Gå til innhold

Din absolutte favoritt!

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Hvilken bok kan du lese om igjen og om igjen uten å bli lei?

Min absolutt favoritt som jeg aldri går lei er Hjertets Fryd av Per Nilsson :hjerte: Det er en kjærlighetsroman som er noe utenom det vanlige (synes jeg).

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg har flere:

Brave New World av Aldous Huxley

Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams

1984 av George Orwell

The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Book of Illusions av Paul Auster

The New York Trilogy av Paul Auster

Skrevet

Harry Potter-serien

Isfolk-serien

Skrevet

Jeg leser aldri en bok to ganger... Favoritten er ofte en av de siste jeg har lest, og nå holder jeg en knapp på Stieg Larsson. ( Mannen som hater kvinner)

Skrevet

Det er uhyre sjelden jeg leser en bok flere ganger. Men jeg kunne godt lest PS. Jeg elsker deg flere ganger. Den er bare så fantastisk - jeg ler og griner meg gjennom boken.

Skrevet

Deception, takk for titler. Liker veldig godt flere av de du nevner, så nå skal jeg prøve meg på de andre!

Min absoultte favoritt er Vindens Skygge. Den forandrer seg veldig fra gang til gang du leser den, for du legger hele tiden merke til nye ting, og oppfatter dem på en annen måte! Virkelig en bok det er vanskelig å legge fra seg.

Ellers er jo Pride & Prejudice en bok man kan finne igjen og igjen. Men er sjelden jeg leser hele boka. Vet jo hva som skjer, så pleier bare å ta et kapittel og kose meg med!!

Skrevet

Det er enkelte bøker jeg har lest igjen og igjen og igjen...

* "Ringenes Herre"-trilogien av Tolkien

* "Pride and prejudice" av Jane Austen

* "Markens grøde" av Hamsun

Gjest Makka-Ronny
Skrevet

Milan Kundera - Tilværelsens uutholdelige letthet

Skrevet (endret)

Lenge siden jeg har lest en bok flere ganger. Men jeg har lest flere bøker av Jostein Gaarder flere ganger. Kabalmysteriet og Sirkusdirektørens datter er vel de jeg har lest flest ganger av ham, men det er som sagt lenge siden sist. Tror jeg skal lese Sirkusdirektørens datter i sommer... Men jeg har ikke lest så altfor mange bøker heller... Har en liste som skal komme igjennom på ubestemt tid...

Endret av Grønt blad
Gjest Rosin
Skrevet (endret)

The Forsyte Saga (John Galsworthy) og Beatles.

Endret av Rosin
Gjest Kaploink
Skrevet

For meg er Kurt Vonneguts The Sirens of Titan ei bok eg kjem attende til med jamne mellomrom. Det er vanskeleg å forklare kvifor, men trur det har noko med korleis den beskriv menneskjas valg (og ikkje-valg), og kva som må til for at forandring kan finne stad. At den er lettlest og morsom hjelper kanskje også.

Skrevet

Har i grunn 10 favoritter som jeg velger å holde fast ved. De blir jeg aldri lei og jeg har lest dem om igjen og om igjen;

1. North & South av Elizabeth Gaskell

2. Jane Eyre av Charlotte Brontë

3. The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro

4. Bleak House av Charles Dickens

5. Krig og fred av Lev Tolstoj

6. Elsk meg i morgen av Ingvar Ambjørnsen

7. Stolthet og fordom av Jane Austen

8. Victoria av Knut Hamsun

9. The Pallisers-romanene av Anthony Trollope

10. The Forsyte Saga av John Galsworthy

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Wuthering Heights av Emily Brontë er min absolutte favoritt.

Gjest Robin Hood
Skrevet

Åndefjellet av Gao Xingjian

Gjest synseren
Skrevet

"Elsk deg selv" av Wayne Dyer. Den boka har jeg lært mye av.

Skrevet
Lenge siden jeg har lest en bok flere ganger. Men jeg har lest flere bøker av Jostein Gaarder flere ganger. Kabalmysteriet og Sirkusdirektørens datter er vel de jeg har lest flest ganger av ham, men det er som sagt lenge siden sist. Tror jeg skal lese Sirkusdirektørens datter i sommer... Men jeg har ikke lest så altfor mange bøker heller... Har en liste som skal komme igjennom på ubestemt tid...

Er enig med deg. Jostein Gaarders bøker er noe for seg selv. Ellers har jeg lest Harry Potter bøkene flere ganger og. =)

Skrevet

Margfolket av Keri Hulme. Og Robert Jordans bokserie The Wheel of TIme anbefales for fantasyentusiaster. Tror jeg har lest den fire-fem ganger nå.

Skrevet

Det finnes for mange uleste bøker i verden til at jeg tar meg tid til å lese bøker om og om igjen. Jeg gjorde det riktignok som barn, og da var det særlig Marens lille ugle, Koste-Kari og andre fortellinger og ei bok som handlet om ei jente som spilte gutt som ble lest flere ganger.

Nå er det kun Tao te Ching jeg tar meg tid til å lese gang på gang, men det er jo ikke en roman.

Skrevet
Og Robert Jordans bokserie The Wheel of TIme anbefales for fantasyentusiaster. Tror jeg har lest den fire-fem ganger nå.

:Nikke:

The Wheel of Time er en gjenganger hos meg og - til tross for at den er ganske så tidsoppslukende...

Ringenes Herre og Harry Potter kommer også langt opp på listen. Ellers er det mange bøker jeg har lest flere ganger, men tror at disse tre seriene må være min topp tre-liste.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ingen romaner jeg kan lese igjen og igjen, men "Herzog on Herzog" blitt stadig lest litt her og der. Det samme gjelder enkelte kortprosabøker (f.eks. Kafka, Pessoa og "Exercises in style" av en franskmann jeg ikke skal våge meg til å stave navnet på akkurat nå) og faktabøker jeg synes er ekstra spennende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...