Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje jeg er noe dement (når en passerer 35 kommer gjerne denne sykdommen snikende ;) ). Men jeg kan faktisk ikke huske at det var like ille tidligere.

Når de må stenge skole etter russeherjinger synes jeg det går vel langt. Tidligere har vi bl.a. vært inne på hva noen av de gjør mot mindre barn.

Noen synes å mene at jeg har blitt "tørr og kjedelig", men jeg tror faktisk ikke det er hele sannheten. Jeg tror russen har blitt værre. Ikke fordi de "får lov", men fordi politi og samfunnet forøvrig ikke har ressurser til å fortelle dem hvor grensen går.

Jeg tror faktisk det er kort tid før politiet lager et "0-tolleranse år" hvor det blir slått ned på det meste. Ikke fordi det er ønskelig, men fordi de rett og slett må si at nok er nok. Dermed blir mye av russegleden ødelagt av de som kommer før dette "0-tolleranse året". Dette er sikkert ikke noe stort problem for dagens russ, som gir signaler om at de er uten sympati for andre som kommer etter dem.

Gjest lazuli
Skrevet (endret)
Kansje jeg er noe dement (når en passerer 35 kommer gjerne denne sykdommen snikende  ;) ). Men jeg kan faktisk ikke huske at det var like ille tidligere.

Når de må stenge skole etter russeherjinger synes jeg det går vel langt. Tidligere har vi bl.a. vært inne på hva noen av de gjør mot mindre barn.

Noen synes å mene at jeg har blitt "tørr og kjedelig", men jeg tror faktisk ikke det er hele sannheten. Jeg tror russen har blitt værre. Ikke fordi de "får lov", men fordi politi og samfunnet forøvrig ikke har ressurser til å fortelle dem hvor grensen går.

Jeg tror faktisk det er kort tid før politiet lager et "0-tolleranse år" hvor det blir slått ned på det meste. Ikke fordi det er ønskelig, men fordi de rett og slett må si at nok er nok. Dermed blir mye av russegleden ødelagt av de som kommer før dette "0-tolleranse året". Dette er sikkert ikke noe stort problem for dagens russ, som gir signaler om at de er uten sympati for andre som kommer etter dem.

Jeg tror og vet at mye av det som blir skrevet i media i disse dager faktisk foregikk før også, men at vi ser på det med "andre briller" enn da vi var yngre. Det vil vel være litt rart om man ikke endrer virkelighetsoppfatning etterhvert som årene går. Nye forståelser av fenomener kommer vel naturlig inn som en følge av flere erfaringer å vurdere på grunnlag av. En annen ting er at media trenger dypere inn i russefeiringen samtidig som ungdom generelt er mer åpne om hva som egentlig foregår. Hvem fortalte villig vekk i full offentlighet om hva som foregikk for 20 år tilbake....? Det kan se ut som om ingen ting tilhører det private og personlige lengre, men det er en annen diskusjon.

Og det er så typisk at noen uffer seg over nåtidens ungdom, eller hva det nå måtte være. En situasjon har utviklet seg til å være sånn, den blir ikke sånn helt av seg selv. Er ikke dette litt bevisstløst å tenke? Alle som lever i et samfunn er med på å opprettholde og forandre samfunnet...resultatet av dette er situasjonen pr d.d. At utviklinger kommer skjevt ut er ikke noe nytt, det er ved å se dette med "nye briller" at forandringer skjer og nye paradigmer i samfunnet oppstår. Syns det er spennende jeg :)

Vi får bare vente på nulltoleransen...og vips så er vi tilbake til trenden med å skape lukkede miljøer og konsekvensene dette fører med seg....igjen ;)

Endret av lazuli
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

send russere etter russen

Skrevet (endret)
Og kansje jeg tar for hardt i mht kritkken, ikke minst fordi det kan synes som om jeg kritiserer ALLE russ. Det siste er ikke meningen.

Jeg er imidlertid irritert over at "russen" (og da ikke ment som at alle russ gjør dette), slipper så altfor lett unna overgrepene de gjør. Jeg har lagt merke til at stort sett er det noen kaller "ablegøyer" rettet mot yngre barn. Å kjøre rundt å vekke lærere (og andre voksne) er ikke den typen handlinger jeg reagerer mot.

I et innlegg for noen uker siden henviste jeg til en foresatt som rett og slett banket opp noen russ fordi de hadde "kidnappet" den 13-år gamle dattern til samboer og sluppet henne av på en øde strekning uten sko og dårlig kledd. Russens handlinger (og stefarens handlinger) fikk ingen konsekvens hos politiet. Når det ikke reageres blir det desverre slik at noen foreldre også går over streken (ref den andre tråden). I denne tråden henviser jeg til andre overgrep russen har gjort (enkeltelever innenfor russen slik noen av dere kansje vil at jeg skal beskrive det som). Og konsekvensene ser ut til å være "null og niks". for de som gjør dette.

Spørsmålet blir da om vi skal fortsette å lukke øynene for de overgrep russen gjør mot mindreårige. Slik jeg ser det begynte noen av disse "ablegøyene" med å vekke lærerene natt til 17.mai. En uskyldig ting (som også gikk ut over lærerens naboer  ;) ). Det fortsatte med hærverk som f.eks. å male alle lysene i lyskrysset rødt. Dette ble det slått ned på fordi det hadde almen interesse å unngå det. Men nå har det altså endret seg til overgrep mot mindreårige. Og ingenting ser ut til å skje. Er det ikke på tide at vi forsøker å stoppe denne type mishandlinger. Jeg hadde utvilsomt blitt fly forbannet hvis noen hadde gjort mine barn noe uten at de var skyld i det. Men jeg ønsker ikke å ende med at jeg tar problemet i egne hender (slik som stefaren som banket opp russen). Da MÅ vi gjøre noe for at overgrepene slutter.

Hvem er egentlig disse "VI" som skal stoppe dette?

I et tidligere innlegg snakker du om russestyret og russen selv som godtar denne oppførselen uten å anmelde.

De som skal anmelde er de fornærmede i de enkelte sakene. Ikke russestyret eller resten av avgangselevene.

Det er fornærmedes ansvar å anmelde overgrep, ikke sant? Du og jeg kan ikke gjøre stort for å hindre at løpske attenåringer dynker 6-åringer på en skole på vestlandet eller andre steder, det er foreldrene til disse ungene som må ta den saken.

Russestyret godtar ikke sånn oppførsel, og majoriteten av russen gjør heller ikke det.

Jeg mener at dersom en person som har blitt utsatt for uønsket oppførsel fra en "russ" ikke selv gjør noe med saken, så er det lite alle vi andre kan gjøre.

Ellers tror jeg at det er den jevne bråkmaker som også tar'n helt ut i russetida. Ikke resten av gjengen.

Og når det er sagt så synes jeg det utrolig idiotisk at mange tar den så langt ut i russetida at de faktisk stryker på eksamen og ikke får godkjent studiekompetanse. Opprinnelig var vel den røde lua et symbol på bestått eksamen, og det var dette som ble feiret. Nå har man jo til og med såkalte "snylteruss" - ungdom som har hoppet av skolen før tiden, men blir med på feiringa uansett... rett og slett for festens egen skyld.

Endret av mysan
Skrevet
Jeg tror og vet at mye av det som blir skrevet i media i disse dager faktisk foregikk før også, men at vi ser på det med "andre briller" enn da vi var yngre. Det vil vel være litt rart om man ikke endrer virkelighetsoppfatning etterhvert som årene går. Nye forståelser av fenomener kommer vel naturlig inn som en følge av flere erfaringer å vurdere på grunnlag av. En annen ting er at media trenger dypere inn i russefeiringen samtidig som ungdom generelt er mer åpne om hva som egentlig foregår. Hvem fortalte villig vekk i full offentlighet om hva som foregikk for 20 år tilbake....? Det kan se ut som om ingen ting tilhører det private og personlige lengre, men det er en annen diskusjon.

...

...

Det er mulig du har rett, men jeg ser ingen grunn til å akseptere overgrep mot mindre barn, selv om det foregikk tidligere også.

Å la russen fortsette med dette fordi tilsvarende kan ha skjedd tidligere blir feil i mine øyne.

Hvem er egentlig disse "VI" som skal stoppe dette?

I et tidligere innlegg snakker du om russestyret og russen selv som godtar denne oppførselen uten å anmelde.

De som skal anmelde er de fornærmede i de enkelte sakene. Ikke russestyret eller resten av avgangselevene.

Det er fornærmedes ansvar å anmelde overgrep, ikke sant? Du og jeg kan ikke gjøre stort for å hindre at løpske attenåringer dynker 6-åringer på en skole på vestlandet eller andre steder, det er foreldrene til disse ungene som må ta den saken.

"VI" som skal stoppe dette er de av oss som er uenig i at vi skal fortsette å akseptere overgrep mot mindre barn.

Det er ingen tvil om at russestyrene synes å se gjennom fingrene på hva som skjer (jeg har ihvertfall ikke hørt om reaksjoner som svir). Da er det opp til andre å avgjøre om det skal reageres. Når vi hører at politiet "tar en parat" med russen som kidnapper småjenter og lar dem gå mer eller m indre barbeint hjem fra øde områder, synes det som om politiet ikke reagerer. Isteden synes det som om det er skolene/lærerene som reagerer. Men det er grenser for hvor godt de kan følge med utenfor skoletiden. Hvis "vi andre" ikke har nok empati med barna som blir berørt til å si at nok er nok, tror jeg vi gjør oss selv, barna og russen en bjørnetjeneste.

Russestyret godtar ikke sånn oppførsel, og majoriteten av russen gjør heller ikke det.

Jeg mener at dersom en person som har blitt utsatt for uønsket oppførsel fra en "russ" ikke selv gjør noe med saken, så er det lite alle vi andre kan gjøre.

Hvis russestyret "ikke godtar slik oppførsel", samtidig med at det ikke blir reagert, er det i mine øyne en form for aksept av at overgrepene er lov.

Å få barn til å reagere er heller ikke lett. De reagerer kansje der og da, men før de kommer hjem er mange av overgrepene likevel akseptert og "glemt". Derfor er det viktig at voksne som er vitne til overgrep, eller hører om overgrep, reagerer. Å forvente en reaksjon fra det yngre barnet slik du mener, kan vi ikke altid gjør

Ellers tror jeg at det er den jevne bråkmaker som også tar'n helt ut i russetida. Ikke resten av gjengen.

Og når det er sagt så synes jeg det utrolig idiotisk at mange tar den så langt ut i russetida at de faktisk stryker på eksamen og ikke får godkjent studiekompetanse. Opprinnelig var vel den røde lua et symbol på bestått eksamen, og det var dette som ble feiret. Nå har man jo til og med såkalte "snylteruss" - ungdom som har hoppet av skolen før tiden, men blir med på feiringa uansett... rett og slett for festens egen skyld.

Det du beskriver som et problem ser jeg som det minste problemet. At det går utover russen selv er noe jeg kan leve med. At det derimot går utover uskyldige barn er noe jeg fortsatt sliter med å akseptere.

Om festen til russen går utover dem selv/karakterene, er noe andre ikke blir skadelidende for.

Skrevet

Jeg mener personlig at det har blitt et ganske negativt syn paa russen de siste aarene. Jeg var russ i 2005, og vi fikk ganske mye kritikk fra folk, selv om vi ikke gjorde noe galt. Det var handlingene til noen faa som gjorde at vi fikk et daarlig rykte. Ganske saa trist, fordi russetiden var den tiden hvor jeg kom paa godfot med klassekameratene mine. Jeg mener ogsaa at det er ganske saa hypokritisk av folk til aa si at det var "bedre" i "gamledager". Det var en annen tid, og folk gjorde ille ting da ogsaa...det ble bare ikke publisert i mediaen like mye.

Skrevet

Slik jeg har lest tråden vil FarTil2 at "vi" som medborgere skal stoppe russens handlinger. Jeg lurer da på om han selv skal dele ut disse straffereaksjonene- for hvis det ikke er det du har planlagt ser jeg absolutt ingenting du/vi/medborgere kan gjøre med det.

Det er ikke opp til oss å dele ut straffer, det er det vi har et lovverk, en politistyrke og domstoler til. Så at russestyrene, og skolene skal utdele sanksjoner mot lovbrudd mener jeg blir galt, og ikke minst er det vel ulovelig? Staten har monopol på maktbruk og derfor er de de eneste som faktisk kan gjøre noe.

Skrevet
Slik jeg har lest tråden vil FarTil2 at "vi" som medborgere skal stoppe russens handlinger. Jeg lurer da på om han selv skal dele ut disse straffereaksjonene- for hvis det ikke er det du har planlagt ser jeg absolutt ingenting du/vi/medborgere kan gjøre med det.

Det er ikke opp til oss å dele ut straffer, det er det vi har et lovverk, en politistyrke og domstoler til. Så at russestyrene, og skolene skal utdele sanksjoner mot lovbrudd mener jeg blir galt, og ikke minst er det vel ulovelig? Staten har monopol på maktbruk og derfor er de de eneste som faktisk kan gjøre noe.

Hvis dette med russens ekstremoppførsel blir diskusjon lenge nok og ofte nok, tror jeg myndighetene etterhvert vil innse at russen må behandles på lik linje med alle andre. Dette mener jeg fordi vi til stadighet ser at presseoppslag er det som må til for at politikere og andre skal reagere, delvis fordi "denne yrkesgruppen lever i sin egen verden".

Skrevet
Å forvente en reaksjon fra det yngre barnet slik du mener, kan vi ikke altid gjør

Når det gjelder barn og mindreårige, så blir det foreldrene til disse som må anmelde. Jeg har aldri ment at ungen selv skal gjøre det.

Kommer ungen hjem søkkvåt og uten sko, så er det grunn nok til å anmelde, selv om barnet selv ser ut til å ha det helt fint.

Det jeg vil frem til, er at det er lite VI kan gjøre.

Eller hva mener du? Hva kan DU gjøre for å stoppe russen? Sånn rent konkret.

Gjest lazuli
Skrevet
Kommer ungen hjem søkkvåt og uten sko, så er det grunn nok til å anmelde, selv om barnet selv ser ut til å ha det helt fint.

Hvor gamle barn snakker vi om her?

Her jeg bor er det en tradisjon at russen kaster barn fra 12-13år og oppover i sjøen. Dette foregår i full offentlighet. I løpet av mange år nå så har jeg ikke hørt noen si at dette er et problem. De som blir kastet på vannet, er ofte de som provoserer russen mest. Selve kastingen foregår på grunt vann og de får ta av seg alt som kan bli ødelagt. De blir også hjulpet opp igjen av vannet etterpå.

Skrevet
Hvor gamle barn snakker vi om her?

Her jeg bor er det en tradisjon at russen kaster barn fra 12-13år og oppover i sjøen. Dette foregår i full offentlighet. I løpet av mange år nå så har jeg ikke hørt noen si at dette er et problem. De som blir kastet på vannet, er ofte de som provoserer russen mest. Selve kastingen foregår på grunt vann og de får ta av seg alt som kan bli ødelagt. De blir også hjulpet opp igjen av vannet etterpå.

og da er det gjensidig morro. trur ikke de som klager føler årets russ var ute etter gjensidig morro.

de fleste er sikert helt ok, spør pent eller ser nøye ann hvem de "tar", men noen idioter tar tilfeldige uskyldige, og da er det faktisk ikke greit.

og så lenge russen selv ike vil stoppe dette, og de skyldige heller får belønning i form av knyter i lua, så er dette et problem for de som blir uskyldig rammet.

for 15-20 år siden skulle russen ha det morro, så de viste at det inne i en tunell var noe blå russ på vei, de parkerte bilene sinne i enden og blokerte hele tunellen, det blei lange køer, hvor blå russen sto bom fast....sammen med en sykebil som hadde en kritisk skadd pasient i bilen.

legene sa etterpå at det kunn var flaks og dyktighet som gjørde at pasienten overlevde, politiet lovte reaksjoner og bla bla. russen sto i avisen og sa de angra, men publikum måtteregne med sprell av den sorten, de var jo tross alt russ og skulle jo ha det morro...

de er nå sikkert familieforeldre og greier, går kansje og ireterer seg over dagens russ som bare lager faen og historien om når de stengte tunellen er noe kansje noen av de velger og fortie mens andre ler og skravler om på fest.

og så lenge ingen blir straffet for disse "sprellene" så vil de forsette og bli mer alvårlig får hvert år (trur jeg)

Gjest lazuli
Skrevet
og da er det gjensidig morro. trur ikke de som klager føler årets russ var ute etter gjensidig morro.

de fleste er sikert helt ok, spør pent eller ser nøye ann hvem de "tar", men noen idioter tar tilfeldige uskyldige, og da er det faktisk ikke greit.

og så lenge russen selv ike vil stoppe dette, og de skyldige heller får belønning i form av knyter i lua, så er dette et problem for de som blir uskyldig rammet.

for 15-20 år siden skulle russen ha det morro, så de viste at det inne i en tunell var noe blå russ på vei, de parkerte bilene sinne i enden og blokerte hele tunellen, det blei lange køer, hvor blå russen sto bom fast....sammen med en sykebil som hadde en kritisk skadd pasient i bilen.

legene sa etterpå at det kunn var flaks og dyktighet som gjørde at pasienten overlevde, politiet lovte reaksjoner og bla bla. russen sto i avisen og sa de angra, men publikum måtteregne med sprell av den sorten, de var jo tross alt russ og skulle jo ha det morro...

de er nå sikkert familieforeldre og greier, går kansje og ireterer seg over dagens russ som bare lager faen og historien om når de stengte tunellen er noe kansje noen av de velger og fortie mens andre ler og skravler om på fest.

og så lenge ingen blir straffet for disse "sprellene" så vil de forsette og bli mer alvårlig får hvert år (trur jeg)

Klart det er forskjell. Men det er nå engang sånn at russen stadig finner på sprell, og i teorien er det ikke så lett å forutse konsekvenser av den typen du beskriver. Tror ikke dette er egenartet for russen, vi har vel alle opplevd å få konsekvenser for ting vi har gjort som ikke var tiltenkt å skulle skje i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...