Gå til innhold

Hund som lager lurveleven...

Anbefalte innlegg

Gjest Deception
Skrevet

:forvirret:

Bikkja har fått ny hobby, nemlig å stå i vinduet og speide etter andre hunder. Da vi bor i et typisk område med mange kjernefamilier med hund, og tett opp til et friområde, sier det seg selv at han får "treff" ganske ofte.

Men han lager sånn lurveleven når han oppdager en hund utenfor vinduet! Han løper opp og ned trappa, stresser og hyler så man skulle tro han ble mishandlet. I går kveld gjorde han dette i en halvtime i strekk, og til slutt var jeg slem og puttet ham i buret for å roe ham litt ned.

Hvordan skal vi få plukket bort dette? Jeg har ikke lyst til at naboene skal tro at vi slår bikkja, heller. Ignorering har hittil IKKE funket i det hele tatt, og det nytter i hvertfall ikke å gå ut hver gang, for det er vel å oppmuntre negativ oppførsel?

:frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sette noe foran vinduene, slik at han ikke kommer til og får sett? Et møblement som han ikke får stått på eller lignende?

Gjest Deception
Skrevet

Ja, jeg tror rett og slett at vi må ommøblere, hvordan nå det skal gå til, for dette holder jeg ikke ut. Det er helt rart hvordan en hund som knapt bjeffer, kan lage sånt leven.

Gjest vimselot
Skrevet

Han vil ut og forsvare området sitt og sjekke at ikke andre hanner stjeler hans tisper i hans revir som kanskje har løpetid...Det er jo alltid tisper med løpetid et sted hvis dere bor i en by og han vil ha kontrollen i nærområdet sitt. ;)

Sett noe foran vinduet slik at han ikke får mulighet til å kontrollere på den måten.

Høres forresten ut som en morsom hund.

Skrevet

Jepp, eneste muligheten. Å stenge utsikten hans.. Jeg har jo 2 hanner, og de hadde utsikt mot veien. Lagde et heeelvete ...

Som regel kommer sånt med alderen, når de begynner å bli voksne og karslige .. ;)

Gjest Deception
Skrevet

I dag gjorde jeg noe veldig enkelt, nemlig dro ned persiennen. Ikke så kult for oss, men jeg tror nok det vil hjelpe på Hyleren. Nå ligger han i gangen og hyler, fordi naboen kom forbi med sin hund da han stod ute i bånd, og kjipe matmor tok ham inn i stedet for å la ham få leke (slik matfar gjør). :hoho:

Jo, han er definitivt morsom, men det er litt slitsomt, også.

For the record er han 18 måneder gammel.

Skrevet

Jeg ville prøvd meg på en litt annen taktikk, siden avskjermingen ikke funker.

Hva med å belønne at han er stille? Sett deg vakt sammen med vofsen foran vinduet, væpnet med verdens beste godbiter, og med en gang dere ser en hund, begynn å belønn han for at han er stille. Føles skrekkelig tåpelig, men jeg har veldig tro på den framgangsmåten.

Jeg har en hund som skal bjeffe på alle trikker/busser og bråkete lastebiler. Når hun først er godt i gang, har jeg ikke sjangs til å stoppe henne. Men nå begynner jeg å rose med en gang vi ser en av fiendene våres (og hun fortsatt er stille selvfølgelig), og belønner henne for ikke å utagere.

Dette fungerer iallefall for oss, i flere ulike situasjoner, men krever en god posrsjon tålmodighet og riktig timet belønning!

Gjest Deception
Skrevet

Det er kanskje for tidlig å si om avskjermingen funker, når jeg først prøvde det i går kveld?

Skrevet

Beklager, det var ikke meningen å avskrive den løsningen. Jeg tror kanskje jeg misforstod ditt forrige innlegg.

Gjest vimselot
Skrevet

Hunder har god hørsel og kjenner igjen f.eks. skrittene til naboen når de går forbi. De kan lage et leven da også (hannhunder), hvis naboen har en tispe...

Det beste er å overse hylingen og late som ingenting.

Gjest Deception
Skrevet
Hunder har god hørsel og kjenner igjen f.eks. skrittene til naboen når de går forbi. De kan lage et leven da også (hannhunder), hvis naboen har en tispe...

Det beste er å overse hylingen og late som ingenting.

Vi forsøker å overhøre, men er mest bekymret for naboene. Hadde han enda bjeffet, så ingen kunne tro at vi drev med dyremishandling. :roll:

Ang. å kjenne igjen lyder: Han har flere ganger reagert på billyden når mannen har kommet hjem, og også på bilen til svigers. Da begynner han plutselig å logre, og løper ned for å ta imot dem.

Han er nå egentlig ganske søt, da. :rødme: Nå sover han oppå foten min. :)

Gjest vimselot
Skrevet

Alle som har litt peiling på hannhunder, vet at de høres ut som de har det skikkelig vondt når de ikke får holde orden på reviret sitt... Noen ganger høres de ut som valper som er blitt forlatt alene... så ikke bry deg om naboene.

Bjeffer han når det ringer på døra? Hvis han gjør det, kan du lett lære han (tror jeg, har gjort det med Lady, som er en hanne og som bor hos eksen) å forstå når han skal være stille.

Vet ikke hvordan jeg klarte det, men det ringer ofte på døra her og noen ganger vil jeg ikke være sosial. Dvs late som jeg ikke er hjemme. Sa hysj og hvisket og holdt pekefingeren foran munnen min. Han lærte det på en kveld. Nå holder det å bruke pekefingeren, så vet han at han må være stille...

Du kan få noen til å ringe på (avtale med noen) og leke at du ikke vil være sosial. Men alder har kanskje litt å si, vet ikke hvor gammel din hund er, Lady var 7 år da jeg lærte han det.

Gjest Deception
Skrevet

Han bjeffer ikke i det hele tatt, faktisk. Det er sikkert flere måneder siden sist gang han bjeffet, og det er nesten slik at vi ikke kjenner igjen "stemmen" hans når det først skjer. :ler:

Nå er altså vinduet dekket til, og hittil går det greit, i hvertfall.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Hvis avskjermingen ikke fungerer kan du prøve en annen metode å blåse i en fløyte eller noe lignenede. Det er en metode jeg prøvde på en hund jeg hadde tidligere. De er jo ikke så glad i slike lyder. Så hvis du blåser i denne fløyta hver gang han bjeffer vil han etter hvert slutte. ;)

Men lykke til uansett hva du gjør, det løser seg alltid.

Gjest Deception
Skrevet
Hvis avskjermingen ikke fungerer kan du prøve en annen metode å blåse i en fløyte eller noe lignenede. Det er en metode jeg prøvde på en hund jeg hadde tidligere. De er jo ikke så glad i slike lyder. Så hvis du blåser i denne fløyta hver gang han bjeffer vil han etter hvert slutte.  ;)

Men lykke til uansett hva du gjør, det løser seg alltid.

Fløyte var kanskje ikke så dumt, nei. Nå er problemet her å få mannen til å skjønne at det er på alvor, for han har en tendens til å være bløthjertet når det gjelder hunden-"Stakkaren må jo få se i vinduet, det er jo ingen der nå?".

:forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...