Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvor mang år kan man forvente at en laptop "lever"? Jeg har en packard bell easynote som er litt over to og et halvt år gammel.

Og jeg innbiller meg at jeg kanskje må tenke på ny data snart, for sånne ting har vel ikke så lang levetid? eller tar jeg feil?

Har stort sett ingen problemer med den, annet enn at vifta er fæl til å suse å gå - og det er vel kanskje fordi harddisken begynner å bli litt sliten. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyren som leverer laptops på jobben min sa en gang at de hadde en levetid på ca 3 år. Men det kommer helt sikkert an på mange ting. Vi har en laptop på jobb som har overlevd i mer enn 5 år og som er i daglig bruk. Utfordringen er liten harddisk, lite RAM og ellers utdaterte komponenter.

Men jeg ville sagt at 3 år er ganske vanlig.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva den brukes til.

Min laptop er tre år til sommeren, og begynner helt klart å slite. Men nå bruker jeg den en del til spill, og det er virkelig begrenset hva jeg kan bruke den til i den sammenheng.

Men til surfing, kontorarbeid og annet fungerer den helt fint så langt, selv om den er litt treig å starte opp og harddisken er litt liten.

Skrevet

Eg har ein skikkjeleg gamal laptop: mac powerbook G4.

Eg fekk han brukt - og har hatt han i 5 år sjølv. Malinga / lakken utanpå har skalla av, og det er litt gøy å ha med seg ei maskin som ser ut som eit gamalt vrak, men fungerer like godt! maskina har ramla i golvet eit par gongar (minst), men er like god.

No skal det seiast at eg ikkje køyrer maskina så veldig hardt, det er heimemaskina mi, til kosebruk, ikkje jobbmaskina.

Gjest Catwoman
Skrevet

Blir brukt mest til lette ting. Nettbruk for det meste, og litt skrivng og sånt. Har ikke noen særlige store programmer på den - det største er vel officepakka.

Og litt musikk og bilder. Laster ikke ned verken filmer, musikk eller spill.

Så da kan den kanskje holde en liten stund til da - hadde vært greit, blir så mye styr og ekstra penger med ny data. Men i utgangspnktet er det nok ingen høykvalitetsdata jeg har heller.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt min packard bell easynote i rundt tre år:) Den fungerer til det meste, men hvis jeg skal se film begynner den og hakke etter ti minutter, men hvis jeg trykker på pause-play-pause play spiller den normalt i to tre minutter til før den begynner å hakke. Når jeg tenker meg om der den ufattelig treig også, men til nedlastning går den som et lyn:)

Den har fått tilnavnet "søppel" av typen min. Men ellers tror jeg den har lenge igjen, optimisten som jeg er.

(batteriet virker ikke lengere though. kan ikke ha strømkabelen ute, for da slår den seg av med en gang)

Har også brukt en del tunge programmer på den, fra tiden jeg gikk på skolen. photoshop, illustrator, osv.

Så jeg tror din kan ha en enorm levetid:)

Endret av Luzi
Skrevet

Jeg pleier å regne en levetid på 2 år. Da har jeg stort sett lyst på noe nytt, og batteriet er ofte merkbart dårligere. Rent teknisk vil den imidlertid fungere lenger.

Skrevet

Min er straks fem år og fungerer fremdeles bra til kontorarbeid/surfing... men nå har jeg skiftet batteri, harddisk, og kanskje litt mer enn det og :) Regner med å kjøpe meg ny snart (men det er mest fordi jeg har lyst på)

Gjest Matsui
Skrevet

En datamaskin kan man jo i praksis ha så lenge komponentene fungerer. Det er som regel lite å hente i å reparere en eldre maskin. I hvilken grad den oppleves som utdatert avhenger av hvilken programvare man kjører på den. Har du en gammel datamaskin, men ønsker å oppgradere til f.eks. Vista eller vil spille de nyeste spillene, så må du nok belage deg på å kjøpe en ny PC, ja.

Dersom du ikke spiller spill som krever store systemressurser, driver mye med multimedia eller skal oppgradere til ressurskrevende og overdimensjonerte OS som Vista, så kan du fint slå deg til ro med at PCen din holder enda noen år til. Hvis du til stadighet fyller harddisken din, så finnes det rimelige alternativer, slik som en pakke DVD- eller CD-RW og eksterne harddisker. På den PCen jeg bruker nå, så har jeg en HD på 40 GB. Den har aldri vært mer enn halvfull. Det finnes også måter å unngå at programvaren på datamaskinen bruker mer minne enn absolutt nødvendig.

Dessuten kan man fint vekke en gammel PC til live igjen ved å for eksempel bytte over til Linux. Hva gjelder Linux, så kan du både få et OS som "gruser" både MS Vista og Mac OSX når det gjelder det meste, eller du kan få et lite, raskt og minimalt ressurskrevende OS som passer til dine behov. Gratis er det i de aller fleste tilfeller også.

Gjest Catwoman
Skrevet
(batteriet virker ikke lengere though. kan ikke ha strømkabelen ute, for da slår den seg av med en gang)

batteri ja... hva er det? hehe Hadde ikke hatt maskina veldig lenge før jeg ikke kunne bruke batteriet mer jeg heller. Det skjer de samme - den skrur seg av med en gang. Tror ikke batteri er pb sin sterkeste side.

Jeg har 30 gb hardisk - jeg har brukt 8 gb. SÅ det siser jo sitt om hvor lite jeg lagrer på den av store ting.

Men jeg har en sånn hardisk-temperaturmåler.. - type HDD thermometer, som jeg har lastet ned. Og den ligger vanligvis jevnt på 46-47-48 grader ved vanlig bruk. Er ikke det litt mye?

Skrevet

Ingen vits i å skulle bytte ut en bærbar så lenge den dekker dine behov (spesifikkasjoner) og fungerer. Ofte så blir en bærbar "gammel" fordi den blir utdatert sett i forhold til ram, hardisk osv, men til enklere oppgaver kan man i praksis bruke en bærbar lenge. Har selv en eldgammel bærbar fra siemens som faktisk fungerer som en klokke på alle måter, men den har ikke mer styrke enn at den kan kjøre windows 98 og et enkelt værprogram (værstasjon).

Så om du er happy med maskinen din og den fungerer så ville jeg ikke tenkt på å bytte den ut, men etter hvert som den blir eldre kan det nok være en idé å ta backup av hard disken litt oftere i tilfelle ufelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...