Gjest Taxi Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Før så gikk man alltid i banken og vekslet en masse penger i den valutaen man betaler med dit man skal... Jeg vet ikke hvor vanlig dette er lenger, det er en stund siden jeg var ute og reiste sist. Men jeg skal 2 uker til Korfu, Hellas i juni, og jeg lurer på om jeg skal veksle noen penger før jeg reiser? Ellers så har jeg jo visa-kort da...
Gjest _Leela_ Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Jeg veksler ikke før jeg reiser, pleier å finne en minibank da jeg ankommer landet + at jeg prøver og betale mest mulig med VISA i butikker ol. Aldri hatt noe problemer med det. Ellers er det jo euro i Hellas, vet ikke hvor du flyr fra, men vet at på Gardemoen finnes det minibanker hvor du kan ta ut Euro hvis du vil ta med deg. Kanskje ikke den beste kursen, men men.
Gjest Deception Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Ta ut en liten sum, kanskje 50 euro, i en minibank på Gardermoen slik at du har litt til å starte med. Deretter kan du ta ut i minibankene dit du skal. Det er bare dyrt og dumt å veksle til euro på forhånd, minibanker finnes de aller fleste steder, og der er kursen du får gunstigere enn den du får ved veksling.
gard Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Hei I disse dager veksler jeg ikke penger før jeg drar med mindre jeg skal til et land der jeg vet at man må ha med kontanter. Nå er jeg i Thailand og jeg reiste ned her uten baht. Ved ankomst er det bare å ta ut kontanter fra en minibank.
Sahara Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Jeg pleier aldri å veksle lenger før jeg drar. Minibanker er stort sett lette å finne, og de fleste hoteller kan veksle. Men det er litt dyrere, så vi prøver å unngå det.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 Å gå i banken for å veksle er det desidert dyreste du kan gjøre. Sist jeg vekslet skulle de ha kr 75,- for å gjøre det. Det jeg gjør er at jeg tar ut et beløp på den norske flyplassens minibank i valutaen slik at jeg har til den første dagen eller noe. Når jeg kommer frem bruker jeg lokale minibanker dersom jeg må ha ut kontanter og de kan alltid hotellet fortelle meg hvor er. Jeg foretrekker denne måten for da slipper jeg redsel for å ha masse av penger på rommet og dermed nervøsiteten for å bli bestjålet. Gebyr får jeg ikke da jeg har gebyrfritt kort, men det er et lite valutapåslag og så varierer kursen noe. Men det blir billigere enn de kr 75,-, det er det ikke noen tvil om.
Leone Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Anbefaler å veksle på Forex hvis du vil veksle før du drar! God kurs og ingen gebyrer!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 forex bruker mye dårlige kurser enn hva du får med kontant uttak på minibanker, og bruker du Bank2 så betaler du ikke gebyr har også hørt skandiabanken ikke tar gebyrer ved bruk av kort sjekk ut www.bank2.no eller www.skandiabanken.no
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 forex bruker mye dårlige kurser enn hva du får med kontant uttak på minibanker, og bruker du Bank2 så betaler du ikke gebyr har også hørt skandiabanken ikke tar gebyrer ved bruk av kort sjekk ut www.bank2.no eller www.skandiabanken.no Jeg har Skandiabanken og kan bekrefte at det ikke er gebyr, men det er altså et valutapåslag.
LilleBille Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Jeg tar aldri sjansen på å ikke ta med litt valuta når jeg skal reise. Ofte er det vanskelig å finne minibank med en gang man kommer noe sted - og da er det greit å ha litt cash. Nå er det jo så enkelt å ta ut på Gardermoen el. - hvertfall om man skal til et land som bruker Euro etc. (Har ofte reist sammen med folk som skal veksle/ta ut penger dit vi kommer - men de ender stort sett alltid med å måtte låne litt før de får tatt ut penger)
Solknapp Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Det er alltid kjekt å ha litt kontanter, for man vet aldri hvor langt det er til nærmeste minibank. Pleier alltid å ha en ca 500 nkr i valuta, også ordner resten seg enten det har vært asia, afrika eller europa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå