Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes noen fast måte å regne ut ligningsverdi på et hus....Kan være jeg er helt på viddene her,for jeg har ikke snøring på dette..... :ler:

Saken er den at det huset det gjelder, er ferdig nedbetalt for lenge siden, og har en verdi på vel 3 millioner. Hvor mye av dette blir ført opp på formueposten i selvangivelsen?

Noen som forstår hva jeg lurer på, og noen som kan svare meg på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

En tommelfingerregel er at likningsverdien ikke skal overstige 30 % av boligens markedsverdi. Man bruker vanligvis den likningsverdien som ble brukt ved foregående år, dette gjelder også når boligen er kjøpt i 2006.

Ellers har det vært en generell oppjustering av likningsverdien med 25 % i 2006. Mer om dette her.

Skrevet

Takk for svar! Bare en ting til; er det riktig at ligningsverdien av huset blir ført opp på "formue" i selvangivelsen?

Gjest Elastica
Skrevet

Jepp, etter at man gikk over til det som kalles fritakslikning er ikke fordel ved å bo i egen bolig skattepliktig. Derfor skal ligningsverdien føres opp under det som heter formue.

(Det er derfor det er gunstig å eie eiendom; likningsverdien er som regel lavere enn den reelle verdien, og ofte er huset belånt - så man ender opp med 0 i formue og ingen formuesskatt!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...