Gjest Alou Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Jeg skal prøve å lage dette til broren min som har cøliaki. Det blir sikkert litt mer vanskelig å lage med glutenfritt mel enn med vanlig. Noen som har en god oppskrift(jeg bare bytter ut melet) og "teknikk" de bruker?
Gjest Fjellsippa Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Jeg bruker 1 kg mel, 2 ts salt, 1 pose tørrgjær, 5 - 6 dl lunkent vann og 3 ss olivenolje. Bland det tørre og ha i væske. Elt deigen sammen og hev til dobbel størrelse. Del i 16 emner og rull til boller. Hev litt. Sett stekeovnen på fullt, og sett et stekebrett inn i midten av ovnen sånn at det blir varmt. Når ovnen er varm kjevler eller klapper du bollene ut sånn at de blir på størrelse med en asjett. Lag ferdig to emner og legg dem raskt direkte på det varme stekebrettet uten at du tar brettet ut av ovnen. Steng ovnen raskt så den ikke blir for kald. Da får du den varmen som gjør at brødene blåser seg opp. Hvis de ikke blåser seg opp er ovnen for kald. Stek brødene noen sekunder etter at de er oppblåst. Det går veldig fort. Bruk en stekespade til å ta dem ut uten at du tar ut stekebrettet. Fortsett sånn til alle brødene er stekt.
Gjest Alou Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Klapper du dem bare sammen i siden, sånn at det liksom blir et hulrom i midten når de blåses opp?
billie Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Jeg bruker denne oppskriften. http://matmons.net/visoppskrift.asp?meny=1&id=37 Blir veldig gode pitabrød..
Gjest Fjellsippa Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 Klapper du dem bare sammen i siden, sånn at det liksom blir et hulrom i midten når de blåses opp? ← Jeg kjevler dem ut og steker dem. Da deles de inni av seg selv. Vet ikke om jeg forstår deg rett, men tror du at man bruker to og to? Du tar kun en leiv og steker. Så blåses den opp, og du har et hulrom inni.
Gjest Alou Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Vet ikke om jeg forstår deg rett, men tror du at man bruker to og to? Du tar kun en leiv og steker. Ja, det var det jeg trodde. Takk for oppskrifter, begge to! Det skal absolutt testes ut
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Jeg bruker denne oppskriften. http://matmons.net/visoppskrift.asp?meny=1&id=37 Blir veldig gode pitabrød..
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Hei Billie! Jeg prøver å gå inn på matmons.net, men kommer ikke inn. Kan du legge inn oppskriften på Pitabrød på denne siden?
billie Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Hei Ja,ser ut til at siden er nede. Men her er oppskriften: Pitabrød 1 pk gjær 1 ts salt 1/4 ss sukker 1.5 ss olje mel til passe deig La deigen heve i en time. Lag runde halvflate "boller" som stekes på 250-300 grader i 2-3 min. Stek en og en for det kan være greit å stå å følge med på dem.. Den lille lommen kommer automatisk når de stekes. Blir knallgode pitabrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå