Gå til innhold

Hvordan gikk/ går du ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Perfekt biff
Skrevet

Overskriften sier seg selv!

Jeg har veldig store problemer med å gå ned. Trener jevnlig, men er fortsatt like glad i mat:) Dessuten så beveger jeg meg kanskje litt for lite utenom trening.

Hvordan gikk dere ned i vekt/ mistet cm? Og over hvor lang tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Urliten livskrise tok vel femten kilo på noen uker. Så kom en urliten krise til og tok med seg enda noen kilo.

Jeg trener mye, derfor holder jeg vekten nå.

Endret av Hilde K S
Skrevet

Jeg gikk ned 11 kg fra 1 nyttårsdag i fjor til juni samme året. Det gjorde jeg ved å være kjempestreng med meg selv til hverdags (bare überfornuftig mat), men hver eneste lørdag spiste jeg masse, altfor masse. For meg gikk det bra, har alltid hatt høy forbrenning, og tror at den spisedagen økte forbrenningen ytterligere.. Jeg trente også noe helt enormt, konsekivent 6 dager i uka med mindre det var noe ekstraordinært som gjorde at jeg ikke kunne.

Jeg holder vekta fremdeles, trener like mye (ble fullstendig treningsnarkoman, og vil helst trene hver eneste dag:D). Nå har jeg derimot et noe mer avslappet forhold til maten, tenker ikke i kalorier, men i sunnhet. Det innebærer at jeg for det meste holder meg helt unna godis o.l. i ukedagene, men godt kan bruke litt ekstra olivenolje, spise mer grovt brød eller liknende i maten for å ikke gå ned ytterligere i vekt når jeg trener så mye (veier 54 kg og er 178 cm, det er litt lite). På lørdagene tillater jeg meg litt søtt, sjokolade eller is eller kake eller whatever. Men har lagt bort at jeg skal spise så mye som mulig, akkurat det endte bare opp med at jeg følte meg dårlig.

Såeh, lykke til da med vekttapet ditt. Det går sikkert fint:)

Skrevet

South Beach/lavkarbo.

Begynte med dette etter nyttår, og har gått ned 6 kg. Har holdt vekta, og skal ned noen til, og tar da noen uker på sk. fase 1 av South Beach.

Jeg har omtrent ikke trent (kjøpt meg masai-sko, og gått noe, og nå har jeg begynt å sykle igjen) fordi jeg har senebetelnnelser både her og der. Det har ikke hatt noe å si, kiloene har blitt borte med opplegget uansett.

For meg funker det ikke å skulle telle kalorier, veie mat e.l. og heller ikke at det er en hel masse nei- og fy-mat. South Beach opplever jeg som god mat som er morsom å lage (og ja, jeg liker å lage mat), jeg er ikke sulten, og jeg får dekt alle spisebehov. I tillegg er jeg ikke så glad i brød og poteter at det er noe problem å ikke spise det.

Skrevet
Overskriften sier seg selv!

Jeg har veldig store problemer med å gå ned. Trener jevnlig, men er fortsatt like glad i mat:) Dessuten så beveger jeg meg kanskje litt for lite utenom trening.

Blir ikke mindre glad i mat av å trene.

Begynte å trene igjen etter mange års opphold + sluttet med alt som lignet ferdigmat hjemme. Trente mye i begynnelsen (seks dager i uken over 9 mnd). Ca tre år siden. Vet faktisk ikke hvor mye jeg gikk ned da jeg brukte klesstørrelse som mål, men en 2-3 buksestørrelser var det vel. Nå har jeg trappet litt ned og trener fordi jeg liker det.

Skrevet

Jeg meldte meg inn i VG Vektklubb, og da fant jeg ut at jeg er for glad i mat, så jeg trener masse. Da kan jeg spise masse også, av sunn mat altså. Kjøper alt av lettprodukter i butikken ( ikke så vanskelig siden jeg er vokst opp på det:) ) Selv om jeg ikke teller kalorier (lengre) så prøver jeg å få i meg mindre energi enn jeg trenger, og tror jeg har sånn noenlunde oversikt. Kanskje ikke i helgen, men..

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg har gått ned rundt 10 kg, og ca 13 cm rundt livet. 5 kg forsvant saaaakte i høst, og ytterligere 5 kg nå i vår. Jeg har vært nøye på å bruke såpass lang tid at kroppen ikke får sjokk, og at jeg ikke får jojo effekt. De siste månedene har jeg stabilisert vekten min på ca 70 kg, og er nå klar til å gå ned litt mer (det anbefales at går man ned 10% i kroppsvekt skal man stabilisere før man fortsetter). Om jeg ikke går noe særlig mer ned, gjør det igrunnen ingenting, er ca 170 høy, så kiloene har litt plass å fordele seg på!

Stikkordene mine har vært styrketrening med tung belastning, gåturer, mat med langsomme karbohydrater og magert protein, og å ikke være for hysterisk :) Jeg har satt meg delmål underveis, tatt sprekker med fatning og prøvd å leve normalt og innarbeide den sunne livsstilen i hverdagen, i stedet for som en kur.

Skal forhåpentligvis skrelle av meg ca 5 kg til før syden om 2 mnd (og stabilisere der) og bruker somebody som verktøy for å ha noenlunde oversikt over det jeg spiser. Det er dog bare i en overgangsperiode, til jeg klarer ting litt mer på gefühlen :)

Skrevet

Jeg prøver å spise godteri bare på lørdager, spiser mer mat enn før - ofte og lite, men sunt og går tur omtrent hver dag. Har hittil gått ned 5 kilo på 2 måneder så jeg er ganske fornøyd.

Skrevet

Siden februar har jeg gått ned 4 kg og 6 cm rundt livet ved å følge anbefalingene fra Grete Roede på vektklubben.no. Jeg kuttet antall kalorier med 500 om dagen (ned til ca. 1700) og økte treninga litt. Spiste bittelitt sunnere til hverdags, men skeiet ut i helgene :ler: For meg var antall kalorier utslagsgivende, men det ga flotte og raske resultater. Jeg veide all maten inntil jeg lærte hvor store porsjoner jeg egentlig kunne spise ;)

Skrevet

Jeg kombinerte det å trene styrke og å putte noe sundt i munnen så snart jeg husket det, gjerne hver halvtime el time ( ting som ett eple, en halv grovbrødskive, naturellyoghurt med frukt og usukkret frokostblanding, grønnsaker,litt nøtter, belgfrukter, kylligfilet osv.) Gikk inn for å gi kroppen det den trengte gjennom maten. Ungikk rørsukker.

Forbrenningen min gikk opp, og nå spiser jeg det jeg føler for, men spiser og har alltid spist sundt. Gikk ned ca en halv kilo i mnd og har nå stablisert veken på ett nivå jeg er fornøyd med. Drikker aldri brus, saft, eller annet drikke med sukker eller spiser chips.

Skrevet

Jeg har gått ned 30 kilo siden oktober, og det har egentlig vært ganske "enkelt":

* Forsøker å få til en eller annen form for bevegelse/aktivitet hver eneste dag. Går til jobb (25 raske minutter), trener litt styrke, sykler på ergometersykkel, litt aerobic, svømmer. TRENER altså ikke hver dag, men har en eller annen form for aktivitet.

* Spiser fem-seks måltider om dagen. For min del måtte jeg spise på klokka, ikke vente på at kroppen sa fra. Min forbrenning var ganske ødelagt etter mange år med kun to måltider per dag (der ligger vel litt av grunnen til at jeg har lagt på meg også). Jeg spiser nå klokka 9, 12, 15, 18 og 21. Selvfølgelig spiser jeg mindre måltider enn jeg gjorde før, men summen av mat i løpet av dagen er nok ikke så forskjellig, det er bare det at kroppen får jobbe jevnt med å forbrenne, i steden for å kun få to store måltider.

* Drikker MYE vann innimellom. Fyller 0,7 dl-flaska mi minst 3 ganger i løpet av jobbdagen, og så endel hjemme i tillegg.

* Jeg spiste null godteri, kaker og hvitt sukker de første månedene, nå har jeg så smått begynt å ta en kakebit til spesielle anledninger, men spiser ikke noe godteri. Jeg var sjokoman, men det har gått overraskende greit å slutte. Sukker er så avhengighetsdannende, men kroppen venner seg fint til å ikke få det.

* Forsøker å spise lite av brød, pasta, potet og ris. Jeg spiser det nok hver eneste uke, men prøver å spise minst av det og mer av grønnsaker og rent kjøtt, særlig kylling og fisk. Brød spiser jeg hver dag, men velger det helt mørkeste brødet, som er nesten svart.

* Spiser aldri frukt alene, men kun sammen med annen mat/etter måltider, pga blodsukkeret. Av samme grunn spiser/drikker jeg ikke melk og er forsiktig med melkeprodukter.

* Forsøker å spise mye fiber, blant annet fiberknekkebrød og grønnsaker.

* Jeg unner meg Cola Light, det gir meg søtsmaken hvis jeg er sugen på det, og så er det ok å ha noe man kan kose seg med når man ikke skal spise godteri. Drikker ikke brus hver dag, men det er kjekt å ha når alle andre koser seg.

Jeg slanker meg ikke, men har lagt om livsstilen. Sånn som dette skal jeg leve resten av livet, og det er helt ok. Så "renner" jo også kiloene av (litt over 30 kilo på 30 uker), og det er selvfølgelig hyggelig!

Gjest ung 18
Skrevet
Jeg har gått ned rundt 10 kg, og ca 13 cm rundt livet. 5 kg forsvant saaaakte i høst, og ytterligere 5 kg nå i vår. Jeg har vært nøye på å bruke såpass lang tid at kroppen ikke får sjokk, og at jeg ikke får jojo effekt. De siste månedene har jeg stabilisert vekten min på ca 70 kg, og er nå klar til å gå ned litt mer (det anbefales at går man ned 10% i kroppsvekt skal man stabilisere før man fortsetter). Om jeg ikke går noe særlig mer ned, gjør det igrunnen ingenting, er ca 170 høy, så kiloene har litt plass å fordele seg på!

Stikkordene mine har vært styrketrening med tung belastning, gåturer, mat med langsomme karbohydrater og magert protein, og å ikke være for hysterisk :) Jeg har satt meg delmål underveis, tatt sprekker med fatning og prøvd å leve normalt og innarbeide den sunne livsstilen i hverdagen, i stedet for som en kur.

Skal forhåpentligvis skrelle av meg ca 5 kg til før syden om 2 mnd (og stabilisere der) og bruker somebody som verktøy for å ha noenlunde oversikt over det jeg spiser. Det er dog bare i en overgangsperiode, til jeg klarer ting litt mer på gefühlen :)

hei! jeg lurte hvordan kostholdet ditt er? hva spiste du til frokost, middag, kveld? hvor ofte? og hva synes du om ketolyse kuren? der man skal spise bare protein og fett.?

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg spiste en del karbohydrater, kroppen og hjernen min klarer seg ikke uten. Men ikke hvitt sukker og mel :) Siden jeg pleier å trene om morgenen/tidlig formiddag passet det best med raskest karbohydrater til det måltidet. Jeg er student og fattig, så dietten min har vært ganske ensformig og kjedelig, men det er jo mulig å gi noen pointers.

Frokost

AXA go dag med blåbær og skummet melk/ekstra lett

Havregrøt med 100 g cottage cheese oppi

(og gjerne noe frukt etc)

etter trening; har pleid å spise en banan, drikke litt sjokomelk (litt!!) eller liknende.

Lunsj

Jeg har hatt en tendens til å spise middagsrester fra dagen før til lunsj, men har gjerne vært kylling eller tunfisk eller likn. med fullkornspasta eller brun ris f.eks. og noe grønnsaker

Middag

Se lunsj ;)

Kvelds

1/2 beger kesam blandet med fun light

Omelett

etc

(proteiner og ikke så mye karbohydrater)

Spiste 4 måltider pr dag. Det blir påstått at å spise 6-7 måltider om dagen gir deg høyere forbrenning, men det er ingen forskning som underbygger dette, og jeg likte bedre å spise litt skikkelig til hvert måltid. 6-7 måltider gjorde meg konstant skrubbsulten. Jeg var relativt flink å drikke vann, sikkert ikke så flink som jeg burde vært ideelt sett, men prøvde å fylle flasken relativt ofte.

Jeg trener nesten hver dag, og det har vel vært mye av grunnen til at jeg har gått ned såpass mye. Kan ikke undervurdere effekten av trening når man skal slanke seg noen kilo :)

Jeg synes vel igrunn ingenting spesielt om ketolysekuren, for jeg har aldri prøvd den over lengre tid. Det jeg vet, er at karbohydratmangel vil gjøre at kroppen forbrenner fett i stedet for å ta glykogen fra kroppen, men vekttapet kommer også en del fra vann som karbohydratene binder i kroppen. I tillegg lukter du aceton, og hjernen din har ikke godt av å ikke få karbohydrater over litt tid.

Det funker nok supert som en kur, eller hvis du har et stort overvektsproblem og bør gå ned mange kilo relativt fort av helsemessige grunner, men om man ikke legger om hverdagen blir det like mye jojoeffekt av den kuren som alle andre slankekurer. Derfor syns jeg personlig kurer er en uting, da kan man heller gjøre små justeringer i hverdagen enn å leve fullstendig i forsakelse i noen mnd og deretter smelle opp igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...