Tabris Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Jeg er ikke sikker på om dette er det riktige forumet, men syntes det passet best. Nå er det slik at samboer og jeg har tenkt å flytte på oss når vi er ferdige å studere. Dette blir noen år til, så det er ingenting som haster, men vi har snakket en del om hva som ville vært ideelt for oss. Jeg er selvsagt klar over at vi ikke kan forvente å finne noe som nødvendigvis er 100 % skreddersydd for oss, og at vi nok må gå på kompromiss med noen av våre ønsker. Likevel syntes jeg det hadde vært interessant å se om det faktisk finnes et sted i Norge som passer til de ideelle kriteriene vi har. Hvis noen gidder å lese gjennom dem og svare i denne tråden hvis de vet om en bygd som kan passe, så hadde jeg satt virkelig pris på det. - Nord for Stavanger og sør for Trondheim, langs kysten - Gåavstand fra å kunne se havet/fjorden (trenger ikke være gåavstand til en strand/kaien, men til at man kan se havet). - Gåavstand til skog (trenger ikke være stor) - Gåavstand til fiskevann - Maks en time med buss til nærmeste by (Bergen, Haugesund...) - Liten bygd, ikke for mye trafikk eller for mange naboer (mindre enn 8000 innbyggere, i hvertfall) Håper noe slikt finnes.
Pnin Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Kanskje Skodje kommune (eller Skøye som det også kalles) på Sunnmøre kan være aktuelt? Skodje kommune Skodje kommune vest for Ålesund er en vakker fjordkommune med omtrent 3.600 innbyggere. Flotte fjelltopper, fiskevann med laks og ørret, og vide skoger gir unike muligheter for rekreasjon og aktivt friluftsliv. Sakset fra www.visitalesund.com Det ligger under en time fra Ålesund med buss (Ca 25 minutter med bil), og halvannen time til Molde (tror jeg). Kanskje Sykkylven også passer? PS: Må det være fiskeVANN? Det er jo rikelig med fiskemuligheter i saltvann om man velger å bosette seg ved havet.
Tabris Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2007 (endret) Hørtes flott ut! Takk for tips. Det må ikke nødvendigvis være fiskevann, men tror det er mest ideelt siden det er så mye overbeskatning på en del fiskearter fra havet. Tar gjerne mot flere tips. Endret 15. mai 2007 av Tabris
Endlessly Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Det må ikke nødvendigvis være fiskevann, men tror det er mest ideelt siden det er så mye overbeskatning på en del fiskearter fra havet. Man ødelegger ikke for fiskene i havet ved å fiske litt til eget forbruk, og gjerne en liten fisk til katten av og til også. Å kjøpe fisk på butikken derimot, det er ikke så bra.
Gjest Deception Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Hva med jobbmuligheter? Det begrenser gjerne valget litt. Møre og Romsdal har ellers mange flotte steder som passer beskrivelsen din.
Tabris Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2007 Ang. fiske så kommer det vel an på hvilke arter det er snakk om. Torsk er i hvertfall en av de artene som er overbeskattet. Er enig ang. kjøp av fisk i butikken, derfor jeg vil flytte et sted hvor jeg kan fiske egen fisk. Ja, får kikke litt rundt Møre og Romsdal. Tenkte også rundt Haugesund-området. Jobb vil nok begrense litt, ja, men hvis vi bor maks en time med buss fra en større by så skal det vel finnes gode jobbmuligheter der.
polarklompen Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 http://www.fantastiske-fosen.com/ 45-50 min med hurtigbåt fra Brekstad til Trondheim http://www.airnorway.no/frontpage.jsp?menuId=200 og fly til gardermoen og ålborg
Ssss Skrevet 16. mai 2007 #8 Skrevet 16. mai 2007 Masse flotte bygder og småbyer på Karmøy som oppfyller dine kriterier og vel så d
Tabris Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2007 (endret) Utfra det lille jeg kunne se så virket Fosen helt perfekt! (Er bokmerket!) Har tenkt på Karmøy, men vil ikke bo på en øy. Vil være landfast. Men takk for alle tips! Skodje er også bokmerket. Så nydelig ut, men jeg er såpass overfladisk at jeg sliter med Ålesund-dialekten... Endret 16. mai 2007 av Tabris
polarklompen Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 http://www.fosna-folket.no/ Fosen er Perfekt!!!!! :rødme: Ørlande har av alle ting bystatus, knis, kommer deg med hurtigbåt til trondheim. Bjugn er 10-15min kjøretur fra Ørland. Med ferga flakk- rørvik har du Statsbyda hvor mange pendlere bor..... http://www.fosenvegene.no/ ellers så har åfjord store planer om å korte ned reisetiden sin.... fosen er en region i stor utvikling med tanke på nerhet til trondheim.... velkommen skal du være...verdens beste plass..... ( må legge til at jeg ikke bor på fosen nå, men skal flytte utover..knis)
Sympatia Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 (endret) Skodje er også bokmerket. Så nydelig ut, men jeg er såpass overfladisk at jeg sliter med Ålesund-dialekten... Ålesund-dialekt har man ikke helt i Skodje, så den slipper du...sånn ekle nasale lyder og slik. Samt utalelser som "E vet isje e"... Skodje har de mer skikkelig fin sunnmørs bygda dialekt "Ej veit ikkje ej". Jeg også anbefaler Skodje, har en kjæreste fra flate Østfold som gjerne vil at vi senere en gang skal slå oss ned der. Samt at jeg selv er der ifra og er kjempeglad i den bygda. Endret 20. mai 2007 av Sympatia
Tabris Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2007 Hm, da ble Skodje plutselig mer interessant igjen.
Gjest Kvitsøybu! Skrevet 21. mai 2007 #13 Skrevet 21. mai 2007 syns du bør flytta te kvitsøy, jaffal hvis du har små barn. trur det må ver ein av verdens vakkraste plass for familier med barn!! sjøl er jeg født og oppvokst på kvitsøy. jeg har aldri opplevd noe unormalt tragisk, og aldri blitt dårlig behandlet av folk rundt meg. Befolkningen på kvitsøy eg FANTASTISK! kan ikkje samenlignas me nåken aen plass!
Tabris Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 21. mai 2007 Hehe, barn har vi ikke, og vi vil helst bo landfast. Men takk for tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå