Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er fint noen tar på seg all verdens samvittighet..i alle fall bak tastaturet...

Enjoy.

Jeg synes nesten det er mer tragisk at så mange er likegyldige, enn at det finnes idioter som voldtar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes nesten det er mer tragisk at så mange er likegyldige, enn at det finnes idioter som voldtar.

Hvem er likegyldige?

Spørsmålet er hva slags engasjement man forventer - konkret.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvem er likegyldige?

Spørsmålet er hva slags engasjement man forventer - konkret.

Engasjementet her: menn er helt sikkert ikke så ille som undersøkelser viser, er ikke imponerende.

Skrevet

Voldtekt ER mannesak, og menn både må og bør engasjere seg MOT det.

Selv om holdningen til kvinner mht. andre kvinners skyld for å bli voldtatt er like "ille" som menns, rettferdiggjør jo ikke det menns holdninger....

Både i denne tråden her og i den andre som går over 11 sider og handler om den forrige undersøkelsen, er det veldig viktig for de menn som deltar å understreke at

- de FLESTE menn verken voldtar eller har holdninger osm undersøkelsene viser

- sånne undersøkelser er stigmatiserende for menn som gruppe og bør derfor (?) ikke offentliggjøres

Da syns jeg det er merkelig at menn ikke er villige til å engasjere seg mot voldtekt, men forsøker å bagatellisere undersøkelsene, og mene at dette er jo noe kvinner må kjempe mot. All den tid dette faktisk også ANGÅR menn, fordi det jo er stigmatiserende (og fordi det får konsekvenser som at kvinner ikke tør være med dere, fordi det faktisk kan være farlig for oss).

Dere kan ikke både sutre over å bli stigmatisert som gruppe, samtidig som dere ikke er villige til å ta ett oppgjør med egne (gruppe) holdninger til problematikken, og faktisk kjempe mot den. Det blir bare dumt.

Skrevet
Dere kan ikke både sutre over å bli stigmatisert som gruppe, samtidig som dere ikke er villige til å ta ett oppgjør med egne (gruppe) holdninger til problematikken, og faktisk kjempe mot den. Det blir bare dumt.

Voldtekt er et samfunnsproblem. Jeg kjenner ingen som synes voldtekt er "greit", så hvordan skal mitt engasjement manifistere seg?

Skrevet
Men du Jalp, jeg syntes de fikk bra fram at undersøkelsen ble gjort ved tre videregående skoler, og at undersøkelsen ikke representerte meningene til alle hannkjønn i resten av landet. Men som jeg sa i en tidligere tråd, så skjønner jeg at menn ikke synes det er gøy å bli framstilt som personer som ikke klarer å holde styr på sin egen seksualitet, og bare MÅ voldta når ei dame viser litt kløft.

Det er likevel ganske skremmende at det finnes gutter som tror på slike myter, derfor synes jeg at det er dumt at slike aksjoner:

http://www.femina.no/php/art.php?id=374545 "menn mot voldtekt" ikke får større oppmerksomhet i media. Voldtekt er ikke bare kvinnesak, det er også mannesak.

Ja, enig med Lurvina her og også deg Jalp...det jeg tenker på er at unge gutter som regel ikke har gjort seg opp egne meninger enda, og påvirkes av samfunnet og medier...

det er derfor synd at slike undersøkelser med slike resultater får så stort medieoppslag, mens som du sier Lurvina at saker som "menn mot voldtekt" ikke får sammen oppslutning....det er skremmende...

Det er først og fremst måten mediene velger å framstille dette på jeg kritiserer. Jeg avviser ikke at holdningene finnes, men så lenge de lever i beste velgående BÅDE hos kvinner og menn, kan det umulig bare bli en mannssak å ta tak i dette. Det er dessuten slik at kvinner i særdeleshet er premissleverandører for unge i oppvekst, og da bør det også være betimelig å gjøre kvinner i disse posisjonene oppmerksom på hvordan disse holdningene skapes.

Det er for øvrig ikke bare den undersøkelsen som ble offentliggjort i går jeg relaterer mitt innlegg til. I løpet av de siste to ukene har det blitt presentert tre ulike undersøkelser om disse temaene. Alle tre undersøkelsene gir et temmelig nyansert og balansert innblikk i hva menn/ gutter og kvinner/ jenter mener. I to av disse undersøkelsene gjengir media KUN at menn/ gutter har tvilsomme holdninger. Da oppfatter jeg at det foregår en skjev og stigmatiserende kampanje mot ett av kjønnene. Det blir feil når det viser seg at også en del kvinner har de samme holdningene.

Det synes ikke jeg. Men jeg synes det vitner om at seksualitet er et veldig forsømt tema i oppdragelsen, og at det er svært farlig at ikke ungdommene blir veiledet mer. Seksualitet er ikke et område hvor man kan kjenne andre på seg selv, og da er det skummelt at ikke folk tar ansvar for å lære ungdommene mer om våre forskjellige utgangspunkt og behov, grensesetting og å vise hverandre respekt.

Jeg mener at så lenge vesentlige deler av undersøkelsen ikke nevnes, og at de dårlige holdningene kvinner har underslås, så blir det ensidig stigmatisering.

Jeg er for øvrig HELT enig i at seksualitet og andre tema rundt dette bør komme sterkere inn i skolen. Den tiden jeg gikk på skolen, fikk vi stort sett undervisning om mensturasjon og kvinners seksualitet. Hvordan det er nå vet jeg ikke, men mye tyder på at menns seksualitet er et forsømt tema. Sikkert kvinners seksualitet også.

Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at menn generelt skygger banen i forhold til disse spørsmålene. Menn har en tendens til å ta på seg en kollektiv skyld for de overgrepene noen få begår. Vi skammer oss så inderlig over dette at det er vanskelig å delta i en kultur som mange mener har definert menn som fiendebilde. Når skal man begynne å ta på alvor at mange av oss føler det slik? Hvorfor kan man ikke akseptere at det er slik for oss?

De av oss som IKKE er likegyldige befinner oss bl.a. her inne i dette forumet. Vi forsøker å fortelle om hvordan vi føler dette, men vi opplever ganske ofte å få våre oppfatninger avvist.

Voldtekt ER mannesak, og menn både må og bør engasjere seg MOT det.

Selv om holdningen til kvinner mht. andre kvinners skyld for å bli voldtatt er like "ille" som menns, rettferdiggjør jo ikke det menns holdninger....

Både i denne tråden her og i den andre som går over 11 sider og handler om den forrige undersøkelsen, er det veldig viktig for de menn som deltar å understreke at

- de FLESTE menn verken voldtar eller har holdninger osm undersøkelsene viser

- sånne undersøkelser er stigmatiserende for menn som gruppe og bør derfor (?) ikke offentliggjøres

Da syns jeg det er merkelig at menn ikke er villige til å engasjere seg mot voldtekt, men forsøker å bagatellisere undersøkelsene, og mene at dette er jo noe kvinner må kjempe mot. All den tid dette faktisk også ANGÅR menn, fordi det jo er stigmatiserende (og fordi det får konsekvenser som at kvinner ikke tør være med dere, fordi det faktisk kan være farlig for oss).

Jeg har IKKE bagatellisert noen av disse undersøkelsene. Jeg har akseptert at holdningene finnes. Men jeg blir forbannet når like uakseptable holdninger hos kvinner feies under teppet. Hvorfor skal man ikke ta et oppgjør med kvinners holdninger, når det så selvfølgelig skal gjøres overfor menn? Kvinner bidrar også når holdninger skapes, derfor må det også settes et søkelys inn her.

Grunnen til at jeg bruker tid bla. på å svare her inne, er fordi jeg er engasjert i disse problemstillingene. Men jeg oppfatter det som et hykleri når mange kvinner roper fy-ord mot oss menn når man feier egne holdningsproblem under teppet.

Problemet er IKKE at slike undersøkelser offentliggjøres og at det blir debatt om holdninger. Men når det ENSIDIG rettes søkelys mot menns tvilsomme holdninger, underslår man samtidig det faktum at det også finnes betydelig problemer rundt dette i kvinneleiren. Det er altså ENSIDIGHETEN som er problemet. Og det er ENSIDIGHETEN som fører til stigmatiseringen.

Og så håper jeg at du slutter å kalle dette engasjementet for sutring. Å kalle noens sterke følelser rundt disse problemsstillingene for sutring, vil være den sikreste veien til at menn faktisk kommer til å gi faen. Grunnen til at menn har vanskelig for å engasjere seg SAMMEN med kvinner MOT seksuelle overgrep er først og fremst at vi oppfatter at vi er definert som fienden. Denne mediestyrte stigmatiseringen er en av de viktigste årsakene til at vi føler det slik. Når skal man begynne å ta denne oppfatningen på alvor? Å kalle det sutring gjør det bare værre for mange av oss menn. Kan du forstå det?

Skrevet (endret)

Ja, det er riktig at det må fokuseres på blant begge kjønn....men det er alltid slik i kjønnsbaserte saker at andre parten blir noe uthengt....

Løsningen ( en løsning hvertfall) er vel å gå tidlig inn med forebyggende holdningsendringer i skolene, da kommer man hvertfall i kontakt med begge kjønn.

Endret av LaraCroft
Skrevet
Ja, det er riktig at det må fokuseres på blant begge kjønn....men det er alltid slik i kjønnsbaserte saker at andre parten blir noe uthengt....

Løsningen ( en løsning hvertfall) er vel å gå tidlig inn med forebyggende holdningsendringer i skolene, da kommer man hvertfall i kontakt med begge kjønn.

Helt enig med deg. Det er mye som tyder på at spesielt gutter har et feil og urealistisk syn på sin egen seksualitet. Og når utgangspunktet er feil her, forplanter dette synet seg videre i omgangen med jentene. Men gutter kan også lese, og de leser selvfølgelig også medias ensidige framstillingen av menns seksualitet.

Man kan i det hele tatt ikke ta media på alvor når det gjelder å skape gode holdninger. For etikk og empati er ikke drivkraften i medieverden. Der er det kun fortjeneste som gjelder.

Skrevet

Jeg har IKKE bagatellisert noen av disse undersøkelsene. Jeg har akseptert at holdningene finnes. Men jeg blir forbannet når like uakseptable holdninger hos kvinner feies under teppet. Hvorfor skal man ikke ta et oppgjør med kvinners holdninger, når det så selvfølgelig skal gjøres overfor menn? Kvinner bidrar også når holdninger skapes, derfor må det også settes et søkelys inn her.

Fordi det - iall hovedsak - er MENN som voldtar.

Derfor er det verre at så mange menn har disse holdningene enn at kvinner har det.

Kvinner voldtar svært skjeldent hverandre. Ergo er det ikke der det største problemet ligger.

Du bruker mange ord, og jeg skjønner jo at det er et engasjement, men mitt problem blir rett og slett at du drukner det reelle problemet i ordflommen. Fordi det er menn som voldtar. Sorry - men sånn er det faktisk. Derfor mener jeg at menn selv må ta et oppgjør med sine holdninger, og ikke nekte å ta det innover seg fordi det 1) er for vanskelig eller 2) kvinner mener det samme. og dersom det er slik som du hevder at de fleste

Problemet er IKKE at slike undersøkelser offentliggjøres og at det blir debatt om holdninger. Men når det ENSIDIG rettes søkelys mot menns tvilsomme holdninger, underslår man samtidig det faktum at det også finnes betydelig problemer rundt dette i kvinneleiren. Det er altså ENSIDIGHETEN som er problemet. Og det er ENSIDIGHETEN som fører til stigmatiseringen.

Igjen - at kvinner er/kan være kvinne verst bidrar ikke til at kvinner voldtas. Fordi det er menn som står bak voldtektene. Det blir en tåkelegging av det reelle problemet når debatten skal dreie seg om hvorvidt en undersøkelse er stigmatiserende eller ikke. I stedenfor å ta tak i de holdninger som undersøkelsen faktisk avdekker. Selv om de er ubehagelige.

Skrevet

Jeg syns det er skremmende at så mange gutter/menn faktisk har slike holdninger. Selv om det blir feil å si at 30% av menn har slike holdninger utifra små undersøkelser, er det fortsatt mange. Og slike holdninger burde ingen ha.

Det er IKKE kvinnens feil at hun blir voldtatt fordi hun går med miniskjørt, ble med en "snill" mann hjem eller går alene hjem fra fest. Jenter burde føle seg helt trygge i slike situasjoner.

