Gjest Emera Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Datteren min på ti har blitt invitert som venn til Facebook av en jente hun kjenner, som er tolv år. Selv skjønner jeg meg ikke helt på Facebook. Var kjapt innom, men lusket forvirret ut igjen. Og så er jeg generelt skeptisk til å legge seg selv ut på nettet slik. Derfor spør jeg dere her som er mye der inne; passer dette for ei jente på ti? Hun kommer ikke til å få lov av meg uansett, men jeg regner med at dette vil bli et tema rundt omkring framover. Jeg har forstått at man kan velge hvor mye andre får se av profilen sin, men barn er jo ikke alltid så forsiktige. Hvor gammel bør man være for å bruke Facebook?
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Jeg synes ikke det passer. Min søster på 14 er på Facebook, men hun laget bare en profil, siden har hun omtrent ikke vært der. Har også en søster som er åtte og hun får ikke lov
Rosalie Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Datteren min på ti har blitt invitert som venn til Facebook av en jente hun kjenner, som er tolv år. Selv skjønner jeg meg ikke helt på Facebook. Var kjapt innom, men lusket forvirret ut igjen. Og så er jeg generelt skeptisk til å legge seg selv ut på nettet slik. Derfor spør jeg dere her som er mye der inne; passer dette for ei jente på ti? Hun kommer ikke til å få lov av meg uansett, men jeg regner med at dette vil bli et tema rundt omkring framover. Jeg har forstått at man kan velge hvor mye andre får se av profilen sin, men barn er jo ikke alltid så forsiktige. Hvor gammel bør man være for å bruke Facebook? ← Omtrnt som MySpace, og jeg ville ikke latt mine barn ha bruker på Facebook. Men jeg ville heller ikke latt mine barn ha hjemmesider, heller, da.Nettopp fordi de er barn, og ikke tenker over hva de legger ut av kontaktinfo, bilder, etc. Og er det først lagt ut på nettet, vil man aldri kunne fjerne det helt. Men dersom du tror hun kommer til å opprette profil uansett, så er det bedre å la henne få lov, men da skal du ha passord og brukernavn. For da kan du gå inn og redigere bort unødvendig info, slette ting skrevet på veggen hennes som kan avsløre hvor hun bor, går på skole, etc.
Gjest Chrizzy Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 Ja, kanskje det er bedre å la de få lov, samtidig som man selv sjekker hva som blir lagt ut osv.
miow Skrevet 13. mai 2007 #5 Skrevet 13. mai 2007 Nå er facebook mye bedre enn andre sånne sider fordi du kan begrense hvem som får se profilen din, men om du først sier ja til dette så blir det vel vanskeligere å holde henne unna blink og mySpace..
Leeloo Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 Du kan jo opprette sammen med henne slik at du vet brukernavn og passord, da kan du gå inn innimellom og sjekke at hun ikke har endret sikkerhetsinnstilingene eller godkjent noen som venn hun ikke burde. Si klart i fra at dette vil bli gjort og at profilen vil bli slettet hvis hun ikke følger de reglene dere blir enige om. Skjønner godt at mange er skeptisk til FB, men det er såpass lett å opprette profiler at ei på 10 år lett fikser dette selv. Heldigvis har de til en viss grad også gode sikkerhetsmuligheter både på innsyn og sperring av uønskede brukere. Hvis du er sikker på at hun respekterer et nei er det jo greit, men jeg ville nok valgt å gjøre det sammen, husker selv hvor spennende jeg syntes slikt var (selv om jeg er så gammel at da var det kontakttelefonen som gjaldt ). Er vel uansett mest moro for oss voksne som har mistet kontakten med mange oppigjennom, tror ei på 10 vil miste interessen ganske kjapt. Min skrekk ville vært at det skulle gå sport i å få flest venner slik at de ukritisk legger til og aksepterer, men har man tilgang selv oppdager men det jo raskt.
