Deidre Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Innspirert av en tråd på "Skråblikk og generaliseringer" vil jeg gjerne lage en tråd om dette her inne. Jeg er ikke akkurat den største tilhengeren av Mette-Marit (eller Ari Behn for den sakens skyld), men hvis vi først må ta til takke med henne som dronning, bør hun ikke da skifte navn? Går det virkelig an å hente Dronning Mette-Marit? Det lyder jo slett ikke bra, ikke i mine ører, i alle fall. Kong Haakon byttet jo navn da han ble konge i Norge, slik at det skulle passe bedre. Hva synes dere?
Rosalie Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Det er greit, Deidre, at du er tilgjenger av glansbilder og mener at innpakningen er viktigere enn innholdet. Men ærlig talt - Haakon gjorde dette i 1905. Heldigvis har vi kommet litt lenger i dag. Dronning Mette er da et fint navn, det!
Deidre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2007 (endret) Det er greit, Deidre, at du er tilgjenger av glansbilder og mener at innpakningen er viktigere enn innholdet. Men ærlig talt - Haakon gjorde dette i 1905. Heldigvis har vi kommet litt lenger i dag. Dronning Mette er da et fint navn, det! ← Neida, selv om jeg liker å se på nydelige innpakninger, betyr ikke det at jeg ikke verdsetter innholdet. Når det gjelder Mette-Marit synes jeg bare hun på en måte burde "heves" litt, om du forstår. E flott, kongelig navn ville kanskje hjulpet på. Man kan jo aldri få gjort noe i forhold til bakgrunnen hennes, der er skaden allerede skjedd. Men at hun i tillegg må gå rundt med det håpløse småpikenavnet når hun representerer Norge og Kongehuset, det syne jeg nesten grenser til det pinlige, jeg. Endret 11. mai 2007 av Deidre
Rembo Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Skjønner ikke at du gidder bry deg. Dog jeg synes monarkiet er en utgammel skikk og jeg er overbevist om at det er mange som er langt bedre skikket til å representere Norge. Håper det snart kan bli en folkeavstemming om dette slik at vi kan kvitte oss med hele koneghuset og heller ha en folkevalgt utdannet president (uten reel makt) som kan representere oss.
Gjest *Magica* Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Tja. Hva foreslår du som et voksent, representativt navn da, Deidre? Kunne du tenke deg å endre navnet ditt så det sto bedre i stil til din manns? Husker at "Dronning Sonja" lød veldig merkelig og u-kongelig i mine ører. Det er en vanesak.
Gjest Eir Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes innholdet er viktigere enn innpakningen, så det ser jeg ingen grunn til. Synes også det er positivt at kongehuset gjøres mindre formelt, kongefamilien lever på mange måter i ett glassbur, så alt som kan bidra til å myke opp rammene er bra i mine øyne.
Deidre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2007 Tja. Hva foreslår du som et voksent, representativt navn da, Deidre? Kunne du tenke deg å endre navnet ditt så det sto bedre i stil til din manns? Husker at "Dronning Sonja" lød veldig merkelig og u-kongelig i mine ører. Det er en vanesak. ← Nå er ikke jeg kongelig, da. Hva jeg heter er nok totalt likegyldig for de fleste. Men Mette-Marit er nå en gang blitt en offentlig person, og da må man jo få lov å si sin mening. Hun kunne for eksempel het Alexandra, som jo også er datterens mellomnavn. Det klinger så mye bedre! Jeg har forresten aldri synes at Dronning Sonja klinger spesielt godt heller.
Deidre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. mai 2007 Skjønner ikke at du gidder bry deg. Dog jeg synes monarkiet er en utgammel skikk og jeg er overbevist om at det er mange som er langt bedre skikket til å representere Norge. Håper det snart kan bli en folkeavstemming om dette slik at vi kan kvitte oss med hele koneghuset og heller ha en folkevalgt utdannet president (uten reel makt) som kan representere oss. ← Ja, slik utviklingen er blitt kan de for min del bare fjerne hele monarkiet.
Deidre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes innholdet er viktigere enn innpakningen, så det ser jeg ingen grunn til. Synes også det er positivt at kongehuset gjøres mindre formelt, kongefamilien lever på mange måter i ett glassbur, så alt som kan bidra til å myke opp rammene er bra i mine øyne. ← Men er det nå riktig at kongehuset på død og liv skal være så uformelt, da? Hva er vitsen, hvis de blir som folk flest?
Gjest Miss Guided Skrevet 11. mai 2007 #10 Skrevet 11. mai 2007 Jeg syns at hun kan skifte stil før hun skifter navn. Gi dama en god bh og kjoler med utringing, og et lite kurs i god holdning, så er det det samme med hele navnet. Hun heter det hun heter, og det er greit for meg.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 11. mai 2007 #11 Skrevet 11. mai 2007 Du synes ikke det ville bli en smule påtatt, da Deidre? Det synes i alle fall jeg. (i tillegg til at jeg mener det er en fullstendig urimelig ting å "kreve" av noen osv osv, da)
Gjest Bellatrix Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Om Mette-Marit skulle skifte navn vill det vel eventuelt vært naturlig at hun bare kuttet det ene. Dronning Marit høres da ikke ille ut?
Gjest Peachbud Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes navnet Mette-Marit er perfekt på en prinsesse i alle fall. Lyder veldig norsk, og hun skal jo være en representant for Norge.
Gjest vimselot Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 Synes Deidre hadde vært et bedre navn på en dronning... Du kan jo maile kongehuset og sende inn forslag?
Deidre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. mai 2007 Du synes ikke det ville bli en smule påtatt, da Deidre? Det synes i alle fall jeg. (i tillegg til at jeg mener det er en fullstendig urimelig ting å "kreve" av noen osv osv, da) ← Jeg synes i grunnen denne kronprinsesse-rollen virker nokså påtatt for henne, jeg. Jeg synes ikke det er urimelig om hun må bytte navn. Det er jo f.eks klare føringer på hva de kan kalle barna sine. Det ville jo tatt seg ut om Ingrid Alexandra fikk navnet Tanja eller Heidi (selv om dette nok er navn litt mer i Mette-Marits gate)!
Deidre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 11. mai 2007 Synes Deidre hadde vært et bedre navn på en dronning... Du kan jo maile kongehuset og sende inn forslag? ← Nei, det tror jeg ikke, du. Men navnet jeg har i virkeligheten kunne nok passe bedre.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 11. mai 2007 #17 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes i grunnen denne kronprinsesse-rollen virker nokså påtatt for henne, jeg. Det kan være så.. Men blir bare mer påtatt til mer man gjør henne til en annen person enn hun er. Jeg synes ikke det er urimelig om hun må bytte navn. Det er jo f.eks klare føringer på hva de kan kalle barna sine. Det er da stor forskjell på føringer på hva man skal døpe et barn og det å forvente at en voksen kvinne skal endre navnet hun har identifisert seg med hele livet. Hun har jo sagt at hun syntes det var sårt å miste etternavnet sitt da hun ble dronning, og å endre fornavnet ville jo være desto værre.
Gjest Piper Skrevet 11. mai 2007 #18 Skrevet 11. mai 2007 Jeg syns det høres helt fjernt ut, at noen skal måtte bytte navn fordi de en gang skal bli dronning. Ville du byttet navn, bare fordi du fikk en slik tittel? (sikkert et dumt spørsmål, men jeg må nå bare spørre for det) Og heldigvis tenker ikke alle som deg
Gjest Piper Skrevet 11. mai 2007 #19 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes i grunnen denne kronprinsesse-rollen virker nokså påtatt for henne, jeg. Jeg synes ikke det er urimelig om hun må bytte navn. Det er jo f.eks klare føringer på hva de kan kalle barna sine. Det ville jo tatt seg ut om Ingrid Alexandra fikk navnet Tanja eller Heidi (selv om dette nok er navn litt mer i Mette-Marits gate)! ← Og heldigvis bestemmer ikke du dette
Gjest DyneTryne Skrevet 11. mai 2007 #20 Skrevet 11. mai 2007 Mitt navn også, jeg er så kongelig i navnveien altså.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå