MissJenny Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 vil gjerne har råd fra noen som hjar gjort dette før meg. til neste sommer er jeg ferdig utdannet og flytter hjem får å søke jobb og kjøpe leilighet. Som nyutdannet vil jeg vel tjene ca 270 000 i grunnlønn. Jeg har ikke ikke sparepenger, men ca 20 000 i boligspar for ungdom. Hvor mye kan jeg regne med å få i lån, med eller uten foreldre som kausjonister? er veldig usikker om det i det hele tatt er realistisk å få kjøpt en leilighet når jeg er alene. noen som vet?? jeg vil jo ikke betale med i hjel på lånet hver mnd heller, så heller låne litt mindre og ha litt ekstra til strøm og uforutsette ting
lulle Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 I utgangspunktet kan du låne 2,5x inntekten din. Du skriver grunnlønn. Betyr det at du får tillegg? Hvis det er tilfelle får du sikkert lån på bakgrunn av dette også. Om du har studielån trekkes dette inn, sånn at samlet lån blir 2,5. Siden det høres ut som du ikke har sparepenge og må låne 100% av boliglånet, kan det tenkes at du må ha noen som garanterer for deg. Lykke til.
Rosalie Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 De fleste banker kan gi 3 ganger inntekt. Overtid og bonus regnes ikke me, da det ikke er sikre kilder fra år til år. Ergo du kan få 810.000 - minus evt. studielån og annen gjeld, og minus fellesgjeld på leiligheten.
lulle Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 De fleste banker kan gi 3 ganger inntekt. Overtid og bonus regnes ikke me, da det ikke er sikre kilder fra år til år. Ergo du kan få 810.000 - minus evt. studielån og annen gjeld, og minus fellesgjeld på leiligheten. ← Er det ikke andre avtaler på overtid / bonus og faste skiftilegg?? eks. sykepleier? En ting er hva banken gir, men en bør regne på hva en trenger for å leve. 3x inntekt på u. 300 000, kan fort føre til en "mager" livsstil.
Cata Skrevet 13. mai 2007 #5 Skrevet 13. mai 2007 Det kommer jo også litt an på hvor "hjem" er og hva boligprisene er på det aktuelle stedet - og hvilken type leilighet du vil kjøpe. En borettslagsleilighet krever jo mindre innskudd enn en selveier, men har til gjengjeld større fellesutgifter. Slik du beskriver det så vil det kanskje være lurt å leie i et par år mens du bedriver intensiv sparing. Da får du for det første spart opp til litt egenandel, og du ser hvor mye du trenger for å leve noenlunde komfortabelt. Et boliglån skal du leve med i mange år så det er greit å vite sånn ca. hvordan du ligger an økonomisk. Erfaringsmessig er det mange andre ting som også skal skaffes i de to første årene etter man har begynt i jobb.
Tusenfryd Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 En ting er også hva du kan få i lån, en annen ting er hva du BØR ta i lån. Jeg hadde aldri turt å låne 3 x inntekten min med en rente som MÅ stige - og det til langt over hva den er i dag - i løpet av en 5-10 år.
MissJenny Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2007 jeg vil nok ikke låne alt jeg kan, skal jo leve litt, også når ting strammes til.. jeg blir ferdig sykepleier så regner med at evt tillegg vil kunne regnes med, hvis ikke har jeg jo ikke sjanse.. studielån har jeg jo fått.. litt over 100 000 til slutt. men fellesgjeld kan jo ikke regnes med på det<? er jo høye fellesgjelder på mange av de.. jaja, enten gifte meg rik eller leie da kanskje. men vil så gjerne ha egen leilighet. blir jo ikke lettere å komme seg inn etterhvert heller. leie er dyrt.
Rosalie Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 Faste tillegg kan du regne med, ja. Og naturligvis skal fellesgjeld regnes med i summen. Det er jo det du faktisk tar opp i lån til sammen.
MissJenny Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2007 men på noen så står det jo fellesgjeld på over en mill?? eller er det min andel av den millionen, hva pleier fellesgjeld å ligge på?
liv Skrevet 13. mai 2007 #10 Skrevet 13. mai 2007 Det er din andel av fellesgjelden som er en mill om det er det det står. Og det er fellesgjeld+kjøpesum som er total lånekostnad for banken
murray Skrevet 14. mai 2007 #11 Skrevet 14. mai 2007 Har folk fortsatt ikke fått med seg dette med fellesgjeld? Jaja, jeg vil anbefale deg å ta turen til forskjellige banker og høre hva de kan tilby deg.
X-up Skrevet 15. mai 2007 #12 Skrevet 15. mai 2007 Hvis du er ganske ung, så hvorfor ikke søke etableringslån/startslån gjennom kommunen du bor i? Jeg gjorde det for noen år siden og fikk den gang i underkant av 1 mill i lån. Banken ville ha gitt meg ca 5-600 000. Lavere rente er det også... Hjalp meg å komme inn på boligmarkedet uten oppsparte midler eller kjempehøy lønn
MissJenny Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2007 jeg er 23 så da burde det vel være mulig å få etablererlån fra kommunen? har tenkt på det, men er det ikke veldig få som får det? burde veø kanskje begynne å tenke på sånt for alvor etter i januar neste år. jeg får jo helt sikkert jobb som sykepleier, og vil veldig gjerne kjøpe istedet for å leie en plass.
lulle Skrevet 15. mai 2007 #14 Skrevet 15. mai 2007 jeg er 23 så da burde det vel være mulig å få etablererlån fra kommunen? har tenkt på det, men er det ikke veldig få som får det? burde veø kanskje begynne å tenke på sånt for alvor etter i januar neste år. jeg får jo helt sikkert jobb som sykepleier, og vil veldig gjerne kjøpe istedet for å leie en plass. ← Ja det er nok mulig. Med bortettslag og andelsleiligheter blir den totale prisen for leiligheter innskuddet + det som står oppgitt i salgsoppgaven som andel av fellesgjelde. I nye leiligheter er den ofte over en mill, så om det står f.eks 1.1 mill i fellesgjelde blir prisen det som du skal betale + 1,1. Fellesgjelden dekkes inn gjennom husleien. Jeg vil sterkt anbefale deg å tenke gjennom hvor mye gjeld du kan leve med kontra hva bankene kan tilby deg. Forstår godt at du vil kjøpe deg noe. Om du går for Borettslag, kjøp noe eldre som ikke har så mye fellesgjeld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå