dront Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Vi har matfløte og melk som bør brukes opp, og seifilet (og reker). Skulle gjerne lagd en god fiskesuppe av dette :-) Av grønnsaker har vi purre, gulrøtter, løk og sellerirot, blant annet; kan jeg bruke alt dette? Hva med hermetiske tomater i tillegg?
Gjest bada Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 (endret) Jeg lager noen ganger kremet fiskesuppe på følgende måte: Lag smør-/meljevning, og spe med fiskekraft. La koke en liten stund. Tilsett oppskårede grønnsaker og kok til de er nesten møre. Tilsett fløte og/eller melk, kok opp, tilsett fiskefilet og trekk gryten av platen. Ha oppi reker når fisken er ferdigkokt. Tilsett gjerne også hakket gressløk eller persille (eller andre urter). Edit: gulrøtter, sellerirot og purre passer kjempebra. Endret 11. mai 2007 av bada
dront Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2007 Takk for svar Det var omtrent som jeg tenkte, tror jeg dropper løken og tomatene (åpnet en boks i ren distraksjon i går). Tenkte på dill, men persille er jo også godt, og det har vi her.
Solskinn Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Ville bare nevne at en av kokkene på kokkelandslaget sa at en heller burde bruke kylling eller grønnsaksbuljong i stedet for fiskebuljong når man lager fiskesuppe/gryte (om man ikke har fiskekraft da) fordi de norske fiskebuljongene ikke er gode og hønsebuljongbuljong altid blir bedre.
Chelsea Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Jeg bruker ofte flytende fiskebujong fra Knorr og synes det blir veldig godt.
dront Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. mai 2007 Ville bare nevne at en av kokkene på kokkelandslaget sa at en heller burde bruke kylling eller grønnsaksbuljong i stedet for fiskebuljong når man lager fiskesuppe/gryte (om man ikke har fiskekraft da) fordi de norske fiskebuljongene ikke er gode og hønsebuljongbuljong altid blir bedre. ← Aha Vi brukte buljong fra Toro (tror jeg), den var helt ok, men ga kanskje bittelitt for lite smak. Brukte litt over en liter væske (ca 4 dl vann/kraft, resten melk og matfløte). Hønsebuljong blir jo litt annerledes? Men den er jo kanskje ikke så utpreget hønsete i smaken heller... Hadde kanskje gått greit å bruke grønnsakbuljong også... Får koke opp hundre liter kraft til sommern når vi fisker Uansett - suppa ble veldig god, den.
Toro Skrevet 11. mai 2007 #7 Skrevet 11. mai 2007 Prøv fiskebuljongen du. Med så mye væske bruker du to terninger. Kok opp melk/fløte blandingen og reduser den litt. I suppa har du gulerot skåret i tynne staver og litt finsittet purre. Gjerne litt sitronsaft og. Ha i fisken tilslutt og la den trekke til fisken er kokt.
dront Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2007 Prøv fiskebuljongen du. Med så mye væske bruker du to terninger. Kok opp melk/fløte blandingen og reduser den litt. I suppa har du gulerot skåret i tynne staver og litt finsittet purre. Gjerne litt sitronsaft og. Ha i fisken tilslutt og la den trekke til fisken er kokt. ← Ja, brukte to terninger fiskebuljong. Suppa ble god, ikke fantastisk, men joda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå