Gå til innhold

Hvor mye ferie har jeg spart opp?

Anbefalte innlegg

Gjest ElisabethH
Skrevet

Jeg begynte i jobb 1.april 2006, og har dermed ikke jobbet fullt et år mht feriepenger...Jeg har det for meg at jeg har spart meg opp ca 4 uke( vi har rett på 5 uker i bedriften, men det har jeg jo ikke opptjent siden jeg ikke har jobbet fra januar). Grunnen til at jeg spør er fordi min sjef helst ville at jeg sulle ta en uke ulønnet da ikke er folk på huset den 5. uken... Jeg sa at jeg trodde jeg hadde rett til å jobbe den uken siden jeg ikke har oppspart fullt...men eksakt hvor mye har jeg egentlig oppspart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har ikke spart opp ferie. Man har tjent seg opp feriepenger. Og du har tjent opp feriepenger for 3/4 av 5 uker, dvs. 3 uker og 4 dager. Sjefen din kan ikke tvinge deg til å ta ut mer ferie enn det du har tjent opp feriepenger tl, nei. Men du vil måtte flytte på ferien din slik at du tar ferie når kontoret er stengt.

Gjest ElisabethH
Skrevet

Takk for svar! Men hvordan regnet du ut hvor mye feriepenger jeg har tjent opp? Hvorfor bare 3 uker og 4 dager? Kontoret er ikke stengt - det er bare veldig få der da, men ingen av "mine" ledere...Ferien min ble klarert for flere uker siden, så det overrasket meg at hun plutselig kom nå og sa at vi måtte snakke om ferien..

Skrevet

Så lenge du har startet i jobben før 30 september har du rett til alle ferieukene. Men du har bare plikt til å ta ut de ukene du får feriepenger.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du tjener opp 12% av lønnen din i feriepenger for hver måned. Du skal ha feriepenger for 9 måneder. Men dette står også nederst på lønnslippen din for desember - samt på årsoppgaven.

Når det gjelder feriedager: du mangler 3 måneders opptjening. Det tilsvarer 3/12 av et år - dvs 1/4 del. Av de 30 dagene du kunne tjent opp har du tjent opp 3/4, og 3/4 av 30 = 22,5.

Bedriften kan pålegge deg å ta en av dine opptjente uker i den tiden de ikke har åpent. Hvis det ikke passer bedriften er de pålagt å finne annet arbeid til deg (f.eks. rydde arkivet eller male kontoret - etc). Du kan på din side VELGE om du vil gjøre dette arbeidet eller ta en ulønnet ferieuke.

Konklusjon: Du er kun forpliktet til å ta ut den opptjente ferien din, hvis du vil kan du også ta ut en ulønnet uke. Bedriften kan ikke pålegge deg å ta ut ulønnet ferie.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet
Du tjener opp 12% av lønnen din i feriepenger for hver måned. Du skal ha feriepenger for 9 måneder.

Trodde det var 10,2% jeg..? Eller gjelder det for en spesiell gruppe? :klø:

Gjest Gitte
Skrevet
Trodde det var 10,2% jeg..? Eller gjelder det for en spesiell gruppe? :klø:

12% får ihvertfall de som er organisert.

Skrevet
12% får ihvertfall de som er organisert.

NEI, NEI, NEI!!!!

Ingen som får 12 %, og organiserte får ikke mer enn uorganiserte.

Dersom man jobber i en bedrift som følger ferieloven, har man 4 uker og en dag ferie. Jobber man et slikt sted, utgjør feriepengene 10.2% av bruttolønn opptjeningsåret.

Jobber man i en bedrift som tilbyr 5 ukers ferie (veldig vanlig igjennom tariff, og så vidt meg bekjent gjelder dette alle IA-bedrifter), utgjør feriepengene 12,5% av bruttolønn opptjeningsåret.

Skrevet
Ingen som får 12 %, og organiserte får ikke mer enn uorganiserte.

Jobber man i en bedrift som tilbyr 5 ukers ferie (veldig vanlig igjennom tariff, og så vidt meg bekjent gjelder dette alle IA-bedrifter), utgjør feriepengene 12,5% av bruttolønn opptjeningsåret.

NEI NEI NEI!!!!!!!!

Dette er veldig feil. Hvis bedriften er bundet av en tariffavtale som avtaler 5 uker, utgjør feriepengene 12%

Om bedriften er IA-bedrift eller ikke spiller absolutt ingen rolle.

Eneste som har 12,5% feriepenger er arbeidstakere over 62 år som har 4 uker og en dag ferie.

Skrevet
NEI NEI NEI!!!!!!!!

Dette er veldig feil. Hvis bedriften er bundet av en tariffavtale som avtaler 5 uker, utgjør feriepengene 12%

Om bedriften er IA-bedrift eller ikke spiller absolutt ingen rolle.

Eneste som har 12,5% feriepenger er arbeidstakere over 62 år som har 4 uker og en dag ferie.

NEI!

Har man 4 uker + 1 dag, får man 10,2% feriepenger. Har man 5 uker ferie, får man 12% feriepenger. Stemmer det. Jeg som trenkte feil.

Skrevet
NEI!

Har man 4 uker + 1 dag, får man 10,2% feriepenger. Har man 5 uker ferie, får man 12% feriepenger. Stemmer det. Jeg som trenkte feil.

Hva mener du med NEI!? Skrev jeg noe annet enn det du skriver? Tenkte bare du blanda de 12,5% med arbeidtakere over 62 år som har ei uke ekstra ferie. Disse får 2,3% ekstra i feriepenger, og på toppen av 10,2% blir det 12,5%

Så når du hadde tenkt deg om var vi nok enige ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

For å oppsummere: Trådstarter har 5 uker, eller 30 feriedager - altså har vedkommende krav på 12% feriepenger.

Skrevet
For å oppsummere: Trådstarter har 5 uker, eller 30 feriedager - altså har vedkommende krav på 12% feriepenger.

Jepp, og i trådstartsters tilfelle er jo det et problem fordi 12 % ikke dekker alle fem ukene med ferie siden hun ikke jobbet hele året i fjor.

Skrevet

Det er riktig at man får 12 % av opptjeningsgrunnlaget når man har 5 uker ferie.. Men vesentlig er det da at man samtidig trekkes for en ukes lønn for neste mnd (siden det stort sett er fire uker i en mnd).. Altså får man i praksis 12 % av opptjeningsgrunnlaget MINUS en ukes lønn i juni (eller når man får feriepengene da..)

Skrevet

Men noe jeg synes er litt rart er at bedriften "pålegger " TS å ta 5 uker sammenhengende.

Som oftest tilbyr man 3 eller 4 uker sammenhengende og så kan man spare den 5 ferieuka.

Skrevet
Men noe jeg synes er litt rart er at bedriften "pålegger " TS å ta 5 uker sammenhengende.

Som oftest tilbyr man 3 eller 4 uker sammenhengende og så kan man spare den 5 ferieuka.

Det er ikke alle bedrifter som tillater at man overfører en ferieuke, med mindre man har en veldig god grunn..

Men de kan jo ikke kreve at du tar ut mer ferie enn du har opparbeidet feriepenger for. Da må du iallefall kreve at du får vanlig lønn denne uken allikevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...