Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har matfløte og melk som bør brukes opp, og seifilet (og reker). Skulle gjerne lagd en god fiskesuppe av dette :-) Av grønnsaker har vi purre, gulrøtter, løk og sellerirot, blant annet; kan jeg bruke alt dette? Hva med hermetiske tomater i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lager noen ganger kremet fiskesuppe på følgende måte:

Lag smør-/meljevning, og spe med fiskekraft. La koke en liten stund. Tilsett oppskårede grønnsaker og kok til de er nesten møre. Tilsett fløte og/eller melk, kok opp, tilsett fiskefilet og trekk gryten av platen. Ha oppi reker når fisken er ferdigkokt. Tilsett gjerne også hakket gressløk eller persille (eller andre urter).

Edit: gulrøtter, sellerirot og purre passer kjempebra.

Endret av bada
Skrevet

Takk for svar :) Det var omtrent som jeg tenkte, tror jeg dropper løken og tomatene (åpnet en boks i ren distraksjon i går). Tenkte på dill, men persille er jo også godt, og det har vi her.

Skrevet

Ville bare nevne at en av kokkene på kokkelandslaget sa at en heller burde bruke kylling eller grønnsaksbuljong i stedet for fiskebuljong når man lager fiskesuppe/gryte (om man ikke har fiskekraft da) fordi de norske fiskebuljongene ikke er gode og hønsebuljongbuljong altid blir bedre.

Skrevet

Jeg bruker ofte flytende fiskebujong fra Knorr og synes det blir veldig godt.

Skrevet
Ville bare nevne at en av kokkene på kokkelandslaget sa at en heller burde bruke kylling eller grønnsaksbuljong i stedet for fiskebuljong når man lager fiskesuppe/gryte (om man ikke har fiskekraft da) fordi de norske fiskebuljongene ikke er gode og hønsebuljongbuljong altid blir bedre.

Aha :) Vi brukte buljong fra Toro (tror jeg), den var helt ok, men ga kanskje bittelitt for lite smak. Brukte litt over en liter væske (ca 4 dl vann/kraft, resten melk og matfløte). Hønsebuljong blir jo litt annerledes? Men den er jo kanskje ikke så utpreget hønsete i smaken heller... Hadde kanskje gått greit å bruke grønnsakbuljong også...

Får koke opp hundre liter kraft til sommern når vi fisker :)

Uansett - suppa ble veldig god, den.

Skrevet

Prøv fiskebuljongen du. ;)

Med så mye væske bruker du to terninger. Kok opp melk/fløte

blandingen og reduser den litt. I suppa har du gulerot skåret i tynne staver og litt finsittet purre. Gjerne litt sitronsaft og.

Ha i fisken tilslutt og la den trekke til fisken er kokt. ;)

Skrevet
Prøv fiskebuljongen du. ;)

Med så mye væske bruker du to terninger. Kok opp melk/fløte

blandingen og reduser den litt. I suppa har du gulerot skåret i tynne staver og litt finsittet purre. Gjerne litt sitronsaft og.

Ha i fisken tilslutt og la den trekke til fisken er kokt. ;)

Ja, brukte to terninger fiskebuljong. Suppa ble god, ikke fantastisk, men joda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...