Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig fått fastsatt at jeg har dyskalkuli,dvs er talblind og elendig teknisk.jeg er¨på attføring,og håper å få meg en liten jobb senere.

Mer skole orker jeg ikke,tror jeg.

Har dere noen tips til hva jeg kan jobbe med?Jeg er alenemor til ei jente på 3.5 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du lyst til å jobbe med da? Finnes jo uendelig med muligheter selv om du har dyskalkuli, og du bør ta utgangspunkt i dine egne ønsker og motivasjon.

Gjest Eidyia
Skrevet (endret)

Jeg har også dyskalkuli og går på attføring! Ikke vet jeg hva jeg skal bli når jeg blir stor; men jeg satser på sekretær eller bibliotekar. Det blir endel data, men det er jeg heldigvis ikke helt grønn på.... haha. Ellers kan du jo ta en titt her: www.nav.no/page?id=318

for interessetester og liknende fra NAV.

Lykke til!

(ps: jeg får ikke linken til å virke!!)

Endret av Eidyia
Skrevet

hva med barnehage eller assistent i helsevesenet?

Skrevet

Har du nylig fått diagnosen dyskalkuli? Har du snakket med PPT? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å snakke med PPT for voksne i ditt område og høre om det er en mulighet til å få tatt en waiss 3 test.

Selv har jeg fått vite at jeg har spesifikke mattevansker som ikke er så alvorlige som dyskalkuli eller akalkuli og jeg fikk ta denne testen.

Jeg satser nå på sosionom.

Skrevet

Hei! Det er jo masse du kan jobbe med selv om du har dyskalkuli.

Det du bør styre unna er jo økonomi/regnskap og slike ting, ingeniør, lærer, sykepleier(da det er endel regning i forbindelse meg medikamenter), medisin, veterinær og slike ting.

Men nå skriver jo du at du ikke orker noe mer skole.. har du noen form for utdanning fra før? for eksempel noe yrkesrettet fra videregående. Ellers ville jeg foreslått at du melder deg som støttekontakt, begynner som assistent i barnehage eller i helsevesenet eller ryddehjelp/vaskehjelp i butikk.

Lykke til!:)

Skrevet (endret)

Jeg har også dyskalkuli, men det er ingen hindring i arbeidslivet. Bortsett fra at jeg ikke kan jobbe med tall, da. Har alltid vært ærlig med arb.giver om det, og det har ikke vært til noe hinder i jobbene mine. Dersom jeg har kommet innom områder som har med tall å gjøre, har jeg bedt om hjelp, og det har gått helt fint.

Det virker som om du ser store hindringer for hva du kan jobbe med, siden du spør? Det forstår jeg ikke, fordi det er finnes jo tusenvis av yrker som ikke innvolverer tallbehandling. Har du dyskalkuli, eller har dyskalkuli deg?

Hva er du flink i? Hvor ligger dine talenter? Hva synes du er interessant? Hva brenner du for?

Kanskje du kunne ha utnytte av å snakke med en rådgiver.

Endret av Pax
  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Elvira_*
Skrevet
Jeg har også dyskalkuli og går på attføring! Ikke vet jeg hva jeg skal bli når jeg blir stor; men jeg satser på sekretær eller bibliotekar. Det blir endel data, men det er jeg heldigvis ikke helt grønn på.... haha. Ellers kan du jo ta en titt her: www.nav.no/page?id=318

for interessetester og liknende fra NAV.

Lykke til!

(ps: jeg får ikke linken til å virke!!)

Hei. Jeg vil gjerne informere litt om dette med bibliotekar.og

dyskalkuli.

Det finnes kun en bibliotekar linje og den er her i oslo

hvor jeg bor,ved Hio heter det vel.

De tar ikke inn elever som ikke har generell studiekompetanse.

Jeg har selv dyskalkuli og er nå 25 år.Tok opp matteksamen for

2 gang før jul men fikk stryk.Nå har jeg sendt inn klage og håper

på det beste! Syns det er veldig urettferdig for en vennine av

meg som ville bli sosionom søkte seg inn i Halden og der kom hun

inn fordi de har en nemd der som godtar folk som ikke har generell studiekompetanse,altså ikke matte.

Syns virkelig at Oslo burde hatt en slik nemd også!

Skrevet

Nekter å tro at alle dere har dyskalkuleksi!! Det er UHYRE sjeldent, og mange ikke lov til å styre egen økonomi da man såvidt klarer å ha et forhold til penger.

95% av alle som sier de har dyskalkuleksi er bare dårlige i matte og blir ikke bedre for de skyver en falsk diagnose foran seg for å lette på egen samvittighet

• Liker 1
Gjest i natten :-)
Skrevet
Nekter å tro at alle dere har dyskalkuleksi!! Det er UHYRE sjeldent, og mange ikke lov til å styre egen økonomi da man såvidt klarer å ha et forhold til penger.

95% av alle som sier de har dyskalkuleksi er bare dårlige i matte og blir ikke bedre for de skyver en falsk diagnose foran seg for å lette på egen samvittighet

Dys...hva for noe???!!! Skal du rakke ned på folk bør du i det minste kunne stave gjeldende lidelse skikkelig!!! :fnise:

Og MÅ noen ( i dette tilfellet DEG mann23) ALLTID kuppe en tråd fordi man har hengt seg opp i noe uvesentlig? INGEN vet om det vi alle skriver her inne stemmer, men skal man svare bør det være fordi man svarer PÅ DET TRÅDSTARTER SPØR OM!!!!!!! Jeg er DRITTLEI at folk henger seg opp i uvesentligheter i emner her inne!!! Og beklager trådstarter....nå har jeg selv gjort det jeg kritiserer andre for, men jeg er så lei av at folk skal rakke ned på folk som skriver inn her....

Og for å svare på det du spør om, så er det MASSE jobber du kan ha! Tenk på hva du interesserer deg for...det er sikkert ikke relatert til tall uansett :-) Masse lykke til!!!

Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet
Tok opp matteksamen for

inn fordi de har en nemd der som godtar folk som ikke har generell studiekompetanse,altså ikke matte.

Hvis du har diagnose og papirer på at du har dyskalkuli har du krav på særordninger/hjelpemiddler ved eksamen som alle andre med lærevansker. Vet du hvor man kan finne informasjon om denne nemden du nevner? Har nettopp flyttet til Halden og var ikke klar over at det var noe slikt her.

Lol, det finnes faktisk grader av dyskalkuli. I hvilke land er det man blir nektet å styre sin egen økonomi kun basert på lærevansker? Ikke alle med denne diagnosen har større problemer med å passe på pengene sine.

Det stemmer at mange faker seg til å få diverse diagnoser, men så lenge du ikke kjenner de som har skrevet i denne tråden personlig og kjenner deres historie er det rimelig frekt å påsta at de bare er late og kommer med unnskyldninger.

Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet

TS: Det er veldig mange yrker man ikke bruker mye matte i, og en stor del hvor man ikke trenger matte i det hele tatt. Anbefaler deg å se over f.eks. vilbli.no for å finne ut hvilke. Du har også mulighet til å få generell studiekompetanse ved å jobbe hvis du ikke allerede har dette. Da får du jo også yrkeserfaring. Kan være vanskelig å komme inn på noen områder uten skoleopplæring først, men det er ofte mulighet for å være i praksis i en periode og få kunnskap og yrkeserfaring på den måten. Er dessverre ikke helt sikker på hvordan PPT, Nav og diverse jobber her i landet. Lykke til med å finne noe du vil trives med.

Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet

Beklager, leste mange som man, så denne setningen "I hvilke land er det man blir nektet å styre sin egen økonomi kun basert på lærevansker?", kan da strykes fra det første innlegget mitt.

Skrevet

Jeg er klar over at det finnes flere "grader" av dyskalkuli. Men det er bare en av dem som virkelig er en lidelse. De andre betyr at man fint kan lære seg matte, men det tar bare litt lengre tid hos dem enn andre.

De som klarer å forstå hva 100kr er og hvor mye man bør få igjen når man betaler 90kr har ingen lidelse. kan fint lære seg matematikk på doktorgradnivå om de bare gidder. De som forstår dette er late og sytete om de bruker det dyskalkuli som en veldig dårlig unnskyldning!

OT

Du kan bli akkurat hva du vil, hvis du bare gidder å prøve.... Det at noen har fortalt at du har noe som egentlig er veldig ubetydelig er synd for deg... For da har noen gitt deg en krykke du egentlig ikke trenger. Hvis du virkelig vil føle du studerer noe virkelig, velg realfag til tross og få en kjempeutdannelse selv om du kanskje må bruke en time mer om dagen enn andre

Skrevet
Hei. Jeg vil gjerne informere litt om dette med bibliotekar.og

dyskalkuli.

Det finnes kun en bibliotekar linje og den er her i oslo

hvor jeg bor,ved Hio heter det vel.

De tar ikke inn elever som ikke har generell studiekompetanse.

Jeg har selv dyskalkuli og er nå 25 år.Tok opp matteksamen for

For det første - Mann23 har faktisk rett her. Vet om mange som sier at de har dyskalkuli, men de har aldri fått noe diagnose eller har virkelige problemer, de bare er dårlige i matte og unnskylder det med dyskalkuli. Men dette er jo sikkert ikke tilfelle for deg TS, de slenger jo ikke diagnosen rundt i hytt og pine! :)

Og til deg jeg siterte, når man er over 25 kan man komme inn på realkompetanse (under 25 i særskilte tilfeller) og dette er noe som gjelder overalt, ikke bare i Halden. Om det er så at du virkelig har dyskalkuli og prøvd å sette deg inn i ting hadde du nok fått med deg dette...

Og som andre over har sagt, ikke se på dette som en stor utfordring, se heller på hvilke muligheter du fortsatt har igjen, og de er det mange av! Det du burde tenke på er hva er jeg interessert i, men også hva er det muligheter for å få jobb i. Ta så opp dette med NAV, og om det er noe du tranger utdannelse til og du ikke har generell studiekompetanse, hør om de kan hjelpe deg i forhold til samordna opptak. Med en gang man faktisk har fått en diagnose, er det mye lettere å komme inn alternative veier, slik som f.eks. via realkompetanse!

Lykke til! :)

• Liker 1
Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet
De som klarer å forstå hva 100kr er og hvor mye man bør få igjen når man betaler 90kr har ingen lidelse. kan fint lære seg matematikk på doktorgradnivå om de bare gidder. De som forstår dette er late og sytete om de bruker det dyskalkuli som en veldig dårlig unnskyldning!

OT

Du kan bli akkurat hva du vil, hvis du bare gidder å prøve.... Det at noen har fortalt at du har noe som egentlig er veldig ubetydelig er synd for deg... For da har noen gitt deg en krykke du egentlig ikke trenger. Hvis du virkelig vil føle du studerer noe virkelig, velg realfag til tross og få en kjempeutdannelse selv om du kanskje må bruke en time mer om dagen enn andre

Igjen dette med at folk er late og "om de bare gidder". Det sier bare hvor lite du faktisk har forstått av hva dyskalkuli er. Jeg kjenner forøvrig to voksne mennesker med dyskalkuli som hadde gjort regnestykket ditt like godt som noen, og disse er mennesker som på ingen måte bruker diagnosen sin som en unnskyldning.

Siden du er så opptatt av hvilke som har dyskalkuli eller ikke, foreslår jeg at du setter deg dypere inn i det enn ett 15 minutters søk på google og lager en ny tråd, og lar denne tråden være for det ts spurte etter. :)

skaff deg kalkulator.

Skaff deg et liv.

Gjest Gjest_kaffekopp_*
Skrevet
For det første - Mann23 har faktisk rett her. Vet om mange som sier at de har dyskalkuli, men de har aldri fått noe diagnose eller har virkelige problemer, de bare er dårlige i matte og unnskylder det med dyskalkuli.

Jep. Mens jeg snakker om de som har en diagnose.

Og som andre over har sagt, ikke se på dette som en stor utfordring, se heller på hvilke muligheter du fortsatt har igjen, og de er det mange av! Det du burde tenke på er hva er jeg interessert i, men også hva er det muligheter for å få jobb i. Ta så opp dette med NAV, og om det er noe du tranger utdannelse til og du ikke har generell studiekompetanse, hør om de kan hjelpe deg i forhold til samordna opptak. Med en gang man faktisk har fått en diagnose, er det mye lettere å komme inn alternative veier, slik som f.eks. via realkompetanse!

Lykke til! :)

True dat. Sånn, nå skal jeg gi meg. :)

Ha en fin helg!

Skrevet

du kan da jobbe med en hel masse!!

jeg har tatt mastergrad i statsvitenskap - og har nå en kjempebra jobb. ikke en eneste dag bruker jeg tall eller matematikk.

jeg har hatt jobb før med budsjettansvar, men dette visste jeg når jeg søkte.

jeg er helt sikker på at du orker å ta en utdannelse dersom du er motivert - kanksje noe innen helse eller sosialsektor?

hjelpepleier/sosionom - eller kanksje du vil jobbe i servicebransjen - type blomsterdekoratør?

gartner, psykolog, klesbutikk(du trenger bare skanne inn og fortelle prisen), matbutikk, skobutikk - i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har dyskalkiuli (ja, det er påvist hos PPT etter utredning og rapporter gjennom flere år).

Jeg jobber faktisk med tall hver dag. Altså, grafer, potenser, hypotenuser og slikt skjønner jeg ikke, men pluss og minus og enekl basic mattekunnskap fra de første årene på barneskolen sitter. Prosenter, renter og ganging er det verre med, men hva har vi ikke kalkulatorer til da :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...