Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Doen i kjelleretasjen ser ut til å være tett (toalettet i hovedetasjen fungere fint). Vi har prøvd både å pumpe og Plumbo, men det er fremdeles ikke fikset. Er det noe mer vi selv kan gjøre for å få fri flyt i rørene igjen, eller må vi ha inn folk som kan fikse dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har den ekle varianten som rett og slett går ut på å la den som har minst hender brette opp ermet og stikke hånden så langt inn det går. Som regel får man da tak i "proppen". Den mindre ekle løsningen er å kjøpe en stakefjær (VVS-butikk eller jernvarehandel) i morgen og stake opp røret. Det er nøyaktig det samme som en rørlegger ville gjøre hvis du var så heldig å få tak i en.

Gjest Tabby
Skrevet

Når du først har fått lettet på proppen, så hiv en bøtte med vann i doen i det samme du trekker ned. Dette skaper en "bombe" som drar med seg ting som kan henge fast. Kan være greit å gjøre det med jevne mellomrom.

Og ikke bruk Plumbo... Det var de tipsene vi fikk av en rørlegger vi kjenner, da vi hadde samme problem.

Skrevet

Flott! Takk for tipsene! Da er avsted til jernvarehandleren i morgen.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Hvis du har hatt plumbo oppi må du ikke stikke fingrene nedi. Det kan være direkte farlig. Du må også bruke beskyttelsesbriller hvis det spruter når du bruker stakefjæra.

Det står vel på Plumboboksen at det ikke må has i doen.

Får håpe at jernvarehandleren der du bor har stakefjær. Det hadde de nemlig ikke her jeg bor. Rørleggerforetningene hadde heller ikke for salg, kun for eget bruk. De ville kanskje ha flere oppdrag :icon_neutral:

Skrevet

hvorfor skal ikke plumbo i do ?

Skrevet
Får håpe at jernvarehandleren der du bor har stakefjær. Det hadde de nemlig ikke her jeg bor. Rørleggerforetningene hadde heller ikke for salg, kun for eget bruk. De ville kanskje ha flere oppdrag  :icon_neutral:

Biltema og Clas Ohlson er andre muligheter.

hvorfor skal ikke plumbo i do ?

Det er to grunner til det. For det første er Plumbo etsende og kan ødelegge enkelte typer avløpsrør fra toaletter. For det andre kan det være farlig hvis toalettet renner over når man forsøker å skylle ned Plumboen. Det står uttrykkelig på flasken også.
Skrevet

Staking hjelper som regel. Ikke bestandig like delikat, men skit au.... ;)

Gjest Frysepulver
Skrevet

Når min do går tett må jeg ofte holde på en stund med pumpen - sånn at jeg blir sliten i armene-lenge.

Skrevet
Når min do går tett må jeg ofte holde på en stund med pumpen - sånn at jeg blir sliten i armene-lenge.

Hmmm, høres nesten ut som du har et problem du strever med ukentlig?? Min do går ikke tett... ;)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Hmmm, høres nesten ut som du har et problem du strever med ukentlig?? Min do går ikke tett... ;)

Nesten oftere... ;) Jeg liker ikke dovann som plopper opp i baken når jeg bæsjer, derfor bruker jeg uante mengder papir :rodme:

Skrevet

Til mitt eget forsvar så var det mannen som helte Plumboen i do. :sjenert:

Doen er ikke potte tett så jeg tror Plumboen er skylt vekk, men det virker som det er en delvis blokkering eller noe ett eller annet sted i rørene. Noen ganger går det helt fint når vi trekker i snora, andre ganger bobler det litt i skåla og vannet blir deretter liggende noen centimeter under vanlig nivå. Vi får se om staking hjelper.

Gjest Tabby
Skrevet

Om det ikke er helt tett så prøv vannbomben jeg beskrev over.

Skrevet
Om det ikke er helt tett så prøv vannbomben jeg beskrev over.

Vannbomben funket ikke. Den bare fylte skåla med vann, som så sakte renner gjennom rørene.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Har hørt at å bruke stakefjær er det som hjelper. Du kan prøve med salmiakk (løser opp fett) først. Er ikke slikt billig toalettpapir noe som kan føre til at toalettet tetter seg igjen? Har lest det i en eller annen avis. Vet ikke om det var i en norsk avis, men leste det i alle fall.

Endret av vimselot
Skrevet
Du dro opp først?

Jepp. Når jeg vannbomber dassen, går alt vannet gjennom, men neste gang jeg trekker i snora fylles hele skåla igjen, før det sakte siver ned i rørene.

Tror nok stakefjær er veien å gå.

Gjest Tabby
Skrevet

Du får prøve stakefjær ja. Og kjøpe dyrt dopapir. Som Vimselot sier er det bilige dopapiret dårlig til å løse seg opp så det kan føre til forstoppelse i røret.

Skrevet

Dopapiret vi bruker er revet i filler etter en runde i vannet, så jeg tror ikke det er problemet. Men nå vet jeg jo ikke hva de som bodde her før oss har brukt, da. Eller hva de har puttet i do. Har bare bodd her et par måneder.

Ikke ser det ut til å lette opp ute, og ikke får jeg gjort noe arbeid i dag, så jeg kan like så godt våge meg ut i regnet på jakt etter en stakefjær.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Billig resirkulert dopapir kan gjøre at doen går tett. Så det kan være lurt å kjøpe litt dyrere hvitt papir.

Ellers er det lurt å ikke ha for mye papir i doen før man skyller ned. Hvis man må bruke mye papir er det lurt å skylle ned når man har brukt litt papir. Så kan man fortsette å ha i papir og skylle ned på nytt. Da blir det ikke så mye på en gang og man unngår proppen som gjør at det tetter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...