Top Gun Skrevet 10. mai 2007 #1 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Hei. Jeg hadde originalt tenkt til å poste dette i tråden "Hvorfor tror du ikke på gud", men så fant jeg ut at å lage en egen tråd var mer hensiktsmessig: Ellers vil jeg gjerne spørre de kristne (og andre) her om noe: hva syntes dere om kristen etikk. En kristen må i alt sitt virke følge en bestemt ledetråd: han må adlyde Guds ord. I forholdet til andre mennesker innebærer dette at det er ett prinsipp som alltid må følges: nestekjærlighet. Jesus sier at man skal elske sin neste som seg selv, man skal endog elske sin neste uten å foreta moralske vurderinger av ham - «døm ikke for at dere ikke skal dømmes». I fullt samsvar med dette er tilgivelse av de som begår onde handlinger en av de viktigste dyder. Jesus sier også et sted endog at vi skal elske våre fiender. Men vi skal ikke gjøre dette uten å få noe igjen, for dersom vi lever i overensstemmelse med Guds vilje, kommer vi til himmelriket etter døden. Den kristne etikken kan man karakterisere ved å gjengi følgende Jesus-ord fra Bibelen: «Sett dere ikke imot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, la ham få kappen også. Tvinger noen deg til å følge med en mil, så gå to med ham.» (Matt 5,39-41.) Dette er rendyrket altruisme. (Denne etiske teorien har vi behandlet i første del av boken.) I Bergprekenen gir Jesus en fremstilling av hovedtrekkene i den kristne etikk. Her fremsetter han et stort antall regler for hvordan mennesker skal leve. Jesus mente at vi ikke skal bry oss om morgendagen, at vi ikke skal samle skatter på jorden - «det er lettere for en kamel å komme igjennom et nåløye enn for rik mann å komme inn i himmelen», osv. Han sier også at vi ikke skal bry oss med å arbeide og henviser til fuglene, som ikke arbeider. Han bruker også blomstene på marken som eksempel, og sier at disse er mye vakrere enn selv en konge kledt i all sin prakt. Jesu holdning til arbeid kom også til uttrykk i måten han vervet sine disipler på; de måtte forlate sine yrker for å følge ham. De levet av å tigge, og de delte det lille de hadde med alle som trengte det. Mange kristne har fulgt dette forbildet og brukt mye tid og krefter på å hjelpe de fattige, og ulike kirkesamfunn har utført et stort arbeide på dette område siden Jesu tid. Er det egentlig noen god grunn til at man skal følge guds ord eller bare "er det sånn"? Og selvoppofrelse er vel egentlig en ganske antihuman etikk som bare fører til lidelse for den som praktiserer den. La oss si at min familie er en rik familie og det er tradisjon at sønnen (meg som er alenebarn) tar over familiebedriften når jeg vokser opp. Men jeg vil bli gartner fordi jeg liker å se blomster vokse. Er jeg altruist vil jeg drive bedriften, og bli ulykkelig fordi jeg ikke gjør noe jeg syntes er spennende. Er jeg derimot egoist (mange i dag tror at det å være egoist betyr å være en hensynsløs bølle, men det er feil) vil jeg bli gartner og bli lykkelig. Har dere tatt etikken på alvor og gjort dette selv? Fulgt ønskene fra venner og familie framfor å følge eget hjerte? Vennene og familien vil tross alt bli svært skuffet over deg. Et annet eksempel, fra Martinsen: La oss også ta et annet eksempel. Tre personer vil bli lege, den ene fordi han liker kropper* og sykdommer og fordi han synes det er interessant å sette seg inn i slikt, prøve å forstå dem og å forsøke å kurere dem. Den andre vil bli lege fordi legeyrket gir prestisje. Den tredje ønsker egentlig ikke å blil lege, han er ikke interessert i kropper og sykdommer, men han vil bli lege fordi han vet at det er mange syke i verden, og han føler at man har plikt til å hjelpe, og han tror at han best kan hjelpe ved å bli lege. Disse tre velger det samme, men gjør det av ulike grunner. Den første er rasjonell egoist. Den andre er irrasjonell egoist. Den tredje er altruist. Hvilken av disse tror du blir lykkeligst? Og hvilken av disse tre vil foretrekke å gå til hvis du blir syk? Vil ikke kristen etikk bare føre til kristne sivilisasjoners undergang dersom (f.eks) en barbarisk horde med islam-fantaster erklærer krig? Jesus sier jo: «Sett dere ikke imot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, la ham få kappen også. Tvinger noen deg til å følge med en mil, så gå to med ham.» (Matt 5,39-41.) Mange ateistiske sosialdemokrater og sosialister vil nok kjenne seg igjen i kristen etikk selv om de ikke er kristne. Altruisme er nemlig overalt i samfunnet i dag; unge menn må i tvungen vernetjeneste enten de vil eller ikke, mange må betale skatt for tjenester de ikke bruker eller ønsker, Aps nye slagord er "alle skal med", som også betyr "ingen slipper unna", osv. Dette støtter de aller, aller fleste nordmenn. En forklaring av begrepene altruisme og egoisme finner dere under etikkdelen i samme boken på www.filosofi.no Endret 10. mai 2007 av Top Gun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Latee Skrevet 10. mai 2007 #2 Del Skrevet 10. mai 2007 Vil bare kommentere dette: "Jesus mente at vi ikke skal bry oss om morgendagen, at vi ikke skal samle skatter på jorden - «det er lettere for en kamel å komme igjennom et nåløye enn for rik mann å komme inn i himmelen», osv. Han sier også at vi ikke skal bry oss med å arbeide og henviser til fuglene, som ikke arbeider." Jesus mener ikke at vi ikke skal bry oss om morgendagen, men at vi ikke skal bekymre oss for morgendagen. Det er en vesentlig forskjell. Han sa heller ikke at vi ikke skal bry oss med å arbeide, det han mente var at Gud gir fuglene maten de trenger og at Han derfor heller ikke vil la oss sulte. Men det betyr ikke at vi skal sette oss ned og ikke gidde å arbeide for maten. "Den kristne etikken kan man karakterisere ved å gjengi følgende Jesus-ord fra Bibelen: «Sett dere ikke imot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, la ham få kappen også. Tvinger noen deg til å følge med en mil, så gå to med ham.» " Her lærer Jesus oss om tilgivelse. Vi skal tilgi alle som gjør oss vondt. Det betyr ikke at mordere og voldtektsmenn skal gå fri uten å straffes. Det var bare det jeg ville si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. mai 2007 #3 Del Skrevet 10. mai 2007 Det blir litt skjevt av kilden du siterer fra å trekke ut kun bergpreken og bygge hele den kristne etikk kategorisk på den. F.eks er det å arbeide viktig i kristen etikk, både for å ta vare på Guds skaperverk og fordi arbeid i seg selv er tilfredsstillende for mennesket og menneskets følelse av behov og egenverd. Ikke minst er det også en viktig støttepillar og bidragsyter i samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Top Gun Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 11. mai 2007 Vil bare kommentere dette: "Jesus mente at vi ikke skal bry oss om morgendagen, at vi ikke skal samle skatter på jorden - «det er lettere for en kamel å komme igjennom et nåløye enn for rik mann å komme inn i himmelen», osv. Han sier også at vi ikke skal bry oss med å arbeide og henviser til fuglene, som ikke arbeider." Jesus mener ikke at vi ikke skal bry oss om morgendagen, men at vi ikke skal bekymre oss for morgendagen. Det er en vesentlig forskjell. Han sa heller ikke at vi ikke skal bry oss med å arbeide, det han mente var at Gud gir fuglene maten de trenger og at Han derfor heller ikke vil la oss sulte. Men det betyr ikke at vi skal sette oss ned og ikke gidde å arbeide for maten. Ok, men hvordan arbeidet Jesus for maten? Tigget han ikke da? "Den kristne etikken kan man karakterisere ved å gjengi følgende Jesus-ord fra Bibelen: «Sett dere ikke imot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, la ham få kappen også. Tvinger noen deg til å følge med en mil, så gå to med ham.» " Her lærer Jesus oss om tilgivelse. Vi skal tilgi alle som gjør oss vondt. Det betyr ikke at mordere og voldtektsmenn skal gå fri uten å straffes. Det var bare det jeg ville si. ← Å vende det andre kinnet til er ikke å tilgi, det er å gi seg over. "Sett dere ikke imot den som gjør ondt mot dere", er jo en eksplisitt utsagn om å ikke straffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Top Gun Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 11. mai 2007 Det blir litt skjevt av kilden du siterer fra å trekke ut kun bergpreken og bygge hele den kristne etikk kategorisk på den. F.eks er det å arbeide viktig i kristen etikk, både for å ta vare på Guds skaperverk og fordi arbeid i seg selv er tilfredsstillende for mennesket og menneskets følelse av behov og egenverd. Ikke minst er det også en viktig støttepillar og bidragsyter i samfunnet. Nå er jo ikke dette med arbeid som er det sentrale i teksten eller kristen etikk, det er nestekjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eidyia Skrevet 11. mai 2007 #6 Del Skrevet 11. mai 2007 Man skal alltid følge Guds ord - slik er det bare. Han er Gud tross alt, og ikke som oss. Slik opplevde jeg det da jeg var kristen. Det tok meg veldig lang tid å bryte med kirken, jeg har ikke meldt meg ut av Statskirken for eksempel enda. Men jeg er ikke enig i at selvoppofrelse bare fører til lidelse, som du skriver. Alle må ofre ting, og i enkelte situasjoner må man bare fullstendig glemme seg selv. Jeg mener at den kristne etikken har ført til mye godt tross alt. Uten å gå for mye i dybden kan jeg vel si at jeg vil heller leve i en verden som er overvektig kristen enn resultatene dersom alle vi andre gikk til krig mot de kristne. Hvorfor skulle noen gjøre det? Som jeg ser det tror også muslimene på Gud, og burde heller alliere seg med de kristne for å bli kvitt de som ikke tror på "Høyere Makter" for å ikke kalle det verken Gud eller Allah. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 12. mai 2007 #7 Del Skrevet 12. mai 2007 Ok, men hvordan arbeidet Jesus for maten? Tigget han ikke da? Tja, den som visste det. Kanskje - kanskje ikke. En av disiplene, Judas, hadde oversyn med pengene, så kanskje de rett og slett kjøpte mat. Kanskje de fikk mat. Ved noen tilfeller vet vi at de stjal noe å spise, som da disiplene ble sultne og tok korn i en åker. Kort sagt: vi vet ikke hvordan Jesus skaffet seg mat. Det vi derimot vet er at Paulus og de første misjonærer benyttet seg av det såkalte teltmakerprinsippet, dvs. de hadde et håndverk som de livnærte seg på mens de var på misjonsoppdrag og forkynte. Arbeid og økonomi er forresten en vesentlig del av kristen etikk og det sies at enkelte kalvinistisk-økonomiske modeller er veien til rikdom. Det hører også med til denne etikken at man gir av det man eier, 1/10-del er tradisjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 12. mai 2007 #8 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Man skal alltid følge Guds ord - slik er det bare. Tatt i betraktning at det nå vel er 6 milliarder mennesker her på jorda og bare 2 milliarder er kristne, så er det vel noe vågalt å si at dette mindretallet av troende skal kunne påstå at det bare er slik at man må følge G-ds ord. Endret 12. mai 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå