Gå til innhold

Guri kom ikke til finalen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er egentlig ganske fonøyd over at Guri ikke kom videre. Jeg kjente at jeg ble skikkelig flau da jeg så henne framføre sangen første gangen. Her er det en norsk artist som har med et par setninger på spansk (?) i sangen, og prøver å spille litt på det at hun lærte å danse salsa eller hva den nå heter. Tror nesten at de folka som snakker det språket nesten daua av latterkrampe da de fikk høre sangen første gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ingen overraskelse at Guri ikke kom videre, for den sangen sugde virkelig hardt.

Ja, den sugde balle!

Skrevet

Jeg synes sangen til Guri var bra i forhold til mye av den dritten som kvalifiserte seg i semifinalen ihvertfall. Men ihvertfall skulle Eirikur ha kommet videre! :grine:

Mye dårlige sanger, men sånn er det hvert år. Det er kanskje en 5-6 sanger som er bra, og Sverige er best! :) I tillegg synes jeg Hellas, Finland og Belarus er ganske bra.

Skrevet

:digge: I vånne dææns vidd juuuu :digge:

Jeg syns det er helt greit at Guri ikke kom med. Sangen var dårlig og engelskutalen var helt håpløs. Sceneshowet med de tre kjolene er vel oppbrukt og danserne var ikke all that heller. Skikkelig flaut hele greia. Jeg syns det var mer enn ti bidrag som var bedre enn det norske.

Alle mine favoritter i semifinalen kom faktisk fra ganske langt øst. Tror at de vinner på å ikke ha så lange tradisjoner i Grand Prix, for den egne sjangeren, som f.eks. det britiske bidraget er et godt eksempel på, er helt grusom. De nye landene stiller sine beste stjerner, mens det i Vest-Europa er nærmest opplest og vedtatt at det skal være middelmådig. Unntaket er vel kanskje Sverige, hvor Grand Prix er blodig alvor og ABBA- oppskriften funker hver gang. Mine favoritter er Georgia, Ungarn, Serbia, Tyskland og Sverige fordi jeg liker The Ark og fordi det er "ekte" musikk som ikke er spesialkonstruert for Grand Prix.

Gleder meg til i kveld, for det er nå fortsatt ganske festlig.

Gjest Leiababe
Skrevet
:digge: I vånne dææns vidd juuuu :digge:

:ler: Ja, det var egentlig det jeg hang meg mest opp i.. juuuuuuuuuuuu!!!!

Helt greit den sangen ikke gikk videre. Den var så sinnsykt dårlig!

Gjest Emera
Skrevet
Unntaket er vel kanskje Sverige, hvor Grand Prix er blodig alvor og ABBA- oppskriften funker hver gang.

Hehe, ja i Sverige er de helt ville.

Gjest Elastica
Skrevet

Siden jeg er over den pubertale alderen, er det bare Guri som får meg til å rødme så inderlig. Hun gjorde det på Skal vi danse, og hun gjør det nå.

Gjest Emera
Skrevet
Jeg tror tendensen går mot et rent østeuropeisk Grand Prix.

Og her kommer de harde fakta:

Jeg husker ikke helt når de östeuropeiske landene begynte å gjore sitt inntog, men det har vaert mas om dette hvert eneste år siden. Dette er de siste ti års vinnere:

06 - Finland

05 - Hellas

04 - Ukraina

03 - Tyrkia

02 - Latvia

01 - Estland

00 - Danmark

99 - Sverige

98 - Israel

97 - UK

Synes det er ganske jevnt fordelt jeg. Kanskje de vesteuropeiske sangene i går rett og slett ikke var bra nok? (Ikke at Bulgaria heller var et glansnummer men...)

Jeg skrev at jeg tror tendensen går mot osv.

Og årets konkurranse bekrefter vel nærmest dette.

Skrevet
Og årets konkurranse bekrefter vel nærmest dette.

*Norge og Danmark ga 12 poeng til Sverige

*Island og Sverige ga 12 poeng til Finland

*Storbritannina fikk sine eneste poeng fra Irland og Malta

*Kypros og Tyskland ga 12 poeng til Tyrkia, som de har gjort hvert år så lenge jeg kan huske

De østeuropeiske landene har med andre ord skjønt poenget, blitt godt integret og følger opp gamle grand prix-tradisjoner... Vinneren fikk mye poeng fra hele Europa, det var ikke noe østuropeisk kupp.

Skrevet

Når det gjelder naboland-stemming:

Tror dere man stemmer på hverandre fordi man er naboland? Eller fordi man liker hverandres musikk, dvs kommer fra lik kultur med samme musikkreferanser? Hadde jeg stemt, hadde jeg uten tvil stemt på Sverige, fordi jeg rett og slett liker låten, ikke fordi det er nabolandet vårt. Og kanskje er det slik nede på Balkan også? De har litt spesiell musikk der, og de liker vel det samme også?

Tenker nok at Balkan og Østeuropa kommer til overta Grand Prix helt i framtiden, hjelpe meg, det er jo tjue land nedi der nå. Om ikke Sverige splittes opp i ti små-stater som gjør at vi kan stemme på hverandre her oppi nord, tror jeg vi med litt mer vestlig musikksmak ikke har sjans i Grand Prix for framtiden.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Hvis vestlig musikksmak er Guri og svenskene, så er det ikke noe tap for meg. Jeg tror norden og de "gamle" MGP-landene trenger å fornye seg en del for å komme på banen igjen. Tror ikke det er så enkelt som å si at østblokklandjuntaen har overtatt, mange bra sanger der og MGP og verden forandrer seg - kanskje vi skal prøve å henge med i stedet for å hyle om at alt var mye bedre før i tiden.

Gjest Miss Guided
Skrevet
Ingen hyling, bare et skråblikk...

Tenkte ikke nødvendigvis på deg især, men på alle som syns østblokkan har tatt over. Et lite raut i nye og ne må man tåle. ;)

Skrevet (endret)
Et lite raut i nye og ne må man tåle.   ;)

:ler:

Endret av Serene
Gjest Emera
Skrevet
*Norge og Danmark ga 12 poeng til Sverige

*Island og Sverige ga 12 poeng til Finland

*Storbritannina fikk sine eneste poeng fra Irland og Malta

*Kypros og Tyskland ga 12 poeng til Tyrkia, som de har gjort hvert år så lenge jeg kan huske

De østeuropeiske landene har med andre ord skjønt poenget, blitt godt integret og følger opp gamle grand prix-tradisjoner... Vinneren fikk mye poeng fra hele Europa, det var ikke noe østuropeisk kupp.

Og dersom de fortsetter å følge tradisjonen så har ikke Norge en sjanse lenger. Og da er det ikke gøy å se på for min del. At naboland har stemt på hverandre er ikke noe nytt, nei. Men tidligere så hadde de fleste deltakerne en sjanse til å vinne, eller komme høyt opp på lista. Nå er det rett og slett for mange land med. Synes jeg.

Skrevet

Er i grunnen glad jeg sluttet å bry meg og å la være å se på dette programmet for ca 15 år siden. Men, generelt: Det lages mye bra musikk i f.eks. Russland som vi ikke hører mye til her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...