Gjest Rosin Skrevet 12. mai 2007 #41 Skrevet 12. mai 2007 Kong Haakon byttet jo navn da han ble konge i Norge, slik at det skulle passe bedre. ← Kong Haakon var en dansk prins som ble valgt til Konge av et fritt og uavhengig Norge. Navnebyttet var nok et ledd i å styrke nasjonalfølelsen. Det har også blitt gjort av andre kongelige hvis de har skiftet land og eller religion. Jeg syns ikke dette argumentet gjelder for Kronprinsesse Mette-Marit. Forøvrig syns jeg det er helt hårreisende å tenke at man skal bytte navn fordi man blir medlem i den kongelige familien i dagens samfunn. Historisk sett har imidlertid mange kongelige valgt å fokusere på ulike fornavn i ulike faser av livet.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. mai 2007 #42 Skrevet 12. mai 2007 Denne diskusjonen kan jeg erindre at fant sted i mediene før bryllupet mellom Haakon og Mette-Marit. Men den stilnet fort av da monogrammet deres inkluderte doble M'er. Tror ikke vi får se noen navneendring fra den kanten - uansett ville hun jo fortsatt blitt kalt Mette-Marit av familie og venner, så hva er poenget?
Gjest Frøken Titt Skrevet 12. mai 2007 #43 Skrevet 12. mai 2007 Jeg syns at... hvorfor bryr folk seg så mye i det hele tatt? Også om et navn da..
Murron Skrevet 12. mai 2007 #44 Skrevet 12. mai 2007 dronning mette marit blir nok rart i starten men går over- som alt annet!
Gjest vsn Skrevet 12. mai 2007 #45 Skrevet 12. mai 2007 Jeg er enig i at Mette Marit er en grusom kombinasjon Men å skifte navn for å tekkes andre... Nei ærlig talt. Hun er tydeligvis fornøyd med navnet sitt. Dessuten skal det visst være sånn at de kongelige har rare navn, så sånnsett passer hun jo utmerket. Leah Isadora, Maud Angelica og Sverre Magnus er også fæle navn.
Gjest Gjest 1 Skrevet 12. mai 2007 #46 Skrevet 12. mai 2007 Går det virkelig an å hente Dronning Mette-Marit? Det lyder jo slett ikke bra, ikke i mine ører, i alle fall. Kong Haakon byttet jo navn da han ble konge i Norge, slik at det skulle passe bedre. Hva synes dere? ← Ville det på en måte ikke virke veldig dumt dersom hun byttet navn nå, flere år etter hun ble inngiftet i kongefamilien? Hva med hun Ragnhild, er det et bedre navn?
Gjest Pet Skrevet 12. mai 2007 #47 Skrevet 12. mai 2007 Jeg synes ikke hun er noe dronningemne, uansett navn. Da hun ble inngiftet var det spikeren i kista for monarkiet i Norge min del. At det går an!
Gjest *Magica* Skrevet 12. mai 2007 #48 Skrevet 12. mai 2007 Leah Isadora, Maud Angelica og Sverre Magnus er også fæle navn. ← Synes Sverre Magnus er fint, jeg. De to andre kan jeg vel stå meg for... Jeg synes ikke hun er noe dronningemne, uansett navn. Da hun ble inngiftet var det spikeren i kista for monarkiet i Norge min del. At det går an! ← Hvem burde Haakon valgt synes du?
Gjest Elastica Skrevet 12. mai 2007 #49 Skrevet 12. mai 2007 Hvem burde Haakon valgt synes du? ← Pia Haraldsen.
Gjest *Magica* Skrevet 12. mai 2007 #50 Skrevet 12. mai 2007 Ja, innavl er det jo lange tradisjoner for i kongelige kretser. Synes Mette Marit gjør en god jobb. Ikke dumt med litt friskt blod - både på den ene og andre måten.
Gjest Elastica Skrevet 12. mai 2007 #51 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Ja, innavl er det jo lange tradisjoner for i kongelige kretser. ← Det er ikke familiær forbindelse mellom Haakon og Pia. Pia er stedatteren til fetteren til dronning Sonja. Eller mer korrekt; eks-stedatteren. Endret 12. mai 2007 av Elastica
happyhappy Skrevet 13. mai 2007 #53 Skrevet 13. mai 2007 Innspirert av en tråd på "Skråblikk og generaliseringer" vil jeg gjerne lage en tråd om dette her inne. Jeg er ikke akkurat den største tilhengeren av Mette-Marit (eller Ari Behn for den sakens skyld), men hvis vi først må ta til takke med henne som dronning, bør hun ikke da skifte navn? Går det virkelig an å hente Dronning Mette-Marit? Det lyder jo slett ikke bra, ikke i mine ører, i alle fall. Kong Haakon byttet jo navn da han ble konge i Norge, slik at det skulle passe bedre. Hva synes dere? ← Stakkars, hun må da få lov til å beholde navnet sitt? Ærlig talt, vi er da litt lenger fram i tid nå...Greit at det kanskje ikke lyder så fint, men la nå dama få være i fred og ha sitt navn. Det blir for dumt.....
Gjest Silmarill Skrevet 14. mai 2007 #54 Skrevet 14. mai 2007 Husker denne debatten ble tatt opp da det ble kjent at Mette Marit og Krompen skulle gifte seg! Alle har lov til å ytre sin mening slik tråstarter gjør og hun er i sin fulle rett til å mene det hun skriver! Nei, bytte navn er det da ingen grunn til uansett hva slags tittel man får "tildelt" Hvorfor det liksom? Blir hun noen bedre representant for Norge om hun skifter navn til noe mere "kongelig"? :klø:
Gjest vimselot Skrevet 14. mai 2007 #55 Skrevet 14. mai 2007 Hun må få lov og hete Mette Marit. I Kina og de fleste deler av verden vil ingen reagere. Tror ikke noe flertall reagerer her heller. For min del må de gjerne abdisere om de vil det selv.
ehu Skrevet 16. mai 2007 #56 Skrevet 16. mai 2007 Hun kunne for eksempel het Alexandra, som jo også er datterens mellomnavn. Det klinger så mye bedre! Jeg har forresten aldri synes at Dronning Sonja klinger spesielt godt heller. ← DET er jo en helt subjektiv mening ! I min ører klinger Mette-Marit like godt som Alexandra. Så hva folk ville synes er et "passende" navn på en dronning vil trolig variere fra person til person. Kan jo være 4 millioner ulike meninger her i landet om hva en dronning burde hete, så samme hva hun gjør så vil det være noen som misliker det........
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå