Gå til innhold

Regissør

Gjest Kruspernille

Anbefalte innlegg

Gjest Kruspernille

Har merket meg at det er utrolig mange mennesker som tydeligvis har store problemer med å uttale ordet regissør riktig. Det heter da ikke ressisjør! Jeg er ikke den eneste som irriterer meg over dette, vel? :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Emera

Jeg har en tendens til å si det feil. Ikke fordi jeg ikke vet hvordan det egentlig uttales, men fordi det på et vis faller lettere for meg. Det irriterer meg at det blir sånn, og jeg prøver å tenke meg om før jeg sier ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olava

Takk for at det er flere som ergrer seg over dette! Jeg hørte nettopp et intervju med en regissør på radio, hvor REGISSØREN uttalte tittelen feil!

:hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun ett år siden jeg ble gjort oppmerksomsom på hvordan ordet skulle uttales! :sjokkert: Frem til da hadde jeg uttalt det feil. :hår:

Nå sier jeg det riktig. Tror egentlig det er enklere å uttale det feil, og henger meg ikke opp i det, for jeg kjenner ingen som uttaler det riktig (som jeg vet, i alle fall...). Men ønsker at alle skal uttale det korrekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg må noen ganger tenke meg om - fordi jeg også på sett og vis synes det er mer naturlig å si ressisjør.

Men tenk på regi. Ordet regissør kommer jo derfra. Man sier [resji] ikke [ressi] - ergo blir jo også [resjisør] riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...