Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et vennepar av oss har navnefest for datteren sin i dag, og vi vet ikke helt hva vi skal kjøpe i gave (de skal få den når de kommer tilbake til Oslo noen dager ut i neste uke). Fantasien har gått helt i stå! Har noen noen gode tips til hva man kjøper? Hva fikk barna deres i gaver?

Blir kjempeglad for svar!

Endret av kak
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk flere av "De store hvite"- bøkene. De er kjempefine!

Selv har jeg kjøpt Karius og baktus servise og boka om karius og baktus for noen år siden. (Det ble veldig godt mottatt.)

Nå vet ikke jeg hvor nære venner dere er, eller hvor mye dere ønsker å gi for, for vi fikk ikke noe av venner, kun fra familie.

Men bestikk og servise av litt ordentlig type, og/eller bøker synes jeg er en fin gave.

Skrevet

Noe i sølv? Enten barneskje eller kaffeskje eller serviettring kanskje?

Evt. noe i sølvplett f.eks. en bilderamme. De har ofte mye fint hos gullsmeden.

Skrevet
Noe i sølv? Enten barneskje eller kaffeskje eller serviettring kanskje?

Evt. noe i sølvplett f.eks. en bilderamme. De har ofte mye fint hos gullsmeden.

*grøss*

sorry to say, men slikt havner lengst inn i skapet hos de fleste jeg kjenner. :sjenert:

mine nieser kommer til å få målestav av oss:

http://www.sprell.no/produktbilder/interio...llmaalestav.JPG

ellers er alltid bøker populært. Eller et fint bilde laget spesielt for barn til å ha på rommet deres.

tingeling

Skrevet

Vi fikk album til begge våre til dåpen. Det var sånne som gullsmeden har med bilderamme utenpå og plass til inngravering av navn. De synes vi er fine, og de blir i alle fall brukt!

Besteforeldrene her opprettet sparekontoer til ungene og satte inn noen kroner ved dåpen. Det er jo også en fin idè, hvis dere vet at ingen andre gjør det.

Ellers synes jeg det er veldig fint med et barneservise eller et lite smykke. De fås i ulike prisklasser. Eller hva med en stol i barnestørrelse til når barnet begynner å se barnetv?

Skrevet
*grøss*

sorry to say, men slikt havner lengst inn i skapet hos de fleste jeg kjenner.  :sjenert:

mine nieser kommer til å få målestav av oss:

http://www.sprell.no/produktbilder/interio...llmaalestav.JPG

ellers er alltid bøker populært. Eller et fint bilde laget spesielt for barn til å ha på rommet deres.

tingeling

Huff, skjønner at jeg har kjøpt mye "feil" i løpet av årene :sur:

Skrevet (endret)

Barnesølje

Den store Ole Brum boka

Den flotte boken "Gjett hvor glad jeg er i deg"

Bergans barnetursekk (hvis det er en familie som er glad friluftsliv)

En søt/morsom/fin sparebøsse med litt penger i

Kjøp ikke sånne ting som sølvskrin til hårlokk, min første tann osv. Dette bli bare noe som står og samler støv!

Er selv stor Ole Brum fan. Begge mine har fått denne boka og jeg har gjentatte ganger gitt den bort selv - alltid med like positiv reaksjon fra mottaker. Eller mottakers foreldre da når det har vært dåp. Det er alltid noen som har et forhold til Ole Brum selv, og en mamma eller pappa som gleder seg til at barnet blir så stort at de kan lese for det!

edit: skriveleif

Endret av Lizzee
Skrevet

Sparebøsser? De er verken søte eller morsomme, heller en ting til hårlokk eller tenner da... i hvert fall IKKE sånn holder til dåpsattesten. Vi ønsket oss uttrykkelig IKKE det, men fikk det likevel - og dåpsattesten ar av stivt papri og lar seg ikke rulle sammen

nok til å få den inni en gang! Latterlig.

Hør, altså; noen liker sølvrammer, andre liker kaffeskjeer, noen liker ikke målestaver (hos oss støver den ned et sted...!) Vi elsker sangbøker, hos andre er det ingen suksess.

Cluet er at vi er alle ulike, og det heteste tipset er at du spør foreldrene hva de ønsker seg til barnet sitt.

Skrevet
Sparebøsser? De er verken søte eller morsomme, heller en ting til hårlokk eller tenner da... i hvert fall IKKE sånn holder til dåpsattesten. Vi ønsket oss uttrykkelig IKKE det, men fikk det likevel - og dåpsattesten ar av stivt papri og lar seg ikke rulle sammen

nok til å få den inni en gang! Latterlig.

En sparebøsse kan jo være nyttig (barn liker å legge penger på sparebøsse) kontra å legge tennene sine i sølvesker eller klippe av håret sitt for å legge i sølvboks!

Kjenner flere som har fått disse sølvboksene for "min første tann" og " mitt hår". Har aldri blitt brukt. Men derimot så har sparebøssene blitt brukt flittig

Men du har rett i noe. Man må se an familien. Hva vil de like? Hva vil de sette pris på?

Skrevet

Eller for å si det slik da; hvorfor er det sånn at til dåp og konfirmasjon og bryllup skal alle like det samme, mens til jul og bursdag så spør man fakisk om hva som ønskes, eller ser an hva barnet (eller dne voksne) trenger?

I dåpsgaver fikk barnet mitt også sengetøy, hjemmestrikket genser, sangbøker og en sølvrangle som er i flittig bruk. Men jeg har ikke samme oppfatning av at "søte" sparebøsser er så jævla søte. Men jeg har en brødpose med etterlatenskaper av barnets første hårklipp.

Det er hos oss. Hos andre er det ikke slik. DET er poenget mitt - vi er faktisk forskjellige og å argumentere hvor smart noe er når man har sagt at man ikke synes det er det i det hele tatt blir så meningsløst.

Skrevet
Eller for å si det slik da; hvorfor er det sånn at til dåp og konfirmasjon og bryllup skal alle like det samme, mens til jul og bursdag så spør man fakisk om hva som ønskes, eller ser an hva barnet (eller dne voksne) trenger?

I dåpsgaver fikk barnet mitt også sengetøy, hjemmestrikket genser, sangbøker og en sølvrangle som er i flittig bruk. Men jeg har ikke samme oppfatning av at "søte" sparebøsser er så jævla søte. Men jeg har en brødpose med etterlatenskaper av barnets første hårklipp.

Det er hos oss. Hos andre er det ikke slik. DET er poenget mitt - vi er faktisk forskjellige og å argumentere hvor smart noe er når man har sagt at man ikke synes det er det i det hele tatt blir så meningsløst.

Det er da veldig så du har hengt deg opp i den sparebøssa da! Hvis du har lest mitt innlegg så ser du at jeg har nevnt bøker og ryggsekk også! Altså noen tips til noen som ikke vet hva de skal gi bort. Det er det tråden dreier seg om ikke sant! Ikke vet jeg om det er riktig av dem å gi bort en sparebøsse eller om en tursekk vil falle i smak, Men det er forslag (som de har bedt om) og så får de jo velge da, hva de tror vil falle i smak.

Og det med at man skal like det samme ved dåp, konfirmasjon eller bryllup? Det er vel bare tull. Jeg hadde konfirmant forrige søndag. Han hadde klare ønsker og alle gjestene spurte hva han ønsket seg. De fleste som gifter seg legger ut liste over hva de ønsker seg. Men til dåpen er det kanskje litt anderledes. Og da må man finne på noe kreativt, kjenne familien godt og vite hva som passer eller velge "tradisjonelt". Noe like sparebøsser, noen like billedkunst, noen liker skiutstyr, noen like sangbøker, noen vil at barna skal samle på sølvtøy og noen tar det de får....

At du ikke liker forslagene man kommer med spiller vel ingen rolle. Mine barn har hatt glede av sparebøssene de har fått (i sølv ja...) - har spart penger og gått i banken med de. Noen vil sikkert synes at dette er dittkjedelig og lite interessant. Men sånn er det. Folk er forskjellige. Og det var nå Ole Brum boka jeg gikk mest for da... :ler:;)

Skrevet

Det var du som dro videre sparebøssa da...

(ja, jeg kjeder meg og vil krangle :danse: )

Skrevet
Det var du som dro videre sparebøssa da...

(ja, jeg kjeder meg og vil krangle  :danse: )

....og krangle gidder ikke jeg! :hoho:

Skrevet

Her i huset er sparebøsse en av tingene vi ønsker oss i dåpsgave.

:ler:

Skrevet (endret)

....så sparebøsse kan være ok altså...?

:hoho:

Endret av Lizzee
Skrevet

Jepp.

Men IKKE disse boksene og dåpsattestholder (har alt fått en til fødselsattesten desverre, aner virkelig ikke hvor vi skal ha den!)

Skrevet

Først må jeg si at jeg er enig med de som sier at familier er forskjellige... (jeg vil jo ikke krangle :hoho: )

Men jeg ble superglad for ullpledd fra husfliden til min sønn, sparebøssene til begge barna, og barnesøljer til bunaden.

Datteren min har også brukt sine halskjeder med gullhjerter mye. Armbåndene har de brukt lite, men jeg ser jo at mange bruker de en del også.

Skrevet

Vi gir bort barnepledd fra Røros Tweed til vennebarn når de døpes, og skikkelige barneturkniver til nieser og nevøer.

Skrevet
Vi gir bort barnepledd fra Røros Tweed til vennebarn når de døpes, og skikkelige barneturkniver til nieser og nevøer.

Det tipset hadde jeg sansen for. Hadde blitt kjempeglad for en slik gave til mine barn!

Skrevet

Våre unger fikk barneturkniver. Kjempefine, og de er veldig glade og stolte av dem. Bruker dem mye på tur. Men noen mener sikker det er aaaaalt for farlig å gi til småunger og at det ikke hører hjemme i dåpsgave.

Ellers fikk de bla tannskrin som nevnt tidligere i tråden. De bruker dem til å oppbevare alle tennene de trekker, alternativet hadde vel vært en fyrstikkeske. Syns skrinene er søte.

Selv har vi kjøpt bla barneturkniv, sølje og små smykkeskrin i tinn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...