Å si at det også er kvinnens skyld at hun blir voldtatt blir litt som å si at det er muslimske kvinners feil at de blir voldtatt av muslimske menn når de ikke går med slør som dekker håret ol.

Helt utenkelig for de fleste som bor her i Norge, men så har vi jaggu nesten like holdninger selv.

Er det kanskje greit å voldta alle gutter som viser bokseren også?

Hadde litt fler gutter blitt voldtatt, så tror jeg færre gutter hadde voldtatt... Fordi de hadde skjønt hvor ille det er..

Blir så sint når jeg leser om disse testene :frustrert:

Skrevet
Voldtekt er et samfunnsproblem. Jeg kjenner ingen som synes voldtekt er "greit", så hvordan skal mitt engasjement manifistere seg?

Men du kjenner ikke alle her i verden. Jeg kjenner heller ingen (som jeg vet) som syns voldtekt er greit. Likevel blir kvinner voldtatt daglig her i landet, så noen har tydeligvis andre holdninger.

Og å si at voldtekt ikke er ett mannsproblem er bare teit. Hva skal vi kvinner gjøre da? Kun gå ut mellom 10 og 18, og da flere sammen, med masse klær på, så ingen gutt skal få lyst eller mulighet til å voldta oss?

Hva mener du vi kvinner skal gjøre?

Skrevet
Fordi det - iall hovedsak - er MENN som voldtar.

Derfor er det verre at så mange menn har disse holdningene enn at kvinner har det.

Kvinner voldtar svært skjeldent hverandre. Ergo er det ikke der det største problemet ligger.

Du bruker mange ord, og jeg skjønner jo at det er et engasjement, men mitt problem blir rett og slett at du drukner det reelle problemet i ordflommen. Fordi det er menn som voldtar. Sorry - men sånn er det faktisk. Derfor mener jeg at menn selv må ta et oppgjør med sine holdninger, og ikke nekte å ta det innover seg fordi det 1) er for vanskelig eller 2) kvinner mener det samme.  og dersom det er slik som du hevder at de fleste

Igjen - at kvinner er/kan være kvinne verst bidrar ikke til at kvinner voldtas. Fordi det er menn som står bak voldtektene. Det blir en tåkelegging av det reelle problemet når debatten skal dreie seg om hvorvidt en undersøkelse er stigmatiserende eller ikke.  I stedenfor å ta tak i de holdninger som undersøkelsen faktisk avdekker. Selv om de er ubehagelige.

Du får basere synsingen din på overskriftene i VG da. De blir kanskje korte nok til at du greier å unngå å drukne i ord. Jeg beklager at jeg overvurderte din evne til å lese og reflektere.

Og å si at voldtekt ikke er ett mannsproblem er bare teit. Hva skal vi kvinner gjøre da? Kun gå ut mellom 10 og 18, og da flere sammen, med masse klær på, så ingen gutt skal få lyst eller mulighet til å voldta oss?

Hvem har sagt at voldtekt ikke er en sak for menn å ta tak i? Det jeg sier er at det også er mange kvinner som trenger å ta et oppgjør med egne holdninger. Og hvor kommer de uakseptable holdningene fra mon tro? I og med at kvinner er svært sentrale i oppdragelsen av våre unge, mener jeg at dette med holdninger også er en sak for kvinner.

Skrevet

En holdningsendring til voldtekt starter når man ser kvinner som individer og ikke som representanter for gruppen 'kvinner', sett fra gruppen 'menn'. Og vise versa.

Synes det er viktig å ikke se de som har svart på undersøkelsene som potensielle voldtektsmenn. Det er noe annet å målbære slappe holdninger enn å faktisk voldta noen.

På samme måte er det fullstendig feil å la den individuelle kvinne 'arve' alle kvinners preferanser og lyster, imaginære som reelle. Det er et sammensurium av virkelighet, fantasi og myter som får råde grunnen når man kommer til den konklusjon at kvinnen egentlig drømmer om å bli voldtatt, at hun spiller hard to get, at hun egentlig nyter det.

Er det moralsk forskjell på å voldta en kvinne som liker litt røff sex enn en som liker det litt mykere? Det sier seg selv at overgrepet er det samme for uansett vil det ikke foreligge et samtykke, ergo er det ikke sex mellom to likeverdige partnere, men tvang.

I siste instans er det offeret som avgjør hvorvidt det var voldtekt eller ikke, ikke en rettsavgjørelse eller samfunnets/medias (eller menns) vurdering.

Hvis det føltes som et overgrep, så var det et overgrep. Holdningsendringen er komplett når man er kar for å innrømme at den avgjørelsen ikke ligger hos en selv.

Skrevet

Jalp: er du UENIG i at det er menn som voldtar? Og at det dermed i stor grad er noe menn selv må ta tak i?

Du mener altså at fordi kvinners holdning til andre kvinner som voldtas er like "ille" som menns, så trenger ikke menn gjøre noe med sine holdninger, eller misforstår jeg nå? Ut fra det du skriver så kan det nemlig tolkes som om det faktisk er det du mener.

Helt enig i at alles holdninger må gjøres noe med - men så lenge den rådende holdning er at 1) menn trenger ikke å ta tak i problemet, dette er et kvinneproblem, 2) undersøkelser som viser at menn har uakseptable holdninger bagatelliseres fordi de er for "ensidige" da blir det heller ingen endring.

Men da må debatten over på andre ting enn kort skjørt og for mye alkohol.

Skrevet (endret)
Men du kjenner ikke alle her i verden. Jeg kjenner heller ingen (som jeg vet) som syns voldtekt er greit. Likevel blir kvinner voldtatt daglig her i landet, så noen har tydeligvis andre holdninger.

Jeg tror du setter fingeren på noe veldig viktig: Jeg kjenner heller ingen som har slike holdninger, og ingen jeg kjenner har noen gang nevnt at de igjen kjenner noen med denne typen holdninger. Allikevel skjer vold og voldtekter. Jeg tror at det viktigste disse undersøkelsene bidrar til, er å skape en bred debatt om holdninger til seksualitet og vold. Gjennom denne debatten klarlegger tusenvis av menn og kvinner egne holdninger, og man møter andres holdninger. Da kan holdningsendringer skje hos enkeltmennesket - og det er tross alt (stort sett!) enkeltmennesker som voldtar.

Edit: Leif.

Endret av Hobgoblin
Skrevet

Voldtekt er som jeg påpekte et samfunnsproblem(dvs både menn og kvinners problem).

Enkelte fremstiller det som om menn må ta på seg skylden for det andre menn måtte finne på.

Ellers er nok en bred samfunnsdebatt, slik hobgoblin er inne på, en god vei til å ta tak i forskrudde holdninger.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er først og fremst måten mediene velger å framstille dette på jeg kritiserer. Jeg avviser ikke at holdningene finnes, men så lenge de lever i beste velgående BÅDE hos kvinner og menn, kan det umulig bare bli en mannssak å ta tak i dette. Det er dessuten slik at kvinner i særdeleshet er premissleverandører for unge i oppvekst, og da bør det også være betimelig å gjøre kvinner i disse posisjonene oppmerksom på hvordan disse holdningene skapes.

For det første, hvem er det som er ansvarlig om menn uteblir fra barns oppvekstmiljø?

For det andre: Er det kvinner som gjør mannfolk av guttene? Er det vi som oppmuntrer dere til rapekonkurranser, grove vitser, drikkepress og å glo og kladde på jentene i klassen? Gutter og menn sosialiserer yngre gutter inn i positive og negative sider ved mannsrollen, ikke kvinner. Der gutter ikke har gode mannlige forbilder, skapes det i mindre grad trygge, pålitelige menn.

Jeg er for øvrig HELT enig i at seksualitet og andre tema rundt dette bør komme sterkere inn i skolen. Den tiden jeg gikk på skolen, fikk vi stort sett undervisning om mensturasjon og kvinners seksualitet.

Da var dere heldige. Vi hadde pubertetsutvikling, prevensjon, graviditet og kjønnssykdommer, og at onani finnes. Ingenting om egentlig seksualitet, hverken menns eller kvinners.

Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at menn generelt skygger banen i forhold til disse spørsmålene. Menn har en tendens til å ta på seg en kollektiv skyld for de overgrepene noen få begår. Vi skammer oss så inderlig over dette at det er vanskelig å delta i en kultur som mange mener har definert menn som fiendebilde. Når skal man begynne å ta på alvor at mange av oss føler det slik? Hvorfor kan man ikke akseptere at det er slik for oss?

Din virkelighet er ditt definisjonsområde, men dine holdninger er ikke representative for de menn jeg har snakket med slike temaer om. Spesielt unge menn reagerer med både uvitenhet og forundring, de gir uttrykk for at de ikke ante at kvinner tenker så mye på voldtekt og sikkerhet, og det er også mange som mener at jenter ikke burde anmelde stevnemøtevoldtekter.

Jo mer utbredt dårlige holdninger til overgrep er blant kvinner og menn, jo verre er det for den voldtatte å møte verden igjen og bygge seg opp igjen etter traumet.

Jo mer utbredt dårlige holdninger til overgrep er blant menn, jo flere tipper over og begår overgrep, fordi tabuet blir mindre. Jeg tror ikke at majoriteten av menn er i noen risikosone for å begå overtramp, men jeg tror at majoriteten av menn har et enormt påvirkningspotensiale overfor unge gutter som skal finne ut av sin seksualitet og sin mannsrolle, og at det ligger i deres hender om Kristian stopper eller kjører på når han og Anne i parallellklassen er på fest, har drukket, flørtet og havnet på et siderom, og Anne er redd og ikke vil mer.

Skrevet

Til tentacle:

Jeg er enig i mye av det du skriver.

At menn uteblir fra gutters og jenters oppvekstmiljø er veldig uheldig. Det er sammesatte mekanismer som bidrar til dette. Jeg har imidlertid inntrykk av at det er flere menn idag som ønsker å være tettere opp til en omsorgsrolle, men som blir avvist. Jeg tenker da på tilfeller der det oppstår samlivsbrudd, for det er da mangelen på mannlig rollemodell som oftes oppstår. Og det er jo fortsatt slik at kvinnen som oftest får omsorgsretten for barna. Jeg mener at dette er en av flere systemfeil som rammer menn i forhold til omsorg for egne barn. Jeg avviser selvfølgelig ikke at noen menn også løper fra sitt omsorgsansvar. Men det gjelder da kvinner også.

I skoleverket, barnehager medregnet, er det stor overvekt av kvinner. Jeg tror det er uheldig, og jeg mener bl.a. menn og kvinners hang til å velge tradisjonelt er en av årsakene til at det er slik. Jeg ønsker flere menn inn i disse yrkene, for disse kan fungere som gode maskuline rollemodeller både for gutter og jenter. For meg er det åpenbart at også jenter har behov for kontakt med stabile og gode maskuline rollemodeller. Det kan bl.a. bidra til at jenter ikke trenger å gå rundt å være redd menn, slik noen sikkert er nå. For jeg våger fortsatt å påstå at mange jenter er redde fordi de leser den ensidige fokuseringen på "monstermannen" i media.

Undervisning om seksualitet og relaterte tema i skolen er åpenbart et forsømt område. Men behovet for dette er jo absolutt tilstede hos ungdommen, og kommer ikke de gode holdningene til dette gjennom en grundig og sunn undervisning om begge kjønns seksualitet, så vil dette tomrommet fylles opp med de mange mytene som finnes om seksualitet.

Jeg skjønner og er enig i det du skriver om påvirkning fra rollemodeller. Jeg skal utlevere meg selv en smule for å illusterer hva jeg mener når jeg mener det er viktig også å ta et oppgjør med tvilsomme holdninger hos kvinner. I min oppvekst var det min mor som definerte holdningene til jenter. Min far var sjelden hjemme fordi han reiste mye i jobben. Min mor innprentet meg sitt syn på "løsaktige" kvinner og det hun kalte "ludder". Det skulle ikke mye til før ei jente havnet i den kategorien. Og da ei jente i nabolaget ble voldtatt, mente min mor det var hennes egen skyld, fordi hun "la seg etter" mannfolkene. Som du skjønner, så er det ikke så mange av de påstanden jeg kommer med som kun er tenkte tilfeller.

Jeg vil fortsatt utfordre de som mener at fokus på dårlige holdninger kun skal gjelde menn. Og jeg vil fortsatt engasjere meg i kampen mot alle overgrep.

Skrevet
Jalp: er du UENIG i at det er menn som voldtar? Og at det dermed i stor grad er noe menn selv må ta tak i?

Du mener altså at fordi kvinners holdning til andre kvinner som voldtas er like "ille" som menns, så trenger ikke menn gjøre noe med sine holdninger, eller misforstår jeg nå? Ut fra det du skriver så kan det nemlig tolkes som om det faktisk er det du mener.

Helt enig i at alles holdninger må gjøres noe med - men så lenge den rådende holdning er at 1) menn trenger ikke å ta tak i problemet, dette er et kvinneproblem, 2) undersøkelser som viser at menn har uakseptable holdninger bagatelliseres fordi de er for "ensidige" da blir det heller ingen endring.

Men da må debatten over på andre ting enn kort skjørt og for mye alkohol.

Det er et faktum at menn står for de fleste seksuelle overgrep. Og det er et faktum at kvinner står for en del overgrep. Mørketallene er store, og det er grunn til å anta at de er spesielt store når de gjelder kvinners overgrep. Bl.a. fordi det er ekstra tabubelagt for menn å anmelde slike overgrep som er begått av kvinner.

Jeg ønsker en HELHETLIG kamp mot alle overgrep, og jeg ønsker å ta oppgjør med alle tvilsomme holdninger, uansett kjønn. Jeg ønsker at ALLE offer for overgrep skal få støtte og hjelp. Ved å fokusere ENSIDIG på de overgrep menn begår, overser vi ofrene for kvinners overgrep. I tillegg undervurderer vi kvinners rolle som holdningsskapere.

Jeg synes på bakgrunn av dette at det er underlig at du ikke ser behovet for også å ta et oppgjør med tvilsomme holdninger hos kvinner. Den logikken du anvender på menn og overgrep, gjelder også for kvinner og overgrep.

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Angående mørketall mht. vold og voldtekt er det vel også et stort antall kvinner som fortsatt ikke orker anmelde når de utsettes for overgrep. Dette er det mange grunner for. Stigmatisering av voldtektsofre mht. bekledning og oppførsel er èn ting. Jalp nevner at menn ikke rapporterer om overgrep pga. skamfølelse. Kvinner i hopetall unnlater å rapportere om overgrep fordi de kanskje er vokst opp i familier med patriarkalske mønstre og "temperamentsfulle" menn i slekta og således er blitt preget til å avfinne seg med at "slik er menn" og man må bare leve med det. Har sett mange eksempler på disse mekanismene.

Jeg synes menn burde ta inn over seg at samfunnet vårt preges av utrygge kvinner, være seg om disse kvinnene har reell grunn til å føle seg utrygge eller ikke. Ta et klart standpunkt og gi uttrykk for meningene deres rundt det faktum at mange kvinner opplever vold fra menn. Ikke avfei det som et generelt samfunnsproblem, men se relasjoner til kjønnsroller og holdninger som kanskje preger en, enten man er bevisst dette eller ikke. Vær kritiske på vegne av eget kjønn, til tross for at dere ikke selv, som individer, har begått voldtekt. Gutter burde fjerne seg fra den mentaliteten som preger mange guttemiljøer mht. oppførsel ovenfor, og omtale av kvinner. Istedet velger de å dyrke denne ukulturen i mange tilfeller. Jeg tror guttemiljøene i langt større grad enn mødre preger inn negative holdninger til kvinner, hos gutter.

Dessverre tror jeg det kanskje ligger i alt for mange menns natur å ønske å være superior ift. ett eller annet. Dette er også en side ved det typisk mandige som jeg ser på som skadelig for samfunnet som helhet. Det er jo konkurranse og dominans som preger oppveksten til mange menn og dette gjelder neppe kun på idrettsarenaen. Menn kan nære milde/moderate diskriminerende tanker ovenfor kvinner, men aldri uttrykke dette i det offentlige rom, hvor det praktiseres likestilling. Hvor de får disse diskriminerende tankene fra? Hvor enn de kan plukke opp budskaper som signaliserer at kvinner er svakere enn menn. Selv den svakeste/dummeste mann kan iallefall trøste seg med at han ikke ble født kvinne.. Litt provoserende og deprimerende tanker dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...