Gå til innhold

Lage blomsterbedd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage meg blomsterbedd i min nye hage tenkte jeg. Men jeg har aldri gjort det og jeg lurer på hva jeg trenger? Altså plante jord, blomsterjord, jødsel, sånne kuler (vet ikke hva det heter :ler: ) eller noe annet?

Er det egentlig noe forskjell på det som heter plantejord og det som heter blomsterjord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hagesentrene får du informasjon om jordtyper.

Den beste kvaliteten er nok mest nødvendig i krukker og altankasser.

Så må du bestemme deg for hvilken blomster du vil ha, og helst velge de som vil ha samme type jord.

Da kan du også bestemme hvilken gjødsel som er best.

Ta også hensyn til om beddet ligger i sol eller skygge.

Det er finest med litt varierende høyder, og gjerne flere av samme slag.

Mange gartnere foreslår tre eller fem.

Noen er streng med matchene farger, men jeg personlig har ikke opplevd å se ett bedd og tenkt , " Her var det krasj"

Skrevet

Et godt tips er å grave nokså dypt der du skal ha bedet og fjerne all jord. Da fjerner du også ugrasrøtter. Dersom det er veldig mye ugras der du vil ha bedet ditt, kan du dekke bunn og sider i bedet med duk før du legger i ny jord. Det måtte jeg gjøre i et av bedene mine pga vanvittige mengder skvallerkål...

Reklameblader fra hagesentre har noen ganger forslag til sammensetning av bed. Ellers kan man jo kikke litt på naboer o.l. hvis man ikke har så mye ideer til hvordan bedet skal se ut. Det kan være lurt å velge noen lave, krypende sorter som sprer seg litt som bunndekke, så unngår man en del ugras.

P.S: Gamle nabodamer har ofte fine gamle staudesorter som man ikke får tak i lengre, og med litt smigrende blomsterprat er de ofte villige til å gi bort ei lita rot ;)

Lykke til!

Skrevet

Vel rundt her er det ikke så mange som har hager, vi har en liten del, men det er bare gress der, ikke noe ugress. Så jeg skal grave bort litt av plenen vår. De fleste ser jeg har blomster i potter og sånt rundt her, men jeg vil da ha på den gress stussen vi har da. Jeg får høre på planetasjen da hva de har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...