Gå til innhold

Alle boligfelt har tujahekker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hvor jeg bor (og i boligfelt ellers også) er det bare tujahekker.

Før kunne man finne fine grønne hekker som blomstert osv. - mens nå er det tuja'er overalt. Jeg synes tuja er direkte kjedelig.

Hva slags hekker har dere. Hva planter dere ellers i hagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Vi har litt hummer&kanari av hekk, inkludert noen meter med tuja (vi har ikke plantet noe selv). Vi skal plante ny hekk etterhvert, dvs på en del av tomten som ikke har hekk allerede, og tror vi ender på bøkehekk.

Endret av -eline-
Skrevet

Jeg liker tuja. Jeg liker at det er tett, vintergrønt og at det tar minst mulig plass.

Skrevet

Jeg har bøkehekk.

Tuja kan jeg ikke fordra, ville aldri funnet på å plante det.

Samtidig har jeg forståelse for hvorfor så mange kjøper den.

Det er vel ikke mange andre hekker som er så billig og som er vintergrønn.

Skrevet

Vi har tujahekk mot veien. Den sto her fullvoksen og tett da vi overtok huset for to måneder siden, så det er ikke av eget valg. Jeg er nemlig ikke noe særlig glad i tuja.

Aller helst skulle jeg hatt hvitt stakittgjerde med rosehekk foran (inne i en romantisk periode...)

Skrevet

det er vel ikke nødvendigvis slik at det er prisen som er avgjørende for denne typen valg da du

Skrevet

Jeg ønsker meg brudespirea som hekk.

Gran er håpløst og tiltrekker seg enorme mengder med fluer og insekter. De som har tujahekk her som vi bor opplever at de har blitt brunsvidd pga været nå i vinter. Syrin synes jeg er finest som enkeltbusker.

Skrevet

Foretrekker egentlig alle sammen. Det kommer an på plassering og hva man ønsker skjermet og når. De bøkehekkene jeg har sett frister til gjentagelse.

Skrevet

Vi har lindehekk. Den må klippes stort to ganger i året samt trimmes jevnlig. Ville ikke valgt den selv. Tuja syns jeg er skrekkelig.

I mitt barndomshjem hadde vi jasminhekk. Den var nydelig!

Skrevet

Jeg ville hatt syriner. Gran blir for mørkt og tett, og tuja gir meg assosiasjoner til kirkegårder. Vi bor i blokk, og har følgelig ikke en hekk, men mamma og pappa har en rosa rugosa-hekk. Den blir ikke så høy, men er svært pen (og nyttig - om man liker nyper).

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg liker ikke tuja, jeg syns det er så utrolig kjedelig. Vi har en hekk, husker ikke navnet nå men der ser jeg i hvert fall endringer i løpet av året. Jeg liker å se at trær og busker endrer seg med årstidene.

Skrevet
det er vel ikke nødvendigvis slik at det er prisen som er avgjørende for denne typen valg da du

Nei, selfølgelig ikke.

Skrevet

vi valgte pil a vi kjøpte hekk. Den er ikke vintergrønn, men bladene visner og faller av. I tillegg så vokser den raskt, og det var det som var vitsen da vi kjøpte den...

Nå er den tett og fin, vi trimmer den 2 ganger i året...

i tillegg har jeg stakittgjerde med masse klatreroser...OG det er kjempeflott...

Skrevet

Jeg er ikke så veldig begeistret for verken gran eller tuja. Riktignok er de vintergrønne, men jeg synes de er mørke og dystre. Skrekkeksempelet jeg har sett, er en som har plantet omkring 70 tujaer på sin minimale tomt. Jeg forstår at man vil skjerme mot innsyn, men om et par år kommer de vel knapt nok til å se dagslys om vinteren.

Ønsker man seg syrinhekk, bør man være utstyrt med en stor porsjon tålmodighet. De vokser ulidelig sakte de første årene og det tar mange år før de dekker noe særlig.

Selv har jeg plantet lindehekk. Når den vokser til, må den klippes relativt ofte, men slik er det jo med alle hekkplanter som vokser fort. Mange nyere boligfelt har dessuten hager som er anlagt med et relativt tynt jordlag som er fyllt oppå stein og/eller tung leire og en del vil nok oppleve at det kan være problematisk å få en del busker og trær til å trives fordi de ikke roter seg skikkelig. Med lind er ikke dette noe problem, siden den har et rotsystem som tilpasser seg voksestedet og takler de fleste typer jord. Lindehekken er ikke vintergrønn, men det er ikke mye man ser gjennom en tett lindehekk om vinteren heller.

Skrevet

Vi har Tujahekk, plantet den etter at vi endelig fikk dratt opp den fæle forvokste granhekken, som stod her da vi kjøpte huset

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har ripshekk.

Ønsket meg egentlig nyperose, men det er så mye rådyr her at de vakre rosene ikke får stå i fred.

Skrevet

vi har tuja (dog ikke mitt valg) og jeg ser det praktiske med den med tanke på at det ikke er masse klipping og styr med den.. jeg HATER klipping av hekk ;)

gleder meg også til den blir såpass høy at den skjermer for innsyn, liker ikke at alle kan glane inn i hagen min når de går forbi.

Skrevet (endret)

.

Endret av Asti
Skrevet

Jeg foretrekker tuja. Og det er det vi har. Den er grønn hele året, tett og vokser fort. Har også tre syriner, men det tar jo evigheter før de er store. Derfor har vi bare tre. (Syriner som velter over et hvitt gjerde... nydelig! :hjerter: Også lukta da :) )

Skrevet

Av de tre alternativene ville jeg valgt syrin. Elsker lilla syrin, og det dufter fantastisk. Har plantet en hekk utenfor fjøset, og det er brudespirea. Den synes jeg er vakker, men den vokser litt seint i det harde klimaet. Utenfor huset har vi laget en liten overgang fra grus til plen med buskroser i hekk, men det gjenstår å se hvordan det blir etterhvert. Planen er å ha en hekk mellom huset og enga, og det blir nok noe blomstrende og duftende som ikke blir så høyt. Jeg trenger ingen hekk for å skjerme for innsyn her i ødemarka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...