Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har brukt noe annet en det som er vanlig? Hvordan løser de dette i kirken? Har veldig lyst til å bruke Pachelbel - Canon. Det er en av de fineste sangene jeg vet om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Den har jeg ikke hørt om, men jeg syns det er flott å velge noe annet enn Mendelssohn og Wagner. Selv vurderer vi å bruke "Brudemarsj fra Valsøyfjord". Er det noen av dere som har hørt den i bryllup? (har nemlig ikke hørt den spilt av organist enda selv)

Puff :)

Skrevet

Canon er jo helt nydelig! Skulle jeg giftet meg i kirken ville jeg også gjerne hatt denne, så dette må du prøve å få til. Hva med å spørre en musiker om hvordan man kan arrangere det? Den er vel egentlig laget for strykere, men kan kanskje spilles på orgel også? Spør organisten i kirken deres! :)

Skrevet

Den er laget for strykere ja, men har også hørt den spilt på piano. Har sansynligvis ikke råd til å leie en strykerkvartett. :o Skal uansett få det til. Siste utvei er å spille den på CD. Regner med at de har høytaleranlegg i kirken.

Skrevet

Vi har forsåvidt ikke satt dato enda, så det er ikke noe vi stresser med, synes bare det er gøy å høre hvordan andre har gjort det.

Skrevet

Hadde jeg vært deg tror jeg kanskje at jeg uansett ville gått for cd'en jeg, for det er jo et ganske "skjørt" stykke om du skjønner hva jeg mener, så den passer kanskje ikke fullt så godt med orgel e.l.

Kan tenke meg at det vil bli en utrolig vakker affære dette, hvis du kommer inn til dette stykket. Tårene vil trille hos gjestene dine!:wink:

Skrevet
Tårene vil trille hos gjestene dine!
Og hos meg.

Sant det du sier om å bruke CD uansett. Skal ikke mye til for å ødelegge hele sangen.

Skrevet

Vi brukte denne, og tro meg, den höres helt flott ut med kirkeorgel! Sjekk med organisten at han har noter til denne, og få ham til å prövespille for deg. I vårt tilfelle ble det ihvertfall veldig bra. Det fungerte veldig fint som inngangsmusikk, satte en veldig höytidelig stemning allerede fra start i vielsen.

Skrevet

Helt siden jeg så "Brudens far" har jeg vært bestemt på å ha

"Canon in D major" av Pachelbel som en del av inngangsmusikken. Det finnes desverre svært få kirker som har tilstrekkelig med anlegg til å få den spilt på cd, men den er faktisk alldeles nydelig på kirkeorgel!!

Så vi kommer til å ha Pachelbel som musikk til prosesjonen som går opp til alteret før meg mens

jeg skal ha "Trumpet tune" av Purvis som min egen inngangsmarsj.

Gjest Anni.
Skrevet

Vi ville også ha Pachelbels Canon som inngangmarsj, men organisten kunne den ikke, og hadde dessverre ikke anledning til å lære seg den før bryllupet.

Vi endte opp med:

Purpose (Nordraak) som inngangsmarsj (kun orgel)

Trumpet Voluntary (J. Clarke) som utgangsmarsj (orgel og trompet)

Gjest Madden
Skrevet

ååå...ble kjempenysjerrig jeg nå, må hjem å se om jeg finner den filmen...!

Blir det ikke litt dumt å bruke cd i kirken da...synes det blir litt juks jeg...eller? :-?

Om organisten får beskjed god tid i forveien bør han da kunne klare å lære seg sangen..trodde de ble litt glade for å slippe å spille mendelsohn hver lørdag! :ler:

Skrevet

Vi hadde "Bruremarsj fra Øre" av Henning Sommerro inn, og "Purpose" av Nordraak ut - begge med orgel og trompet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal også ha Canon!

Har hørt den bli spilt av orgel og tverrfløyte (!) og det var helt nydelig!

