Gå til innhold

Busker som ikke krever mye vedlikehold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe inn noen busker for å ramme inn en del av hagen. Det skal være nesten som en lav hekk og jeg har ikke grønne fingre. Er heller ikke glad i rosa blomster eller ting som drysser utover. Kan gjerne være grønt hele året, men jeg vil ikke ha noe med barnåler. Tuja-hekk har vi fra før, så her ønsker jeg noe annet. Det må heller ikke være for dyrt og buskene bør ikke kreve mye vedlikehold.

Høyden bør være mellom 1 og 1,5 meter (eller høyere om de kan klippes ned).

Noen som har tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Skrevet

Ja, jeg har tittet både der og andre steder. Men problemet er at alt virker litt gresk for meg. :ler:

Vi veldig gjerne ha konkrete eksempler på busker folk har god erfaring med.

Men takk for linkene.

Skrevet

Jeg er på jakt etter det samme og etter å ha studert og vurdert grundig har jeg falt ned på svartsurbær og junisøtmispel. D.v.s. jeg skal bruke begge, men på forskjellige steder. Begge vokser og dekker relativt raskt, blomstrer lite og har flotte høstfarger. De har dessuten så små blader at de forsvinner før man evt. trenger å rake løv. Vil du ha noe som dekker litt om vinteren også, kan du bruke bøk. Den beholder de brune bladene vinteren igjennom og feller ikke løvet før det nye er på vei. Ingen av disse plantene er dyre hvis du kjøper dem som hekkplanter (Litt over 30 kroner stykket). Vil du kjøpe dem som små busker koster de ca. 150 pr. plante, men da trenger du bare en pr. meter til hekk eller en pr. 1,5 - 2 meter hvis du vil ha dem som mer frittvoksende planter.

Du har i det hele tatt mange valgmuligheter og her finner du en link med god omtale av mange av dem. Du bor for øvrig i sone H3 hvis du lurer på det.

Skrevet

Takk Leo. Jeg ante ikke hvilken klimasone jeg bor i :ler:

150 kroner pr plante kan jeg leve med. Vi skal bare ha mellom 4 og 6 meter totalt.

At de dekker om vinteren er vel kanskje ikke så farlig. Men jeg vil ha minst mulig arbeid med dem, så de du nevner høres jo praktiske ut. Får jeg tak i dem på Plantasjen eller lignende steder?

Skrevet
Får jeg tak i dem på Plantasjen eller lignende steder?

De har dem på Plantasjen, men min erfaring er at de har bedre og billigere planter på Oasen. Det er forresten ikke mye arbeid med dem og de er lite utsatt for sykdommer. Moder'n plantet forresten begge deler for et par år siden og de som ble kjøpt som busker, er nå ca. 2 meter høye. De tåler beskjæring godt, så vil du ikke ha dem så høye, er det bare å kutte i vei.

Hvis du skulle finne på å tenke på syrin, så vokser de ufattelig langsomt. Sibirkornell bør du også unngå. De røde stammene er dekorative, men de er sykdomsutsatt. Skal du ha en ren hekk, kan jeg anbefale lind. Det har jeg nettopp plantet 20 meter av nettopp fordi jeg har sett at mine foreldres lindehekk oppfører seg eksemplarisk og har gjort det i snart 30 år. Den må riktignok klippes hvert eller annet hvert år, men det er det. Den tåler all slags jord og er vel blant de hekkplantene som vokser raskest.

Skrevet

Kanskje jeg skulle titte på Lind da? Høres ut som en busk etter min smak. Jeg aner ikke hvilken type jord det er her, men jeg mener å huske at jeg sto til knærne i leire da vi holdt på med drenering her, så da er det er vel leire tenker jeg..

Jeg skal klare å klippe litt en gang i året. Syrin er ikke et alternativ, selv om jeg liker lukten. Skal jeg ha syrin, så må det være et stort tre i et hjørne av tomten.

Men akkurat nå skal jeg ha noe som erstatter et gjerde/gelender for å hindre innsyn og gjøre det litt lunere. At planten vokser fort er nesten et krav. Jeg eier ikke tålmodighet.

Skrevet

Leire er det vel for så vidt ikke så mange planter som trives i, men med lind går det fint! Plantene ser litt stusselige ut når du kjøper dem, men allerede neste vår er de en meter høye. Greie å plante er de også; grav en grøft som er ca. 20 cm. dyp og tilsvarende bred. Ta vare på det du graver ut og bland inn litt kugjødselkompost og plantejord før du fyller det tilbake i grøften. Grøften bør jo være rett, så trekk opp en murersnor før du graver. Når du planter, legger du ut en meterstokk og måler ut passende avstand mens du planter langs snoren ved hjelp av en helt vanlig plantespade.

Skrevet

Leire er ikke stas nei, men den øverste halvmeteren er vel byttet ut med en eller annen type jord, ettersom vi har gressplen der.

Takk for tips. Vi får se om jeg får ut fingeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...