Metis Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Jeg lurer på om det finnes noen fast måte å regne ut ligningsverdi på et hus....Kan være jeg er helt på viddene her,for jeg har ikke snøring på dette..... Saken er den at det huset det gjelder, er ferdig nedbetalt for lenge siden, og har en verdi på vel 3 millioner. Hvor mye av dette blir ført opp på formueposten i selvangivelsen? Noen som forstår hva jeg lurer på, og noen som kan svare meg på dette?
Gjest Elastica Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 En tommelfingerregel er at likningsverdien ikke skal overstige 30 % av boligens markedsverdi. Man bruker vanligvis den likningsverdien som ble brukt ved foregående år, dette gjelder også når boligen er kjøpt i 2006. Ellers har det vært en generell oppjustering av likningsverdien med 25 % i 2006. Mer om dette her.
Metis Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2007 Takk for svar! Bare en ting til; er det riktig at ligningsverdien av huset blir ført opp på "formue" i selvangivelsen?
Gjest Elastica Skrevet 12. mai 2007 #4 Skrevet 12. mai 2007 Jepp, etter at man gikk over til det som kalles fritakslikning er ikke fordel ved å bo i egen bolig skattepliktig. Derfor skal ligningsverdien føres opp under det som heter formue. (Det er derfor det er gunstig å eie eiendom; likningsverdien er som regel lavere enn den reelle verdien, og ofte er huset belånt - så man ender opp med 0 i formue og ingen formuesskatt!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå