. Men at man ikke er forelsket i partneren sin hele tiden betyr ikke at man har lov til å dyrke en forelskelse til en annen. Og det er det denne mannen gjør. Selv om det er et håpløst prosjekt siden hun ikke er interessert, dyrker han sin forelskelse til denne andre jenta, og lar den dermed vokse til noe mer enn enn forbigående betatthet.

Forøvrig blir alle betatt av andre personer i løpet av et langt liv, å tro noe annet er naivt (eller så er man ung og det er jo lov ;) ). Men å la det gå så langt at det kan defineres som forelskelse er ikke bra. Å lære seg å backe unna personer du merker du kunne forelsket deg i er en moden ting å gjøre om man er i et forhold, da unngår man masse vondt og problematisk for både seg selv og partner. Dessverre må det erfaring til for å lære det. Been there - done that :sjenert:

Skrevet
Men er det egentlig mulig å være forelsket i en person et helt liv?  I begynnelsen ja, men forelskelsen går jo over og blir dypere kjærlighet...

Ja, forelskelsen går over til dypere kjærlighet, men jeg forelsker meg stadig i samboeren min jeg. Etter snart 4 år kribler det fortsatt godt i magen ja :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...