Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gloria
Skrevet
Akkurat det denne tråden trengte; en kobling mellom den årvisse russefeiringsutringen og den evig infantile Midtøstenkrangelen her inne.

Gi israelerne og de plagsomme invaderte vanngevær, mel og egg, så tenker jeg stemningen er satt!

:klappe:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet
Akkurat det denne tråden trengte; en kobling mellom den årvisse russefeiringsutringen og den evig infantile Midtøstenkrangelen her inne.

Gi israelerne og de plagsomme invaderte vanngevær, mel og egg, så tenker jeg stemningen er satt!

Jeg stusset litt på denne, jeg også.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Alou
Gjest Matsui
Skrevet

Russen skal ikke ta noe kollektivt ansvar for hva enkeltpersoner i russedress foretar seg. Hva gjelder knuteregler, arrangementer og denslags, så får de ta ansvar for dette selv. De er tross alt myndige og dermed også strafferettslig ansvarlig for sine handlinger.

Det som er litt trist er unge mennesker som står på helt på startstreken i sitt voksenliv, og så presterer de å ødelegge den totalt ved å gjøre noe dumt i russefylla. Konsekvensene kommer imidlertid ramlende over dem den dagen de skal søke skole, jobb eller skal reise til USA.

Ellers klarer jeg egentlig ikke å ergre meg så fryktelig mye over russen i det hele tatt.

Skrevet
Russen skal ikke ta noe kollektivt ansvar for hva enkeltpersoner i russedress foretar seg. Hva gjelder knuteregler, arrangementer og denslags, så får de ta ansvar for dette selv. De er tross alt myndige og dermed også strafferettslig ansvarlig for sine handlinger.

Det som er litt trist er unge mennesker som står på helt på startstreken i sitt voksenliv, og så presterer de å ødelegge den totalt ved å gjøre noe dumt i russefylla. Konsekvensene kommer imidlertid ramlende over dem den dagen de skal søke skole, jobb eller skal reise til USA.

Ellers klarer jeg egentlig ikke å ergre meg så fryktelig mye over russen i det hele tatt.

Problemet er at det de gjør mot mindre barn ikke får konsekvenser.

Knivstikking og slåsskamper, etc blir naturligvis håndtert på "vanlig måte". Men å dynke småunger i iskaldt vann, kidnappe dem og slippe dem av bilen langt fra folk, etc, etc, samt rive av truser på andre får ingen konsekvenser.

Noe av det regnes kansje som "morsomt" av noen, men hos flertallet av småungene medfører det at de blir redd for russen. Det kan da ikke være noen målsetting med russefeiringen.

Skrevet

Far til 2: Det går an å annmelde slike ting. Mulig det blir henlagt, men da har man i allefall gjort noe. Dette her er voksne mennesker per def. så jeg vet liksom ikke hva annet man skal gjøre? Oppfordre foreldrene til å gi dem trekk i ukelønn?

Hvis et voksent menneske hadde sjikanert mitt barn, hadde jeg definitivt anmeldt vedkommende.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet (endret)
Men å dynke småunger i iskaldt vann, kidnappe dem og slippe dem av bilen langt fra folk, etc, etc, samt rive av truser på andre får ingen konsekvenser.

Det får vel akkurat samme konsekvenser som når slikt gjøres av "ikke-russ".

Selv opplevde jeg som barn aldri russen som ett problem. Jeg opplevde derimot mye fra "vanlige vgs elever" som gikk på en mek.-linje rett ved der jeg bodde. Disse gjorde mange slike "russeting" mot tilfeldige yngre barn.. Riktig nok godt spredd gjennom hele året (med det fører jo bare til at man er redd hele tiden i stedet for en periode).

At slik oppførsel skal være et større problem når det blir utført av folk i røde klær seg jeg ikke.

Jeg mener det er totalt uakseptabel oppførsel enten man er russ eller ikke, men jeg ser også at det kan være vanskelig å få 100% bukt med slike problemer.

At man av den grunn skulle "stoppe russen" synes jeg derfor er en merkelig tankengang. Og hvordan i alle dager skulle man evt forby det å være russ? Man kan forby ordet, man kan forby det å gå i helfarget drakt i mai osv osv, men hva ville det hjelpe? Da var man bare "orsj" og gikk i stripete klær i stedet.. ;)

Endret av Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Enkleste hadde vewl vært og tatt fra dem russebeviset og nektet de og delta feiring i russekaitiviteter, de som har gjort noe så ille såklart..

Syntes det er helt forferdelig når russen slipper løs unger i skogen uten klær, kler av de og binder se fast til trær, kidnapper de og kaster de i vanndammer ustraffet.. Hadde privatpersoner gjort dette hadde de fått straff, mens russen slipper unna fordi de er russ..

Seneste her om dagen sto russen rett utenfor der jeg bor og spilte høy musikk. Må legge til at det er et parkerings forbudt område og rett ved en togstasjon.. Hadde en hvilken som helst bil gjort dette hadde det vært bot med en gang mens russen fikk bare beskjed om og flytte seg, sånn ca en time etter at noen sa ifra.. I tilleg kjørte politiet forbi en gang eller to..

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Enkleste hadde vewl vært og tatt fra dem russebeviset og nektet de og delta feiring i russekaitiviteter, de som har gjort noe så ille såklart..

Hva i alle dager er et "russebevis" og hvordan skal man kunne nekte voksne folk (over 18 år) og feste så mye de vil?

Skrevet (endret)
Hva i alle dager er et "russebevis" og hvordan skal man kunne nekte voksne folk (over 18 år) og feste så mye de vil?

Blir man fratatt russebevist kommer man f.eks ikke inn på de store russearrangementene som russens dag på tusenfryd, landstreff og andre arrangement rundt der man bor. Det er nemlig bevist på at man er russ, noe ala legimitasjon. Har man ikke russebevis blir man nektet og komme inn på arrangement som er for russen.

Er den enkleste løsninge i tilleg til en bot såklart.. Er veldig surt og ikke kunne være med på slike ting selv om de kan feste fordet.

Endret av Gjest
Skrevet

Man kan ikke gjøre som man vil i det offentlige rom. Russ eller ikke. Det er vel ikke festingen til russen som er problemet, men det de utsetter uskyldige mennesker, og spesiellt barn for.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Man kan ikke gjøre som man vil i det offentlige rom. Russ eller ikke. Det er vel ikke festingen til russen som er problemet, men det de utsetter uskyldige mennesker, og spesiellt barn for.

Ja, nettopp.. Så hvorfor gå ut å skulle "stoppe russen"?

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Er den enkleste løsninge i tilleg til en bot såklart.. Er veldig surt og ikke kunne være med på slike ting selv om de kan feste fordet.

Dersom det er noe man kan bøtelegges for gjelder det jo alle, enten de er russ eller ikke.. Det er opp til politiet og har altså svært lite med fenomenet "russ" å gjøre.

Og når det gjelder å miste et såkalt russebevis (det var sikkert slike da jeg var russ også, men det betydde ikke noe for meg da jeg uansett ikke dro på store sentrale arrangementer), så tror jeg ikke det vil være en så "uutholdelig" ting at det vil gjøre noen stor forskjell.. Og dessuten.. På hvilket grunnlag skulle slike fratas? På en enkelt påstand? Og hvem skulle ha myndighet til å inndra disse? Og ville ikke det systemet være svært kostnadskrevende? Og hvem skulle betale?

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg sagt at russen skal stoppes da :overrasket:

Men hvis de ikke kan oppføre seg og følge allmenne normer, ja da kan de oppholde seg på plasser der de ikke forstyrrer ro og orden for den vanlige mann i gata.

Utifra dine innlegg så viser du null forståelse for at enkelte faktisk blir plaget av russen (et fåtall av russ vel å merke), men jeg vet at det bl.a er mange barn som rett og slett er redde for russ. De føler seg utrygge på vei til og fra skolen og de er utrygge når de er ute å leker.

Jeg synes ikke det er mye å forlange av russen at de lar uskyldige mennesker være ifred - selv om det måtte bety en knute mindre i russelua.

Synes denne linken viser at det er ikke bare uskyldig moro russen driver med.

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/russ07/

Endret av c",)
Skrevet

Jeg trodde ikke det gikk an å misforstå innlegget mitt, men må tudligvis presisere bedre.

Det jeg ønsker er å stoppe at russen tar seg til rette ved å skremme barn og andre iløpet av "festingen" og "morroa". Jeg synes ikke det er morsomt å kidnappe småunger og slippe lettkledde barn av i ubebodde områder, dynke dem søkkvåte med vann, etc, etc.

Isteden kan russen møte opp utenfor et lokale hvor det trenes kampsport og se om det er like morsomt for disse idrettsutøverene. Forsøk å kidnapp disse jentene og guttene, dynk dem med vann og riv trusene av dem. Mindre barn kan få lov å gå i fred.

Skrevet
Dersom det er noe man kan bøtelegges for gjelder det jo alle, enten de er russ eller ikke.. Det er opp til politiet og har altså svært lite med fenomenet "russ" å gjøre.

Og når det gjelder å miste et såkalt russebevis (det var sikkert slike da jeg var russ også, men det betydde ikke noe for meg da jeg uansett ikke dro på store sentrale arrangementer), så tror jeg ikke det vil være en så "uutholdelig" ting at det vil gjøre noen stor forskjell.. Og dessuten.. På hvilket grunnlag skulle slike fratas? På en enkelt påstand? Og hvem skulle ha myndighet til å inndra disse? Og ville ikke det systemet være svært kostnadskrevende? Og hvem skulle betale?

En god del av russen får bare tilsnakke hvis de gjør noe galt. Hadde jeg tatt ei jente, dumpet henne i en vanndam langt ute i skogen hadde jeg fått nok bot, om ikke fengselstraff slik systemet er i norge i dag..

Og hadde ikke vært verre enn at de som gjorde no så ille som gjorde at de fikk tilsnakk av politiet så burde politiet ta beviset..

Skrevet
Det får vel akkurat samme konsekvenser som når slikt gjøres av "ikke-russ".

Ja, men "ikke-russ" gjør ikke sånt. 9 av 10 ihf.

Gjest lazuli
Skrevet

Når man gjennomfører en vitenskapelig undersøkelser så vil det nesten alltid foreligge variasjon i materialet som skal analyseres. Har man feks 300 personer med i en spørreundersøkelse, vil det alltid være ytterpunkter som er ekstreme i forhold til den rammen de fleste svarene befinner seg innenfor. Disse ytterpunktene blir ikke tatt med når resulatene skal analyseres og tolkes. Dette blir gjort slik fordi svarene som er så ytterliggående ikke kan sies å være særlig representative for de fleste.

På lik linje kan det ikke generaliseres at de aller fleste russ gir blaffen i lover og god folkeskikk. Det er tross alt bare de færreste som tråkker over på feil side av hva som er akseptabelt. De fleste har det gøy!

Når det gjelder "russ" er det en godt nedarvet tradisjon at disse er og skal være litt gale. Det er ikke få forventninger som ligger på russen heller, vi har vel alle, ved en eller annen anledning, kjent på hva de finner på "dette året". Jeg syns ikke det er noe nytt at noen oier seg over "hvor fæl russen har blitt", jeg mener derimot at dette har jeg hørt hvert bidige år siden jeg selv var gikk på barneskolen...og jeg er 40 år.

Jeg tror det er forskjellige faktorer som gjør at dette skjer. Forventningene russen har til å finne på sprell er en. Noe som er tenkt morsomt kan få konsekvenser som ikke eksisterer i teorien. Faktisk er det her jeg bor, helt lovlig for russen å komme på skolene å "terrorisere". Barna venter på de med stor spenning, og planlegger motangrep i lang tid før avtalt dag kommer. Det er helt sikkert mange som er redde, disse får lov å oppholde seg innendørs, det er altså frivillig å delta. Jeg har intrykk av at det er de barna som provoserer russen mest ved erting, kasting av vann osv som får gjennomgå. De elevene som "går stille i dørene" får som regel gå i fred.

Da vi var barn hadde russen stokk og sveipet denne så vi var både gule og blå, og det fantes tilfeller som var mye mer alvorlig enn det. De ødela hager, knuste vinduer, kjørte folk langt unna og bedrev andre former for "ment moro" for å nevne noe...men det var de færreste som gjorde disse tingene.

De aller fleste hadde det gøy, og det tror jeg fremdeles er situasjonen blandt årets russ.

Skrevet
...

...

De aller fleste hadde det gøy, og det tror jeg fremdeles er situasjonen blandt årets russ.

Da synes jeg de som ønsker "å ha det gøy", uten at det går på bekostning av mindre barn eller ulovligheter, skal få lov til dette. Men når de går for langt bør de stå til rette for det på samme måte som resten av befolkningen må gjøre om det begås overtramp.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Men når de går for langt bør de stå til rette for det på samme måte som resten av befolkningen må gjøre om det begås overtramp.

Selvfølgelig!!!

Men hva har det med å begynne å skrive innlegg om å "stoppe russen"...?

Hadde du skrevet "stoppe mennesker som plager barn" så hadde da ingen protestert. Problemet er at du henger ut en stor gruppe mennesker. Jeg har selv vært russ, og jeg vet at ingen av mine "russevenner" gjorde noe som var verken ulovlig eller plaging av små barn. Derfor blir jeg oppgitt når enkelte fremdeles (etter så mange års russetradisjon i Norge) ikke klarer å la være å begynne med generaliseringer av typen "ungdommen nå til dags" og "alt var så mye bedre under krigen" :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...