Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått skattefradrag for laserkorrigering av nærsynthet/skjeve hornhinner ?

Sønnen min har nylig tatt laserkorrigering på begge øyne. Vi kostet det på ham fordi han kommer verken inn i Forsvaret eller på Politihøyskolen (hans ønsker fremover) med det synet han hadde, som var -9,25.

Vi fikk avslag på å få gjort det i det offentlige helsevesenet og har betalt 34.000 kr hos Argus.

Både han og vi er veldig fornøyde med både resultatet og oppfølgingen der, så den saken er grei.

Men jeg har blitt fortalt at jeg kan prøve å få skattefradrag for den summen.Det blir da på neste års selvangivelse.

Noen som vet om det går greit å få eller om det er vanskelig å få godkjent ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Det heter seg at man kan få fradrag for slike kostnader dersom operasjonen har vært nødvendige av yrkesmessige årsaker.

Mer om dette her, under synshemming.

Skrevet

Men dersom han hadde søkt krigsskolen og klart alle kravene minus synskravet, hadde han fått dekket laseroperasjon gjennom forsvaret.

Skrevet

Har lest at hvis man har -6.00 eller dårligere i syn, får man det skrevet av på skatten. Så da bør dere få dette for sønnen deres.

Skrevet
Har lest at hvis man har -6.00 eller dårligere i syn, får man det skrevet av på skatten. Så da bør dere få dette for sønnen deres.

Jeg fikk i alle fall dette. Hadde ingen spesielle yrkesmessige grunner til at jeg skulle få fradrag, og hadde ingen andre problemer med synet enn ren nærsynthet. Jeg fikk fradrag for hele beløpet.

Skrevet

Regelverket har etter det jeg vet, blitt strammet inn de senere år, da laseroperasjon i likhet med vanlige briller og linser ikke er fradragsberettiget med visse få unntak. Synes du skal ta kontakt med Argus og få vite hvordan du skal gå frem.

Skrevet
Men jeg har blitt fortalt at jeg kan prøve å få skattefradrag for den summen.Det blir da på neste års selvangivelse.

Noen som vet om det går greit å få eller om det er vanskelig å få godkjent ?

Kan aldri tenke meg at du får trekt fra utgifter for din sønns operasjon. Leser det slik at det er du som har betalt og vil trekke fra.

Da er det såfall din sønn som kan prøve å trekke fra på sn selvangivelse.

Gjest Elastica
Skrevet
Kan aldri tenke meg at du får trekt fra utgifter for din sønns operasjon. Leser det slik at det er du som har betalt og vil trekke fra.

Da er det såfall din sønn som kan prøve å trekke fra på sn selvangivelse.

Dersom du forsørger din sønn, er det du som kan kreve fradrag.

Skrevet

Jeg vil påstå at "Kostnader til operasjon for synshemning som av medisinske eller yrkesmessige grunner ikke kan avhjelpes med linser eller briller, anses som sykdomskostnader som gir rett til særfradrag i den utstrekning kostnadene ikke er dekket av det offentlige." betyr at man ikke kan få fradrag for operasjon for å søke på utdannelse.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg vil påstå at "Kostnader til operasjon for synshemning som av medisinske eller yrkesmessige grunner ikke kan avhjelpes med linser eller briller, anses som sykdomskostnader som gir rett til særfradrag i den utstrekning kostnadene ikke er dekket av det offentlige." betyr at man ikke kan få fradrag for operasjon for å søke på utdannelse.

Det betyr, så vidt jeg har forstått, at kostnader til synskorrigering når synshemmingen ikke kan avhjelpes med linser eller briller, på grunn av yrkesmessige eller medisinske hensyn eller grunner, gir rett til særfradrag. Den siste setningen om det offentliges dekning, betyr at det ikke gis fradrag for utgifter dersom man har fått noe refundert gjennom trygden. Om utdannelsen likestilles med "yrkesmessig" er jeg usikker på, men det er verdt et forsøk.

Det jeg skrev tidligere om forsørgeransvar gjelder generelt; det vil si dersom man oppfyller vilkårene om forsørgelse, kan man trekke fra utgifter til den man forsørger. De øvrige vilkårene vedrørende sykdomsfradrag må selvsagt være på plass.

Skrevet

Vel, gjentar som jeg har sagt tidligere: Jeg fikk dette fradraget. Jeg hadde ingen yrkesmessige problemer med synet, og ingen feil annet enn vanlig nærsynthet. Fordi denne var -6 eller mer fikk jeg likevel fradrag for hele beløpet. Eller rettere sagt; Mine foreldre fikk fradrag for hele beløpet, da det var de som betalte (og jeg var godt over myndighetsalder da, men fremdeles student, mulig derfor det gikk under et forsørgerperspektiv).

Skrevet

De har strammet inn reglene veldig på dette. Nå holder det ikke lenger med "bare" -6 i syn. Jeg nådde den grensa, og da hadde de akkurat gjort om, Typisk. ;)

Gjest Elastica
Skrevet
Vel, gjentar som jeg har sagt tidligere: Jeg fikk dette fradraget. Jeg hadde ingen yrkesmessige problemer med synet, og ingen feil annet enn vanlig nærsynthet. Fordi denne var -6 eller mer fikk jeg likevel fradrag for hele beløpet. Eller rettere sagt; Mine foreldre fikk fradrag for hele beløpet, da det var de som betalte (og jeg var godt over myndighetsalder da, men fremdeles student, mulig derfor det gikk under et forsørgerperspektiv).

Selv om du fikk det, betyr det ikke at det var riktig avgjørelse av den saksbehandleren du hadde. ;)

Skrevet
Om utdannelsen likestilles med "yrkesmessig" er jeg usikker på, men det er verdt et forsøk.

Det var det som var mitt poeng, at det er ytterst tvilsomt om ønske om utdannelse (ikke engang en utdannelse man vet man skal ta, men en man skal søke på) vil gjelde som "yrkesmessig". Jeg kan love deg at mange (inkludert meg) gjerne ville søkt på politihøyskolen samtidig med laseroperasjonen om dette kommer inn under definisjonen. Samtidig skal det sies at skatteetaten nedbemanner og kvitter seg med fagfolk, så stadig flere ligninger blir behandlet elektronisk uten endringer. Det er dermed ikke utenkelig at det vil passere av ren mangel på kontroll, og om man er riktig heldig vil man kanskje kunne påberope seg god tro i forhold til definisjonen av yrkesmessig i tilfelle det går riktig galt… ;)

Gjest Elastica
Skrevet
Det var det som var mitt poeng, at det er ytterst tvilsomt om ønske om utdannelse (ikke engang en utdannelse man vet man skal ta, men en man skal søke på) vil gjelde som "yrkesmessig". Jeg kan love deg at mange (inkludert meg) gjerne ville søkt på politihøyskolen samtidig med laseroperasjonen om dette kommer inn under definisjonen. Samtidig skal det sies at skatteetaten nedbemanner og kvitter seg med fagfolk, så stadig flere ligninger blir behandlet elektronisk uten endringer.  Det er dermed ikke utenkelig at det vil passere av ren mangel på kontroll, og om man er riktig heldig vil man kanskje kunne påberope seg god tro i forhold til definisjonen av yrkesmessig i tilfelle det går riktig galt… ;)

Ehm... Du har nok helt rett...

Skrevet
Selv om du fikk det, betyr det ikke at det var riktig avgjørelse av den saksbehandleren du hadde.  ;)

Vel, fradraget ble avvist av mitt lokale ligningskontor, men jeg (eller pappa da) klagde til fylkesskattekontoret og det gikk igjennom der. Klagegrunnen var at dette hadde vært praksis andre steder i landet, og det var også derfor den gikk igjennom hos fylkesskattekontoret.

Skrevet
Vel, fradraget ble avvist av mitt lokale ligningskontor, men jeg (eller pappa da) klagde til fylkesskattekontoret og det gikk igjennom der. Klagegrunnen var at dette hadde vært praksis andre steder i landet, og det var også derfor den gikk igjennom hos fylkesskattekontoret.

Men ser noen her mener at praksis har blitt endret, det kan jo selvfølgelig hende. Dette er noen år siden.

Skrevet

Interessant at du nevner det, fordi det har vært en tendens til en noe misforstått tolkning av likhetsprinsipp i ligningsvesenet. Vanligvis skulle man tro at likhetsprinsipp betyr at reglene skal gjelde for alle, uansett hvem du er og hvilken status du har, mens man stadig oftere ser at det betyr at man skal behandle alle likt, uansett hva reglene sier. Så om det er gjort én feil i forhold til reglene, skal man tillate feil for alle heller enn å rette opp i feilen… :roll:

Skrevet

Takk for innspill,alle sammen.

Jeg skjønner at det er absolutt ikke sikkert at jeg får skattefradrag, men jeg kommer i allefall til å prøve.......... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...