mumrik Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Nå synes jeg 8 åringen min har blitt ganske flink. Hun kan nå gå hjem alene, låse seg selv inn, skru av tyverialarmen og være alene til vi kommer fra jobb! Hun vil gjerne være hjemme fra skolen slutter kl.13.00, men jeg synes det er litt lenge. Men nå går det i hvertfall mot halv plass på sfo. Tror jeg har spurt om det her før, men husker ikke....Men sprøsmålet mitt er: Kan hun ta ansvar for å gå sammen hjem med broren sin som begynner i første klasse i august? Hadde vært superdeilig å kunne ha halv plass til han også.....
prinsessa Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Så flink hun er Når det gjelder spørsmålet ditt så er det bare du som kan svare på det. Er milevis forskjell blant 8 åringer. En venninde av meg har en 8 åring som hun må hjelpe å kle på mens andre 8 åringer er som din. Det som også spiller inn er om du jobber langt borte (er du hjemme fort hvis det skulle trengs), finnes det naboer de kan kontakte hvis noe skulle skje osv. Også kommer det jo også ann på broren hennes. Er han like flink som hun, eller er han et "surrehode" (ikke vondt ment) som hun må passe på konstant hele tiden.
Rosalie Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Sprøsmålet er om jenta di er gammel nok til å ta ansvar dersom det skjer noe. Hvis lillebror klarer å slå på varmtvannet på badet og skolder seg. Hvis han detter ned fra et tre. Hvis han tryner på sykkel. Er hun voksen nok til å takle slike situasjoner? Jeg vet om jenter som fortsatt sliter med at de ble overlatt for stort ansvar overfor småsøsken for tidlig (10-årsalderen) fordi de var så fornuftige og flinke til å ta vare på seg selv.
mumrik Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2007 Så flink hun er Når det gjelder spørsmålet ditt så er det bare du som kan svare på det. Er milevis forskjell blant 8 åringer. En venninde av meg har en 8 åring som hun må hjelpe å kle på mens andre 8 åringer er som din. Det som også spiller inn er om du jobber langt borte (er du hjemme fort hvis det skulle trengs), finnes det naboer de kan kontakte hvis noe skulle skje osv. Også kommer det jo også ann på broren hennes. Er han like flink som hun, eller er han et "surrehode" (ikke vondt ment) som hun må passe på konstant hele tiden. ← Så veldig fornuftig er han nok ikke....Men han vet hva som er lov og ikke, stort sett. Jeg jobber kun 10 min kjøretur unna. Vi har en nabo som snart skal gå av med afp, og det er jo til vår fordel, men det er jo ikke sikkert man er hjemme hele tiden selv om er pensjonist...
mumrik Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2007 Sprøsmålet er om jenta di er gammel nok til å ta ansvar dersom det skjer noe. Hvis lillebror klarer å slå på varmtvannet på badet og skolder seg. Hvis han detter ned fra et tre. Hvis han tryner på sykkel. Er hun voksen nok til å takle slike situasjoner? Jeg vet om jenter som fortsatt sliter med at de ble overlatt for stort ansvar overfor småsøsken for tidlig (10-årsalderen) fordi de var så fornuftige og flinke til å ta vare på seg selv. ← Det er nettopp det jeg tenker på, derfor ville jeg ikke latt henne ha ansvaret mer enn en times tid hver dag. Og skal dette bli noe av, må alle være enige om at det er en god ide, og at de kjenner reglene og vet hva de kan gjøre dersom noe skjer. Men jeg tror jeg må starte med full plass til førstisen, så får vi se etterhvert....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå