Happybride Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Hei! Gifter meg sommeren 08 og skal ha vielse så sent som 16.30. Skal til fotografen før kirken så det blir rett fra kirke til selskapslokalet. Lokalet ligger heldigvis 10 min fra kirka, men jeg er bekymret for hvordan vi skal rekke alt. Hvilke tidspunkt ville dere ha satt? (Vielsen er ferdig kl 17.30) Velkomst: kl? Middag: kl? Kaffe: kl? Vi har 60-70 til middag og 30 til kaffen. Det er tidspunkt for kaffegjestene jeg er mest bekymret for. Vi har en del taletrengte i familien så middagen kan bli lang *gisp*
MayaM Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Tar vielsen 1 time? Eller er det medregnet fotografering utenfor kirken? Min første tanke var at med så sein vielse, ville jeg droppet kaffegjester. Et eksempel på kjøeplan er jo: kl.18.00 - Velkomstdrikk. Kl. 18.30 - Middag Man regner normalt en middag mellom 3-5 timer. Og jeg tror med et stort selskap og mange taletrengte bør dere belage dere på en lang middag. Skal jo være pauser inni der også. Så da er middagen kanskje ikke ferdig før kl 22.30 og det synes jeg er for seint å komme som kaffegjester. Men det er min mening. Ønsker dere lykke til med planleggingen.
dharma Skrevet 12. mai 2007 #3 Skrevet 12. mai 2007 Har ikke så mye råd å komme med, men hadde jeg vært dere så hadde jeg enten prøvd å fått vielsen tidligere eller droppet kaffegjester.
Mies Skrevet 12. mai 2007 #4 Skrevet 12. mai 2007 en time til vielse er lengre enn vanlig, men dette avhenger litt av hvor mye ekstra innslag i form av dikt/musikk mm dere skal ha. Det er mer vanlig at selve vielsen tar 30-40 minutter, og så regner man 10 minutter utenfor kirken til å hilse og gratulere (men igjenn dette varierer). Tid til å kjøre eller gå, og så en velkomstdrink og litt mer mingling, det skulle kunne gå unna på tilsammen en halv time, spesielt når man egentlig gjerne vil ha middagen tidlig, mingle kan gjestene gjøre etterpå. Det vil si at dere kan gå til bords kl 1700 så er det ganske riktig vanlig å regne rundt 4 timer til middag, dersom toastmaster har stramme tøyler og dere ikke er flere enn 60 så skulle det la seg gjøre å holde det til fire timer. Dere skal ha ganske mange kaffegjester, noe som er en fordel når man først skal ha kaffegjester. Dersom dere har et ekstra rom som disse kan være i i tilfelle middagen er forsinket så er det fornuftig å innvitere de til kl 21. MEN da er det viktig at det står velkomstdrinker klare og at noen har annsvar for å ta i mot de om dere sprekker tidsbudgettet (det vil si går ut i av spisesalen 10 minutter på 21 og blir der ute med kaffegjestene). Ikke forvent at serveringspersonalet skal ha tid til å lage drinker og ordne kaffe midt i hele serveringa, be de om å sette det opp på forhånd.
orakel Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Det vil si at dere kan gå til bords kl 1700 Når selve vielsen starter kl 1630 kan de neppe gå til bords kl 17. Kl 18 blir vel det absolutt tidligste de vil klare det. Jeg ville enten ha fremskyndet vielsen til absolutt senest kl 15, helst tidligere, hvis man på død og liv skal ha disse kaffegjestene. Strengt tatt burde man i så fall ta middagen uten særlig mange taler og så ta resten av talene under kaffen slik at de sist ankomne også får med seg noe av det som skjer. Jeg synes kaffegjester er en uting. Jeg ser på det som annenrangsgjester. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å være gjest i et bryllup hvor jeg først skulle møte kl 2230 slik du har lagt opp til.
Mies Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 litt trøtt ja, regnet feil vielse 1630-1730 (dette er et kjent problem, og det er nok ikke så lett å flytte frem om hun har bestemt seg for akkurat denne kirken, noen kirker som feks kirken inne på akersus festning lar deg ikke slippe til før 1630 pga publikumstilgang) modtagelse rett etter kirken middag kl 1800-2200. Nå er ikke dette en diskusjon om hun skal ha kaffegjester eller ikke, men hvordan hun kan få det til å gå opp. Jeg er ikke pro kaffegjester selv, synes det er no ... tull, men det er ikke mitt bryllup. Har du mulighet for å flytte vielsen frem så gjør det, eventuelt vurder å bytte kirke. Om ikke så må du finne deg i at kaffegjestene kommer kl 2200 (og selskapslokalet stenger gjerne 0200, så tenk på om fire timer fest er nok) Det er endel gamle tråder på dette, du er ikke den første med vielse 1630 eller 1730.
Lemona Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 Det er tidspunkt for kaffegjestene jeg er mest bekymret for. ← Personlig mener jeg man ikke kan invitere gjester til selskap kl. 22-2230 på kvelden. Da må det i så fall være lagt opp til et arrangement for de som skal til kaffe i forkant.
Juni07 Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 Vi har vielse 16.00. Fotografen kommer klokken 17.00 tar bilder av oss og gjester i 1 time. Middagen begynner klokken 18.00. Vi ønsker ikke lange og mange taler så det blir restriksjoner på dette. Inviterer ganske mange ekstra ikke til kaffe med til FEST... klokken 21.00. Er vi ikke helt ferdig med middag skal de bli godt tatt vare på med alkohol og snacks. Det er sjelden jeg dukker opp på fest før klokken 21 til vanlig - man vil jo spise middag og sånn først... Heldigvis har folk forskjellige oppfatninger om ting. Jeg synes vielse klokken 13 eller 14 blir for tidlig - da må middagen begynne rundt 16 - og jeg spiser ALDRI middag før 20 til vanlig. Orker ikke masse mat på den tiden uansett. Vil ha middag på kvelden med fest om natten. De fleste som kommer er under 30, festen skal være et annet sted enn middagen og jeg ser helst at ingen unge drar før 5-tiden om morgenen!
Gjest Revenka Skrevet 13. mai 2007 #9 Skrevet 13. mai 2007 Sjekk med kirken hvor lang tid vielsen vil ta. Hos oss skal den visst ikke ta mer enn 25-30 minutter.
Mirabella83 Skrevet 13. mai 2007 #10 Skrevet 13. mai 2007 Vi har vielse kl 16:30 og ble inspirert av denne tråden til å begynneå sette opp enkjøreplan. Vi har som du ser foto før vielsen, vi må ta buss fram til lokalet og tenkte det ville vært gøy å ta mottakelsen der, med velkomstdrink osv. Vi skal også ha bare faste taler til middagen og resten av det som skal være av taler og "sprell" får bli til kaffen og festen. Ingen kaffegjester. Hva synes dere om dette oppsettet for kvelden? 14:45-15:30 Foto 16:30-17:10 Vielse 17:10-17:20 Kirketrappa 17:30 Bussene drar 17:30-18:00 Busstur m/velkomstdrink 18:00 Fremme ved lokalet 18:30 Gjestene setter seg til bords 18:35 Brudeparet setter seg 21:30 Middagen er ferdig 21:30-22:00 Mingling og rydding av lokalet. Kakene settes fram. 22:00 Kakekutting 22:30 Dansen innledes: Bryllupsvals 01:00 Kveldsmat settes fram. Spekemat Festen kan fortsette ut i evigheten. Har lokalet hele helga
Happybride Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2007 Hei og hopp! Takk for gode råd! ALLE gjestene vil bli bedt til middag, så da slipper vi at noen blir rangert som kaffegjester. Da gjør det ingenting om middagen blir lang og kaffen blir litt sen heller :-)! Dessuten vil nok de fleste møte i kirka også da hehe! Enig med de fleste her inne at det er enklest og mye koseligere (dog litt dyrere men vi får spare litt mer hehe). Har fått tak i kokk som var villig til å tilberede for en stor folkemengde så da er alt i orden!! Flott å få hjelp av kloke hoder her inne - tuuuusen takk!! Håper alle får et suuuuupert bryllup - good luck and hugs from me!
Happybride Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2007 PS: kirka tar ikke en time, men tenkte å ta bilder med gjestene utenfor kirka osv, så regner ca 1 time ved kirka. Vi (brudeparet) fotograferes før vielsen.
Havfrua Skrevet 14. mai 2007 #13 Skrevet 14. mai 2007 Hvis du tror det er mange taletrengte så ville jeg prøvd å lagt noen av de talene til etter middagen, sammen med kaffegjestene. På den måten korter du jo ned middagen noe, pluss at kaffegjestene kan få gleden av å høre noen taler også.
Bente:) Skrevet 17. mai 2007 #14 Skrevet 17. mai 2007 Vi har vielse kl 15.30, men skal fotograferes etter vielsen. Pluss hos oss er at vi har vielse, fotografering og middag/fest på samme sted. Vi har i tillegg valg å be alle til middag slik at vi slipper å sitte "på nåler under middagen i redsel for å ikke være ferdige til kaffegjestene kommer Mens vi fotograferes skal en annen ha i oppgave å ta bilde av alle gjestene, par for par, evntuelt de single. I løpet av kvelden sender vi rundt ett album hvor gjestene skriver en hilsen e.l ved siden av der hvor bildet av dem skal limes inn.
Frey Skrevet 17. mai 2007 #15 Skrevet 17. mai 2007 Vi har planlagt å sette oss til bords kl 18.00. For at ting ikke skal drøye så langt utover så velger vi å droppe desserten og ha kakebordet som dessert fra kl 21 isteden. I tillegg til at vi sparer vi noen tusen på dette valget så kommer festen igang fra ca kl 22.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå