Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er altså fullt stuerent å ha butikker og kolleksjoner med "stor mote", men finner man på å lage klær beregnet for liten mote, så er det hyl og skrik!!

vet om flere små, tynne som per idag må gå i barneavd for å finne klær i sin størrelse, fordi vanlige butikker ikke akkurat har størt utvalg i størrelser under 36, skal disse hyle og skrike over stor mote butikker ikke fører størrelse xxs?

Og nei, ikke alle butikker eller kolleksjoner for stor mote, er uhippe klær som ingen andre en store mennesker ville funnet på å bruke, har selv flere ganger forvillet meg inn i f.eks BiB hos hm og funnet fine klær som de ikke har hatt i annet en store størrelser.

Videoannonse
Annonse
Gjest DyneTryne
Skrevet

Vi har en butikk på senteret her som heter etellerannet - for kvinner med kurver.

Kanskje jeg skal samle mange til å demonstrere utenfor fordi de ikke skriver "For kvinner med større kurver"? Snakk om å tråkke på folk med skjulte ord. Nei, vi tynne bør bare fortsette å handle på barneavdelingen, små og ufeminine som vi er :---------)

Skrevet
Vi har en butikk på senteret her som heter  etellerannet - for kvinner med kurver.

Kanskje jeg skal samle mange til å demonstrere utenfor fordi de ikke skriver "For kvinner med større kurver"? Snakk om å tråkke på folk med skjulte ord. Nei, vi tynne bør bare fortsette å handle på barneavdelingen, små og ufeminine som vi er :---------)

:ler:

Gjest Emera
Skrevet

Nei, hva skal man si om dette?

I en ideell verden hadde ALLE kleskolleksjoner blitt laget fra størrelse ekstra-ekstra-small til størrelse ekstra-ekstra-ekstra-large. Men det blir de ikke. Så får hver og en av oss lære å akseptere at vi er som vi er, samme hvilken størrelse vi passer inn i.

Jeg kan skjønne reaksjonene mot bittesmå-kolleksjoner fordi idelaet i dag er å være så tynn som mulig, og det tyter av tynnhet overalt hvor vi snur oss. Derfor blir det ikke ramaskrik over at noen lager klær kun i store størrelser. Det er ingen som åpent går ut og mener seg diskriminert av det.

Selv er jeg bitteliten og kunne ønske meg en kolleksjon av bukser og kjoler jeg ikke måtte legge opp. Eller, kanskje jeg skal lage min egen? Så markedsfører jeg den med "klær for de små og NETTE." Underforstått mener jeg da altså at alle damer over en fem og femti er unette... ;)

Nei, lev og la leve!

Gjest DyneTryne
Skrevet

Så tynn som mulig? Det er jo helt motsatt, har du ikke hørt? Det er rett og slett ut å være tynn, og det har jeg fått erfare godt. Kanskje dette er en liten påminnelse til oss pipestilker at vi ikke er så jævlige som alle skal ha det til?

Skrevet

Jeg er for så vidt enig i at det ikke skal være noe problem å lage kolleksjoner for tynne jenter når det finnes kolleksjoner for store jenter. Problemet her som jeg ser det er at denne kolleksjonen er frontet av Kate Moss, er sikkert lenge etterlengtet for mange, og fremstår i samme stil som Moss- sexy. Dermed blir det litt feil at den bare skal passe for kvinner opp til størrelse 36, og det sender ut helt andre signaler enn om h&m skulle lansert en "nøytral" og ikke kjendisfrontet kolleksjon for ekstra tynne jenter. Top Shop er vel så vidt jeg vet ikke en kjede som bare lager små klær til vanlig, så det er teit at de skal ekskludere så mange (de fleste!) når de først får til et prosjekt som dette.

Ellers er jeg mye mer spent på klærne Lily Allen skal designe jeg da :)

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Jeg er for så vidt enig i at det ikke skal være noe problem å lage kolleksjoner for tynne jenter når det finnes kolleksjoner for store jenter. Problemet her som jeg ser det er at denne kolleksjonen er frontet av Kate Moss, er sikkert lenge etterlengtet for mange, og fremstår i samme stil som Moss- sexy. Dermed blir det litt feil at den bare skal passe for kvinner opp til størrelse 36, og det sender ut helt andre signaler enn om h&m skulle lansert en "nøytral" og ikke kjendisfrontet kolleksjon for ekstra tynne jenter. Top Shop er vel så vidt jeg vet ikke en kjede som bare lager små klær til vanlig, så det er teit at de skal ekskludere så mange (de fleste!) når de først får til et prosjekt som dette.

Ellers er jeg mye mer spent på klærne Lily Allen skal designe jeg da  :)

Helt enig her.

Hvis Madonna-kolleksjonen eller en av de andre veldig hypede slippene til HM bare hadde kommet i størrelse 44 og oppover skal jeg love at folk hadde reagert på det også. Det blir veldig merkelig når normale jenter ikke skal passe inn i slike klær. Hadde Kate Moss-kolleksjonen på forhånd blitt lansert som "klær for veldig tynne og små jenter" hadde saken vært en helt annen. Men nå blir det slik at normale jenter som hadde gledet seg til at disse klærne kom og går på Top Shop for å få tak i dem indirekte får beskjed om at de er for feite.

Skrevet

Noe av poenget med Bib-kolleksjonen, er vel at det til vanlig ikke lages klær hos HM med disse størelsene. Str 36 får man over alt, så jeg ser ikke helt behovet for en egen kolleksjon.

Null problem for meg at jeg ikke får på meg disse klærne, men trist for en haug med usikre tenåringer.

Skrevet
Så tynn som mulig? Det er jo helt motsatt, har du ikke hørt? Det er rett og slett ut å være tynn, og det har jeg fått erfare godt. Kanskje dette er en liten påminnelse til oss pipestilker at vi ikke er så jævlige som alle skal ha det til?

Jepp!! Fokuset i media har skiftet veldig de siste to årene. Jeg leser det meste som er å komme over av blader, Woman, Det Nye, Cosmopolitan fra 3-4 land o.s.v.... Leser stadig artikler der det står om hvor glade gutta er i former og fett og hvor motbydelige disse tynne "prepubertale" kroppene er...

Jeg blir så forbanna!!

Jeg hørte om en jente som døde av anoreksia, tror det var i England. Selvfølgelig veldig trist, men moren hennes bestemte seg for at dette var Keira Knightleys skyld. Datteren hadde vært litt opphengt i Keira og hadde hengt et bilde av henne i bikini på en skapdør på rommet sitt. Moren mente at bildet (som var tatt av papparazier på en strand) var skyld i anoreksiaen, og dermed også skyld i datterens død. Dette la hun altså over på stakkars Keira, som er naturlig slank og som selvfølgelig ikke hadde bedt paparaziene ta bildet av seg. Moren saksøkte Keira, og gikk ut i verdenspressen med historien sin. Syyyyykt.....

Jeg mener ikke at det er noe bedre å skrive om at folk er tjukke og burde slanke seg, og at gutter liker slanke jenter, men hvor ser man sånt hen da? Ingen steder!! Og som sagt, jeg er rimelig bereist i diverse månedlige magasiner...

Skrevet
Jeg leser det meste som er å komme over av blader, Woman, Det Nye, Cosmopolitan fra 3-4 land o.s.v....

..og hva slags kroppsform har modellene som viser klær i disse bladene?

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Nei, dette har jeg ikke fått med meg. Nå er jeg sånn vanlig slank, og ikke syltynn, så det er sikkert derfor jeg ikke har sett dette. Eller; jeg har jo lest om disse gutta som "ikke vil ha pipestilker" og sånt. Men det ser jeg på samme måte som eksemplet mitt med kolleksjonen for korte jenter. Det er et dumt selvforsvar fra de noe rundere, som gjerne ville vært tynne. En motreaksjon, eller et angrep kanskje, mot all slankereklamen rundt oss.

Endret av Emera
Skrevet
Str 36 får man over alt, så jeg ser ikke helt behovet for en egen kolleksjon.

36 og nedover er det jo snakk om da, og etter hva jeg hører av de som er i den størrelsen, må de som sagt ofte på barneavdelinger for å få klær.

så en ting er jo at det er in å være tynn, og at det er altformye fokus på det, men er det ikke engang litt greit at det faktisk lages voksenklær også til de som er under størrelse 36?

At det er Kate Moss som fronter den, kan jeg kanskje se at skaper ett problem, men hadde det ikke vært litt rart om den ble frontet av en modell som IKKE var like tynn og liten?

Skrevet
..og hva slags kroppsform har modellene som viser klær i disse bladene?

Det er slanke jenter, og her syns også jeg at moteindustrien burde gå inn får å få et litt mer nyansert utvalg, i motereportasjer og på catwalken.

Det jeg sikter til er skriftlige utsagn, f.eks har jeg lest: "Gutter liker jenter med runde former og litt mer å ta i". Dette vil sannsynligvis av en 16 år gammel jente oppleves som en faktasetning, siden de fleste unge jenter ikke har evnen til å se at det er mennesker som dem selv som sitter og skriver dette, og at det ikke er et uttrykk for allmennhetens mening.

Det har også i det siste vært reportasjer der de har sammenliknet bilder av kjendiser i bikini, med bemerkninger om hvor stygge de er når de er tynne, og hvor mye bedre de ser ut når de har lagt på seg litt. Til og med Angelina Jolie får kjeft, enda folk vet at grunnen til hennes vekttap er morens død. Til stadighet ser jeg bilder av unge, slanke kjendiser med stygge kommentarer under om deres manglende former.

Kanskje litt utenom det her da, men det var godt å få sagt det!!

Skrevet

At det er Kate Moss som fronter den, kan jeg kanskje se at skaper ett problem, men hadde det ikke vært litt rart om den ble frontet av en modell som IKKE var like tynn og liten?

Det er ikke i utgangspunktet en kolleksjon for tynne jenter, det er i utgangspunktet en kolleksjon fra Kate Moss. Det er ikke sånn at hun fronter kampanjen FORDI størrelsene er små. Hun har satt navnet sitt på en mengde klær som sikkert mange jenter hadde sett fram til å kunne kjøpe, og så viser de seg å være "for tykke" for disse klærne.

Til ganske mange andre som har skrevet innlegg her: dette er ikke en diskusjon om tynne eller tykke jenter er finest.

Skrevet

Ellers er jeg mye mer spent på klærne Lily Allen skal designe jeg da  :)

Skriver under på denne!

Helt enig her.

Hvis Madonna-kolleksjonen eller en av de andre veldig hypede slippene til HM bare hadde kommet i størrelse 44 og oppover skal jeg love at folk hadde reagert på det også. Det blir veldig merkelig når normale jenter ikke skal passe inn i slike klær. Hadde Kate Moss-kolleksjonen på forhånd blitt lansert som "klær for veldig tynne og små jenter" hadde saken vært en helt annen. Men nå blir det slik at normale jenter som hadde gledet seg til at disse klærne kom og går på Top Shop for å få tak i dem indirekte får beskjed om at de er for feite.

Enig.

Jeg forsår godt poenget med å ha en modell som er tynn og liten. Men det er når den lille og tynne modellen er Kate Moss, som mange ser på som et moteforbilde, og som er veldig kjent, det er da jeg synes det blir problematisk.

Sånn ellers synes jeg det er flott at det kommer en kolleksjon som de som er små og tynne.

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Det er altså fullt stuerent å ha butikker og kolleksjoner med "stor mote", men finner man på å lage klær beregnet for liten mote, så er det hyl og skrik!!

vet om flere små, tynne som per idag må gå i barneavd for å finne klær i sin størrelse, fordi vanlige butikker ikke akkurat har størt utvalg i størrelser under 36, skal disse hyle og skrike over stor mote butikker ikke fører størrelse xxs?

Og nei, ikke alle butikker eller kolleksjoner for stor mote, er uhippe klær som ingen andre en store mennesker ville funnet på å bruke, har selv flere ganger forvillet meg inn i f.eks BiB hos hm og funnet fine klær som de ikke har hatt i annet en store størrelser.

Jeg kan ikke forstå at de må gå på barneavdelingen, for det er flere butikker i dag som selger veldig små størrelser. Vero moda, only, HM, + noen andre som jeg ikke husker navnet på.

Men jeg forstår ikke hvorfor det må være enten eller. Kan de ikke lage klær i ulike størrelser da? Eller må det skilles mellom, "små", "normale" og "store"?

Endret av Piper
Skrevet
Det er ikke i utgangspunktet en kolleksjon for tynne jenter, det er i utgangspunktet en kolleksjon fra Kate Moss. Det er ikke sånn at hun fronter kampanjen FORDI størrelsene er små. Hun har satt navnet sitt på en mengde klær som sikkert mange jenter hadde sett fram til å kunne kjøpe, og så viser de seg å være "for tykke" for disse klærne.

Tror nok det er her mye av oppmerksomheten ligger ja. Man venter på en vanlig kolleksjon som får mye blest fordi den skal være så hipp, og så stopper den på str 36.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, hadde det vært frontet som en kolleksjon for små damer hadde det nok ikke kommet like mange reaksjoner, men det er klart folk blir skuffet hvis de har gledet seg lenge og så har de klærne i bare små størrelser. De flestre blir vel skuffet hvis de ikke kan få tak i noe de har gledet seg til?

Skrevet

Men dersom man ser på Kate Moss og noe av det hun faktisk ER kjent for, som er modell og en utrolig tynn modell, det er jo tross alt noe av det alle vet om akkurat henne som "kjendis".

Jeg hadde ærlig talt ikke engang tenkt på at en kolleksjon fra henne, var laget for kvinner som meg, som er normalt slanke men med både hofter liv og muskler, for det er rett og slett ikke det bildet hun er kjent for.

Jeg kan ikke forstå at de må gå på barneavdelingen, for det er flere butikker i dag som selger veldig små størrelser. Vero moda, only, HM, + noen andre som jeg ikke husker navnet på.

Jeg bruker ikke den størrelsen, så jeg kan ikke forklare hvorfor endel sliter med å få små nok størrelser. Kan ærlig talt innrømme at jeg aldri engang har lagt merke til hvor mye det finnes av f.eks str 34 hos Vero Moda, Only, HM + andre, det finnes sikkert, men finnes det mye av det?

Som sagt, jeg vet ikke jeg altså, jeg har liksom ikke det problemet, men jeg VET at det er flere som er små og tynne som sliter med å finne klær i små nok størrelser.

Jeg ser også jenter på gata, som på en måte ser ut som de har handlet på barneavdeling, pga størrelsen og klærnes fasong, men det kan være at så små størrelser bare ser slik ut uten at de faktisk er kjøpt på barneavdeling.

Skrevet

Men jeg forstår ikke hvorfor det må være enten eller. Kan de ikke lage klær i ulike størrelser da? Eller må det skilles mellom, "små", "normale" og "store"?

HM har blitt ganske store i størrelsen i det siste, iallefall som jeg har merka. Det hender at tilogmed 34 kan bli for stort. (og jeg ser ikke på meg selv som noen super tynn person)

og til det andre spørsmålet, Avogtil synes jeg det er fint de skiller litt på klær. Har sett altfor mange store personer trykke seg inn i klær forbeholdt på små mennesker, og det ser rett og slett ikke bra ut. alle kan ikke passe alle fasonger på klær, sånn er det bare.

(merk, avogtil.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...