Montezuma Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Hvorfor har den blå Hortensiaen plutselig bare fått grønne blomster?????
Gjest Elastica Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Jeg tror det er vanlig...? Mine utehortensiaer som var frodige og fulle av blomster i innkjøpsåret, har nå bare blader igjen. Jeg har hørt at det går flere år mellom hver blomstring. De er heldigvis ganske frodige uten blomster også.
Montezuma Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2007 Men det er blomstene som har blitt grønne! De har gradvis skiftet farge fra blå til grønn...... :klø:
Pnin Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Blomstene på fredsliljen vår går fra hvitt til grønt etter de har blomstret en stund og før de visner. Kanskje er det noe lignende som skjer med hortensiaen din?
Grisen Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 Blomstene på en hydrangea (hortensia) er grønne før de får den riktige fargen sin.
Pnin Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Blomstene på en hydrangea (hortensia) er grønne før de får den riktige fargen sin. ← Men her har de jo gått andre veien: fra blå TIL grønn?
Gjest Madden Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Det samme har mine gjort...jeg aner ikke hva det skyldes...Tror jeg skal prøve å plante den ut når det blir litt varmere i været! Vet at den skifter farve alt etter jordsmonnet...men det skal jo ikke skje når den står i samme jorden som den kom i?? Jeg har ikke byttet jord, bare vannet og gjødslet litt! :klø:
Gjest Reven Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 Hortensia skifter farge etter PH-verdien i jorda og vannet. I utgangspunktet er Hortensiablomstene blå, men de kan få andre farger etter som PHen i miljøet de står i endrer seg.
Montezuma Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. mai 2007 Det samme har mine gjort...jeg aner ikke hva det skyldes...Tror jeg skal prøve å plante den ut når det blir litt varmere i været! Vet at den skifter farve alt etter jordsmonnet...men det skal jo ikke skje når den står i samme jorden som den kom i?? Jeg har ikke byttet jord, bare vannet og gjødslet litt! :klø: ← Samme her. samme jord, bare vannet og gjødslet litt. Hortensia skifter farge etter PH-verdien i jorda og vannet. I utgangspunktet er Hortensiablomstene blå, men de kan få andre farger etter som PHen i miljøet de står i endrer seg. ← Hva kan jeg gjøre med jorden for at den skal bli blå igjen da?
Gjest Reven Skrevet 17. mai 2007 #10 Skrevet 17. mai 2007 Blått eller lilla er Hortensiaens normale farger. Hortensia er ei surjordsplante, og når pHen øker (jorda blir mindre sur) blir blåfargen svakere. Et sted i prosessen blir blomstene grønne, før de går over mot rosa og rødt. Hvit Hortensia er alltid hvit. Du har altså to alternativer: Vil du ha den blå må du senke pH-verdien, altså øke surheten i jorda. Pott den om, og bruk spesiell jord for surjordsplanter (Rhododendronjord) som du får kjøpt på hagesenteret. Vil du ha den rosa øker du pH-verdien, f.eks ved å tilføre kalk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå