Gå til innhold

Har vært dum... jobbet svart.

Anbefalte innlegg

Gjest TaraTarantell
Skrevet

Jeg begynte for noen måneder siden i en jobb hvor jeg ble lovet at pengene skulle være "hvite".

Jeg fikk i stedet pengene rett i hånden etter en jobb-dag.

Jeg spurte flere ganger om hvorfor jeg aldri fikk penger jeg skattet av og de to sjefene sa hele tiden at det måtte jo være bedre å få de rett i hånda, men at jeg skulle få skatte av det så fort som mulig.

tiden gikk og det skjedde ikke.

etter hvert, pga ingen kontrakt sluttet jeg. grunnen var at pengene var "svarte", at sjefen skrek til oss og kalte oss syke i hodet hvis vi ikke kunne jobbe en dag. hun og han (sjefene) har også fått to andre tl å slutte pga samme grun.

nå lurer jeg og vi på om vi kunne anmeldt dem?

men så tenker jeg. jeg har jo tatt i mot og vært dum nok til å ta i mot svarte penger, men jeg sluttet jo.

i såfall.. hvis vi anmelder dem så slår det jo bare tilbake på oss.

er det noe man kan gjøre?

de driver et firma som verken holder det de lover og hvor de ansatte blir neglisjert og skreket til.

vet noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med forliksrådet i kommunen din! De kan hjelpe deg i en slik sak. Har vært i en liknende situasjon selv, men i mitt tilfelle (ung og dum og visste ikke bedre) hadde sjefen sagt at det var trukket skal av pengen jeg fikk utbetalt. Så etter litt tipsing her og der måtte han betale skatten.

Dersom du vil kjøre en prossess mot arbeidsgiver må du regne med å betale skatt av pengene du har tjene, men så vidt jeg forstår er dette penger tjent i 2007, så du har ikke gjort noe galt ved å ikke betale skatt ennå. Du må bare finne ut hvor mye du har tjent, ta en prat med likningskontoret og finne ut hvordan det skal gjøres.

Lykke til! Slike saker ikke morsomme, men det er bra at du ønsker å orden opp!

Gjest Elastica
Skrevet

Det finnes en anonym tipstelefon til skatteetaten hvor du kan ringe inn å fortelle om de du mener driver svart virksomhet.

Gjest TaraTarantell
Skrevet

takk for svar.

ja. jeg kunne jo rapportert det anonymt. ingenting hadde vel egentlig vært bedre. men så var det følelsen av å være en lydig borger da.

jeg kunne jo ringt og tipset skatteetaten, men er det sikkert at dem ikke spør etter meg da?

gruer meg litt. for hvis hun blir rapportert tror jeg hun nesten kommer til å drepe meg?

hun er helt merkelig og bedriften er ikke til å beskrive en gang.

takk for råd. jeg får se hva jeg gjør.

Skrevet

Jeg syns du burde tipse om dette firmaet! Syns heller ikke du skal ha så fryktelig dårlig samvittighet, du ønsket jo ikke akkurat å få lønnen svart. Sikkert lurt å tipse anonymt hvis de er litt skumle.

Skrevet

Synes absolutt du burde si i fra!

Gjest Gjest
Skrevet

Du har ikke jobbet svart dersom du rapporterer inntekten i forbindelse med selvangivelsen og betaler selv direkte til skattemyndighetene det arbeidsgiver skulle trukket deg i skatt før utbetaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...