huldra11 Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Hvor lenge ammefri har jeg krav på? Får jeg betalt for timen jeg drar tidligere fra jobb for å amme? Endret 12. mai 2007 av huldra11
Tusenfryd Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Jeg mente det var slik at man fikk inntil to timer per dag så lenge man ammet og kunne legge frem erklæring fra helsesøster eller lege på det. Ikke nødvendigvis betalt. Da jeg kom tilbake på jobb hadde imidlertid arbeidsgiveren min funnet en bestemmelse som sa at jeg hadde krav på betalt fri en time per dag til barnet var ett år. Siden det var en bedre deal for meg og vår situasjon, sa jeg bare jatakk og undersøkte ikke noe mer. Jeg erfarte også at redusert arbeidstid er oppskrytt, jeg måtte nemlig gjøre samme jobben om jeg gikk en time tidligere hver dag, så gevinsten var ikke veldig stor. Men det er klart det var en fin overgang til å begynne å jobbe igjen da...
Gjest allium Skrevet 12. mai 2007 #3 Skrevet 12. mai 2007 Du har krav på "den fritid du trenger". Men du har ikke krav på lønn. Hvis arbeidsgiver likevel gir deg betalt fri, har de gjerne også regler for hvor mye fri du kan ta, og hvor lenge, og om det kreves legeattest. Det kommer an på arbeidsavtalen din.
mor -igjen Skrevet 12. mai 2007 #4 Skrevet 12. mai 2007 De fleste offentlige arbeidsgivere har 1 time betalt ammefri. Du kan organisere det slik det passer best for deg.
Titta Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Arbeidsmiljøloven: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Altså, inntil en time uten lønn. Ingen begrensning på hvor lenge du ammer (hvor gammel barnet kan være), så lenge du faktisk ammer og kan dokumentere dette. Endel tariffavtaler gir likevel bedre vilkår, både med tanke på mer enn en time daglig samt lønn under amming.
Glede! Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 Jeg jobber i kommunen, og hadde krav på opptil 2 timer ammefri pr dag og det med lønn.
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Jeg jobber i kommunen, og hadde krav på opptil 2 timer ammefri pr dag og det med lønn. ← Jepp, jeg også! Men jeg vet også at dette er bedre enn minimumskravet, som bare er en time daglig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå