LarsThomas Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Jeg har den siste tiden vært innom flere muligheter når det gjelder utdanning og jobb. Men valget har vel mer eller mindre falt på å bli lærer i VGS. Men er det noen som vet om det er vanskelig å få jobb ? Valgene mine står mellom å bli lærer i gymnastikk eller i naturfag og biologi. Tipper det er lettere å få jobb som realfagslærer, men det er gymnastik som frister mest med tanke på mine egne interesser.
white2 Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Hm... Å skulle si hva du skal velge, er opp til deg selv. Men jeg kan jo si at mitt inntrykk er at det er veldig mange som tar idrett. Hvor ender dem opp? Som oftest som gymlærer, instruktører på sats, ect. I følge ekspertene kommer realfag, særlig i vgs i fremtiden, til å bli svært ettertraktet. Mange av de gamle krigskullene er snart pensjonister, og realfag tror jeg kan være et smart valg sånn sett. PÅ den andre siden, hva om alle begynner å ta realfag nå?? Da er du like langt... Uansett, så bør du tenke eventuelle alternativer. Hva kan du bruke det du studerer, dersom du ikke skulle få deg jobb innenfor skoleverket ? Tar du realfag kan du også jobbe andre steder, gjerne om du tar litt krevende realfag;) Imidlertid så blir man gjerne fortalt at man bør følge hjertet sitt.... Jeg vet ikke jeg..om jeg er helt enig der men. Sliter selv med å få jobb... hadde valgt noe annet i dag, kun pga at det er så vanskelig å få jobb.. Lykke til med valget! Endret 13. mai 2007 av white2
Catzy Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Så vidt jeg vet, så er det litt varierende hvor vanskelig det er å få fast jobb som lærer. I Oslo og f.eks. Halden er det vanskeligere enn en del andre steder. "Alle" vil til Oslo, og Halden er vanskelig fordi der er det lærerutdanning, og mange vil bli boende der noen år etter avsluttet studie. Men hvis du er klar for å flytte på deg, så er det ikke altfor vanskelig å få jobb som lærer. Ellers er jo førskolelærere i vinden som aldri før pga barnehagereformen. Du kan jo kombinere realfag og gymnastikk. Da jeg gikk på lærerskolen valgte man fag i to grupper: Praktisk-estetiske fag og teoretiske fag. Praktisk-estetiske fag er gymnastikk, musikk, forming og husstell. Teoretiske fag er matematikk, naturfag, engelsk, samfunnsfag etc. Så med mindre de har endret fagene de siste 10 årene (godt mulig, forsåvidt), så kan du velge gymnastikk innen praktisk-estitisk og naturfag innen teori. Det siste året skal du ha tilsammen 20 vekttall i et eller flere fag, så da kan du jo kanskje velge 10 vt gymnastikk og 10 vt naturfag. Hvor gira er du egentlig på å jobbe med barn og ungdom? Jeg gikk over til et helt annet fagfelt etter 3 år på lærerutdanningen, siden jeg skjønte at jeg ikke var spesielt god som lærer... Heldigvis for meg så er kombinasjonen jeg valgte "godtkjent" som avslutning på lærerstudiet, så jeg har godkjent lærerutdanning. Hvis du skjønner at dette ikke er helt greia for deg, så kan du likevel bruke lærerutdanningen til mye rart etter endt studie, så lenge du avslutter. Hvis du tar realfag, så har du som White2 skriver flere muligheter.
smile Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Er du mann?? Isåfall har du et stort fortrinn. Ellers er jeg enig med de over. Det er vanskelig å si men en kombinasjon av realfag og gymnastikk høres ikke dumt ut. Så er det også helt sikkert at det kommer til å slutte mange eldre lærere i årene som kommer.
LarsThomas Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2007 (endret) Takker for svar! Jeg er mann ja, derav nicket "larsthomas" og "kjønn:mann" ! hehe... Det er først og fremst lærer i videregående skole jeg har mest lyst til. Det er fordi jeg går ut i fra at de er mer motiverte og det faglige nivået er bedre enn ungdomskole. Barneskole er mer eller mindre uaktuellt da jeg ikke vil jobbe med de aller minste! Jobber i SFO nå, og det er litt for mye barnehage for min del. Kan være at en kombinasjon av realfag og gymnastikk er god, skal gnage litt på det. Når det gjelder hvor sikker jeg er på at jeg vil bli lærer så må jeg vel helt ærlig innrømme at jeg ikke er 100% sikker. Men føler det er et nyttig og spennende yrke, i tillegg til at er relativt godt betalt. Catzy: Hva begynte du å jobbe med når du fant ut at lærer yrke ikke var noe for deg?? Endret 19. mai 2007 av LarsThomas
Catzy Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Jeg jobber innen IT. Jeg skjønte i løpet av lærerskolen at dette ikke helt var tingen for meg, men hadde begynt å interessere meg for IT. Så jeg tok 2 år på IT i Halden, hvor jeg også studerte til å bli lærer. Det var definitivt en grei ordning, jeg tror at lærerstudiet har gitt meg et annet perspektiv på en del ting enn det bare 2 år med IT hadde gjort.
nea Skrevet 20. mai 2007 #7 Skrevet 20. mai 2007 Så vidt jeg vet, så er det litt varierende hvor vanskelig det er å få fast jobb som lærer. I Oslo og f.eks. Halden er det vanskeligere enn en del andre steder. "Alle" vil til Oslo, og Halden er vanskelig fordi der er det lærerutdanning, og mange vil bli boende der noen år etter avsluttet studie. Men hvis du er klar for å flytte på deg, så er det ikke altfor vanskelig å få jobb som lærer. Ellers er jo førskolelærere i vinden som aldri før pga barnehagereformen. Oslo området er den plassen der det er lettest å få fast jobb fortiden. To av mine studiekamerater ble nesten headhuntet til hver sin faststilling på skoler i Oslo. Kristiansand er også en av de byene i norge som det er vanskeligst å få fast stilling i. Men husk at markedet svinger og at det er en god del gamle lærere som snart går av med pensjon. Det at du er mann er en stor fordel for deg!!!! Lykke til:)
Catzy Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 Nea: Jøss, da har det endret seg i løpet av de siste årene. Har venner som slet med å få 100% fast stilling på skoler i Oslo for noen år siden. Jaja, det er i hvertfall kjempefint for de som har lærerutdanning nå.
LarsThomas Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2007 Hører det skal være en fordel at jeg er mann:) Men gjelder det i videregående også?? Eller bare barneskole?
Catzy Skrevet 20. mai 2007 #10 Skrevet 20. mai 2007 Tror det gjelder mest i barneskolen, siden det er er mange mannlige lærere i videregående. (Det er jo der alle gutta har lyst til å jobbe...)
T.S Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 Jeg har den siste tiden vært innom flere muligheter når det gjelder utdanning og jobb. Men valget har vel mer eller mindre falt på å bli lærer i VGS. Men er det noen som vet om det er vanskelig å få jobb ? Valgene mine står mellom å bli lærer i gymnastikk eller i naturfag og biologi. Tipper det er lettere å få jobb som realfagslærer, men det er gymnastik som frister mest med tanke på mine egne interesser. Det er FÅ jobber ledig som ren gymlærer. Og tro meg: Det er ikke bare gøy å ha timer med umotiverte elever der...
T.S Skrevet 20. mai 2007 #12 Skrevet 20. mai 2007 Er du mann?? Isåfall har du et stort fortrinn. Ellers er jeg enig med de over. Det er vanskelig å si men en kombinasjon av realfag og gymnastikk høres ikke dumt ut. Så er det også helt sikkert at det kommer til å slutte mange eldre lærere i årene som kommer. man må ha minimum tre år faglærer eller mellomfag for å få jobb som gymlærer
T.S Skrevet 20. mai 2007 #13 Skrevet 20. mai 2007 Hører det skal være en fordel at jeg er mann:) Men gjelder det i videregående også?? Eller bare barneskole?Blir flere og flere menn desto eldre barna blir...
Grønt blad Skrevet 20. mai 2007 #14 Skrevet 20. mai 2007 Det er FÅ jobber ledig som ren gymlærer. Og tro meg: Det er ikke bare gøy å ha timer med umotiverte elever der... Jeg vil tro at man vil få umotiverte elever uansett hvilket fag man underviser i. Tenkt bare på hvor mange elever som setter seg på bakebena når de hører ordet nynorsk, eller alle de som hater tysk. Umotiverte elever finnes overalt!
T.S Skrevet 20. mai 2007 #15 Skrevet 20. mai 2007 Jeg vil tro at man vil få umotiverte elever uansett hvilket fag man underviser i. Tenkt bare på hvor mange elever som setter seg på bakebena når de hører ordet nynorsk, eller alle de som hater tysk. Umotiverte elever finnes overalt! Tro meg, umotiverte elever i gym er ikke noe særlig. Har hatt alle fag, og gym er et helvete i så måte. Er lettere når en har de mye strengere rammene i et klasserom. Dumt å velge tysk om man hater det...
LarsThomas Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg har vært vikar på en ungdomskole engang, da hadde jeg gym med 25 gutter som fikk litt alternativ undervisning fordi de var så skoletrøtte. Det var ikke akkurat en koselig opplevelse! Men hvis man feks har en bachelor i idrett og jobber på en VGS så tror det er bedre... Spørsmålet er jo bare om man får jobb. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, står egentlig mellom lærer eller den klassiske BI utdannelsen, har vært usikker i 2år nå så jeg har bare jobbet, men nå må jeg komme i gang!! Kanskje jeg skal lage en poll å la de dyktige forumbrukerne på kvinneguiden.no få bestemme min fremtid! Endret 20. mai 2007 av LarsThomas
Grønt blad Skrevet 20. mai 2007 #17 Skrevet 20. mai 2007 Jeg har vært vikar på en ungdomskole engang, da hadde jeg gym med 25 gutter som fikk litt alternativ undervisning fordi de var så skoletrøtte. Det var ikke akkurat en koselig opplevelse! Men hvis man feks har en bachelor i idrett og jobber på en VGS så tror det er bedre... Spørsmålet er jo bare om man får jobb. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, står egentlig mellom lærer eller den klassiske BI utdannelsen, har vært usikker i 2år nå så jeg har bare jobbet, men nå må jeg komme i gang!! Kanskje jeg skal lage en poll å la de dyktige forumbrukerne på kvinneguiden.no få bestemme min fremtid! Jeg tror aldri man er sikret jobb. Velg det du tror du kommer til å trives best med. Som du vet har det vært mye i media om at mange lærere kommer til å gå av med pensjon i løpet av de neste årene. Sånn sett blir det kanskje større mulighet til å få jobb som lærer, men dette er noe man aldri kan vite med sikkerhet. Arbeidsmarkedet skifter hele tiden, så jeg vil tro det er dumt å la kun det avgjøre om du utdanner til lærer eller ei.
LarsThomas Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #18 Skrevet 20. mai 2007 Skjønner hva du mener. Jeg er egentlig ikke så opptatt av å kun tenke den tanken heller, men jeg vil helst utdanne meg til noe som har relativt gode utsikter.. Når det gjelder BI eller lærer så det er det rett og slett 2 ting som jeg kunne tenkt meg, men vet ikke hvem jeg skal velge. Mange fordeler og ulemper ved begge utdanningene og fremtidig arbeid.
T.S Skrevet 20. mai 2007 #19 Skrevet 20. mai 2007 Jeg har vært vikar på en ungdomskole engang, da hadde jeg gym med 25 gutter som fikk litt alternativ undervisning fordi de var så skoletrøtte. Det var ikke akkurat en koselig opplevelse! Men hvis man feks har en bachelor i idrett og jobber på en VGS så tror det er bedre... Spørsmålet er jo bare om man får jobb. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, står egentlig mellom lærer eller den klassiske BI utdannelsen, har vært usikker i 2år nå så jeg har bare jobbet, men nå må jeg komme i gang!! Kanskje jeg skal lage en poll å la de dyktige forumbrukerne på kvinneguiden.no få bestemme min fremtid! Hehe.. Gutta på bil og mekk kan være morsomme i gym. det samme kan jentene som helst vil gjøre alt anna enn gymme..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå