Gå til innhold

Spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest trenger hjelp
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med linker/navn eller tlf.nr til behandlingsteder som håndterer spiseforstyrrelser i Oslo-området. Er ute etter både private og offentlige.

Har snakket med legen min men han hadde ingen god oversikt og ba med lete opp det jeg var mest interessert i selv.

Tusen takk for all hjelp, det trengs sårt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje det står noe på iks.no? Er ikke sikker, men kom på den i farten.

"God bedring!" og "Lykke til!" høres fryktelig flåsete ut, men det er i det minste velment :klem:

Gjest trenger hjelp
Skrevet
Kanskje det står noe på iks.no? Er ikke sikker, men kom på den i farten.

"God bedring!" og "Lykke til!" høres fryktelig flåsete ut, men det er i det minste velment :klem:

Tusen takk!

Var en del der som jeg skal se på. Ikke så lett å vite i hvilken ende man skal begynne, har flere mislykkede behandliger bak meg og nå er jeg snart ferdig som student så jeg burde ha livet på skinner innen den tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, livet går aldri på skinner ;) Men klart, det er ikke noe poeng i å ha flere togproblemer enn nødvendig :)

Håper du finner noe som kan være til hjelp :)

Skrevet
Hehe, livet går aldri på skinner ;) Men klart, det er ikke noe poeng i å ha flere togproblemer enn nødvendig :)

Håper du finner noe som kan være til hjelp :)

Selvfølgelig går ikke livet på skinner, men et "vanlig" liv er som en drøm med spiseforstryrrlese.

Tenk deg bare følgende:

- At du aldri kan sitte i et rom med mennesker som spiser fordi dette tipper deg helt over og fører til at du ikke spiser på dager fordi du føler deg utrolig feit (dette fører til at jeg ikke kan bli på forelesning dersom noen begynner å spidse)

- At du ikke kan sitte på datasalen fordi klikkingen av dataene minner deg om matlyder

- At du aldri kan delta på aktiviteter sammen med venner som innvolvere kalorier (alt fra kafe, middager til en fest)

- At du har problemer med å holde deg våken på forelesninger, for ikke snakke om å skulle stå opp og ned på operasjonssalen i timer...

- At du aldri får en full nattssøvn pga at du er oppe på do minst 5 ganger hver eneste natt

- At hver eneste kaolri telles

- At du hver kveld sitter og griner fordi du er lei deg for alle kaloriene du har måttet spise for å holde det gående gjennom dagen

- At du hver dag tar minst 50 avføringspiller som gir deg konstant diarre og holder deg våken hver natt.....

Da er et vanlig liv et liv på skinner.

Noen flere som kan hjelpe meg og som kanskje har erfaringer, er spesiellt ute etter private 24timers tilbud. Tror at det er innleggelse som må til for å løse flokene mine. Det offentlige tilbudet har ikke hjulpet før.

Tusen takk for all hjelp

Gjest Huldali
Skrevet

Syns det var merkelig at legen ikke kunne gi deg en overskikt over behandlingssteder! Han har vel informasjons og veiledningsplikt slik som alle andre i det offentlige?

Jeg sliter selv med spiseforstyrrelser og ble først henvist til et utredning hos en psykolog av fastlegen. Der fikk jeg en liste med ca 200 navn eller mer som jeg kunne kontakte (ikke så veldig lett... ) og hun skrev et brev jeg kunne sende med de jeg ønsket å kontakte.

Siden jeg ikke er/var helt villig til behandling drøyde det en del tid, men nå har jeg vært hos legen igjen og fått hjelp med å velge ut psykolger/fysoterapauter/ernæringsfysologer. Så nå må jeg bare få somlet meg til å ringe eller sende et brev ;)

Jeg syns du skal kontakte fastlegen din igjen og be om en slik liste, hvis han ikke kan gi deg det og ikke sitter på noe informasjon (noe som er rart.. ) så syns jeg du skal bytte fastlege eller be han kontakte noen som vet.

Husk at du også må ha henvisning fra legen så du slipper å betale så mye!

Ellers kan du gå inn på kommune-sidene for din kommune og søke etter poliklinikk der og henvende deg der. Hvis du bor i en by blir det den bydelen du tilhører du kan kontakte.

Masse lykke til! Håper du får den hjelpen du må ha og at du kommer deg ut av det etter hvert!

Skrevet

Nå skriver ikke du hva slags spiseforstyrrelser du har, men behandlingsenheter spesielt rettet mot spiseforstyrrelser har dessverre ofte bare kapasitet til de aller dårligste.

Men, fastlegen din burde definitivt gitt deg mer informasjon. Kanskje du skal bytte fastlege? En henvisning til psykolog vil antagelig være det første skrittet på veien til bedring. Eller dvs, det andre skrittet siden du innser at du har et problem. Du vil ha hjelp, og det er det aller viktigste aspektet ved behandling.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har anoreksi. Tusen takk for råd, skal få byttet lege tror jeg.

Fikk beskjed av legen om jeg har prøvd det som er av muligheter og at jeg nå bare for vente på å bli frisk (for det finnes jo nesten ingen over 30 som har spiseforstyrrelse)...

Men jeg har alle oddsene mot meg, er 26 år, har hatt spisefprstyrrlese i over 15 år og har brukt avfåringspiller dalig i 8 år.

Har dårlig erfaring med helsevesnet når det gjelder spiseforstyrrelser, min andre lege ba meg dra til afrika for å se barn sulte. Han menter da at skammen min ville kurere meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes en alternativ privat klinikk i fredrikstad, men jeg husker ikke hva den heter.

Gjest Gjest
Skrevet

Modum bad?? De har gode resultater.

Gjest ~Alwa~
Skrevet
Jeg har anoreksi. Tusen takk for råd, skal få byttet lege tror jeg.

Fikk beskjed av legen om jeg har prøvd det som er av muligheter og at jeg nå bare for vente på å bli frisk (for det finnes jo nesten ingen over 30 som har spiseforstyrrelse)...

Men jeg har alle oddsene mot meg, er 26 år, har hatt spisefprstyrrlese i over 15 år og har brukt avfåringspiller dalig i 8 år.

Har dårlig erfaring med helsevesnet når det gjelder spiseforstyrrelser, min andre lege ba meg dra til afrika for å se barn sulte. Han menter da at skammen min ville kurere meg.

Jeg synes faktisk du har bedre odds enn mange mange andre med samme problem, for du har innsett og vet at du faktisk har et problem som du ønsker å gjøre noe med. Det er det ikke mange andre i din situasjon som klarer å se. At du har en dritt tøff kamp foran deg med med mange tårer og krefter som må brukes er det ingen tvil om, men så lenge du klarer å holde fokuset på det du ønsker tror jeg du kan klare det meste.

Masse masse lykke til fra meg hvertfall :dagens-rose:

Skrevet

Sjekk ut denne siden:

http://www.capioanoreksisenter.no/

Capiosenteret er dyrt, men mange har blitt bedre/friske der.

Ullevål har også en avdeling for spiseforstyrrelser, full innleggelse, men for det første er det så og si umulig å komme inn der, for det andre er det rett og slett et forferdelig sted å være. Har vært der selv, og ble faktisk bare verre. Jeg lurte alle der trill rundt, og de lagde regler på alt det var mulig å lage regler på. Så styr unna der i alle fall :) Min erfaring er at det komunale ofte er dårligere enn det private når det gjelder slike steder for spiseforstyrrelser. Vet lite om Modum bad, så det var nevnt over her, men du kan jo sjekke det ut. Vet også at det er noe i Sverige som er veldig bra. Hun anorektikeren på rundt 40 som har skrevet en bok om sykdommen (husker ikke hva hun heter) har vært der og ble mye bedre. Kjenner bulimikere som har vært der også, alle har blitt bedre. Vet dessverre ikke hva dette stedet heter, men det burde fastlegen din kunne finne ut for deg.

Lykke til!

Gjest beekeeper
Skrevet
Min erfaring er at det komunale ofte er dårligere enn det private når det gjelder slike steder for spiseforstyrrelser. Vet lite om Modum bad, så det var nevnt over her, men du kan jo sjekke det ut. Vet også at det er noe i Sverige som er veldig bra. Hun anorektikeren på rundt 40 som har skrevet en bok om sykdommen (husker ikke hva hun heter) har vært der og ble mye bedre. Kjenner bulimikere som har vært der også, alle har blitt bedre. Vet dessverre ikke hva dette stedet heter, men det burde fastlegen din kunne finne ut for deg.

Lykke til!

Hege Aarstad. Hun har jo vært på modum bad, og det funka jo ikke så bra.. Men det gjelder jo sikkert ikke alle.

Skrevet
Hege Aarstad. Hun har jo vært på modum bad, og det funka jo ikke så bra.. Men det gjelder jo sikkert ikke alle.

Er Modum bad det som ligger i Sverige?

Leste en artikkel med henne her om dagen, hvor hun sa at hun nå ønsker seg tilbake til Sverige, ettersom det gav resultater. Hun la på seg 10 kg da hun var der for noen år siden.

Skrevet
Sjekk ut denne siden:

http://www.capioanoreksisenter.no/

Capiosenteret er dyrt, men mange har blitt bedre/friske der.

Tusen takk for linken, har hørt at de skal hjelpe men jeg kunne bare ikke huske navnet i farten. Vet du noe om pris, kan ikke finne noe på sidene deres?

Tusen takk til alle dere andre som har kommet med tips, lykkeønskinger og egen erfaringer :klem:

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er nok ikke syk nok til f.eks å få hjelp på Capiosentert. Men samtidig så vet jeg at jeg ikke er/blir frisk nok til å fungere som lege om et år, er veldig redd for at jeg skal gå på trynet når jeg må jobbe 24 timers skift.

Samtidig er jeg helt paranoid for å ta skikkelig kontakt med helsevesnet både fordi jeg ikke er syk nok og fordi jeg er redd for at de skal se på meg som uskikket til å bli lege...

Noen med erfaring/som vet råd?

Når er man egentlig syk nok til å få behandling??

Gjest TS igjen
Skrevet

Det er veldig fristende å late som hele problemet ikke fungerer ved å unngå alle sammenhenger hvor det er kalorier involvert, kaste innpå store mengder med avføringspiller og tvinge i seg akkurat nok til å så vidt holde det gående.

Skrevet
Det er veldig fristende å late som hele problemet ikke fungerer ved å unngå alle sammenhenger hvor det er kalorier involvert, kaste innpå store mengder med avføringspiller og tvinge i seg akkurat nok til å så vidt holde det gående.

finnes skulle det egnetlig stå....

Skrevet
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er nok ikke syk nok til f.eks å få hjelp på Capiosentert. Men samtidig så vet jeg at jeg ikke er/blir frisk nok til å fungere som lege om et år, er veldig redd for at jeg skal gå på trynet når jeg må jobbe 24 timers skift.

Samtidig er jeg helt paranoid for å ta skikkelig kontakt med helsevesnet både fordi jeg ikke er syk nok og fordi jeg er redd for at de skal se på meg som uskikket til å bli lege...

Noen med erfaring/som vet råd?

Når er man egentlig syk nok til å få behandling??

Jeg tror du er mer en syk nok for behandling, tanker og oppførsel som du beskriver under er en ganske klar indikasjon på at du trenger hjelp dersom du vil fungere "normalt" i jobb i fremtiden.

Selvfølgelig går ikke livet på skinner, men et "vanlig" liv er som en drøm med spiseforstryrrlese.

Tenk deg bare følgende:

- At du aldri kan sitte i et rom med mennesker som spiser fordi dette tipper deg helt over og fører til at du ikke spiser på dager fordi du føler deg utrolig feit (dette fører til at jeg ikke kan bli på forelesning dersom noen begynner å spidse)

- At du ikke kan sitte på datasalen fordi klikkingen av dataene minner deg om matlyder

- At du aldri kan delta på aktiviteter sammen med venner som innvolvere kalorier (alt fra kafe, middager til en fest)

- At du har problemer med å holde deg våken på forelesninger, for ikke snakke om å skulle stå opp og ned på operasjonssalen i timer...

- At du aldri får en full nattssøvn pga at du er oppe på do minst 5 ganger hver eneste natt

- At hver eneste kaolri telles

- At du hver kveld sitter og griner fordi du er lei deg for alle kaloriene du har måttet spise for å holde det gående gjennom dagen

- At du hver dag tar minst 50 avføringspiller som gir deg konstant diarre og holder deg våken hver natt.....

Da er et vanlig liv et liv på skinner.

Noen flere som kan hjelpe meg og som kanskje har erfaringer, er spesiellt ute etter private 24timers tilbud. Tror at det er innleggelse som må til for å løse flokene mine. Det offentlige tilbudet har ikke hjulpet før.

Tusen takk for all hjelp

Lykke til :klem:

Gjest beekeeper
Skrevet
Er Modum bad det som ligger i Sverige?

Leste en artikkel med henne her om dagen, hvor hun sa at hun nå ønsker seg tilbake til Sverige, ettersom det gav resultater. Hun la på seg 10 kg da hun var der for noen år siden.

Hun hadde vært på modum bad her i Norge før hun dro til Sverige.. I Sverige fikk hun mye hjelp. Hvis jeg ikke tar helt feil her nå? En stund siden jeg har lest bøkene :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hun hadde vært på modum bad her i Norge før hun dro til Sverige.. I Sverige fikk hun mye hjelp. Hvis jeg ikke tar helt feil her nå? En stund siden jeg har lest bøkene  :)

Det stemmer, Modum bad funket ikke for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...