Noodle Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 Jeg syns ti år er for ungt for Facebook, selv om alle er ute med fullt navn og de fleste med bilde så er det likevel noe jeg ikke hadde latt en så ung jente delta på.
Bernina Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Først må du sette deg inn i hva Facebook er! Hvis datteren din oppretter profil der så kan hun velge at denne profilen kun skal være synlig for de som hun akseperer som sine venner. (man må spørre/invitere folk man finner på facebook til å bli sine venner - og man mottar invitasjoner som man kan godta eller avvise). På profilen legger man ut et bilde av seg selv (noen gjør ikke det heller), man kan sende meldinger til sine venner (synlige for alle vennene eller private) man kan lage fotoalbum som alle vennene kan se. I disse fotoalbumene kan man "tagge" de som er i bildene. Dette betyr f.eks. at om en venninne av din datter som også er på facebook lager et album hvor hun har et bilde av din datter og hun tagger henne i dette bilde så vil datteren din få dette bilde inn i sin profil. Har datteren din digitalkamers eller mobil med kamera? I så fall kan hun lage album/legge ut bilder av seg selv og vennene sine og evnt. tagge folk. Hun kan velge å bli medlem av grupper. (selv er jeg medlem av gruppe som er dannet for min ungdomsskole, videregående skole og college jeg gikk på i utlandet - utrolig mange gamle venner jeg har fått kontakt med igjen) I disse gruppene (noen er lukket og kun synlig for gruppemedlemmene - noen er synlig for alle på facebook) kan man diskutere, komme med kommentarer og legge ut bilder relatert til gruppens tema. Eller bare vise at man er der. Hvis jeg hadde vært mor ville jeg ha laget meg en profil på facebook (du kan gjøre det uten bilde) og testet ut litt først. Syntes jeg det virker ok ville jeg ha tillatt datteren min å delta der - syntes jeg det virker skummelt/dumt/usikkert ville jeg ikke ha tillatt henne det. Jeg synes facebook er rimelig uskyldig. Ser at tenåringer bruker dette som en oppdatering på hvor de er og hva de skal til sine venner. Man lager såkalte "events" og inviteter med seg venner osv. Man setter en status på selv (Jeg er hjemme - jeg er på skolen - jeg kjeder meg og vil finne på noe osv) som er synlig for alle venner. Samtidig er facebook litt farlig.... det er tidkrevende og jeg vil tro at for tenåringer vil det bli en konkurranse om hvem som har flest venner og som derav er mest populær..... For en 12 åring er det vel mest populæritetsfaktoren og være med på det andre gjør som er greia. Som 12 åring er det ikke akkurat det å få kontakt med gamle venner som er motivet for å delta, slik det har vært for meg. Endret 13. mai 2007 av Bernina
Gjest *Snart medlem* Skrevet 13. mai 2007 #9 Skrevet 13. mai 2007 Det er en nederste aldersgrense for å registrere seg på Facebook - tror den er 13 (mulig det også er 15).
Gjest Eir Skrevet 13. mai 2007 #10 Skrevet 13. mai 2007 Jeg ville ikke latt mine barn gjøre det. Det å legge ut sine egne personopplysninger på internett er en nokså alvorlig ting, som jeg mener at man skal være myndig for å gjøre. Jeg tror rett og slett ikke barn har den vurderingevnen som kreves i forhold til dette, og jeg synes også det er galt av foreldre å legge ut slikt på vegne av barna sine. I tillegg er jeg også svært skeptisk til brukerpolicien til Facebook, av ulike grunner. Mulig jeg hadde lempet litt på dette dersom barna var nesten myndige og gav uttrykk for å forstå ansvaret i det når jeg snakket med dem om det, men 10 eller 12 åringer hadde jeg aldri latt få lov. At de evt går bak ryggen på en og gjør det likevel synes jeg ikke er noe agument i det hele tatt.
Lizzee Skrevet 13. mai 2007 #11 Skrevet 13. mai 2007 Man må være 13 år for å være på facebook. Og om man er under 18 år så må man være tilknyttet en skole for å kunne registere deg. Men selvfølgelig - det er ingen som sjekker at det du legger inn er korrekt! Det er ingen som sjekker alderen din. Facebook har selvfølgelig regler som du som bruker må godkjenne. Men dette er kun for at facebook skal kunne gi deg ansvaret om noe går galt. Veldig amerikansk... Hvis du juger på alderen så er det ditt ansvar at du egentlig ikke er gammel nok. Jeg har registert meg på facebook jeg, men ingen kan med sikkerhet si at det fødselsåret jeg la inn var riktig. Quote: "This Site is intended solely for users who are thirteen (13) years of age or older, and users of the Site who are under 18 who are currently in high school or college. Any registration by, use of or access to the Site by anyone under 13, or by anyone who is under 18 and not in high school or college, is unauthorized, unlicensed and in violation of these Terms of Use. By using the Service or the Site, you represent and warrant that you are 13 or older and in high school or college, or else that you are 18 or older, and that you agree to and to abide by all of the terms and conditions of this Agreement." Datteren din på 10 år har altså ingenting på facebook å gjøre. Ikke bare på grunn av reglene men fordi hun ganske enkelt er for ung til å få noe positivt ut av dette! Hun er for ung til å kunne ta avgjørelser om hva som er riktig eller ikke riktig å legge ut her. Man må ha evnen til å sensurere seg selv for å delta i et slikt nettsamfunn hvor man stiller med eget navn og bilde. Man må vite hva man gjør når man legger ut bilder av andre og forteller om hvor man er og hva man gjør slik at andre får vite det. Hadde ikke turt å la et barn på 10 år gjøre dette nei!
Thomas Andrè Skrevet 13. mai 2007 #12 Skrevet 13. mai 2007 Min er fjorten og får ikke ha profil på FB. Og ja, jeg vet godt hva det er.
Gjest Emera Skrevet 13. mai 2007 #13 Skrevet 13. mai 2007 Å så det er aldersgrense, ja. Det synes jeg var flott! Selv om det sikkert er lett nok å omgå den. Som sagt hadde jeg ikke latt datteren min være der uansett. Men jeg synes det var greit å ha en debatt om dette, siden presset fra omverdenen sikkert kommer etter hvert.
Kykkelikokos Skrevet 13. mai 2007 #14 Skrevet 13. mai 2007 Min er fjorten og får ikke ha profil på FB. Og ja, jeg vet godt hva det er. ← Hun over deg quotet jo reglene..
Thomas Andrè Skrevet 13. mai 2007 #15 Skrevet 13. mai 2007 Hun over deg quotet jo reglene.. ← Jo, men det betyr ikke at det er fysisk umulig for fjortenåringer å ha profil på FB. Jeg vet om flere som har. Men mine barn får altså ikke, regler eller ei.
Gjest baby-E Skrevet 13. mai 2007 #16 Skrevet 13. mai 2007 Syns ikke barn har noe å gjøre på facebook.
Kykkelikokos Skrevet 14. mai 2007 #17 Skrevet 14. mai 2007 Jo, men det betyr ikke at det er fysisk umulig for fjortenåringer å ha profil på FB. Jeg vet om flere som har. Men mine barn får altså ikke, regler eller ei. ← Jeg må ha vært litt trøtt.. for jeg leste at du skrev noe helt annet enn det du gjorde. Sorry Jeg som misforstod.
Gjest Eir Skrevet 14. mai 2007 #18 Skrevet 14. mai 2007 Denne aldersgrensa på 13 år er noe man finner i TOS hos de fleste amerikanske web-tjenester. Dette er fordi Usa har en egen lov som er ment å beskytte mindreårige på internett, og denne sier bla at man må være 13 år gammel for å kunne registrere en e-post adresse i sitt navn. Og siden de fleste slike tjeneste krever at man har en e-post for å regstrere seg, opererer de også med den samme 13-års aldergrensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå