Kosemose Skrevet 13. mai 2007 #21 Skrevet 13. mai 2007 Veldig enig med Frysepulver. De færreste syns vel det er gøy med dugnad, og de fleste har dårlig med tid, uansett om de har hjemmeeksamen eller jobb+unger (som nabokona de sansynligvis har?). Alle som ønsker det har en "god grunn" til å skulke dugnad, og jeg syns det er en forkastelig holdning. Man kan vel ofre en time for fellesskapet selv om det ikke er "obligatorisk"? At noen blir så provosert av folk som skulker unna dugnader at de putter dugnadslappen i postkassa til vedkommende skjønner jeg godt. Og at de som skulker unna ikke blir spesielt populære blant de som ofrer seg og deltar skjønner jeg også godt. Det er så utrolig arrogant å tro at sitt eget liv og sin egen tid er så mye mer verdifull enn alle andres.
Gjest lazuli Skrevet 13. mai 2007 #22 Skrevet 13. mai 2007 Er ikke dette bare et stjerneeksempel på hvor lett vi misforstår hverandre? Jeg skjønner godt at det blir vanskelig for TS å si noe når hun opplever at hun blir avvist av "den sure nabokjærringa". Med hvilket grunnlag hadde hun legitimitet for å være sur i utgangspunktet? Hun visste jo ikke hvorfor TS ikke kunne delta før hun avviste henne. Det kan se ut at forutforståelsen hun hadde var at TS bare ikke gadd, og handlet deretter ved å opptre surt. Hadde det ikke vært bedre om hun innledet en samtale med TS for å finne ut om forutforståelsen hennes stemte? Dugnad er frivillig, men man har selvfølgelig et ansvar for å ta sin del i felleskapet. Dette føler vel de fleste instinktivt. Det er gjerne sånn at felleskapet kommer med forskjellige former for sanksjoner når noen velger en annen løsning enn det som er forventet. Men, det jeg vil frem til er at man må da finne ut hva som er fakta før man setter sanksjonen ut i handling. Av erfaring kjenner jeg til det som TS forteller om. Folk som ikke møter på dugnader blir som regel uglesett av de som mener å vite hvorfor andre ikke deltar. De de i prinsippet gjør, er vel å redusere de som ikke deltar til fantasifostere av sin egen virkelighet! Jaja...jeg antar "nettverkspolitiet" må ha noe å gjøre de også
venus* Skrevet 13. mai 2007 #23 Skrevet 13. mai 2007 Hadde det ikke vært bedre om hun innledet en samtale med TS for å finne ut om forutforståelsen hennes stemte? Siden dugnader forutsetter sosial samvittighet, men ikke tvang, så synes jeg det ville vært veldig rart om nabodama skulle spørre hvorfor TS ikke ville/skulle delta. (Og hva slags innlegg hadde TS skrevet om nabodama faktisk hadde gjort det..!). At TS derimot ikke følger allminnelig høflighet og melder frafall, er jo litt mer merkelig etter min syn.. Etter min lange erfaring med dugnader så forteller de som er opptatt hvorfor de ikke kan, mens mange av unnasluntrerne bare håper at ingen legger merke til deres fravær. Så ja, jeg forstår nabodama godt. Men jeg er enig i at vi mennesker lett misforstår hverandre. Det er derfor jeg mener at man bare skal SI hva en mener, og ikke bare anta at alle andre automatisk forstår oss.
Gjest Vampyra Skrevet 13. mai 2007 #24 Skrevet 13. mai 2007 Det er da ingen som fremstiller en oppmøteliste eller en beklagelsesprotokoll dersom man ikke kan komme på dugnad?? Vi hadde dugnad i borettslaget forrige uke, noe vi begge hadde planlagt å være med på, men min samboer satt på skolen og jobbet med oppgave et godt stykke utpå kvelden, og jeg satt og leste på eksamenjeg hadde dagen etter. Å måtte forklare seg for de andre hvorfor man ikke kommer mener jeg er fullstendig unødvendig! Her er det mange hundre beboere, og kanskje et 20-30 tall som møter opp. Alle vet vel at ikke alle har mulighet til å møte opp?? Hvis mine naboer er sure fordi jeg ikke ba om unnskyldning for at jeg hadde eksamen får de virkelig ha det så godt! Da får man heller fremme et forslag om å betale en liten sum hvis man ikke møter opp, og melde fra dugnadstiden mer enn 5 dager i forveien. Neste år er det kanskje jeg som kommer og ikke dem.
venus* Skrevet 13. mai 2007 #25 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Å måtte forklare seg for de andre hvorfor man ikke kommer mener jeg er fullstendig unødvendig! ← Så du ville ikke sagt et ord om dugnaden om du gikk forbi naboer som gjorde dugnadsarbeid..? Du synes det ville vært å måtte forklare seg å nevne 1) at man ikke kan delta og 2) hvorfor man ikke kan delta. Personlig synes jeg det ville vært allminnelig høflighet. Endret 13. mai 2007 av venus*
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mai 2007 #26 Skrevet 13. mai 2007 Men det er vel vanlig at det er de samme som går igjen på alle dugnader og at det er de samme som alltid lurer seg unna - med eller uten god grunn. Å rydde hagene til folk for søppel er IKKE en kommunal oppgave. Såvidt jeg vet er ikke en gang det å tømme søppel i et borettslag en kommunal oppgave, men en oppgave som det enkelte borettslag må bestille som en tjeneste og betale for. Den beste løsningen for et hvilket som helst sameie eller borettslag er å kalle inn til pliktig dugnad der man må melde seg AV og der man faktisk må betale for den dugnaden man ikke utfører. Til trådstarter vil jeg si: Jeg forstår fullt ut at du ikke kunne delta denne gangen på grunn av eksamen, men dette er det faktisk svært vanskelig for andre mennesker å gjette eller forstå. Jeg synes heller ikke nabokjerringer i alle aldre eller størrelser har noe med HVORFOR du ikke ikke stiller på dugnad. Hvis de som arrangerte dugnaden ønsker å si noen bevingede ord til de som ikke deltok får de gjøre det formelt, ikke ved å spre møkk i andres postkasse.
Gjest Vampyra Skrevet 13. mai 2007 #27 Skrevet 13. mai 2007 Så du ville ikke sagt et ord om dugnaden om du gikk forbi naboer som gjorde dugnadsarbeid..? Du synes det ville vært å måtte forklare seg å nevne 1) at man ikke kan delta og 2) hvorfor man ikke kan delta. Personlig synes jeg det ville vært allminnelig høflighet. ← Allminnelig høflighet... Eh, har det noe med høflighet å gjøre? Å tilfredsstille andres nysgjerrighet og irritasjon? Jeg synes faktisk ingen har krav på å vite hvorfor jeg ikke kommer siden det ikke er obligatorisk. Hadde jeg kjent de som stod der, og vanligvis hilst og snakket med de så hadde jeg nok sagt det. Jeg hadde ikke forklart til de av naboene jeg aldri har snakket med før, og det forventer jeg heller ikke at de skulle gjort til meg. Lister med av- og påmelding synes jeg er en utmerket løsning!
Titta Skrevet 13. mai 2007 #28 Skrevet 13. mai 2007 I et lite borettslag hvor alle kjenner alle skjønner jeg at det er hensiktsmessig at en melder fra om en kommer. Er det 4 boenheter og bare halvparten dukker opp så blir dugnaden noe meningsløs. Men i et stort borettslag er det etter min mening annerledes. Og om det skal være meldeplikt så bør det isåfall være styret/de som arrangerer dugnaden en melder frafall til. Ikke en vilkårlig nabo. Skjønner TS godt jeg. Hjemmeeksamen er slitsomt, og aldri i livet om jeg hadde brukt den lille fritiden en har når en sitter med en lik oppgave til å jobbe dugnad. Da får en heller stille neste gang, eller gjør noe på eget initiativ på et annet tidspunkt. Om jeg gikk forbi en nabo jeg ikke kjenner, som i tillegg snur seg snurt bort når jeg hilser og går forbi, så hadde jeg ikke innledet noen samtale. Jeg har ingen forklaringsplikt ovenfor mine naboer.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. mai 2007 #29 Skrevet 13. mai 2007 I et lite borettslag hvor alle kjenner alle skjønner jeg at det er hensiktsmessig at en melder fra om en kommer. Er det 4 boenheter og bare halvparten dukker opp så blir dugnaden noe meningsløs. Men i et stort borettslag er det etter min mening annerledes. Og om det skal være meldeplikt så bør det isåfall være styret/de som arrangerer dugnaden en melder frafall til. Ikke en vilkårlig nabo. Skjønner TS godt jeg. Hjemmeeksamen er slitsomt, og aldri i livet om jeg hadde brukt den lille fritiden en har når en sitter med en lik oppgave til å jobbe dugnad. Da får en heller stille neste gang, eller gjør noe på eget initiativ på et annet tidspunkt. Om jeg gikk forbi en nabo jeg ikke kjenner, som i tillegg snur seg snurt bort når jeg hilser og går forbi, så hadde jeg ikke innledet noen samtale. Jeg har ingen forklaringsplikt ovenfor mine naboer. ← Jeg er enig i alt der. I borettslaget vårt er det flere hundre beboere og om alle skulle sagt i fra om de kunne delta eller ikke tror jeg det ville blitt mer jobb å få gjennomført enn at de som ikke kunne eller ville ikke deltok. Ja, det er viktig å bidra til fellesskapet, men ingen har noe med hvorfor folk ikke deltar.
Gjest Pjusk Skrevet 13. mai 2007 #30 Skrevet 13. mai 2007 Jeg bor i borettslag med dugnader. I fjor var jeg helt nyinnflyttet (bare bodd her et par dager og bodde i et kaos av esker) og hadde glemt dugnaden. Jeg kjørte i dugnadsperioden att og frem i gata her flere ærend og tenkte: "Jøss, dette var virkelig et flittig nabolag!" siden "alle" kostet, ryddet og stelte utenfor husene. Da sønnen min senere på dagen kom hjem og sa: "Jeg har hjulpet til på dugnaden i dag, jeg!" ble jeg vekselsvis lattermild og fryyyyktelig flau. Jeg beklaget meg senere overfor naboene og unisont sa alle "Men du var jo akkurat flyttet inn. Du hadde vel nok å holde på med". Følte ikke at det ble noen ekkel stemning. I år falt dugnaden på en "dum" dag for meg. Vi hadde andre ting både jeg og barna både hadde lyst og burde være med på. Men vi prioriterte dugnaden, og ungene hjalp også til. Dermed ble jeg i 2/3 av dugnadstiden og kom forsinket til det andre vi hadde planlagt, men med god samvittighet. (Forklarte hvorfor jeg måtte dra litt tidligere fra dugnaden). Jeg skriver ikke dette for å fremheve egen "fortreffelighet", men fordi jeg synes dugnader er en selvfølge å planlegge og prioritere. I trådstarters tilfelle kunne hun kanskje tatt en pause en halv time og gjort litt. Og jeg reagerer på at det blir sagt her at "jeg gidder ikke plukke opp andres søppel" osv. What?? Jeg brukte mesteparten av dugnadstiden til å koste noen av husene sine parkeringsplasser som jeg aldri benytter - de tilhører konkrete boliger. Og tenkte faktisk ikke over at dette er ikke min jobb, men synes det isteden var hyggelig å være med på en dugnad der alle jobber for samme mål - å holde det koselig i nærmiljøet sitt. En annen ting er jo at dugnader ofte er en kjempefin anledning til å prate med naboene og bli litt kjent. Jeg pratet kanskje litt mye - og fikk litt ertende kjeft og beskjed om at jeg måtte jobbe samtidig som jeg skravlet... Noen ganger kan man selvfølgelig ikke være med på dugnader. Det er klart! Men jeg synes veldig mange har dårlige unnskyldninger! Glemmer ikke da jeg møtte opp med barna på dugnad i barnehagen og vi var de eneste som kom.... Jeg liker dugnadsnorge!
Gjest Vampyra Skrevet 13. mai 2007 #31 Skrevet 13. mai 2007 Hvis du mener at man burde ta seg tid til å hjelpe til med slikt når man har hjemmeeksamen har du tydeligvis glemt/aldri opplevd hvordan det er I mange tilfeller sitter man faktisk og skriver hele helgen, døgnet rundt Og jeg prioriterer glatt å lese til en eksamen i stedet for å koste parkeringsplasser når jeg har 8 eksamener å gjennomføre denne våren (inkludert en bacheloroppgave).
treningsjenta Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #32 Skrevet 13. mai 2007 endelig godt at det faktisk er noen som klarer å se dette fra min side. som oppsummering vil jeg bare nevne; jeg kjenner ingen i blokka, annet enn på hilsern. jeg ser en dugnad som en meget god anledning til å bli kjent med folk. for klart at man vil bli kjent med folk når man bor så nærme og i samme oppgang. jeg føler meg mye mer tilpass med folk som jeg kan slå av en prat med i gangen, enn om jeg går rett forbi med et enkelt hei. så ja jeg så anledningen til å bli kjent med folk. siden jeg ikke har bodd her i et år, men nærmest, har det ikke tidligere vært dugander. men jeg sa til min samboer da vi flyttet inn at det måtte vi være med på... dessverre hadde det seg slik at hjemmeeksamen min som er en skikkelig "¤%¤#&¤/&%#&%¤#%#¤ dritt oppgave har krevd så mye tid de siste ukene at jeg har knapt nok hatt tid til å ha noe liv generelt, bortsettfra her inne på kg med noen korte kommentarer(det unner jeg meg selv i pausene) for ja eksamen krever sitt og da tar man seg ikke bare en time eller to pause....selvom man vil..for man har rett og slett ikke tid!!!! og ikke da ved siden av tre andre eksamener heller...det krever sitt det.. og jeg kjenner som sagt ingen., og da har jeg vel ingen form for meldeplikt. kan ikke akkurat gå bort til folk og begynne å bortforklare meg heller. ikke er jeg av den meget utadvendte sorten heller å det ville ikke ha falt seg naturlig. hadde jeg kjent dem hadde det klart vært en annen sak man har ingen meldeplikt uansett. men ja en god ordning hadde vært å henge opp en liste i oppgangen og skrive seg opp her som bindene påmelding...
Gjest Pjusk Skrevet 13. mai 2007 #33 Skrevet 13. mai 2007 Jeg har sagt at jeg skjønner at man noen ganger ikke har mulighet til å delta. Men det er holdningen du utviste mht. dugnaden som jeg reagerer på. Og jeg reagerer på at det blir sagt her at "jeg gidder ikke plukke opp andres søppel" osv. What?? Jeg brukte mesteparten av dugnadstiden til å koste noen av husene sine parkeringsplasser som jeg aldri benytter - de tilhører konkrete boliger. Og tenkte faktisk ikke over at dette er ikke min jobb, men synes det isteden var hyggelig å være med på en dugnad der alle jobber for samme mål - å holde det koselig i nærmiljøet sitt. ← Noen ganger kan man selvfølgelig ikke være med på dugnader. Det er klart! ← jeg har hjemmeeksamen og prioriterer den meget meget sterkt, og da har jeg ikke tid til å fly rundt å rydde opp etter alle de som kaster søppel rundt her.. det må man jo bare forstå... ← De fleste vet at en student i eksamensperioden er travel og sliten. Men det er en utearbeidende foreldre med full jobb, barn som må ha middag, skal på aktiviterer og ha leksehjelp også. I tillegg til at det kanskje et møte i SU i barnehagen den kvelden og budsjettet som skal presenteres på jobben dagen etter må bare gjøres ferdig i kveld.... Jeg tror en dugnad sjelden passer godt for noen.
Kosemose Skrevet 13. mai 2007 #34 Skrevet 13. mai 2007 Jeg tror TS kunne løst mye ved å bare møte opp, plukke litt søppel i en halvtime, mens hun fortalte at hun ikke kunne være med så lenge pga en %#* -hjemmeeksamen. Det hadde alle forstått. Og en halvtime ute tror jeg både er bra og lurt mens man sitter i en eksamenssituasjon. Man klarer uansett ikke å være effektiv hele tiden og jeg tror en liten luftetur kan gjøre det lettere å jobbe videre etterpå. (og ja, jeg husker godt hvordan det er å sitte med sånne ting). Det er så utrolig mange som skulker unna dugnader (med mer og mindre gode unnskyldninger) og de ødelegger nok litt for de som virkelig har en god grunn til å ikke delta. Synd men sant.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #35 Skrevet 13. mai 2007 Hvis man ikke er så utadvendt kunne man jo ha stukket en lapp i postkassen til formannen i borettslaget hvor det stod "på grunn av eksamen beklager jeg at jeg ikke har mulighet til å delta på årets dugnad. Hjelper gjerne til med noe som evt. gjenstår etter eksamen - ellers møter jeg med pågangsmot og godt humør neste år. Mvh beboer"
Arkana Skrevet 13. mai 2007 #36 Skrevet 13. mai 2007 Den beste løsningen for et hvilket som helst sameie eller borettslag er å kalle inn til pliktig dugnad der man må melde seg AV og der man faktisk må betale for den dugnaden man ikke utfører. ← Det er noen som gjør det, men det er faktisk ikke lov å hverken tvinge folk til dugnad eller kreve betalt.
treningsjenta Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #37 Skrevet 13. mai 2007 men hvorfor i all verden mener dere at jeg skal stikke en lapp til formannen og beklage meg???? når det er ca 20 stk av to hele blokker på gud vet hvor mange beboende som møter opp???? hvorfor skl jeg beklage meg?? og en annen ting, ja man hadde nok hatt godt av en luftetur i en halvtimes tid. men nå hadde det seg jo slik at skulle på kollokvie denne kvelden og det var avtalt tid med kollokvien som jeg da ikke kunne utsette. og kom jeg for sent ville jeg mulig ha gått glipp av en god del drøftelse som kunne ha kommet godt med til skrivinga mi... så sånn sett passet det seg jo ikke overhodet. jeg synes bare det rett og slett blir feil å si at man skal beklage seg for at man ikke kan. ja mange jobber fulltid med barn og annet.. men å være student og da ha hjemmeeksamen er ikke bare bare heller. jeg har generelt forståelsen for at vanlige fulltidsjobbende folk tror at vi studenter lever livet og har det avslappende. men jeg skal si dere det jeg at å være student og ha en deltidsjobb ved siden av er som heltidsjobb om ikke mere.. her blir dte til at man står opp like tidlig som heltidsjobbende, kommer seg på skolen, har undervisning, så er det rett på kollokvie, eller lesesalen og prøve å henge med.. så blir det rett hjem, lage noe mat ev få under husarbeid i en fei.så rett på deltidsjobb, så hjem igjen og kanksje lese litt til før senga roper på en.... ved en heltidsarbeidene kan dere faktisk gå hjem fra jobb og vite at nå er jobben lagt bak dere og dere kan gjøre de familietingene dere ønsker, om det så er å lage mat, ut med unger, husarbeid... dere har det hvertfall ikke hengende over dere at dere må tilbake til boka, lese mer, forstå mer, skrive ferdig oppg mv... dere kan legge det fra dere så fort dere forlater jobben. vi derimot har skolen hengende over oss... dette ble langt utenfor saken, men da fikk dere hvertfall et syn på at også studenter har sitt, selvom dem ikke nødvendigvis står å lager mat og hjelper ungene med lekser.... jeg mener det må kunne ha forståelse for at ikke samtlige kan dukke opp, og at man ikke skal måtte unnskylde seg dette
Gjest Frances Skrevet 13. mai 2007 #38 Skrevet 13. mai 2007 Siden dugnaden ikke var obligatorisk synes jeg ikke i dette tilfellet det var behov for å forklare sitt fravær, spesielt ikke til en tilfeldig person i blokka.
Kosemose Skrevet 13. mai 2007 #39 Skrevet 13. mai 2007 Flere av oss har faktisk prøvd begge deler. Noen har sågar prøvd å være heltidsjobbende, MED barn som skal følges opp, SAMTIDIG med krevende studier. Om du syns det er tøft å være student tror jeg du vil få et lite sjokk når du sitter med barn som skal kjøres og hentes, mates og stelles, lekes med og stimuleres ved siden av 8-16 jobb. Men, det er ikke tema her. Temaet er jo den helvetes drittkjerringa du har til nabo som propper postkassa di full av dritt. Du får sende en klage på henne til styret i borettslaget. Hvis noen stapper postkassa di full av dritt, må det da være greit å sende en klage?
Gjest Pjusk Skrevet 13. mai 2007 #40 Skrevet 13. mai 2007 men hvorfor i all verden mener dere at jeg skal stikke en lapp til formannen og beklage meg???? når det er ca 20 stk av to hele blokker på gud vet hvor mange beboende som møter opp???? hvorfor skl jeg beklage meg?? Hvorfor skal du ikke beklage deg? Og hva har dette å gjøre med hva "alle andre" gjør?? Jeg ville ha sagt fra her jeg bor hvis jeg ikke kunne delta. Hvis du synes det er en uforståelig ting å gjøre, så er det greit. og en annen ting, ja man hadde nok hatt godt av en luftetur i en halvtimes tid. men nå hadde det seg jo slik at skulle på kollokvie denne kvelden og det var avtalt tid med kollokvien som jeg da ikke kunne utsette. og kom jeg for sent ville jeg mulig ha gått glipp av en god del drøftelse som kunne ha kommet godt med til skrivinga mi... så sånn sett passet det seg jo ikke overhodet. Nei, noen ganger passer det ikke. men som sagt før reagerer jeg mest på holdningen din. "Hallo, skal jeg lissom plukke opp søppel etter andre??" jeg synes bare det rett og slett blir feil å si at man skal beklage seg for at man ikke kan. ja mange jobber fulltid med barn og annet.. men å være student og da ha hjemmeeksamen er ikke bare bare heller. jeg har generelt forståelsen for at vanlige fulltidsjobbende folk tror at vi studenter lever livet og har det avslappende. men jeg skal si dere det jeg at å være student og ha en deltidsjobb ved siden av er som heltidsjobb om ikke mere.. her blir dte til at man står opp like tidlig som heltidsjobbende, kommer seg på skolen, har undervisning, så er det rett på kollokvie, eller lesesalen og prøve å henge med.. så blir det rett hjem, lage noe mat ev få under husarbeid i en fei.så rett på deltidsjobb, så hjem igjen og kanksje lese litt til før senga roper på en.... Jeg har selv studert i mange år, og hatt både en og tre jobber ved siden av. ved en heltidsarbeidene kan dere faktisk gå hjem fra jobb og vite at nå er jobben lagt bak dere og dere kan gjøre de familietingene dere ønsker, om det så er å lage mat, ut med unger, husarbeid... dere har det hvertfall ikke hengende over dere at dere må tilbake til boka, lese mer, forstå mer, skrive ferdig oppg mv... dere kan legge det fra dere så fort dere forlater jobben. vi derimot har skolen hengende over oss... Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Får lyst til å svare som deg "Dere studenter tror visst at vi heltidsarbeidende...". I min omgangskrets har noen jobber som ikke krever noen innsats eller overtid etter arbeidsslutt. Men de fleste jeg kjenner jobber stadig overtid hjemme. De er på forretningsreiser som tar flere dager. De jobber i helger for å komme à jour. De er på seminarer og kurs etter arbeidstid. De sitter ofte til langt på natt med jobb etter at barna er lagt. De må forbrede seg til aktiviteter på jobben dagen derpå. Og mange jeg kjenner har også tatt universitets-/høyskolestudier i tillegg til jobb/hus/barn og dugnader. Hva slags studier er det du tar? Vil du få en jobb som er slik du beskriver - at kl. 16.00 behøver du ikke bruke tid på jobben i det hele tatt? Og har du forstått hvor mye tid barn krever? dette ble langt utenfor saken, men da fikk dere hvertfall et syn på at også studenter har sitt, selvom dem ikke nødvendigvis står å lager mat og hjelper ungene med lekser.... jeg mener det må kunne ha forståelse for at ikke samtlige kan dukke opp, og at man ikke skal måtte unnskylde seg dette ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå