Jalp Skrevet 16. mai 2007 #41 Skrevet 16. mai 2007 Jeg synes menn burde ta inn over seg at samfunnet vårt preges av utrygge kvinner, være seg om disse kvinnene har reell grunn til å føle seg utrygge eller ikke. Ta et klart standpunkt og gi uttrykk for meningene deres rundt det faktum at mange kvinner opplever vold fra menn. Ikke avfei det som et generelt samfunnsproblem, men se relasjoner til kjønnsroller og holdninger som kanskje preger en, enten man er bevisst dette eller ikke. Vær kritiske på vegne av eget kjønn, til tross for at dere ikke selv, som individer, har begått voldtekt. Gutter burde fjerne seg fra den mentaliteten som preger mange guttemiljøer mht. oppførsel ovenfor, og omtale av kvinner. Istedet velger de å dyrke denne ukulturen i mange tilfeller. Jeg tror guttemiljøene i langt større grad enn mødre preger inn negative holdninger til kvinner, hos gutter. Dessverre tror jeg det kanskje ligger i alt for mange menns natur å ønske å være superior ift. ett eller annet. Dette er også en side ved det typisk mandige som jeg ser på som skadelig for samfunnet som helhet. Det er jo konkurranse og dominans som preger oppveksten til mange menn og dette gjelder neppe kun på idrettsarenaen. Menn kan nære milde/moderate diskriminerende tanker ovenfor kvinner, men aldri uttrykke dette i det offentlige rom, hvor det praktiseres likestilling. Hvor de får disse diskriminerende tankene fra? Hvor enn de kan plukke opp budskaper som signaliserer at kvinner er svakere enn menn. Selv den svakeste/dummeste mann kan iallefall trøste seg med at han ikke ble født kvinne.. Litt provoserende og deprimerende tanker dette her. ← Jeg tror vi lar debatten om hvor mørketall o.l. er størst ligge. Vi menn tar virkelig inn over oss at mange kvinner føler utrygghet. Vi er bl.a. oppdratt til at vi skal beskytte kvinner og barn, og når overgrepene likevel skjer, er det ganske mange av oss som føler oss utilstrekkelige. Denne følelsen dobles da det ofte viser seg at det er en mann som står bak overgrepet. Derfor er det jo ikke tilfeldig at veldig mange menn daglig jobber med å få tatt disse overgriperne. Den utryggheten du beskriver er det flere som nevner,- bl.a. tentacle. Det er selvfølgelig slik at disse ukritiske og unyanserte medieoppslagene om farlige menn bidrar til denne utrygghetsfølelsen. Jeg mener altså at man føler seg mer utrygg enn man i realiteten er. Men når det er sagt, er det jo fortsatt den opplevde utryggheten som er problemet. Jeg har lenge tatt til orde for å ta knekken på f.eks. machomannen som ideal. Jeg mener den er en viktig bidragsyter i negativ retning, og det antydes jo også at man ser en tendens til de omtalte og negative holdningene der hvor tradisjonelt kjønnsrollemønster står sterkt. Både hos menn og kvinner. Min mor har f.eks. tvilsomme holdninger til kvinner og seksualitet. For meg blir hun en referanse på hvordan man ikke skal tenke. Hele samfunnsstrukturen er jo lagt opp rundt konkurranse. Og tradisjonelt så oppdras jo gutter fortsatt til å være kompetitive. Man merker jo dette racet allerede i skolen, og ellers betår jo livet av å prestere etter gitte kritera. Dette er jo for øvrig noe som kvinner i stadig større grad merker også. Det kan godt være at unge gutter og menn kan være mildt diskriminerende i sitt tankesett i forhold til kvinner. Spørsmålet er om dette ikke er naturlig? Jeg tror alle tar utgangspunkt i seg selv og sitt kjønn i refleksjonen om relasjonen til det andre kjønnet. Selv opplever jeg jo her inne at noen kvinner har det jeg oppfatter som temmelig kvinnesjåvinistiske holdninger til menn. Og før dere går i strupen på meg for den uttalelsen, kan jo den/ de som måtte føle seg truffet, reflektere litt over dette. Jeg mener at dette har bakgrunn i at også kvinner definerer mannen med utgangspunkt i seg selv. Akkurat som at menn definerer kvinnen med utgangspunkt i seg selv. Så når kvinner er skråsikre i forhold til mannens seksualitet, reagerer vi, på samme måte som dere reagerer når menn er tilsvarende skråsikre på kvinner vegne. Så hva kan man gjøre? Det har jeg tenkt å reflektere litt mer på, før jeg skriver det her. Men jeg tror det dreier om å forene et engasjement. Men da må vi faktisk høre litt på hverandre først. Nå er jeg trøtt. God natt alle sammen.
Gjest =tentacle= Skrevet 17. mai 2007 #42 Skrevet 17. mai 2007 Den utryggheten du beskriver er det flere som nevner,- bl.a. tentacle. Det er selvfølgelig slik at disse ukritiske og unyanserte medieoppslagene om farlige menn bidrar til denne utrygghetsfølelsen. Jeg mener altså at man føler seg mer utrygg enn man i realiteten er. Men når det er sagt, er det jo fortsatt den opplevde utryggheten som er problemet. ← Hva ville du tenke, om din sjanse for å oppleve voldtekt var så høy som rundt 20%?
Jalp Skrevet 17. mai 2007 #43 Skrevet 17. mai 2007 Hva ville du tenke, om din sjanse for å oppleve voldtekt var så høy som rundt 20%? ← Jeg ville forsøke å finne ut NÅR og HVOR jeg er mest utsatt, og jeg ville tatt mine forholdsregler i forhold til det. Det er forsåvidt akkurat det jeg gjør i forhold til risikoen for å bli utsatt for vold. Der er som kjent vi menn svært utsatt. En av de viktigste faktorene i tenkningen om egensikkerhet er å kunne vurdere en trussel på en realistisk måte. På den måten får man også definert når og hvor en trussel er mest reell. Det er ikke ukjent at mediene bidrar til en utrygghet som ikke er realistisk. Hvis man relaterer det til disse undersøkelsene, får man to svært uheldige effekter: -Kvinner føler seg enda mer utrygge -Myten om de forferdelige mennene forsterkes Og disse effektene bygges på tildels sviktende grunnlag. Det synes jeg er skremmende. Det bidrar også til at kløften mellom kvinner og menn blir stadig større.
Gjest =tentacle= Skrevet 17. mai 2007 #44 Skrevet 17. mai 2007 Jeg ville forsøke å finne ut NÅR og HVOR jeg er mest utsatt, og jeg ville tatt mine forholdsregler i forhold til det. Det er forsåvidt akkurat det jeg gjør i forhold til risikoen for å bli utsatt for vold. Der er som kjent vi menn svært utsatt. En av de viktigste faktorene i tenkningen om egensikkerhet er å kunne vurdere en trussel på en realistisk måte. På den måten får man også definert når og hvor en trussel er mest reell. Det er ikke ukjent at mediene bidrar til en utrygghet som ikke er realistisk. Hvis man relaterer det til disse undersøkelsene, får man to svært uheldige effekter: -Kvinner føler seg enda mer utrygge -Myten om de forferdelige mennene forsterkes Og disse effektene bygges på tildels sviktende grunnlag. Det synes jeg er skremmende. Det bidrar også til at kløften mellom kvinner og menn blir stadig større. ← Jeg omformulerer: Gitt at sjansen for å bli offer for en voldtekt er 20%, er det da riktig eller galt av kvinner å ta forsiktighetsregler i forhold til MENN, ikke bare situasjoner? Minner om at de fleste voldtekter begås av menn offeret kjenner.
Jalp Skrevet 17. mai 2007 #45 Skrevet 17. mai 2007 Jeg omformulerer: Gitt at sjansen for å bli offer for en voldtekt er 20%, er det da riktig eller galt av kvinner å ta forsiktighetsregler i forhold til MENN, ikke bare situasjoner? Minner om at de fleste voldtekter begås av menn offeret kjenner. ← Hvis sjansen for å bli utsatt for voldtekt konstant har vært 20% hadde jeg kommet til å være svært nøye med hvem jeg ville omgitt meg med. Hvis du opplever at trusselen er så konkret og så tilstedeværende hele tiden, er det lett å forstå at du er redd.
Gjest =tentacle= Skrevet 17. mai 2007 #46 Skrevet 17. mai 2007 Hvis sjansen for å bli utsatt for voldtekt konstant har vært 20% hadde jeg kommet til å være svært nøye med hvem jeg ville omgitt meg med. Hvis du opplever at trusselen er så konkret og så tilstedeværende hele tiden, er det lett å forstå at du er redd. ← Det er ingen konstant trussel, det er en andel av unge kvinner som har vært offer for en eller flere voldtekter.