Har alle kirker høyttaler- anlegg? De litt gamle også...?

Skrevet

Hvorfor har det plutselig (etter de kongelige bryllupene) blitt så populært å bruke andre inngang / utgangs masjer enn Mendelssohn og Wagner ??

Vi skal ha de "gamle kjedelige", men det er kun fordi det føles så feil uten... :wink:

Skrevet
Hvorfor har det plutselig (etter de kongelige bryllupene) blitt så populært å bruke andre inngang / utgangs masjer enn Mendelssohn og Wagner ??

Vi skal ha de "gamle kjedelige", men det er kun fordi det føles så feil uten... :wink:

Det har ingen ting med de kongelige bryllupene å gjøre at jeg vil ha denne innmarsjen. Har hatt lyst til det siden jeg var liten. Synes det er gøy å kunne sette sitt personlige preg på bryllupet, gjøre noe som ikke alle andre har gjort.

Skrevet

Vi skal bruke annerledes marsjer enn de som er vanlig. Vår brudemarsj har min elskede komponert, og dette har vært planlagt lenge. Det er definitivt ikke p.g.a. de kongelige bryllupene. Mitt inntrykk er at mange også har valgt annerledes før disse bryllupene, men ikke vet jeg.... Mine valg er i hvertfall heeeelt uavhengig av dette.

Skrevet

Jeg skal definitivt ha Mendelssohn når jeg går inn!

Selv om organisten vår prøver å overtale meg til å være litt

mer kreativ :oops:

Mendelssohn er bryllup for meg, så da må jeg bare ha den!

Tror det blir Purpose av Nordrak til utgangen.

K.

Skrevet

jeg tenkte også å ha denne sangen, men den varer jo i over 4 minutter, hvordan få en pen avslutning på den så vi slipper å sitte og vente på at den skal bli ferdig?

Skrevet

Vi skal ha bare sang, vi, til inngangen. Det er en korprosesjon som jeg er veldig knyttet til, tror det blir flott for oss alle. Tingen er: Kirken vi skal gifte oss i har ikke orgel ennå, den er for ung! Så da sliter jeg litt mer med å finne postludium, men det ordner seg nok. De har et flott flygel, og det finnes utrolig mye vakker pianomusikk. Ang de tradisjonelle brudemarsjene, så synes jeg ikke man skal se rart på dem som velger disse - for mange er det Mendelsson og de andre tradisjonelle som er bryllup!

Lykke til med valget, alle sammen!

Skrevet

Dei kongelege bryllaupa hadde vel ingen ting å gjera med om folk likar Mendelsson og Wagner sine marsjar? Personleg har eg aldri hatt lyst å ha nokon av dei. Mendelsson sin var skriven for tulle-bryllaupet i "En midtsommernatts drøm", der mellom anna bruda var erstatta med eit esel. Eg hadde rett og slett begynt å le og tenka på eit esel dersom eg hadde hatt denne. Dessutan så har eg aldri likt den marsjen. Det er ikkje bryllaupsstemning for meg, det er "den kjedelege melodien som alt for mange brukar som inngangsmarsj". Høyrte forresten denne spelt av verdens verste organist i sommar, og det gjorde ikkje mitt forhold til han betre...

Wagner ville eg ikkje ha fordi det følest så amerikansk, og eg hatar verkeleg amerikansk stemning... Dessutan så er eg rett og slett lei av denne og.

Me hadde Bryllupsintrada av Johan Varen Ugland som inngangsmarsj. Det er den beste bryllaupsmarsjen eg nokon gong har høyrt!! Som utgangsmarsj hadde me Bruremarsj av Jan Magne Førde, og nei, det hadde ingen ting med prinsessebryllaupet å gjera!! Eg har spelt denne marsjen i korps mange gonger, også i lag med Jan Magne Førde sjølv. Så for meg å få korpset "mitt" (som eg spelar i) til å spela denne for oss under utgangen var heilt fantastisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...