Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Jeg veide 97 kilo da jeg ble gravid fordi jeg var litt sløv med p-pillene...Hva lurer du på?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Bare om det var noen overvektige som har blitt gravid eller noen som sliter med å bli det
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Vel, jeg hadde ingen problemer med å bli det ihvertfall..Men, det har vel noe å si hva slags overvekt det er snakk om..Jeg veier mye, men har også mye muskler. Om man er veldig overvektig og mye av vekten består av fett så kan det vel være vanskeligere. Det er vel bare å prøve
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Bare en liten advarsel, gravide med BMI over 30 har en mye større fare for de aller fleste komplikasjoner - svangerskapsforgifting, diabetes, dødfødsel, skader hos barn og/eller mor under fødsel osv, osv...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Det kan være, men er ikke sikkert, så synes det blir litt feil å ta de overvektige på det. For det kan skje med normalvektige og faktisk, bare så det er sagt! Dessuten så er det like vanlig at normalvektige sliter med å bli gravid, så ikke sikkert det har noe med overvekten å gjøre, så det så! Men klart det kan være lurt å gå ned noen kilo hvis en trenger det
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2007 #8 Skrevet 15. mai 2007 Bare en liten advarsel, gravide med BMI over 30 har en mye større fare for de aller fleste komplikasjoner - svangerskapsforgifting, diabetes, dødfødsel, skader hos barn og/eller mor under fødsel osv, osv... ← Det kan godt være, men jeg hadde en BMI over 30 da jeg ble gravid, la på meg 12 kilo under graviditeten, alt så helt flott ut hele veien, fødte 1 dag før termin og fikk en gutt som var 48 cm lang og veide ca. 3500 gram..Mer normalt svangerskap skal du lete lenge etter. Venninnen min som var normalvektig fikk store problemer med høyt bloddtrykk og svangerskapsdiabetes. Man vet selv om man er overvektig og sunn eller overvektig og usunn. Er man overvektig og i tillegg ikke passer på det man spiser og ikke beveger seg kan man ha større problemer med å bli gravid og ha støre sjanse for problemer i svangerskapet enn normalvektige.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #10 Skrevet 17. mai 2007 Det kan godt være, men jeg hadde en BMI over 30 da jeg ble gravid, la på meg 12 kilo under graviditeten, alt så helt flott ut hele veien, fødte 1 dag før termin og fikk en gutt som var 48 cm lang og veide ca. 3500 gram..Mer normalt svangerskap skal du lete lenge etter. Venninnen min som var normalvektig fikk store problemer med høyt bloddtrykk og svangerskapsdiabetes. Man vet selv om man er overvektig og sunn eller overvektig og usunn. Er man overvektig og i tillegg ikke passer på det man spiser og ikke beveger seg kan man ha større problemer med å bli gravid og ha støre sjanse for problemer i svangerskapet enn normalvektige. ← Heldig du som hadde flaks, men alle overvektige må huske på at de tar unødveige sjanser med sin egen og barnets helse. Men det burde vel alle overvektige vite allerede siden de gambler med helsen sine allerede.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #11 Skrevet 17. mai 2007 Det kan være, men er ikke sikkert, så synes det blir litt feil å ta de overvektige på det. For det kan skje med normalvektige og faktisk, bare så det er sagt! Dessuten så er det like vanlig at normalvektige sliter med å bli gravid, så ikke sikkert det har noe med overvekten å gjøre, så det så! Men klart det kan være lurt å gå ned noen kilo hvis en trenger det ← Det skjer jo ikke alle men overvektige har en markant økt risiko for de alle fleste komplikasjoner rundt et svangerskap. Denne "normaliseringen og aksepteringen" av overvekt som man ser i dagens samfunn er meget helseskadelig og meget uheldig!
Helen Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 Selv om jeg "bestandig" har hatt høy BMI (langt over 30) så har jeg 3 velskapte barn. Jeg har hadde heller ikke svangerskapsforgiftning eller noe annet tull da jeg gikk gravid med de.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #13 Skrevet 17. mai 2007 De som er normalvektig, kan også ha dårlig helse!!! Mange normalvektig folk som har veldig usunne vaner, selv om de ikke legger på seg!!! Så slutt å kritiser de overvektig, og ikke si at det bare er det som kan få problemer, for det er tull!!!
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #14 Skrevet 17. mai 2007 Heldig du som hadde flaks, men alle overvektige må huske på at de tar unødveige sjanser med sin egen og barnets helse. Men det burde vel alle overvektige vite allerede siden de gambler med helsen sine allerede. ← Flaks var det nok ikke, som skrevet før man kan veie for mye, men fortsatt leve sunt. Men, det er så mye fordommer ute og går ang. dette så for meg blir det bare idiotisk å diskutere det med folk som har så mye imot folk som ikke er innenfor normalen.
Gjest Deception Skrevet 17. mai 2007 #15 Skrevet 17. mai 2007 Så slutt å kritiser de overvektig, og ikke si at det bare er det som kan få problemer, for det er tull!!! ← Det er vel ikke snakk om at det bare er overvektige som får problemer, men det er (dessverre) et faktum at det er en stor risiko (=mer enn bare tilfeldig) for at svært overvektige (BMI over 30) har en større risiko for å få komplikasjoner når det gjelder svangerskap og fødsler. Det betyr ikke at "normalvektig"=sunn, for de fleste er nok enige i at det er mange overvektige som lever et sunnere liv i gjennomsnitt enn mange overvektige. Men dessverre er det slik at overvekten i seg selv gjør at risikoen for kompliserte svangerskap øker, hvis jeg har forstått det riktig.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #16 Skrevet 17. mai 2007 Se feks. i denne "tett på nett - artikkelen" hvor det skrives følgende: " Overvekt som risikofaktor i svangerskapet knytter seg til utvikling av høyt blodtrykk og svangerskapsdiabetes. Slik risiko øker med økende BMI, men det er først ved verdier rundt BMI= 35 at risikoen øker dramatisk." http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=721 Når man har en BMI på 35 snakker man ikke om overvekt lenger, men fedme. Dette igjen styres jo av hvor mye av disse kiloene som er muskler osv... Jeg kommer i kategorien fedme på BMI på en slik kalkulator, men bruker likevel str. L eller XL (om de er små i str.) i klær, så å klassifisere folk etter BMI er farlig! (Jeg som skrev innlegget over)
Gjest Deception Skrevet 17. mai 2007 #17 Skrevet 17. mai 2007 BMI er en skummel målestokk hvis den brukes uten skjønn, for, som du sier, den sier ingenting om forholdet mellom fett- og muskelvev, oksygenopptak osv, som er viktige faktorer når det gjelder hva som er sunt og ikke. Selv ligger jeg helt i nedre del av skalaen (18-19), men spiser sunt og bra, og har ligget på mer eller mindre samme vekt i mange år, og ingen vil si at jeg er usunt tynn, bare spinkel fra naturens side.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #18 Skrevet 17. mai 2007 BMI er en skummel målestokk hvis den brukes uten skjønn, for, som du sier, den sier ingenting om forholdet mellom fett- og muskelvev, oksygenopptak osv, som er viktige faktorer når det gjelder hva som er sunt og ikke. Selv ligger jeg helt i nedre del av skalaen (18-19), men spiser sunt og bra, og har ligget på mer eller mindre samme vekt i mange år, og ingen vil si at jeg er usunt tynn, bare spinkel fra naturens side. ← Ja, dette går begge veier Kjenner mange som har en veldig lag BMI, men som ikke ser for tynne ut. Men, som jeg har sagt før, man vet jo selv om man er usunn...De fleste vet ihvertfall det.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #20 Skrevet 17. mai 2007 Ja ja, sier jeg bare, og nok om den saken ← Hehe, godt sagt Har sagt mitt jeg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå