Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å trene aktivt i høst, og har fått til sånn jevnt over 3 treninger i uka. Problemet er at jeg så å si bare trener styrke. Jeg varmer vanligvis opp ved å løpe på tredemølle i rundt 10 minutter, og så bruker jeg resten av tida på styrketrening. Jeg har lenge prøvd å få inn gode rutiner for kondisjonstrening, men jeg synes det er så vanskelig å få kombinert det med styrketreninga...

I dag f.eks, bestemte jeg meg for å jogge lenger enn de vanlige 10 minuttene, og det ble til at jeg jogget i over 30 min. Da jeg etterpå skulle trene styrke i bena, var jeg allerede helt utslitt i benmusklaturen, og orket derfor mye mindre enn jeg pleier.

De gangene jeg har prøvd å spare kondisjonstreninga til etter styrkedelen, har det endt med at jeg har fått hold i siden etter fem minutter, fordi jeg har i meg så mye vann i løpet av styrketreninga.

Jeg ser jo den opplagte løsningen på problemet, nemlig å trene styrke og kondisjon på forskjellige dager. Men det ville krevd at jeg trente 5-6 dager i uka, og det har jeg verken tid eller motivasjon til.

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Og også - hva er mest hensiktsmessig med tanke på effekt - kondisjonstrening før eller etter styrkeøkta?

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet

Henger meg på denne tråden, blir også for min del mye styrketrening. Hittil har jeg løst det med å gå raskt/jogge de dagene jeg ikke er på treningssenteret, så blir ofte aktivitet hver dag. Det er jo greit nå da jeg har tid til det, men er ikke sikkert det fortsetter sånn fremover.

Skrevet

Har for øvrig ingen problemer med å trene styrke på beina når jeg har kondisjonstrening. Men drikk mindre vann hvis du får hold. Jeg har aldri likt å drikke så mye under trening. Føler at det skvulper i magen. Men jeg har gjerne en flaske under tøying og i garderoben.

Hvis du har "brukt opp" beina når du har løpt, så er kanskje musklene i beina ferdige for den dagen og da får du trene overkroppen. Det brude ikke være noe problem. Det er neppe noen fare for at du skal få diger overkropp og piperenserbein. Men spinning kan jo være greit å supplere med en gang i uka. Hvis man faktisk har belastning på sykkelen ila. en spinningtime, så blir det styrketrening også.

Personlig KLARER jeg ikke styrketrening før kondis. Men det er fordi jeg liker tredemøllen så himla lite. Må bli ferdig med det kjipe først..

Skrevet

Har tenkt på det med å trene overkroppen de gangene jeg har trent kondisjonstrening, men da blir det for lite bentrening for meg. Det er ben/rumpe jeg er mest opptatt av å trene, ettersom det er der jeg føler jeg trenger det mest. Kjører likevel mage/armer 1-2 ganger i uka, og da ofte i samme økt som bena. Så hvis jeg skulle kombinert det, hadde det blitt alt for lite kondisjonstrening. Vil helst få til tre ganger i uka.

Angående vannet, så har jeg prøvd å drikke mindre, men det har blitt en vane for meg, og jeg føler meg veldig utmattet etter kort tid uten. Så det blir vanskelig.

Men takk for tips!

Skrevet

Personlig legger jeg størst vekt på kondisjonstreningen og har helt fra jeg begynte å trene styrke, trent kondis en halvtime før styrketreningen, ergo vet jeg ikke om jeg hadde løftet mer dersom jeg ikke hadde trent kondis først.

Synes det fungerer best slik, og starter alltid treningsøkta på helsestudio med en halvtime kondisjon, være seg elipsemaskin, romaskin eller tredemølle. Har alltid nok styrke igjen i beina til å få tatt en skikkelig styrketreningsøkt på underkropp en dag og overkropp en annen.

Det at du må ned i tyngde/vekter dersom du legger inn en kondis-økt før styrke, vil vel ant bare være for en periode, du trener deg jo opp igjen når kroppen blir vant til å trene kondis først.

Men har vel hørt andre si at det er lurt å trene kondis etterpå, selv synes jeg funker bedre på begge når jeg tar kondis først likevel. Trener også styrke andre dager, tar gjerne en halvtime på ministepper hjemme mens jeg ser tv, i tillegg til å gå til og fra byen og andre ting, så det blir bra om jeg utnytter de muligheter jeg har.

Skrevet

En ting jeg lurer på er om jeg får samme effekt av styrketreningen jeg gjorde etter kondisjonstreningen selv om jeg måtte ned i vekter.

Altså, får man optimal effekt hvis man løfter så man så vidt greier 8x3 repetisjoner uansett tyngde, eller får jeg mer effekt av å løfte mer, uansett? Hvis noen skjønner spørsmålet...

Skrevet

For å trene _styrke_ dvs bli sterkere vil det ikke funke å trene utholdnhet først.

Skrevet
For å trene _styrke_ dvs bli sterkere vil det ikke funke å trene utholdnhet først.

Jeg kan fint øke vektene etterhvert jeg, selv om jeg tar kondis først... vil det da bety at jeg kan løfte mer og mer men ikke blir sterkere likevel?

Jeg kan liksom SE at jeg har mer muskler nå en før jeg begynte på helsestudio, og jeg kan også løfte mer nå en da jeg startet, ergo må jeg jo ha blitt sterkere? *føler meg fryktelig blond* :ler:

Skrevet

Min treningsveileder har satt opp program til meg der jeg har 10 min på tredemølle, 7 min på sykkel, 5 min på rotex og 600 meter roing, da får jeg variert kondisjonstrening, men har likevel fullt styrketreningsprogram etterpå, kanskje det er løsningen, å ha variert kondisjonsprogram først, ikke kun tredemølle i 30 min...

Skrevet

Eventuelt kan du kjøre 2 dager styrke og en dag ren kondisjonstrening. I tillegg er det såklart bra å gå/sykle de andre dagene du ikke trener.

Trener du styrke virkelig bra 2 ganger i uka, skal det holde del. Hvis ikke får du legge inn en treningsdag til....

Jeg har egne kondisjonsdager, men trener stort sett hver dag fordi jeg har tid og lyst...

Skrevet
Jeg kan fint øke vektene etterhvert jeg, selv om jeg tar kondis først... vil det da bety at jeg kan løfte mer og mer men ikke blir sterkere likevel?

Jeg kan liksom SE at jeg har mer muskler nå en før jeg begynte på helsestudio, og jeg kan også løfte mer nå en da jeg startet, ergo må jeg jo ha blitt sterkere? *føler meg fryktelig blond*  :ler:

Tiden du bruker blir mye mer innefektiv når musklene er noe utslitt før du begynner.

Men om man vil bruke dobbelt så lang tid på å nå målet sitt er det bare å kjøre på :)

En treningsveilder setter opp et slikt standardprogram til de som vil trene med mål om fysisk aktivitet fremfor å trene _styrke_. Men da komemr vi inn på tidligere tråder om styrketrening og at så få damer vet hva _styrketrening_ er... ;)

Trening med vekter er så mangt nemlig.

Skrevet

men det er da vel styrketreninge selv om man ikke har som hovedmål å øke styrken sin enormt på kortest mulig tid?

men ja, jeg fikk beskjed om at det var helt ok å trene kondis først også styrke, men så er målet mitt å bli sterkere og få kontroll på musklene, ikke å trene styrke på samme måte som bl.a endel av mannfolka hos meg gjør, volum, helst raskt og langvarig.

men nei, jeg er ingen styrketreningsekspert, så det er sikkert ikke lurt å trene kondis først selv om det fungerer helt fint for meg og mine mål og ønsker.

Skrevet
men det er da vel styrketreninge selv om man ikke har som hovedmål å øke styrken sin enormt på kortest mulig tid?

men ja, jeg fikk beskjed om at det var helt ok å trene kondis først også styrke, men så er målet mitt å bli sterkere og få kontroll på musklene, ikke å trene styrke på samme måte som bl.a endel av mannfolka hos meg gjør, volum, helst raskt og langvarig.

men nei, jeg er ingen styrketreningsekspert, så det er sikkert ikke lurt å trene kondis først selv om det fungerer helt fint for meg og mine mål og ønsker.

Trening med vekter kan ha ulike formål. Forebygging og fysisk aktivitet/trening med vekter gjør at man mobiliserer de motoriske enhetene bla. Så man kan løfte mer. Det kan man trene etter annet først.

STYRKE trener man med uthvilte fibre og løfter tung. Da man man være uthvilt. Også for å kunne bruke rett teknikk.

Man kan trene utholdende styrke selv om man gjør annet først forresten.

Styrke er ikke synonymt med størst mulig volum heller forresten.. hehe

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg trener aerobic, høy puls eller step i tillegg til styrken. Dersom jeg ikke rekker noen timer i sal på en stund, løper jeg på tredemøllen, men det er så kjeeeedelig.

Skrevet

Man kan trene utholdende styrke selv om man gjør annet først forresten.

ah, da er det sikkert derfor jeg fikk kondis og styrke sammen.

men blir jo sterkere av det og da, selv om det sikkert tar lenger tid å øke styrken når man gjør det slik en om man gjør det kun med oppvarming først.

må vel ærlig innrømme at jeg tenker på all trening som går på å øke styrken/evnen til å løfte tyngre en før, som styrketrening.... :sjenert: kondissen er viktigst for meg, men også å holde musklene sterke og stramme, det oppnår jeg fint ved min type trening, så da er det jo igrunnen greit at det kanskje ikke er _styrketrening_ slik du snakker om. :)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg trodde all styrketrening var for å øke styrken, jeg.

Skrevet
Jeg trodde all styrketrening var for å øke styrken, jeg.

jepp, da er vi to. :)

Gjest Hilde K S
Skrevet
jepp, da er vi to.  :)

Det var sannelig godt å høre. Sånn siden jeg også ser framgang når jeg trener vekter uten å trene _styrke_

Skrevet

men det HADDE sikkert gått mye fortere, styrkemessig, om vi hadde kun trent styrke.... om det er målet.

Skrevet
Det var sannelig godt å høre. Sånn siden jeg også ser framgang når jeg trener vekter uten å trene _styrke_

Betyr det kvalitet på treningen? Man blir i beder form av å kun gå kjempesakte hver dag også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...