Jalp Skrevet 18. mai 2007 #47 Skrevet 18. mai 2007 Som et apropos til denne debatten har samlivsterapeut Eva Mohn i Adresseavisen noe på hjertet: "Vi leser om kvinner som voldtas og menn som spørres ut om skyld. Media lager overskrifter som får oss til å undre oss over om dette kan være rett, eller om det er slik at journalistene vrir på tolkningen av spørsmål, svar og statistikk". Hun sier bl.a. dette videre: "Det undersøkelser viser er at det er de unge usikre menn, menn som ikke er så rent fremmed for oss, som kan finne på å komme opp i den situasjonen der det seksuelle møtet ikke var en avtale. Vi trenger nye og mer data på dette. Inntil nå har forskning og øynene som ser vært gjennom kvinnenes briller, og det har ikke ført oss til videre kunnskap om voldtekt og sex uten samtykke. Vi trenger å vite hvordan menn tenker om relasjoner. Ungdom trenger å reflektere sammen omkring seksualitet, noe som skolen må ta tak i flere ganger hver måned i skolen. Det nytter ikke å sette av knappe to timer seksualundervisning gjennom 10 års skolegang med å se en fødselsfilm fra 1970-tallet. Når det er sagt så har de fleste unge som modne menn ingen problemer med å respektere unge som modne kvinner. Dette kan fort komme bort i slike tabloide undersøkelser". Kanskje er det slik at samlivsterapeuten har opptil flere poeng her? Jeg tror absolutt at hun har det. Hva med å begynne å lytte litt til menn?
Jalp Skrevet 18. mai 2007 #48 Skrevet 18. mai 2007 Samlivsterapeut Eva Mohn sier: Vi trenger å vite hvordan menn tenker om relasjoner. I disse debattene har jeg ganske ofte en fornemmelse av å bli snakket TIL og ikke MED. Som en av flere represententer for mannekjønnet her inne, har jeg problemer med å bli snakket TIL. Aller mest fordi jeg ikke har noe å stå tilrette for, dernest fordi jeg mener det ikke fremmer dialogen som kan bidra i positiv retning. Det etterlyses et engasjement fra oss menn rundt voldtektsproblematikken. Hvordan kan man forlange det hvis den ene parten hele tiden føler at man må stå til rette for noe? HVIS man ønsker engasjement og dialog for å bekjempe vold og voldtekter, må man som Mohn påpeker også begynne å lytte til oss menn. Hva tenker menn om kvinne/ mann- relasjonen? Det første som må skje er at kvinnekjønnet må komme ned fra pidestallen sin. Vi opplever det som grunnleggende hyklersk når fy- orden hagler om de forferdelige mennene når mange kvinner overhode ikke er interessert å snakke om de overgrep og den vold som kvinner står for. Når den balansen er opprettet, det vil si at vi kan diskutere ALLE overgrep uansett hvem som begår dem, da tror jeg mange flere menn kommer på banen. Altså den degen mediene og en del kvinner slutter å formulere seg på en måte som får oss til å føle at vi har noe å stå til rette for. Så hvordan skal man få vite mer om hva menn tenker om relasjoner? Enkelt! Man kan begynne å snakke MED oss i steden for TIL oss.
IsaCathrine Skrevet 18. mai 2007 #49 Skrevet 18. mai 2007 (endret) Voldtekt er som jeg påpekte et samfunnsproblem(dvs både menn og kvinners problem). Enkelte fremstiller det som om menn må ta på seg skylden for det andre menn måtte finne på. Jeg mener ikke at det er alle menns problem at noen voldtar, men de aller fleste som voldtar ER menn. Og da er det MENNS holdninger man må gjøre noe med. Hvem har sagt at voldtekt ikke er en sak for menn å ta tak i? Det jeg sier er at det også er mange kvinner som trenger å ta et oppgjør med egne holdninger. Og hvor kommer de uakseptable holdningene fra mon tro? I og med at kvinner er svært sentrale i oppdragelsen av våre unge, mener jeg at dette med holdninger også er en sak for kvinner. At kvinners holdninger har mye å si, fordi de oppdrar barna, tror jeg ikke særlig på. Er det noen som oppdrar barna sine til holdninger som at "det er greit å voldta" eller at "kvinner liker å bli voldtatt"?. Det tror jeg er holdninger guttene får når de er eldre, ikke av mor når de er små. Endret 18. mai 2007 av IsaCathrine
Jalp Skrevet 19. mai 2007 #50 Skrevet 19. mai 2007 Jeg mener ikke at det er alle menns problem at noen voldtar, men de aller fleste som voldtar ER menn. Og da er det MENNS holdninger man må gjøre noe med. At kvinners holdninger har mye å si, fordi de oppdrar barna, tror jeg ikke særlig på. Er det noen som oppdrar barna sine til holdninger som at "det er greit å voldta" eller at "kvinner liker å bli voldtatt"?. Det tror jeg er holdninger guttene får når de er eldre, ikke av mor når de er små. De fleste som voldtar er menn. Det er riktig. Men betyr det at du mener at vi ikke skal gjøre noe som helst i forhold til de kvinner som voldtar? Hvis det er tilfellet, bekrefter du jo det jeg skrev i mitt siste innlegg. Den foreldregenerasjonen som satte meg til verden har tidvis et svært konservativt syn på kjønnsroller og seksualitet. Svært negative holdninger til kvinner som er "løsaktige" fordi de får barn utenfor ekteskap, lever sammen uten å gifte seg og har flere sesksualpartnere uten å være gift, er typisk. Jeg oppfatter denne "mødregenerasjonen" som spesielt lite tolerant overfor andre og yngre kvinner som f. eks. bl.a. nesten ikke har klær på seg på badestranda. Jeg ble ihvertfall oppdratt til å se ned på kvinner som ikke levde innenfor de aksepterte rammene av min mor. At du i det hele tatt kan mene at at mødres holdninger ikke har noe å si for hvordan unge mennesker tenker er en komplett gåte for meg. I mine øyne er det iallefall en massiv undervurdering av kvinner/ mødre som rollemodell. Det blir i beste fall sviktende logikk hvis du mener at det kun er de gode holdningene kvinner formidler som er holdningsskapende for neste generasjon.
IsaCathrine Skrevet 19. mai 2007 #51 Skrevet 19. mai 2007 De fleste som voldtar er menn. Det er riktig. Men betyr det at du mener at vi ikke skal gjøre noe som helst i forhold til de kvinner som voldtar? Nei, men hovedfokusen bør være på menn, ikke kvinner. At du i det hele tatt kan mene at at mødres holdninger ikke har noe å si for hvordan unge mennesker tenker er en komplett gåte for meg. I mine øyne er det iallefall en massiv undervurdering av kvinner/ mødre som rollemodell. Det blir i beste fall sviktende logikk hvis du mener at det kun er de gode holdningene kvinner formidler som er holdningsskapende for neste generasjon. Det var ikke det jeg skrev. Såklart har mødrenes holdninger noe å si for barna. Men jeg tror de færreste mødre i dag oppdrar barna sine til holdninger som sier at det er "greit" å voldta kvinner av den ene eller den andre grunnen. Kanskje før, men disse kvinnene er ferdig med oppdragelsen (heldigvis), så da har ikke deres syn på dette så mye å si uansett.
mysan Skrevet 19. mai 2007 #52 Skrevet 19. mai 2007 Jeg mener ikke at det er alle menns problem at noen voldtar, men de aller fleste som voldtar ER menn. Og da er det MENNS holdninger man må gjøre noe med. At kvinners holdninger har mye å si, fordi de oppdrar barna, tror jeg ikke særlig på. Er det noen som oppdrar barna sine til holdninger som at "det er greit å voldta" eller at "kvinner liker å bli voldtatt"?. Det tror jeg er holdninger guttene får når de er eldre, ikke av mor når de er små. HER skal jeg faktisk arrestere deg. Det viser seg faktisk at kvinnelige jurymedlemmer i voldtektssaker er mer tilbøyelig til å frikjenne den anklagede enn deres mannlige kolleger dersom offeret har oppført seg "usømmelig", gått kledd i antrekk de selv (jurymedlemmene) anser som "tøsete", har drukket mer alkohol enn de mener de selv ville gjort, har flørtet mer enn de selv ville gjort, og i det hele tatt oppført seg mindre moralsk enn de har oppdratt sine egne døtre til å oppføre seg. Så at ikke kvinners holdninger kan ha noe å si for sønnenes holdninger, tror jeg ikke holder vann. Det er overhørt kvinnelige jurymedlemmer ytre at "hun har lagt opp til det selv".
Jalp Skrevet 19. mai 2007 #53 Skrevet 19. mai 2007 Nei, men hovedfokusen bør være på menn, ikke kvinner. Det var ikke det jeg skrev. Såklart har mødrenes holdninger noe å si for barna. Men jeg tror de færreste mødre i dag oppdrar barna sine til holdninger som sier at det er "greit" å voldta kvinner av den ene eller den andre grunnen. Kanskje før, men disse kvinnene er ferdig med oppdragelsen (heldigvis), så da har ikke deres syn på dette så mye å si uansett. Hvorfor kan ikke hovedfokuset være på ALLE som begår overgrep? Hvorfor er det slik at noen kvinner kun ønsker fokus på menn som begår overgrep? Hvorfor ikke forsøke å se HELE overgrepsproblematikken under ett? Jeg kan ikke se en eneste god begrunnelse for at det skal være slik. Kan du? Det finnes da vitterlig undersøkelser som sier at tilnærmet like mange kvinner som menn har disse holdningene vi helst ser ikke eksisterte.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2007 #54 Skrevet 20. mai 2007 Dessverre tror jeg det kanskje ligger i alt for mange menns natur å ønske å være superior ift. ett eller annet. Dette er også en side ved det typisk mandige som jeg ser på som skadelig for samfunnet som helhet. Så hvis kvinner synes mannens natur er et samfunnsproblem, hvorfor benytter ikke da kvinner seg av evolusjonen, og utrydder denne uønskede mannlige naturen gjennom seksuell seleksjon? Men problemet med det er kanskje at det nettopp er slike menn, som er konkurranseorienterte og ønsker å være overlegen i forhold til ett eller annet, som gjør kvinner våt i trusa? En ting er iallfall sikkert. Hvis de ikke fikk parret seg, de mennene viss natur du oppfatter som et samfunnsproblem, ville heller ikke deres gener bli videreført, og en ny mannsnatur ville oppstå. Selv den svakeste/dummeste mann kan iallefall trøste seg med at han ikke ble født kvinne.. Litt provoserende og deprimerende tanker dette her. Jeg ser for meg at det først og fremst er middelklassekvinner som opplever det deprimerende og provoserende at en mann, med en lavere sosioøkonomisk posisjon enn henne selv, kan heve seg over kvinner i kraft av sitt kjønn. Hvis jeg så må velge mellom følelseslivet til middelklassekvinner og svake/dumme menn, så sier jeg føkk middelklassekvinnene, de jævla overrangerte tispene! Er det noen jeg virkelig ønsker skal bli sendt på kjøkkenet etter øl til menn i Rema-dress, så er det middelklassekvinnene.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. mai 2007 #55 Skrevet 21. mai 2007 En ting er iallfall sikkert. Hvis de ikke fikk parret seg, de mennene viss natur du oppfatter som et samfunnsproblem, ville heller ikke deres gener bli videreført, og en ny mannsnatur ville oppstå. Temaet på tråden er vel menn som parrer seg uten å få lov. Det er også en aldri så liten fordreielse av sannheten at kvinnen avgjør hvem hun vil videreføre genene til gjennom parring. Å få velge sexpartnere og ektemenn selv, er en luksus svært mange kvinner i dag ikke har, og enda færre bakover i tid.
IsaCathrine Skrevet 21. mai 2007 #56 Skrevet 21. mai 2007 En ting er iallfall sikkert. Hvis de ikke fikk parret seg, de mennene viss natur du oppfatter som et samfunnsproblem, ville heller ikke deres gener bli videreført, og en ny mannsnatur ville oppstå. Miljø har nok mer å si for slike ting enn arv.
Gjest _S_ Skrevet 21. mai 2007 #57 Skrevet 21. mai 2007 Hvorfor kan ikke hovedfokuset være på ALLE som begår overgrep? Hvorfor er det slik at noen kvinner kun ønsker fokus på menn som begår overgrep? Hvorfor ikke forsøke å se HELE overgrepsproblematikken under ett? Jeg kan ikke se en eneste god begrunnelse for at det skal være slik. Kan du? Det finnes da vitterlig undersøkelser som sier at tilnærmet like mange kvinner som menn har disse holdningene vi helst ser ikke eksisterte. PS. Jeg er mann og ønsker fokus på menn som begår overgrep
Jalp Skrevet 22. mai 2007 #58 Skrevet 22. mai 2007 PS. Jeg er mann og ønsker fokus på menn som begår overgrep Det ønsker jeg også, men ikke bare det. Hva er egentlig din agenda i denne debatten? Godta at ofrene for kvinners overgrep får klare seg selv?
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #59 Skrevet 22. mai 2007 Det ønsker jeg også, men ikke bare det. Hva er egentlig din agenda i denne debatten? Godta at ofrene for kvinners overgrep får klare seg selv? Hvis du leser hovedinnlegget så handler det om en holdningsundersøkelse, og agenda i tråden bør ha med den å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå